waarom mag je hier op bokt geen eigen mening hebben??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:04

stef schreef:
Is een punt in de hele maatschappij imo. Mensen vinden dat ze te pas en te onpas hun mening moeten kunnen geven, maar rekening houden met een ander is er dan ineens niet bij, respect is vaak ook ver te zoeken..
. Als je ze daar dan op wijst krijg je: ja maar.... Het is mijn mening....

Gister waren er ook een aantal van mening dat het belachelijk was dat gtst niet uitgezonden werd ivm de mededeling van Beatrix, dat mag je natuurlijk jammer vinden, en dat mag je zelfs belachelijk vinden, maar om Beatrix dan vervolgens voor kanke r h oer uit te gaan maken getuigd toch van weinig respect. En dat respect vind ik ook ver te zoeken in de post die ts in de OP aanhaalt.

En dus kom je op eenrichtingsverkeer uit, want men wil wel dat hun mening gerespecteerd wordt, maar respecteren vervolgens niet de mening van een ander...

Dit is inderdaad precies waarom jij een pbtje van een moderator hebt ontvangen.

Overigens moet ik wel een beetje lachen om het feit dat je vindt dat iedereen maar Nederlands moet schrijven en spreken, terwijl er in je eigen tekst fouten staan :P .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:14

Magiccc schreef:
En ik zie die van mij niet. Let's just agree to disagree. :)

Tja...mensen berggeiten noemen en verwijten dat ze kinderbijslag vangen voor hun tien kinderen en uitkeringen vind ik niet getuigen van respect.

Op kinderbijslag hebben ze als nederlander gewoon recht, en op een uitkering ook mocht dat nodig zijn, net zo goed als rasechte nederlanders. Overigens zijn er meer nederlanders met tien kinderen dan anderen....

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:13

Rinske schreef:
stef schreef:
Is een punt in de hele maatschappij imo. Mensen vinden dat ze te pas en te onpas hun mening moeten kunnen geven, maar rekening houden met een ander is er dan ineens niet bij, respect is vaak ook ver te zoeken..
. Als je ze daar dan op wijst krijg je: ja maar.... Het is mijn mening....

Gister waren er ook een aantal van mening dat het belachelijk was dat gtst niet uitgezonden werd ivm de mededeling van Beatrix, dat mag je natuurlijk jammer vinden, en dat mag je zelfs belachelijk vinden, maar om Beatrix dan vervolgens voor kanke r h oer uit te gaan maken getuigd toch van weinig respect. En dat respect vind ik ook ver te zoeken in de post die ts in de OP aanhaalt.

En dus kom je op eenrichtingsverkeer uit, want men wil wel dat hun mening gerespecteerd wordt, maar respecteren vervolgens niet de mening van een ander...

Dit is inderdaad precies waarom jij een pbtje van een moderator hebt ontvangen.

Overigens moet ik wel een beetje lachen om het feit dat je vindt dat iedereen maar Nederlands moet schrijven en spreken, terwijl er in je eigen tekst fouten staan :P .

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou zeggen wakker worden.... en jezelf eerst eens bij de neus pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:07

In mijn ogen heeft de betreffende mod gewoon netjes de regels gehanteerd en is het niet meer dan logisch dat jij een pb ontvangen hebt.
Vind het nog zeer netjes dat ze dat via pb doen in plaats van openlijk in het topic ;)

In de regels van Bokt staat nog altijd dat je ABN dient te gebruiken en respectvol met je medebokkers dient om te gaan.
Discussies mogen en worden juist gewaardeerd, maar wel op zo'n manier dat je niet de mening van iemand anders de grond in trapt.

Jij hebt een pb gekregen van een mod omdat je ontzettend respectloos en zelfs beledigend bent in je hele post, maar vooral deze zin:"allemaal nederlands banketstaaf en niet dat domme gemekker waar je als nler geen k van verstaat.." vind ik echt niet kunnen.

Je mag absoluut je mening geven, zolang je dat op een respectvolle, niet kwetsende manier doet.
Hoe jij het zegt is, in mijn ogen, gewoon schelden en onnodig kwetsend.
Voor mensen met een buitenlandse komaf en mensen die die verschrikkelijke ziekte van dichtbij hebben mee gemaakt.

Als je het anders had verwoord, bijvoorbeeld:
Ik geloof niet en ben van mening dat God niet bestaat.
Ik heb er daarom geen behoefte aan om overal met het geloof geconfronteerd te worden en vind dat er al genoeg kerken en moskees in Nederland zijn. Wij zijn van oorsprong geen Islamitisch land en ik vind dat daar rekening mee gehouden dient te worden. Mensen die besluiten hier te komen wonen, moeten zich aanpassen aan onze cultuur ipv andersom.

Of iets in die geest, dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest ;)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:46

Anc schreef:
In mijn ogen heeft de betreffende mod gewoon netjes de regels gehanteerd en is het niet meer dan logisch dat jij een pb ontvangen hebt.
Vind het nog zeer netjes dat ze dat via pb doen in plaats van openlijk in het topic ;)

In de regels van Bokt staat nog altijd dat je ABN dient te gebruiken en respectvol met je medebokkers dient om te gaan.
Discussies mogen en worden juist gewaardeerd, maar wel op zo'n manier dat je niet de mening van iemand anders de grond in trapt.

Jij hebt een pb gekregen van een mod omdat je ontzettend respectloos en zelfs beledigend bent in je hele post, maar vooral deze zin:"allemaal nederlands banketstaaf en niet dat domme gemekker waar je als nler geen k van verstaat.." vind ik echt niet kunnen.

Je mag absoluut je mening geven, zolang je dat op een respectvolle, niet kwetsende manier doet.
Voor mensen met een buitenlandse komaf en mensen die die verschrikkelijke ziekte van dichtbij hebben mee gemaakt

Wat heb jij mijn gedachtes goed verwoord! :j Een kleine aanvulling heb ik wel.
Bokt mag, als ik het goed begrijp geen mening hebben over hoe de mensen schrijven in een Topic? Niet de mensen PB benaderen als ze vinden dat iemand fatsoensnormen overschrijdt? Zoals Heino al schreef....het is de toon die de muziek maakt.

pmarena

Re: waarom mag je hier op bokt geen eigen mening hebben??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:02

Ik denk dat het ook gewoon vrij lastig is om een evenwicht te vinden tussen je mening (en soms frustratie) vrij mogen uiten, en dit respectvol brengen zodat je een ander er niet mee kwetst.

En dan komt er ook nog een heel groot stuk "lange tenen" bij kijken van mensen die wel heeeeul erg snel gekwetst zijn en er een hobby van maken om andermans uitspraken graag zo negatief mogelijk uit te leggen en daar over door te gaan zagen.

Aan de ene kant dus een beetje proberen om niet alle frustratie in grove, serieus kwetsende termen er uit te gooien, en aan de andere kant niet te veel "mekkeren" en ziften inderdaad, maar gewoon beseffen dat iets iemand blijkbaar heel hoog zit, en "vooruit" werken in het topic in plaats van op iemand in gaan hakken.

TS: ik zie je ook heel regelmatig enorm bot en ongenuanceerd reageren dat ik op mijn vingers moet zitten omdat je eigenlijk wel gecorrigeerd zou moeten worden dat dit zo niet kan.... en dan ben ik zeker niet iemand die truttig is in het hebben van een duidelijke mening ;)

Altijd nuttig om te proberen de ergste randjes frustratie er uit te halen en te vervangen voor een tikje respect, ook al is het soms moeilijk ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:11

Ik begrijp je mening wel TS, maar je had dit inderdaad gewoon netjes kunnen neerzetten. Ik weet dat frustraties hoog kunnen oplopen, maar als volwassen persoon moet je daar mee kunnen omgaan vind ik.
Ik vind het terecht dat je een pbtje gekregen hebt, modje heeft het netjes afgehandeld vind ik :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:14

Anc schreef:

Voor mensen met een buitenlandse komaf en mensen die die verschrikkelijke ziekte van dichtbij hebben mee gemaakt.

Als je het anders had verwoord, bijvoorbeeld:
Ik geloof niet en ben van mening dat God niet bestaat.
Ik heb er daarom geen behoefte aan om overal met het geloof geconfronteerd te worden en vind dat er al genoeg kerken en moskees in Nederland zijn. Wij zijn van oorsprong geen Islamitisch land en ik vind dat daar rekening mee gehouden dient te worden. Mensen die besluiten hier te komen wonen, moeten zich aanpassen aan onze cultuur ipv andersom.

Of iets in die geest, dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest ;)

Hoe kom je erbij dat K voor kanker staat? Volgens mij is het gewoon een letter, (of hooguit voor K.u.t. )of ze daar nu k had neer gezet of P of wat dan ook. Verder ben ik het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:17

Daar heb je gelijk in, dat heb ik er inderdaad zelf van gemaakt, terwijl het best iets anders zou kunnen betekenen :j
Dat is dan mijn, misschien te snelle, oordeel geweest.

Komt misschien omdat er over het algemeen kanker bedoeld wordt als iemand k blabla tikt.

Maar dat veranderd aan de rest niks.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:18

had niet anders verwacht dat ts dit topic geopend heeft (sorry nathalie)

Maar vind inderdaad terecht dat je een bericht gehad hebt. je had dit ook op andere manier op internet kunnen zetten, dan had je je mening gewoon kunnen vertellen.

maar ik zou zeggen ga eens bij die mensen op bezoek dan zie je hele andere mensen ;)
want in de hele wereld zitten ook vet veel nederlands die zich niet aanpassen aan waar ze zitten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:20

Anc schreef:
Daar heb je gelijk in, dat heb ik er inderdaad zelf van gemaakt, terwijl het best iets anders zou kunnen betekenen :j
Dat is dan mijn, misschien te snelle, oordeel geweest.

Komt misschien omdat er over het algemeen kanker bedoeld wordt als iemand k blabla tikt.

Maar dat veranderd aan de rest niks.

Volgens mij is het dan kk :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:22

In al die jaren dat ik op bokt zit, heb ik hooguit 2 keer een pb gehad dat mijn reactie niet netjes was. Ik kon natuurlijk heel makkelijk de schuld bij de mod leggen, of bij bokt die aan het veranderen is... Of eerst bij mijzelf te rade gaan: wat heb ik écht geschreven? Als ik dat tegen iemand persoonlijk had gezegd had ik daar ook wel een opmerking over gekregen van 'moet dat nu echt zo??'. Hoe vervelend het ook voelt om een tik op de vingers te krijgen,het is wel erg vaak terecht.
Het ligt niet aan bokt, niet aan de mod maar het ligt aan jezelf. Maar ja, stiekem is het probleem ergens anders leggen wel veel makkelijker :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:28

Ik heb ook het idee dat je wel heel wat moet doen, wil je een waarschuwing van een mod krijgen.

Ik kan toch best duidelijk verwoorden wat ik denk, maar wel vanuit de beste bedoelingen, en krijg ook nooit waarschuwingen.

Gelukkig kunnen mods heel aardig beoordelen hoe iemand iets bedoelt, in tegenstelling tot sommige bokkers die echt hun stinkende best doen om je woorden tot iets heel slechts te verdraaien :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:29

pmarena schreef:
Gelukkig kunnen mods heel aardig beoordelen hoe iemand iets bedoelt, in tegenstelling tot sommige bokkers die echt hun stinkende best doen om je woorden tot iets heel slechts te verdraaien :=

Dat is gewoon een kunst op zich! Net als extreem selectief lezen :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:41

Oh TS...
Wat ben ik blíj dat jij een waarschuwing hebt gekregen. En wat hád ik me geschaamd als je GEEN waarschuwing had gehad. Vrijheid van meningsuiting eindigt daar waar je een ander kwetst, beledigd of in zijn menselijke waardigheid aantast. "Beschaving" is wat mij betreft wéten waar je jezelf moet begrenzen, en tja... je bent in het 'beschaafde' Nederland geboren en opgegroeid, maar ik kan je werkelijk niet beschaafd vinden.

Ooit de univerele grondrechten van de méns ( en nee... ik bedoel niet van de Nederlander, ik bedoel van de méns) gelezen? Misschien toch eens doen, want in je post schendt je er een stuk of wat. Joh, als iemand besluit een aanklacht tegen je in te dienen wegens discriminatie, heeft die aanklacht een heel behoorlijke kans om gegrond verklaard te worden!

Wat mij betreft kom je er met een waarschuwing nog genadig af.

Bah.
Akelige intolerantie...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:50

de intolerantie is er ook voor andersdenkenden.vrijheid van meningsuiting is een nietszeggende phrase hier in NL. je mag niet zeggen wat je denkt, of vind. of het al dan niet gefundamenteert is, kan je niet weten.je kan maar slechte ervaringen hebben.je hoeft niet iedereen aardig te vinden, of te mogen.allochtonen, of autochtonen, want er zullen zat mensen zijn, die je niet mag. heeft niet altijd met discriminatie te maken, al word het daar wel op gegooid.je an een ruzie of meningsverschil met iedereen hebben, en daar hoeft niks achter te zitten...je mag niet iedereen over 1 kam scheren,maar je moet je ogen ook niet sluiten voor bepaalde dingen.
respect komt van 2 kanten, en je moet het ook verdienen. voor bepaalde dingen kan je gewoon geen respect opbrengen.
en het zijn zeker niet alleen nederlanders die discrimineren. ik zag op FB wat uitspraken van turkse jongeren, die verschrikkelijk beledigend waren naar nederlanders toe.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:53

NathalietjeB schreef:
tjah dit is weer zo een topic ...

en dit keer gaat t over t mosknee topic
dit had ik er in neer gezet tjah misschien niet zo stijlvol maar goed het is mijn mening en daar is toch een topic en een forum voor...daar horen mensen hun mening kwijt te kunnen
Citaat:
ik vind mensen die zonodig willen geloven dat ze dat lekker thuis moeten gaan doen...kerken en moskeeen staan er al genoeg ...
sport vergelijken met iets wat niet bestaat en zoals eerder werd gezegd tussen je oren zit vind ik niet kunnen...
ga mee met magic je voelt je amper meer thuis in je eigen land soms heb ik t idee alsof ik naar marokko ben gegaan of turkije...wij moeten ons aanpassen aan hun maar vind wel dat hun zich moeten aanpassen aan ons en dan allemaal nederlands banketstaaf en niet dat domme gemekker waar je als nler geen k van verstaat..

krijg ik toch even een liefdevolle pb van een modje of ik respectvoller wil reageren nou sorry hoor maar waarom moet je alleen maar brave, liefdevolle dingen zeggen mag je tegenwoordig niet zeggen dat het land al vol genoeg staat dat als men zich niet wil aanpassen dat ze maar terug moeten gaan naar hun geliefde landje...
waarom doet bokt toch zo vreselijk krom |o het is verdomme een forum en ik vind dat als iemand nou eenmaal een andere mening heeft dan andere dat dat ook gewoon gezegd mag worden en dan moet er niet meteen zo kinderachtig een pb gestuurd moeten worden..
door dit soort kansloze pb,s heb ik t idee dat ik mijn mening niet mag neerzetten en dat ik mond dood gemaakt word..en dit heb ik dus in veel meer topics buiten het hk als je maar 1 dingetje verkeerd zegt krijg je gelijk zo een leuke kinderachtige pb of OW.

ben benieuwd wie er net zo over denkt

omdat er in nederland nou eenmaal van je wordt verwacht om zeer tolerant te zijn, en genuanceerd te spreken... :P je moet ook vooral zelf niet denken, want er wordt hier voor je gedacht... *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:56

vuurneon schreef:
pmarena schreef:

Dat is gewoon een kunst op zich! Net als extreem selectief lezen :j

*PLING* Daar heb je inderdaad een snaartje te pakken, die komt ook heel vaak voor _-:(

Doe je expres nog een heel wattenbolletjes-verhaal aan uitleg / vergoeilijking er omheen, en dan is er altijd nog wel zo'n ei bij dat TOCH...... -O-
Zucht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:56

Feit dat een ander zich respectloos gedraagt is toch geen reden om dat zelf dan ook maar te gaan doen? En nee, ik vind niet iedereen aardig, en já ik vind dat er grenzen gesteld moeten worden aan gedrag. Maar daarin maak ik geen onderscheid naar geslacht, ras, leeftijd, sexuele voorkeur.

Als een Turk, Antilliaan, Chinees, Japanner, Engelsman, Spanjaard, Griek, Ier of wie dan ook respectloos reageert moet hij/zij er op aangesproken worden, nét zoals een Nederlander er op aan gesproken moet worden. Tolerantie kan doorslaan, klopt, en dat vind ik net zo kwalijk als intolerantie. Niemand zegt hier dat je niet mag begrenzen.

Maar dat blijft nog steeds iets anders dan respectloos reageren of gewoon botweg discrimineren. En daar is in de post van TS imo toch echt sprake van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:04

Wat een respectloos bericht heb je hier geplaatst zeg, ik vind een waarschuwing echt het minste!

Stel je even voor dat jij gaat verhuizen naar China en je probeert je daar met je beste Chinees verstaanbaar te maken en die Chinezen vinden dat je maar achterlijk Chinees mekkert, terwijl jij ontzettend je best doet Chinees te spreken??

Als een groep Nederlanders naar China verhuist (of welk land dan ook met een andere cultuur en moeilijke taal), denk je dan dat ze zich meteen aanpassen aan China? Meteen de Chinese feestdagen meevieren, Chinees eten, vloeiend Chinees praten, meteen Chinese vrienden maken en niet samenklitten met hun Nederlandse vrienden, hun kind naar een Chinese school sturen en de rapportgesprekken in vloeiend Chinees houden met een leerkracht daar?
Er zijn na de oorlog talloze Nederlandse mensen naar Australië verhuisd en die wonen daar nog steeds bij elkaar, vieren koninginnedag en Sinterklaas en praten onderling gezellig Nederlands en eten samen dropjes.

Mijn zusje woont nu drie jaar in Mozambique en heeft daar ook een Mozambicaanse vriend. Ze spreekt nu vloeiend portugees, maar in het dagelijks leven geeft ze les op de Nederlandse school, want kinderen van Nederlanders gaan niet naar Mozambicaanse scholen. Gaat ze veel om met Nederlanders (ook wel met Mozambicanen) en spreekt ze Nederlands.
Ja, je kunt je deels aanpassen, maar je behoudt toch een deel van je eigen cultuur en je Nederlandse normen en waarden.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 30-01-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:06

LZP -> FZ

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:07

Je doet jezelf ook juist zo´n onrecht aan om in een opwelling dergelijke 'makkelijke' teksten te schrijven. Is dat echt de manier waarop je jouw persoonlijke mening (=jezelf) naar de wereld uit wil dragen en verwacht dat mensen het vervolgens respecteren en na die tekst je als serieuze en volwaardige sparringpartner in de discussie gaan zien? Nu krijg je ook veel respons, maar vanuit het negatieve, dat is zonde, daar schiet niemand inclusief jezelf iets mee op.

Bokkers (en dat zijn ook mensen :P ) kunnen een zwaar controversiële mening hebben, maar als ze die dan pakkend, respectvol en juist verwoorden zullen ze een stuk serieuzer genomen worden, kan er een goede en harde discussie ontstaan, en kunnen ze zelfs van mensen die een compleet andere mening toegedaan zijn -niet op begrip- maar wel op respect rekenen. Zou toch leuker zijn als mensen zouden vragen, NathalietjeB, vertel me er eens meer over, ik ben benieuwd en geïnteresseerd in jouw en je mening. Wat je te vertellen hebt/je mening, zal ongetwijfeld voor een groot aantal mensen interessant zijn, maar dan alleen geformuleerd op een manier dat mensen er ook serieus op in willen gaan.
En als je denkt nog niet de juiste bewoordingen te kunnen vinden om mensen daadkrachtig te overtuigen/informeren van je mening, dan is bokt een prima plek om dit te oefenen. Want bang om 'geen kritische feedback' te krijgen hoef je hier zeker niet te zijn... <<)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:08

oeps dubbelpost.. klikte op quote ipv wijzig

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:14

@riagr - als je bepaalde groepen (hang )jongeren hier ziet, die vol respect iedere nederlandse vrouw en meisje voor k ** prostituee,maar dan minder netjes, uitschelden (en ja, dan bedoel ik de ziekte ), zomaar willekeurig, ongeprovoceerd, alleen weg door voorbij lopen, uiteraard hun best doend om het in vlekkeloos nederlands te spreken, en je spreekt ze aan, word je in elkaar geslagen door de hele groep.
zelf "meegemaakt " (als ooggetuige, gelukkig niet als slachtoffer.)
en ja, er zijn zeker ook nederlandse/belgische jongeren, die dat doen.maar die kun je ook niet aanspreken. hoe vaak worden behulpzame omstanders ook niet slachtoffer van geweld ?
aanspreken is geen oplossing.voor geen enkele nationaliteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:18

Een mening mag gegeven worden, mits daarvoor de ruimte is en mits deze respectvol en zo goed mogelijk geformuleerd naar buiten wordt gebracht :).

Dus óók op Bokt.nl.

TS, ik vind je mening niet zozeer hard of zo, maar wel getuigen van weinig nuance, formulering en taalkennis. Het is toch zo belangrijk (zeg je zelf) dat iemand de Nederlandse taal goed machtig is (want hoe versta je er anders een k. van?)? Waarom niet bij jezelf beginnen? Hoofdletters hebben we op de basisschool geleerd, is het niet :D?