Tot hoe ver gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag een topic grove humor hebben

Jahoor, geen probleem!
181 (63%)
Ja, maar graag een waarschuwing
38 (13%)
Ja, maar zelf geen behoefte aan
24 (8%)
Nee, totaal ongepast
11 (3%)
Nee, het is een paardenforum
18 (6%)
Nee, ik hou niet van grove humor
14 (4%)

Totaal aantal stemmen: 286

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:14

Knoffer schreef:
Prrrr schreef:
Beperkt, eens, maar wel aanwezig. Je kan je er voor de rechter niet op beroepen dat er op je forum een deel bestaat dat je niet modereert, uit vrije wil.
En alleen al procederen is duur, onafhankelijk van de uitkomst.

Maar helemaal niet modereren is ook iets anders dan ruimere grenzen aanhouden.
En idd, de kans dat iemand überhaupt gaat procederen is zeer klein.

Je trekt daar een conclusie die ik niet helemaal herken. Er wordt toch met een zekere regelmaat wel tegen internetfora geprocedeerd. Het is maar net afhankelijk hoe principieel iemand zich op wil stellen. Je loopt daar als forumbeheerder toch wel een zeker risico. En zelfs als je wint: een proceskostenveroordeling dekt je kosten van rechtsbijstand bij lange na niet.

Knoffer

Re: Tot hoe ver gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:18

Heb je voorbeelden van zaken?

Bokt is atm zo extreem braaf (ik herken de kleuterklas opmerkingen wel) dat er denk ik nog behoorlijk flink verruimd kan worden voordat het in de gevarenzone komt. Risico loop je natuurlijk altijd, maar dat geldt ook in het 'gewone' leven en zeker in het zakelijke segment.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:20

Prrrr schreef:
Je doet nu voorkomen alsof er helemaal niets gezegd kan of mag worden - en dat herken ik niet.
Dat niet álles gezegd kan en mag worden, dat herken ik wel, maar dat heeft dan weer te maken met de gewone omgangsvormen die je hanteert in de openbare ruimte. Want Bokt is niet alleen maar die beperkte groep vrienden.

Neuh ik doe het voorkomen dat sommige meer mogen zeggen dan andere. :+ Een modje mag uit leggen hoe ze iets bedoelde ook al is de zin, zonder uitleg, ver over de schreef. Een gewone gebruiker "had dat maar moeten bedenken". :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:24

Knoffer schreef:

Bokt is atm zo extreem braaf (ik herken de kleuterklas opmerkingen wel) dat er denk ik nog behoorlijk flink verruimd kan worden voordat het in de gevarenzone komt. Risico loop je natuurlijk altijd, maar dat geldt ook in het 'gewone' leven en zeker in het zakelijke segment.

http://www.rechtspraak.nl
zoekterm internet forum
resulteert in 238 hits

Mooi houvast voor forumbeheerders is LJN AZ8634, op dezelfde site te bereiken.

Ook een mooi voorbeeld van iemand die zich principieel heeft opgesteld en Maroc aansprakelijk wilde stellen voor inbreuk: LJN BN3065. Uiteindelijk geen aansprakelijkheid voor Maroc, maar de kosten van een eerste en een tweede instantie bij elkaar zijn zeker niet verwaarloosbaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:38

Voor mij kan het zeker, als de grens tussen luchtig willen doen over een beladen/taboe-onderwerp en bewust "grapjes" maken om iemand van wie je weet dat hij het daarmee moeilijk heeft echt te kwetsen niet wordt overschreden. Daar zit imo nogal een verschil in. En de grens tussen wat iemand grof vindt en niet is sowieso heel vaag.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:40

Oh god het wordt weer zo'n topic -O-
Bokt is nu eenmaal Bokt, dat gaan we niet veranderen. Ik ben het ook niet altijd eens, maar ja wie ben ik om te bepalen wat goed is en wat niet. Moet ik maar een eigen forum starten.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:44

Feria schreef:
Bokt is nu eenmaal Bokt, dat gaan we niet veranderen. Ik ben het ook niet altijd eens, maar ja wie ben ik om te bepalen wat goed is en wat niet. Moet ik maar een eigen forum starten.

wie houdt je tegen?? Gezien je reactie is het misschien wel een idee... :)*
als iedereen zo dacht leefden we nog allemaal in de grotten, en volgens een ander topic op bokt is dat nog niet eens zo lang geleden...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:46

Prrrr schreef:
Knoffer schreef:

http://www.rechtspraak.nl
zoekterm internet forum
resulteert in 238 hits

Mooi houvast voor forumbeheerders is LJN AZ8634, op dezelfde site te bereiken.

Ook een mooi voorbeeld van iemand die zich principieel heeft opgesteld en Maroc aansprakelijk wilde stellen voor inbreuk: LJN BN3065. Uiteindelijk geen aansprakelijkheid voor Maroc, maar de kosten van een eerste en een tweede instantie bij elkaar zijn zeker niet verwaarloosbaar.

Tja, maar om daar werkelijk iets van te kunnen zeggen zou je die zaken moeten analyseren.

In het geval van LJN AZ8634 gaat het over een consumentenforum waarbij garages beoordeeld kunnen worden. Dit kan schadelijk zijn op zakelijk gebied voor bedrijven. Logischerwijs brengt dat meer risico met zich mee. Uiteraard komt dat ook hier voor op Bokt, maar dat is volgens mij niet waar we het in dit topic over hebben. We hebben het hier over grof taalgebruik, dat is een hele andere orde. Dat zit in de privésfeer en niet in het zakelijke.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:47

Ik gaf het risico van aansprakelijkheid ook aan op het idee dat er een topic geopend zou worden waar de mods zich niet mee zouden bemoeien. Dat kan, vanwege dergelijke risico's, niet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:49

Maar dat was mij niet duidelijk, want je reageerde op mij en ik had het niet over een complete vrijbrief, maar over ruimere grenzen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:12

WilmaBoy schreef:
Feria schreef:

wie houdt je tegen?? Gezien je reactie is het misschien wel een idee... :)*
als iedereen zo dacht leefden we nog allemaal in de grotten, en volgens een ander topic op bokt is dat nog niet eens zo lang geleden...

Ik heb helemaal geen probleem met het bokt beleid, zit hier prima, dank je.
Als iedereen steeds alleen aan zichzelf denkt gaat de wereld er anders ook niet mooier van worden, geef mij die grotten dan maar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:42

Prrrr schreef:
Als mod? Tegen: niet te handhaven. Als je erg van grove opmerkingen houdt dan zijn er meer dan genoeg andere fora waar je je hart op kan halen. Waarom zou je op Bokt met die twee maten willen meten?

Dat deed bokt toch al? Dus wat is het verschil?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:49

Karl66 schreef:
Wendy schreef:
Op zich heb je gelijk, maar misschien wordt het tijd om in te zien dat het beheersen en controleren van een forum als dit gewoon niet mogelijk is.
Misschien wordt het tijd voor een andere besturingsfilosofie, bijvoorbeeld op basis van de principes "high trust, high penalty"?

Of wat dacht je van "je aan de regels van dit forum houden" en als deze regels je niet bevallen een forum zoeken wat je wel bevalt? Je moet gewoon niet de illusie hebben dat één forum iedereen tevreden kan houden.

En wat de drogreden, maar mijn vrienden zitten hier betreft. Dan nodig je die vrienden ook uit op dat andere forum. En als die vrienden blijkbaar andere normen en waarden hebben en het hier wel naar hun zin hebben? Tja dan zal je maar moeten accepteren dat je je hier volgens die normen en waarden moet gedragen.

En wellicht moet je je dan gelijk ook eens afvragen waarom Bokt toch zo populair blijft en al die andere fora op de één of andere manier toch niet zo populair worden.

Wat fijn, mijn favo ex-mod :+
Ik snap dat het lastig te begrijpen is, maar ik probeer zowaar mee te denken. En voor zover ik weet, is het nog altijd zo dat ik, als gewoon lid, mijn mening mag geven over het beleid.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:50

stoer schreef:
Ik vind ook dat er momenteel wel erg gezeurd word door iedereen hoor, je kan gewoon met zoveel mensen niet alles toestaan, waar trek je de grens? Een beetje humor word altijd wel toegestaan toch, maar mensen willen steeds weer net ietsje verder gaan.
Open lekker je eigen forum als je het er niet mee eens bent ;)

_/-\o_

Precies :j
Ga lekker een eigen forum openen.
Alle bokkers zijn te gast op bokt, je betaald er niks voor en bent dus ook geen mede-eigenaar.
Ben je het niet eens met de regels of beleid? Open dan je eigen forum waar al die dingen wel mogen.

Ik ben ondertussen meer spuugzat van al die zeurtopics over wat mods verkeerd doen in de ogen van sommige bokkers, dan van die topics waarin het alleen maar grof kan...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:53

Hoe is bokt zo groot geworden? Juist door al die gebruikers
Zonder die gebruikers is bokt een flopje

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:58

Ojajoh schreef:
Hoe is bokt zo groot geworden? Juist door al die gebruikers
Zonder die gebruikers is bokt een flopje

en daardoor moet je de gebruikers maar altijd hun zin geven?

Je houdt je in andermans huis toch ook aan diegene zn huisregels?
Waarom dan niet bij bokt?

Bedoel ik zie met regelmaat topics waarvan ik denk >;) zo die is op het randje, en die worden niet gesloten...

Dus misschien moeten de bokkers die veel in topics zitten die gesloten worden eens hand in eigen boezem steken...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:01

Ze kunnen wel degelijk gebruikers tegemoet komen
In een restaurant wordt je toch ook op je wenken bediend
Ja idd ik hoor je denken, dat voorbeeld slaat nergens op, klopt net als dat voorbeeld over in iemand z'n huis zijn.......
We zijn hier op een forum, niet ergens anders

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:04

Ojajoh schreef:
Ze kunnen wel degelijk gebruikers tegemoet komen
In een restaurant wordt je toch ook op je wenken bediend
Ja idd ik hoor je denken, dat voorbeeld slaat nergens op, klopt net als dat voorbeeld over in iemand z'n huis zijn.......
We zijn hier op een forum, niet ergens anders

In een restaurant wordt je op je wenken bediend omdat je er voor betaald
Bokt betaal je niet voor...
Je bent hier eigenlijk een soort van op bezoek/te gast dus het voorbeeld met het huis van iemand anders slaat wel degelijk ergens op in mijn ogen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:06

O en bokt verdiend zeker niet op de reclame + aantal bezoekers en hits
Denk dat je je eens beter in moet lezen

Nogmaals ik ben op een forum niet in iemand z'n huiskamer
Dus je vergelijking gaat niet op
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 07-12-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:07

ja hoor, maar maak duidelijk dat t om een grap gaat want sommige mensen hebben altijd wat te zei***..plassen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:07

natuurlijk wel, maar je betaald toch niet maandelijks een bedrag om hier uberhaupt te mogen zijn??

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:18

Als je je in een restaurant niet netjes gedraagt, word je ook buiten gezet, eventueel na 1 of meerdere waarschuwingen. Tenslotte zijn er nog meer gasten die even rustig en gezellig eten willen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:27

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:54

nynke55 schreef:
Als je je in een restaurant niet netjes gedraagt, word je ook buiten gezet, eventueel na 1 of meerdere waarschuwingen. Tenslotte zijn er nog meer gasten die even rustig en gezellig eten willen.

Juist er zijn wel regels maar het wordt wel zo gesteld dat de gasten het naar hun zin wordt gemaakt

Maar goed nogmaals het is een forum
Daar gelden andere regels en omgangs normen
En opvallend is dat bokt toch wel heel erg afwijkt van de meeste andere

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:13

Gelukkig laten de meeste restaurants me zitten als ik met vork eet, m'n mes laat liggen en lach :D