Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:11

Nessah: ik heb even de topics bekeken die je hebt aangehaald.

1. Merrie met kissing spines en spondylose, daar ga je toch gewoon niet mee fokken? Ik heb eigenlijk alleen de eerste zin gelezen en ik dacht al: nee, doe maar niet.

2. Wil overduidelijk een papierloze ponykruising fokken voor haar zoontje. Dan maar hopen dat zoonlief gek op paarden is en blijft. Koop dan gewoon een pony.

3. Op zich niets mis mee. Reacties zijn toch ook niet zuur.

4. Een draversmerrie. Sorry, maar daar ga je toch niet mee fokken. Ik heb niets tegen dravers, heb er zelf een paar gereden, maar om dan zo maar te vermeerderen met eender welke hengst. Dravers zijn moeilijk te verkopen, laat staan een draverkruising. Absoluut niet doen alsjeblieft!

5. Op zich niets mis mee. Reacties zijn toch ook niet zuur. Enkel besita raadt het af.

6. Papierloos tusseninnetje (zo noemen wij het als het geen pony, maar ook geen echt paard is). Ik zou er niet mee fokken.

Ik ben juist verbaasd door de voorbeeldtopics die zijn aangehaald. Ik dacht dat het minder erg zou zijn. In drie van de zes gevallen denk ik echt, maar daar ga je toch in geen 100 jaar mee fokken? Komaan mensen, blijven nadenken. Fokken is geen recht. Het is niet omdat je een merrie hebt dat die vol moet he.

Ben eigenlijk een beetje geschrokken. :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:26

Nessah schreef:
[EHK] Welke hengst op deze merrie?

[EHK] Welke hengst voor mijn merrie?

[EHK] hengst die maat en bewegingen doorgeeft

[EHK] welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

[EHK] Hengst voor Cicero merrie

[EHK] Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Hier een paar voorbeelden van de 1e en 2e pagina geplukt.. Sommige vervelender dan de andere hoor, maar dan krijg je er een beetje een beeld bij.

Ik kan me namelijk helemaal aansluiten bij TS.
Ik vind dat er niks mis is met het commentaar zoals gegeven. Op 1 na, misschien. Maar verder allemaal onderbouwd waarom beter van niet.

En dat moet ook gewoon gezegd kunnen worden. Zoals bij de merrie met kissing spines.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:40

Ik vind toch dat er vaak terecht gereageerd word.

Het lijkt me niet logisch dat er alleen maar topveulens uit topstambomen met vreselijk dure en bekende hengsten geboren moeten worden. Meer dan genoeg mensen die gewoon een simpel recreatiepaardje willen en geen duizenden euro's extra willen spenderen voor veulens die bij de sporttop gaan presteren, want ze zijn toch alleen maar voor de achtertuin bedoelt. Daarom vind ik er ook niks mis mee om een veulentje, eventueel zelfs een goede kruising, te fokken met paarden die geen grove fouten hebben en waar wel voldoende van bekend en onderzocht is (om uit te sluiten dat er erfelijke gebreken oid zijn).

Maar waar ik absoluut niet mee eens ben, en dat zie je ook met regelmaat, zijn mensen die toevallig een of ander papierloos paard zonder ook maar enig idee van waar ze vandaan komt hebben, laat staan fatsoenlijk hebben gekeurd, en die dolgraag een veulentje van een niet té dure hengst willen. Want hun merrie is zo lief en leuk en geweldig. En het maakt niet uit dat ze helemaal niets van de merrie weten behalve dat ze zo lief knuffels komt vragen, want al heeft het veulen 4 kromme benen, een verschrikkelijk slechte rug of de lelijkste gangen die je ooit hebt gezien, hij gaat toch nooooooit weg.
En dat laatste is nu net iets wat niémand, maar dan ook écht niémand ooit kan weten.
Als een paard maar gemiddeld een jaar of drie werd, dan zou ik nog zeggen, gut ja ook niet ideaal maar het zal wel los lopen.
Alleen vergeten veel mensen dat een paard wel gemakkelijk dertig kan worden. En wat als er over 10,of misschien zelfs 15 jaar iets zo ingrijpend veranderd dat het paard écht niet meer gehouden kan worden? Dat lijkt een ver mijn bed show, maar als je over tien jaar je papierloos paard met vier kromme benen en vreselijke rug die nooit iets gepresteerd heeft plots gedwongen te koop moet zetten ga je jezelf vervloeken dat je het arme dier überhaupt gefokt hebt.

Fokken met het idee dat je hem nooit gaat wegdoen is imo het allerdomste wat je kan doen. Je moet àltijd de optie open houden dat je paard wel eens verkocht kan worden, en dat moet hij ook kwaliteit genoeg hebben om verkocht te worden. En zoals ik al zei, dat hoeft echt niet te betekenen dat hij uit twee topstambomen moet komen. Maar wel dat je zoveel mogelijk risico's om een slecht/ongezond veulen te fokken moet uitsluiten door je er voldoende in te verdiepen zodat je het minste risico loopt om een veulen te fokken met ernstige 'fouten' die de verkoopkans heel erg doen dalen.

Natuurlijk ook nog een rekening houdend met bv het ras. Papierloze shetjes kan je met bosjes kopen op de markt dus daar moet je sowieso al veel strenger zijn. Dus ik kan me zeker inbeelden als iemand zegt "hoi, ik heb een leuke lieve shetmerrie zonder papieren die ik graag wil dekken, welke hengst moet ik erop zetten?" ze daar negatieve reacties op krijgt. Niet omdat mensen maar zuurpruimen zijn, maar omdat mensen willen voorkomen dat er over x jaar nog een zielig thuisloos ponytje erbij is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:41

_San87_ schreef:
Nessah schreef:
[EHK] Welke hengst op deze merrie?

[EHK] Welke hengst voor mijn merrie?

[EHK] hengst die maat en bewegingen doorgeeft

[EHK] welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

[EHK] Hengst voor Cicero merrie

[EHK] Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Hier een paar voorbeelden van de 1e en 2e pagina geplukt.. Sommige vervelender dan de andere hoor, maar dan krijg je er een beetje een beeld bij.

Ik kan me namelijk helemaal aansluiten bij TS.
Ik vind dat er niks mis is met het commentaar zoals gegeven. Op 1 na, misschien. Maar verder allemaal onderbouwd waarom beter van niet.

En dat moet ook gewoon gezegd kunnen worden. Zoals bij de merrie met kissing spines.

Ik vind er absoluut geen zure reacties bij staan. Sommige bokkers geven (ongevraagd) advies om niet met de merrie te gaan fokken, dat heb je op een discussieforum. ;) Zolang de berichten netjes zijn (en onderbouwd) vind ik er niets mis mee, sterker nog, met de meeste adviezen ben ik het eens. :D

petraaken

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:58

in de aangehaalde topics vind ik toch wel een goede onderbouwing waarom deze persoon niet met die merrie zou fokken. Ik had eigenlijk veel hardere reacties verwacht.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:42

Ik zie er ook niks zuurs aan
Ik denk eerder dat het gewoon niet in het straatje past van diegene die er een andere mening op na houden
Zuur ? Zuur als in teleurstelling ja

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 22:54

Ik vind de stemming in deze topics soms onder het nulpunt dalen, onnodig kwetsend en met hier en daar zelfs gekibbel. De onderbouwing waarom niet gefokt moet worden met deze merries heeft veelal te maken met eigen voorkeuren en vooroordelen.

Een paar maanden geleden wilde iemand een twee-jarige merrie laten dekken en vroeg dekadvies. Hierop kwam het commentaar dat de merrie te jong was om te dekken. Maar er werd door een moderator ingegrepen, want was off-topic. Ik zie het verschil niet.

Ik vind het jammer dat dit gebeurt en dat het is toegestaan. Hierdoor wordt 'exterieur en hengstenkeuze' een forum voor de elite, uitsluitend voor hen die een predikaatrijke merrie hebben. Volgens mij vragen veel bokkers om die reden al geen dekadvies meer. En dat is toch jammer........ en zuur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:20

Eerlijk gezegd, snap ik niet waarom een moderator moet ingrijpen, als gezegd wordt dat de merrie met 2 jaar te jong is, lijkt mij een heel goed advies. Maar ik ben sowieso niet voor het ingrijpen van moderators als berichten niet discriminerend, kwetsend, bedreigend enz. zijn. Ik ben meer voor zelfregulatie. :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:23

Sammyoo schreef:
Amalarab, dat heeft mij ook vaak verbaasd, maar daar heb ik het hier niet over (tenzij jij mijn betoog over vooroordelen kracht bij wil zetten ;) ).

ik snap beide kanten wel eigenlijk! :j

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:30

Tja, op zich best een lastig punt. Zoals eerder al aangehaald komt er inderdaad bij fokken best wat emotie kijken. Ook ik vind dat het beter is om niet maarzo overal mee te fokken. Vooral niet als er iets aan het paard mankeert. Iedereen wil toch het liefst een gezond paard? Dan moet je dus op zijn minst met een gezond uitgangspunt beginnen. En dat is nou net wat er nog al eens niet gebeurt.

Zo zal ik altijd negatief reageren als iemand bijvoorbeeld zijn eczeempaard laat dekken. Hoe slecht is dát!! We weten allemaal dat de aanleg flink erfelijk is en we weten ook dat het zowel voor paard als (meestal) eigenaar doffe ellende is. Maarja, de merrie is zoooo liehief dat er met geweld een veulen bij moet, boeien dat die nakomeling vervolgens ook dikke kans heeft flink aan het schuren te komen. Dan kunnen we zo leuk met dekentjes en smeerseltjes aan de gang. Dat vind ik echt onverdedigbaar. Koop dan een schuurder, dan help je er een ander vanaf!

Het uitgangsmateriaal moet om te beginnen gezond zijn en zo niet, dan moet je niet raar staan te kijken als er negatief gereageerd wordt.

En dan is er natuurlijk ook nog de vraag: wat is (buiten gezondheid) een goed fokproduct? Is dat die potentiële topper die eigenlijk bijna niet of helemaal niet te rijden is voor de gemiddelde ruiter (uiteindelijk toch de meeste kopers, geef maar toe) of is dat de iets minder fantastische en wellicht ook qua exterieur wat gewonere, met het prettigere karakter en temperament? Ook dat is een punt waaraan in de fokselectie keuze niet voorbij gegaan moet worden. Ze moeten ook wel te rijden blijven, toch?

Heel snel ingrijpen van mods, tenzij het de spuigaten uitloopt, komt denk ik ook de discussie niet ten goede.

Gewijzigd: paar slordigheidjes uit mijn tekst gehaald :-)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:39

ik ben het met de TS eens. Ik snap dat het in sommige gevallen wel nodig kan zijn om even te zeggen dat het geen slim idee is. Maar vaak is het alleen maar negatieve kritiek zonder onderbouwing, waar je niets mee kunt dus. Mensen hebben er niet om gevraagd dat je zo reageert, ze vragen wat een goede hengstenkeuze zou zijn. En ja dat er al teveel veulens zijn vind ik nou niet echt een goede redenering om het niet te doen. Zeker niet als het veulen voor eigen gebruik blijft. Mensen vermeerderen zich ook en daar zijn er ook teveel van. Sommige mensen zouden zich ook niet voort moeten planten omdat ze een zwakke rug hebben of scheef lopen en dat gebeurt toch ook :)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:56

Magiccc schreef:
Mensen vermeerderen zich ook en daar zijn er ook teveel van. Sommige mensen zouden zich ook niet voort moeten planten omdat ze een zwakke rug hebben of scheef lopen en dat gebeurt toch ook :)

En dat is nou net wat ik met mijn stuk tekst bedoel en waar ik het echt niet mee eens ben! Met paarden met een zwakke rug of die scheef lopen moet je dus echt NIET fokken, nooit! Gezondheid staat voorop!

Niet 100% gezond? => niet fokken!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:57

Ik heb iemand,...ik geloof hier op bokt, wel eens horen zeggen dat je beter kunt zeggen dat je met iemands man/vrouw het bed gedeelt hebt dan dat je zegt dat de ander een slecht paard heeft.

Want daar zit natuurlijk de hele crux van het hele verhaal. Als je zegt tegen een TS niet dekken,...zeg je eigenlijk dat TS een slecht paard heeft. Dat komt natuurlijk vrijwel altijd erg hard aan.

Ja ik maak me ook schuldig aan dergelijke " zure" reacties.

Ik heb jaaaren terug wel eens een dergelijke discussie gehad over het dekken van een merrie waar ik natuurlijk volgens de merriehouder het helemaal fout zag..

.....nog niet zo heel lang geleden kreeg ik een pb waarin de merriehouder van toen toegaf dat ik het toch goed had en dat het fokproduct toch niet zo geslaagt was.

Tja...dat hoop je dus te voorkomen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:01

NatasjavE schreef:
Ik heb iemand,...ik geloof hier op bokt, wel eens horen zeggen dat je beter kunt zeggen dat je met iemands man/vrouw het bed gedeelt hebt dan dat je zegt dat de ander een slecht paard heeft.

Want daar zit natuurlijk de hele crux van het hele verhaal. Als je zegt tegen een TS niet dekken,...zeg je eigenlijk dat TS een slecht paard heeft. Dat komt natuurlijk vrijwel altijd erg hard aan.

Ja ik maak me ook schuldig aan dergelijke " zure" reacties.

Ik heb jaaaren terug wel eens een dergelijke discussie gehad over het dekken van een merrie waar ik natuurlijk volgens de merriehouder het helemaal fout zag..

.....nog niet zo heel lang geleden kreeg ik een pb waarin de merriehouder van toen toegaf dat ik het toch goed had en dat het fokproduct toch niet zo geslaagt was.

Tja...dat hoop je dus te voorkomen.

Waar is nou de "like" knop? _/-\o_ Helemaal mee eens dus.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:12

Aline4 schreef:
Magiccc schreef:
Mensen vermeerderen zich ook en daar zijn er ook teveel van. Sommige mensen zouden zich ook niet voort moeten planten omdat ze een zwakke rug hebben of scheef lopen en dat gebeurt toch ook :)

En dat is nou net wat ik met mijn stuk tekst bedoel en waar ik het echt niet mee eens ben! Met paarden met een zwakke rug of die scheef lopen moet je dus echt NIET fokken, nooit! Gezondheid staat voorop!

Niet 100% gezond? => niet fokken!!

ben ik ook wel met je eens hoor maar bedoelde eigenlijk meer dat merries die wel gezond zijn maar niet uit een super beroemde bloedlijn komen naar mijn mening ook gedekt mogen worden als de eigenaar dat zo graag wil en het veulen niet voor de verkoop is. De vergelijking met mensen: niet alleen mensen die speciale talenten hebben krijgen kinderen. ook mensen die niet veel toe te voegen hebben aan de maatschappij of nog erger: alles tegenwerken. (o.a. tokkies)

hoop dat ik het zo wat beter heb omschreven :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:46

Maar het probleem is dat mensen met een zwakker rug of die scheef lopen niet verkocht moeten worden :D . En ik blijf er bij: "maar hij is voor eigen gebruik en wordt niet verkocht" is zoooooo'n zwak argument. Hoe kan iemand op dit moment weten dat de komende dertig jaar van zijn leven er niks gaat gebeuren waardoor het veulen met de kromme benen en zwakke rug uit de oh zo lieve merrie toch niet "met pijn in het hart" weg moet? Als je niet nadenkt over de vraag "wat àls hij toch ooit verkocht moet worden" ben je imo niet goed bezig.
Daarmee ben ik het wel eens dat het niet allemaal topveulens uit de allerduurste bekende hengsten moeten zijn. Maar de basis van achtergrondkennis kwa erfelijkheden en gezondheid zou er toch moeten zijn, niet lukraak met een merrie vol lichamelijke fouten of totaal onbekend verleden fokken gewoon omdat ze zo lief is. En al helemaal niet bij rassen waarmee ze je doodgooien op de markten.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:58

ja dat kan natuurlijk altijd gebeuren dat hij verkocht moet worden later wegens omstandigheden.. En lief vind ik ook niet een onbelangrijke eigenschap, vooral voor recreatieruiters is dat belangrijk. Natuurlijk moeten merries geen erfelijke aandoeningen hebben. En het oog wil ook wat. Dat mensen o.a. op kleur willen fokken vind ik dan ook niet raar. Daar wordt ook zo op gereageerd dat ze dat niet moeten doen. 99 van de 100 paardenliefhebbers ziet niet dat het kruis van de merrie wel iets rechterop mag of weet ik veel hoe ze dat noemen :+ zij zien wel of het de 2e black beauty is of een engerdje.
fokken met een engerdje zou ik ook afraden (en dan heb ik het niet alleen over kleur) := gelukkig zien de meeste paardeneigenaren dat wel van hun eigen paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:05

Magiccc schreef:
ja dat kan natuurlijk altijd gebeuren dat hij verkocht moet worden later wegens omstandigheden.. En lief vind ik ook niet een onbelangrijke eigenschap, vooral voor recreatieruiters is dat belangrijk. Natuurlijk moeten merries geen erfelijke aandoeningen hebben. En het oog wil ook wat. Dat mensen o.a. op kleur willen fokken vind ik dan ook niet raar. Daar wordt ook zo op gereageerd dat ze dat niet moeten doen. 99 van de 100 paardenliefhebbers ziet niet dat het kruis van de merrie wel iets rechterop mag of weet ik veel hoe ze dat noemen :+ zij zien wel of het de 2e black beauty is of een engerdje.
fokken met een engerdje zou ik ook afraden (en dan heb ik het niet alleen over kleur) := gelukkig zien de meeste paardeneigenaren dat wel van hun eigen paard.

Het gaat ook niet over get fokken van toppaarden.
Maar ik neem toch aan dat een recreatieruiter een correct paard wil?
Een die het lijf heeft om te doen wat de ruiter van hem vraagt.

In mijn adviezen ga ik nooit uit van alleen maar een mooi plaatje.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:11

ja dat is wel zo. vind alleen dat het vaak reacties zijn die geplaatst worden die erop neer komen dat je alleen mag fokken als je een stermerrie hebt met papieren en predikaat die Z dressuur loopt (om maar een voorbeeld te noemen)
bij rassen als fjorden en haflingers wordt er ook sneller over vermeerderen gepraat dan bij een kwpn'er heb ik het idee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:49

Ik kan me goed voorstellen dat er niets mooiers is dan het veulen van je eigen paard te zien opgroeien ook als deze niet voldoet om als 'verbetering' bestempelt te worden. Overigens vind ik het bij Haflingers en Fjorden etc. veel minder storend dan bij Kwpn'ers etc. Haflingers etc hebben een vrij duidelijke rassenstandaard. Daar waar bij kwpn'ers vaak 13 in het dozijn paarden worden gefokt waar er eerder naar het bewegen, de bouw etc wordt gekeken. Zonder dat Vind het fokken van een warmbloed dus veel meer onder de term 'vermeerderen' vallen dan andere meer typische rassen. Vind het 'maar wat doe je als je hem moet verkopen' een veel zwakker argument dan 'hij is voor eigen gebruik'. Tegenwoordig ligt de gehele paardenmarkt op zijn gat en vinden zowel paarden met papiers als zonder geen koper. Papier is dus blijkbaar niet alles en zeker geen garantie voor verkoop. Meer dan genoeg kopers kijken naar het paard zelf en hebben geen interesse in het papiertje.

edit: Kleine toevoeging. Nu ga ik uit van het fokken met een gezond paard van een typisch ras. Zou het zijn met een warmbloed; daarin sluit ik me aan bij de partij die tegen 'zomaar' fokken is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:59

De discussie hier wordt voor een groot deel inhoudelijk, wat prima is, maar daar zal ik nu niet op ingaan, mijn eigen mening over wel of niet fokken en waarmee, is in deze niet belangrijk. De vraag aan ons als mods was waarom sommige topics zo verlopen als ze doen.

In principe vraag je, als je een topic op EHK plaatst, om een beoordeling van je merrie en een onderbouwing hoe mensen tot een hengstenkeuze zouden komen voor haar. Een negatief fokadvies, is ook een advies en mag dus ook geplaatst worden. Hoewel het niet leuk zal zijn om te lezen dat iemand jouw merrie niet zou gebruiken om mee te fokken, kan het natuurlijk wel zo zijn dat die mening in je topic naar voren wordt gebracht en dat is niet verboden.

Het is in ieder geval niet de bedoeling dat we als moderators berichten verwijderen of mensen aanspreken, omdat ze iets anders stellen dan wat een TS van een topic 'graag wil horen'. Aan de andere kant is het natuurlijk nooit de bedoeling dat TS persoonlijk aangevallen wordt door mensen, of omgekeerd. Als je dat ziet gebeuren, kun je altijd op een bericht TeMmen.

Verder scheelt het vaak ook hoe je als TS zelf reageert. Als je als TS zo compleet mogelijk antwoord geeft op vragen en openstaat voor de mening van anderen, verloopt je topic vast een stuk constructiever, dan wanneer je in de verdediging gaat. Dit laatste is eigenlijk ook nooit nodig, de meningen die voorbij komen blijven precies dat: meningen van verschillende mensen, voor jou om door te lezen en te kijken of je er wat mee kunt. Al komen er verschillende adviezen voorbij om niet te fokken, het blijft uiteraard altijd aan TS zelf of het wel of niet gebeurt. Als iemand in je topic aangeeft dat het hem niet verstandig lijkt, kun je zijn antwoord doorlezen, de argumenten overwegen en dan kijken of je er wat mee kunt of niet.

Er komen ook topics voorbij, waarin een TS na een aantal onderbouwd kritische posts bedenkingen krijgt en er voor gaat om niet met de merrie in kwestie te fokken. Gebeurt dit niet, dan heeft TS er blijkbaar vertrouwen in om er wel mee door te gaan en dat blijft als eigenaar zijn of haar recht. Als medebokker kun je niet meer doen dan je bedenkingen kenbaar maken, de uiteindelijke beslissing wordt genomen door de eigenaar.

Of er in een topic ingegrepen wordt door een moderator, heeft te maken met of de berichten aan de regels op bokt voldoen, er wordt niet zozeer gekeken naar de inhoudelijke mening die wordt weergegeven, maar naar de manier waarop. Iedereen mag namelijk zijn mening hebben en posten, mits het op een redelijke manier gebeurt. Als mods lezen wij niet alle berichten in ieder topic mee, daar zijn het simpelweg veel te veel topics voor. Nogmaals: als je in een topic ziet dat mensen tegen de regels in gaan, zijn we er blij mee als je er op TeMt. Soms zal er dan zichtbaar iets met zo'n topic gebeuren, soms ook niet, maar je mag er van uit gaan dat mensen, waar nodig, worden aangesproken als het ergens te ver gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:05

Magiccc schreef:
ja dat is wel zo. vind alleen dat het vaak reacties zijn die geplaatst worden die erop neer komen dat je alleen mag fokken als je een stermerrie hebt met papieren en predikaat die Z dressuur loopt (om maar een voorbeeld te noemen)
bij rassen als fjorden en haflingers wordt er ook sneller over vermeerderen gepraat dan bij een kwpn'er heb ik het idee.

Als iemand met een geschikte haflingermerrie (of een ander ras of type) wil gaan fokken zal ik niet afraden om daar mee te gaan fokken. Sterker nog, ik zal mij er niet eens mee bemoeien. Er zijn hier subfora voor en de mensen die van die fokkerij verstand hebben kunnen daar veel beter adviseren dan ik.

En ja al die predikaten. Het zijn kwaliteitslabels. Een stamboekmerrie(warmbloed) is eigenlijk een hele gewone merrie zonder grove afwijkingen in de bouw(reebeen, bolspat over- of onderbeet, ongelijke hoeven)
Hoe hoger de punten voor beweging en exterieur hoe beter en correcter de merrie is. Het label Ster zegt iets over hoe goed de merrie gebouwd is. Een Stermerrie is correcter dan een stamboekmerrie en een Keurmerrie is correcter en beter dan een Stermerrie.
De predikaten zijn niet om aan te tonen hoe mooi een merrie is. Daar zijn de kampioenskeuringen voor.

En alles is erfelijk. Hoe beter je merrie hoe beter je veulen. En nee het hoeven niet allemaal Grand Prix paarden te zijn maar ook de vrijetijdsruiter heeft recht op een fijn te rijden paard met goede bewegingen, een gezond lijf en een goed karakter.

Zoals Nicole288 al zegt het zijn adviezen wil een TS met een stamboekloze (geen info over erfelijke gebreken) merrie met een te recht gestelt achterbeen, horizontale hals en ongelijke voeten toch wil fokken moet je dat gewoon doen.

Maar als je advies vraagt alleen daarna gaat zeuren dat het advies je niet zint....ja dat komt juist op mij een beetje zuur over.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:23

Een goed paard heeft ook niet altijd garantie voor een goed veulen als je in bepaalde stamboeken kijkt die behoorllijk streng zijn wat een slechte veulens (paarden) er lopen. Fokken is meer dan een hengst bij een merrie zoeken opfok voeding noem maar op speelt ook een grote rol hoe het veulen zich ontwikkelt. Moet je dan met een merrie met gebrekken gaan fokken nee dat vind ik ook niet maar wat als het wel een gezond paard is maar minder ras typies of inderdaad niet zo intresant kwa bloedlijnen geen topper voor de sport ja waarom niet. En niemand kan in de toekomst kijken of je het veulen aanhoud maar goed dat is als je een veulen koopt ook!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:34

Magiccc schreef:

Maar waarom het meteen zo in extremen trekken. Er is natuurlijk nog een verschil tussen wat jij noemt en een papierloze, prestatieloze draverkruising met kissing spines. En dat is wat je meer en meer ziet. Dat er met merries gefokt wordt waarvan je echt denkt 'is dit nu serieus?'
Daartussen zullen heus wel merries zitten die het "waard" zijn om gedekt te worden.
Maar nogmaals, fokken is geen recht. Niet iedere merrie moet vol.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:11

Dat was even een voorbeeld van hoe extreem sommige mensen denken die reacties plaatsen in dergelijke topics. Verder ben ik het wel met je eens. niet elke merrie moet vol natuurlijk. maar als je dat nou zo graag wilt en je hebt er goed over na gedacht. en je merrie is gezond en prachtig. waarom niet? ik ken iemand die heeft een supermooie shtlander merrie. Die wou er een veulen van maar o dat kon absoluut niet hoor want een shetlander fokken is vermeerderen. het was een prachtbeest en ze had er goed over na gedacht en hij zou voor eigen gebruik worden.. dan denk ik laat die meid toch als ze daar gelukkig van wordt :D