Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:02

Hippiades van nederland ja. Maar hippiades uit andere landen zijn nog nooit op vn geplaatst. Kom op zeg, dit kun je toch niet serieus meer verdedigen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:11

De regels zijn richtlijnen en daar kan vanaf worden geweken. Er zijn genoeg gebruikers te vinden die dit wel een leuk nieuwsbericht vinden. :)
Bokt heeft nu eenmaal een breed publiek en ons streven is om dus ook breed nieuws te brengen. Dan kan het zijn dat je af en toe een nieuwsbericht tegenkomt waarvan jij denkt "Is dit nu Voorpaginanieuws"? terwijl anderen het juist heel fijn nieuws vinden.
Todat we de nieuwe nieuwspagina hebben is daar weinig aan te doen vrees ik.

Winged: Normaal gesproken krijgt iedereen reactie terug als ze een tip indienen via nieuwsredactie@bokt.nl.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:24

Eddy_Rocks schreef:
Echte vast omlijnde criteria hebben we op dit moment niet, dat komt omdat de lijn tussen ON en VN heel dun is. We zijn wel aan het werk om duidelijke richtlijnen te maken, maar voorlopig staat dat helaas nog op een laag pitje.

Toch willen we wel een idee geven van de richtlijnen die we gebruiken bij het publiceren van nieuws. We hebben een aantal kaderingen, die veelal aangeven wat we níet op VN plaatsen en wat we niet op ON plaatsen. Ook hebben we een aantal punten die wij niet onder nieuws scharen.

Een aantal onderwerpen scharen wij niet onder nieuws, over het algemeen zullen wij dus dergelijke artikelen plaatsen op ON en zeker niet op VN. De volgende zaken plaatsen wij niet meer: paarden die in de sloot belanden, gestolen zadels, commerciële berichten over bijvoorbeeld bezoek van een evenement, petities en stemtopics, en de meeste berichten over aankondigingen en uitslagen van (veulen)veilingen. Soms wordt bij enorm hoge bedragen wel een uitzondering gemaakt. Uitslagen van wedstrijden en de verkoop van of een ruiterwissel van paarden onder Lichte Tour niveau scharen wij niet onder nieuws. Verder worden er geen artikelen geplaatst die niet over paarden gaan.

Dit moet je echter niet zwartwit zien, als er iets 'unieks' aan een bericht is zal het sneller worden geplaatst.

VN nieuws
Op de voorpagina (VN) plaatsen we in principe belangrijk nieuws zoals bijvoorbeeld de winnaars van grote evenementen (NK's en internationale wedstrijden met minstens 3 sterren), overlijden van een bekend Grand Prix paard of dekhengst/ zeer bekende fokmerrie, leuk communitynieuws of opzienbarend binnen- en soms buitenlands nieuws. Ook veranderingen in het A-kader, verkoop van internationale toppaarden en hengsten(goed)keuringen van alle stamboeken komen op VN. Ook besteden we aandacht aan (zeer) bekende paardenmensen die overlijden of een (ernstig) ongeluk krijgen.

ON Nieuws
Overig Nieuws gebruiken we voornamelijk voor de kleinere nieuwsfeitjes zoals bijvoorbeeld een (Grand Prix) ruiter die recentelijk een nieuw (Grand Prix) paard heeft ge- of verkocht, maar ook de geboorte van een baby, overlijden of een trouwerij van een bekende ruiter. Verder plaatsen we hier artikelen over B-kaderveranderingen, overlijden minder bekende paarden (bijv. bekende fokmerrie), overlijden minder bekende ruiters. Deze ruiters waren bijvoorbeeld in het buitenland zeer bekend of in Nederland bekend in een kleinere kring. Ook plaatsen we op ON interviews. Ook artikelen die we op internet tegen komen met leuke ditjes en datjes. Dit hoeft niet per se een hoog nieuwsgehalte te hebben, dus hier kun je dus ook een interview met de 'gewone' paardenman van de straat tegenkomen. Selectiewedstrijden van bijvoorbeeld de Tinello Cup, Boerenbond/Welkoop en soortgelijke wedstrijden krijgen een plaats op ON.

Zaken waar we voorzichtig mee zijn, zijn onbevestigde berichten met betrekking tot bekende ruiters of paarden (roddels). Ook met meldingen van uitbraken van besmettelijke ziekten proberen we altijd twee onafhankelijke bronnen te vinden. Uitbraken van rhino krijgen een slotje. Telegraafartikelen en artikelen met een hoog 'Telegraaf'-gehalte houden we nauwlettend in de gaten.

Zoals je ziet blijft er een groot grijs gebied over. Er is geen hardomlijnde afspraak over wat wel VN is, wat op ON thuis hoort en en wat helemaal geen nieuws is. Op dit moment wordt dat geplaatst waar we op dat moment het vermoeden hebben dat het dáár het beste past. Punten die in overweging worden genomen zijn de inhoud, stijl en diepte van het artikel. Ook kijken we soms of een artikel kan leiden tot een interessante discussie, aangezien we in beginsel natuurlijk een discussieforum zijn. Dat is ook een van de redenen dat direct reageren op een artikel nog altijd mogelijk is. In overleg kan het dus (later) gebeuren dat een topic van ON naar VN gaat en andersom net zo.

Ook is het zo dat sommige regels ouder zijn en sommige regels nieuwer, waardoor je met terugzoeken best topics tegen kan komen die nog op VN staan en inmiddels op ON horen.

Verder hanteren we achter de schermen al enige tijd 'CABABA':

CABABA
Om te bepalen of iets nieuwswaardig is, kun je de volgende criteria hanteren. (CABABA = eerste 6 criteria = belangrijkste)
1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
3. Belang voor de lezer (heeft bokt er wat aan om dit te weten? )
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)
6. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)

Vanaf nr 7:
7. De eerste de beste (is het iemand die het voor de eerste keer voor elkaar krijgt of gebeurt zoiets vaker? Denk aan eerste man op de maan enzovoorts, maar ook de eerste Tinker in de Grand Prix dressuur)
8. Omvang (is het een grote wijzinging van iets of niet? Denk aan een plaatselijk beleid over het stallen van paarden. Iets wat een klein besluit is hoeft eigenlijk niet 'groots' in het nieuws)
9. Amusement (paard dat opeens voor de kar gaat zitten op commando 'hier zit' )
10. Maatregelen (er gebeurt wat, dit heeft een gevolg en dit gevolg vormt een maatregel)

Maar ook hierbij geldt dat we afwegingen maken van de eerdere aangehaalde punten. Nieuws laat zich niet stoppen in hokjes, waardoor er in bijna alle gevallen uitzonderingen toegepast kunnen worden die tot discussie kunnen leiden. Nieuws is voor iedereen ook vrij persoonlijk, dit ligt er ook aan waar de interesse en het referentiekader van deze persoon ligt. Iemand die een Fjord heeft zal nieuws over een Shetlander of een Shire minder interessant vinden. Toch proberen we iedereen zoveel mogelijk in 'hun' nieuwsinteresse te bedienen, maar in de meeste gevallen zijn we afhankelijk van de stamboeken, verenigingen en liefhebbers van deze rassen, wedstrijden of andere onderdelen binnen de paardenwereld. We maken dan ook graag gebruik van tips en input van andere Bokkers, zodat we zoveel mogelijk paardenliefhebbers van dienst kunnen zijn.

Voor zadeldiefstallen hebben we een centraal topic: [PP] [centraal] Zadeldiefstallen. En dat nieuws komt normaal gesproken niet op ON, tenzij er voor heel veel geld gestolen is of er iets anders vreemd aan is.

Hopelijk hebben we met deze uitgebreide toelichting de achtergrond bij de keuze voor het plaatsen van nieuwsberichten op VN en ON wat verhelderd.

Ik quoot even jullie eigen bericht. Daarbij heb ik wat dingen dikgedrukt. Sorry, maar waarom heb je dan richtlijnen? Al je richtlijnen geven aan dat dit bij ON hoort.
Ik ga er verder ook niet meer op in, bokt neemt zichzelf duidelijk weer eens niet serieus. En de mening van andere klopt toch nooit. Jemig...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:35

Er wordt echt niet gezegd dat meningen van anderen niet kloppen. We zijn blij met de kritiek en doen daar ook zeker wat mee achter de schermen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:48

Marga schreef:
Winged: Normaal gesproken krijgt iedereen reactie terug als ze een tip indienen via nieuwsredactie@bokt.nl.

Het e-mailadres van Tip de Redactie is redactie@bokt.nl. Ik heb gezien dat het bericht wel is aangekomen want hij stond op VN. (overigens wel met vermelding van mijn naam). Maar dan vind ik het alsnog niet netjes dat er richting mij geen bericht wordt verstuurd.

En er word nu wel gezegd 'er wordt aan gewerkt'. Maar sinds dat dit topic er is heb ik eigenlijk weinig verandering gezien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:01

Er is ook een bericht naar jou toe gestuurd, of je moet het over langer geleden hebben.

Voorlopig zullen er best vaker nieuwsberichten komen waarvan sommige gebruikers vinden dat die niet op de voorpagina thuishoort, daar tegenover staat een groep gebruikers die het juist positief vinden dat die nieuwsberichten op de voorpagina staat.

Zodra de nieuwe nieuwspagina online komt zullen er wat dat betreft grote veranderingen komen. De vraag is dus om even geduld te hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:08

Marga: Zowel in mijn inbox van bokt als op mijn eigen email heb ik geen bericht ontvangen. Als ik namelijk wel wat had ontvangen had ik het niet gemeld.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:10

@Winged: Ik heb je op 30 oktober een email verzonden waarin ik je bedank voor het inzenden van het nieuwsbericht. Op de één of andere manier is die dus niet bij jou aangekomen. Heb je ook in de map ongewenste email gekeken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:13

Ongewenste e-mailbak is op wat spam na volledig leeg. Ik heb wel vaker problemen gehad met meldingen van o.a. pb's in mijn e-mailinbox. Maar waarom wordt zo'n melding niet gewoon via PB gedaan? Is het zeker dat deze aankomt.

(zelfde reden waarom je als mod een bericht verstuurd via PB ipv mail: Je kan controleren of de PB is gelezen)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:23

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een email niet aankomt. Het is normaal gesproken gebruikelijk dat een email beantwoord wordt via een email.
Het gebeurd af en toe ook dat een pb niet aankomt dus dat is ook geen waterdicht systeem.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:54

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:58

Ik moet zeggen dat ik met bovenstaande post van Ceriadwen wel eens ben. Ik heb hier eens een discussie over gehad met iemand van de huidige NR en die vertelde dat het maar zelden voor komt, maar ik zie het steeds vaker gebeuren. Jammer want hierdoor gaan topics van meerdere pagina's gewoon op slot en het werkt ook niet bepaald motiverend voor 'gewone' bokkers.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-11-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:03

dat vroeg ik mij laatst ook af ;)
op welke waarden worden ze gerangschikt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:12

Ik heb er gisteravond direct over getemt, maar hij blijft open staan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:43

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:45

Over die zadels lijkt het mij omdat niet iedereen het boeit... Niet iedereen hier in Nederland heeft namelijk een zadel. Verder zou ik niet weten hoe het word bepaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:49

Marga schreef:
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een email niet aankomt. Het is normaal gesproken gebruikelijk dat een email beantwoord wordt via een email.
Het gebeurd af en toe ook dat een pb niet aankomt dus dat is ook geen waterdicht systeem.

Heb ook nooit reactie gehad na een tip hoor :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:59

secricible schreef:
Ik heb er gisteravond direct over getemt, maar hij blijft open staan.

Om 4 dagen latere en reactie te krijgen dat het topic al te ver gevorderd is om het nog te sluiten... :j :') I mean come on...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:32

Bizzybijtje schreef:
Heb ook nooit reactie gehad na een tip hoor :)

Gevonden. Bij jou zijn er inderdaad twee tips zonder antwoord gesloten. Dat is slordig van onze kant, excuses daarvoor.
Maar je hebt ook wel een reactie gehad op een tip. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:05

Ik tip via Bokt, dus bij ON een "nieuw topic" maken.

EDIT: Oke dacht al dat ze niet binnen waren gekomen :)) Maar goed geeft niet, bedankt :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:06

Ik had net mijn bericht aangepast, zie boven je. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:24

Ik vind het echt wel overdreven reacties hoor. Jebent hier op een gratis forum en gaat dan klagen over de nieuwswaarde?
op dit forum zit zon breed publiek en ook kinderen lezen nieuws, die hebben andere interesses dan een professional. Het is niet anders, zeuren om je gelijk is zooo 2012 |(

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:29

Omdat de mod vind dat commentaar hierop niet in het topic hoort, dan maar hier

Voorpagina nieuws??
[VN] ‘Wij willen onze pony terug’

Buiten dat er een centraal topic voor gezochte paarden is (is beleid!!) , is de nieuwswaarde slecht, valt het verhaal van schraapsels aan elkaar te breien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:42

Blijkbaar is het zo dat als je de lokale pers warm maakt voor je verhaal zodat ze een artikel schrijven, je wel op de voorpagina krijgt. Doe je dat niet moet het in het centrale topic of wordt het topic gewoon direct gesloten.
Super logisch toch?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:46

Dat topic viel mij ook al op :j
Het is sowieso een vaag verhaal, maar vind het kwalijker dat de regels schijnbaar omgebogen kunnen worden. Als een bokker een noodkreet plaatst wordt er binnen een dag aangegeven dat er een centraal topic voor is en nu staat er zo iets op de vn.