Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:43

Ik lees liever een goed geschreven bericht met dit soort woorden, dan de onbegrijpelijke posten van sommige Bokkers die bepaalde woorden menen te gebruiken, maar die compleet misplaatst zijn, die niet van interpunctie hebben gehoord of m'n/mijn in me of men te veranderen.
Overigens was de beginpost van het betreffende topic voor mij prima te begrijpen. Sterker nog, ik gebruik(te) het woord snokken ook wel eens!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:46

Kwanyin: gelukkig weten de meeste bokkers (die in topics over buitenritten reageren) uit Nederland inmiddels ook dat het een andere betekenis kan hebben. Maar de eerste keer dat ik las over een paard dat (vanwege een blessure) niet mocht wandelen maar wel lopen was ik ook in verwarring hoor.
(Advies van bokkers: 'ga wandelen' (als in: paard aan de hand meenemen), maar de gebruiker las het als 'ga ermee op buitenrit' wat de gebruiker natuurlijk niet begreep want die had toch net uitgelegd dat dat niet kon vanwege blessure :P )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:49

Solleke_Noah schreef:
Kwanyin schreef:

Ik vind dat 'op wandeling gaan' altijd wel grappig als ik dat in een topic tegen kom :D .

Ik heb geen probleem met Vlaamse uitdrukkingen of woorden op het forum, het woord of de term is vaak al bekend en zo niet dan blijkt het al snel genoeg uit de context :-)

Straffer nog, ik weet dus nu pas dat "op wandeling gaan" niet bekend is in Nederland, en ik zit hier al jààààren :D :D :D .[/quote]

Alez nu, ik zie dat misverstand bijna dagelijks voorbijkomen op bokt :D

Misschien wat cliché, maar Belgen zijn ook gewoon hun taal aan te passen aan het land/de mensen met wie ze omgaan, zoals je automatisch Frans gaat praten in een groep met één franstalige en de rest vlaamstalig. Ik denk dat dat er gewoon een beetje ingebakken zit, en in Nederland misschien minder?[/quote]

Nee hoor de meeste Nederlanders gaan ook op Engel, Duits of Frans over. Vooral Duitser verlos ik meestal snel uit hun lijden want die spreken vaak erg slecht Engels vindt ik.

Ik heb het idee dat in Nederland het idee leeft dat alles wat in Nederland begeeft zich daar maar hoe of hoe moet aanpassen. Ik zie af en toe akelige nationalistische dingetjes voorbij komen op TV en andere media daar krijg ik behoorlijke jeuk in mijn nek van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:50

van al die tijd dat ik als "Vlaamse" op bokt zit, heb ik nog nooit gezien dat er zo aanvallend wordt gereageerd op "vreemde" woorden en vind dit erg kort door de bocht, om niet te zeggen discriminerend.

Misschien ligt het in onze aard om ons makkelijk aan te passen aan een taal, want oh ja, in NL gebruiken ze ook veel woorden en uitdrukkingen die bij ons niet of amper in gebruik zijn. Nooit eerder heb ik daar een punt van gemaakt, altijd gevraagd wat er juist bedoeld werd en uiteindelijk zelfs over genomen.
En wat getreft het dialect typen of woorden niet voluit typen, ik denk niet dat het alleen vlamingen zijn die daar een hand van weg hebben. "vroegeugh" ed heb ik nooit eerder dan hier op bokt gezien.

Ik hoop oprecht dat dit een losstaand feit was, want het zou zonde zijn dat de sfeer op bokt verziekt wordt. dit is toch een forum om te kunnen ervaringen, lief en leed met onze allerliefste viervoeters te kunnen delen, niet? Wel voor mij gaat dit verder dan louter een taal.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:52

Danseresje schreef:
Ik lees liever een goed geschreven bericht met dit soort woorden, dan de onbegrijpelijke posten van sommige Bokkers die bepaalde woorden menen te gebruiken, maar die compleet misplaatst zijn, die niet van interpunctie hebben gehoord of m'n/mijn in me of men te veranderen.
Overigens was de beginpost van het betreffende topic voor mij prima te begrijpen. Sterker nog, ik gebruik(te) het woord snokken ook wel eens!

Ben ik het helemaal mee eens. De spel- en grammaticafouten in veel topics van Nederlandse bokkers zijn vaak echt om te huilen. Dáár word ik soms echt nerveus van en dat zijn dan ook de topics waarbij de schrijver zich niet aan de 'regels' houdt. Vlaanderen wint niet voor niets vaker het Nationaal dictee dan Nederland.
Ik vind het juist leuk om de kleine verschillen in Vlaams en Nederlands te ontdekken en als ik een woord zie wat ik niet ken, zoek ik dat gewoon op.

Overigens worden "camion" en "snokken" veelvuldig in Nederland gebruikt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:54

petitparis schreef:
Ik hoop oprecht dat dit een losstaand feit was, want het zou zonde zijn dat de sfeer op bokt verziekt wordt. dit is toch een forum om te kunnen ervaringen, lief en leed met onze allerliefste viervoeters te kunnen delen, niet? Wel voor mij gaat dit verder dan louter een taal.

Dat hoop ik ook.

Ik vraag mij wel af wáárom er zo is gereageerd in het topic. Is overigens wel de eerste keer dat ik het zo tegenkom, maar stond er wel even van te kijken.

Shirley

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:58

En daarom is er ook niks mis mee om hier wat extra aandacht aan te besteden en dit soort dingen direct in de kiem te smoren :x

We komen hier voor de gezelligheid, niet om elkaar op deze wijze op de vingers te tikken, toch ?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:04

_O-

Oke sorry, ik wou niet meer reageren nadat ik discriminerend en verziekend genoemd ben.
Maar even één ding. Mijn reactie word totaal verkeerd gelezen, begrepen en het word heerlijk verdraaid hier.
Dat half bokt daar nu over valt en het allemaal stúkken erger maakt dan het eigenlijk was, is niet mijn schuld.
Vind de manier waarop hier over bepaalde bokkers word gepraat ook niet kunnen. Zeker niet als ik al heb
gepost dat het niet mijn intentie was om te verzieken, te discrimineren of whatever. Denk daar eens over.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:07

Ik heb er geen problemen mee, maar dat komt omdat ik in brabant vlakbij de grens woon, meer als de helft van mijn familie van België is en ik het zelf ook kan spreken :D

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik vaak Brabants typ, omdat ik het dagelijks spreek :o daar snappen mensen boven de rivieren ook niets van :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:10

Loiz schreef:
_O-

Oke sorry, ik wou niet meer reageren nadat ik discriminerend en verziekend genoemd ben.
Maar even één ding. Mijn reactie word totaal verkeerd gelezen, begrepen en het word heerlijk verdraaid hier.
Dat half bokt daar nu over valt en het allemaal stúkken erger maakt dan het eigenlijk was, is niet mijn schuld.
Vind de manier waarop hier over bepaalde bokkers word gepraat ook niet kunnen. Zeker niet als ik al heb
gepost dat het niet mijn intentie was om te verzieken, te discrimineren of whatever. Denk daar eens over.

Loiz, ik kan me jouw reactie enigszins indenken, maar moet ook toegeven dat ik jouw bericht wel aanvallend vond! Vergeet niet dat je op een forum alleen maar de woorden ziet. Je mist de intonatie en daardoor kunnen sommige dingen harder overkomen dan de bedoeling was. Misschien heb je het wel als luchtige opmerking bedoeld, maar zo komt het vanaf het beeldscherm niet op mij over! Misschien iets om, en dat geldt voor alle Bokkers, in gedachten te houden.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:11

Maar moet daar dan zo'n theater omheen? Ik vind het nogal wat hoor, iemand om zoiets verziekend of disciriminerend te noemen.
Op de man af trouwens, want het is wel duidelijk dat het op mij en Polly gericht is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:12

BoktRegels schreef:
Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:14

Dit was niet alleen tegen jou, er waren meerdere die vonden dat men geen Vlaamse woorden moest gebruiken. En het is inmiddels niet meer een aanval op jou, maar een algemene discussie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:15

Om even in te haken: Het was niet mijn bedoeling om de woorden verziekend of discriminerend in de mond te nemen. Heb ik bij mijn weten ook niet gedaan.

Ik ben wel zo dat ik mensen niet met pb's ga bestoken maar zulke dingen open bespreek.

Plus dat ik deze discussie niet in dat topic wilde voeren, dat is gewoon zonde.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:22

Loiz schreef:
Maar moet daar dan zo'n theater omheen? Ik vind het nogal wat hoor, iemand om zoiets verziekend of disciriminerend te noemen.
Op de man af trouwens, want het is wel duidelijk dat het op mij en Polly gericht is.

Een heel theater misschien niet. Maar het zet mensen wel weer tot nadenkend. Uitspraken als discriminerend en verziekend. Tja, harde woorden. Maar als er staat dat dit een Nederlands forum is, kan ik niet ontkennen dat ik dit een ongepaste opmerking vind! Maar nogmaals, het kan ook dat jij dit helemaal niet zo zwart-wit bedoeld had....

Hier op bokt wordt om correct Nederlands taalgebruik gevraagd. De Belgen hebben een aantal woorden in gebruik die wij in Nederland niet meer gebruiken. Wij zijn vaak ook op woorden overgestapt afkomstig uit het Engels. De Belgen zijn wat dat betreft meer puur gebleven. Ook merk je de Franse invloeden in de taal (of is het juist de Belgische woorden die Frankrijk hebben geïnspireerd? :+ ) en ja, dat soort woorden zie je soms terug. Naar mijn mening een kwestie van begrijpend lezen. Uit de context kan je veel opmaken, ook al weet je net dat ene woord even niet. Zo ging dat op de middelbare school toch ook met leestoetsen? Of geven mensen dan ook aan dat de toets te moeilijk was omdat enkele woorden in de tekst nog niet met vocabulaire behandeld zijn/waren?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:24

Deze tekst vind ik geniaal!
Citaat:
Zie er maar weinig schrijven dat ze zijn gaan wandelen met hun nieuwe getten en zadeldoek maar hun tok vergeten zijn en misschien toch maar beter klochen zouden aandoen vermits er weeral een ijzer af is.
Dàt is dialect (en dan nog). Wat er in het betreffende topic geschreven wordt is 'proper' Nederlands.

Alleen, wat zijn klochen? :=

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:25

Clochen zijn springschoenen :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:27

haha "klochen" zijn springschoenen en ik zou het eerder spellen als "klosjen". Maar op dat woord en getten na vind ik het nog niet echt dialect. Zal maar niet uit wijden hoe ik het zou typen in mijn dialect :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:28

Als ik het zo zou lezen, zou ik denken hoefschoenen ?

Maar als vreemde woorden inderdaad dan ook nog verkeerd geschreven worden, tja... dan valt het als goedbedoelend mens niet mee om de betekenis te achterhalen :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:31

Wat er naar mijn gevoel ook een beetje aan ten grondslag ligt, en dat bedoel ik ook in het algemeen, is dat bokt als vraagbaak voor alles wordt gebruikt, en even buiten bokt kijken er vaak niet bij is. Mijn eerste reactie als ik iets gepost zie wat ik niet begrijp (bv een vraag op medisch over één of andere erfelijke aandoening die bij een bepaald ras voorkomt, of op BB een test voor erfelijke honden- of kattenziektes) is het even in te typen bij google. Maar het lijkt wel of de wereld begint en eindigt bij bokt.

Als je een woord niet begrijpt, dan pak je een woordenboek, lijkt me. Of het nu Vlaams, Engels, Duits of Chinees is, bij wijze van spreken. En wat dat betreft heeft google translate met al z'n beperkingen tóch wel enig nut, want waar maar weinigen een Zweeds of Tsjechisch woordenboek in huis zullen hebben, kun je tegenwoordig online daar vaak nog aardig wat van maken. Het wordt dus alleen maar makkelijker onbekende teksten te begrijpen. Maar dan moet je wel iets verder dan bokt kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:32

Klochen zal wel van 'cloche' komen, dus ik zou het wel met CH spellen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:33

cloche is Frans voor klok.. Springschoenen hebben een klokvorm... Vlaams, ook goed voor je Frans, haha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:35

Bij mij staat Google standaard aan naast Bokt :))

Vind het zelf ook leuk om nieuwe dingen te leren, dat scheelt wellicht ook nog ...

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:35

listiglistje schreef:
Ik heb er geen problemen mee, maar dat komt omdat ik in brabant vlakbij de grens woon, meer als de helft van mijn familie van België is en ik het zelf ook kan spreken :D

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik vaak Brabants typ, omdat ik het dagelijks spreek :o daar snappen mensen boven de rivieren ook niets van :+

Ha ha, ik heb ook ooit wanneer ik iets typ is het nu brabants of nederlands! Ik begrijp vlaams ook goed dus ik heb er ook geen problemen mee!

En ik heb in Utrecht op school gezeten, ik was een keer te laat omdat ik niet optijd was vertrokken richting school. Ik kwam aan en zei; ik was om 8 uur AANGEREDEN, waarop mijn klasgenoten vroegen; Ojeeeeeeeeee hoe kwam het, heb je iets???

En ik ben meestal om 5 uur AFGEWERKT _O-

En ik stop mijn geld in mijn BEURS

Allemaal zo logisch hier, maar voor mensen buiten brabant echt heel vreemd!

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:36

HTM schreef:
Ik snap niet dat mensen zo aanvallende reageren.
Ik vind dat Vlaams altijd wel grappig, en kan zorgen voor hele grappige gesprekken.

Op zich kan het geen kwaad dat mensen vragen wat een woord betekend indien ze het niet begrijpen, maar zoals in het topic wat TS aangeeft vind ik de reacties niet netjes.

ben je me aan het uitlachen Hannah?? :Y)