Jongeren niet meer op spelfouten wijzen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:31

Goh, bij iedereen is dat anders. Een vriendin van mij leert liever regeltjes vanbuiten omdat ze dat niet ziet of het staat of niet.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:33

Ik vind inderdaad ook dat veel mensen problemen hebben met woorden spellen dezer tijd! Ik wijs m'n vriendinnen er ook altijd op (ja, ze worden er wel gek van) maar ik vind het echt een schande als je werkwoorden in je eigen taal nog niet eens kan vervoegen :')

Nayomie

Re: Jongeren niet meer op spelfouten wijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:09

En eerlijk is eerlijk. Leden zijn niet de enige die best wel erge fouten maken. Zal op de foto van HE, bij de spandoek van bokt.nl "Wordt nu lid!"
Wordt, et dt. Het is gebiedend bewijs, dat kan dus nooit met dt zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:28

Ik erger mij ook mateloos aan de taalfouten. en dan heb ik het nog niet eens over de d en t achter de werkwoorden. Maar bijv me paard ipv mijn . hooft ,bond onder het zadel , bid in doen dat vind ik vreselijk storend. en de popi woorden zoals poown ipv pony. En over de werkwoorden.....gebruik het ezelsbruggetje 't sexy fokschaap' of, t kofschip' alle werkwoorden die eindigen op een letter die in deze ezelsbruggetjes staan eindigen op een t de rest op een d

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:00

Maar dan moet je wel weten hoe je dat moet gebruiken.
Ik ga eens denken over zo'n topic en hoe dat er dan uit zou moeten zien.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:03

justkid schreef:

google eens op ezelsbruggetjes. Maar ik vraag me af of de jongeren nog wel nederlands leren op school.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:04

Ik vind het juist goed om anderen(en dus ook mijzelf) te verbeteren. Daar blijf je scherp van!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:06

er staat nu ook weer een hele fijne op 'Pony waarscheinlijk gestolen. staat vol met fouten en is gewoon ergerlijk om te lezen. Deze mevrouw is wel 38 , dus die heeft nog nederlands op school gehad.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:07

Ik heb nu geen echt nederlands meer op school, maar zakelijke communicatie. We krijgen daar ook geen regels meer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:08

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:08

Ik vind dat daar best op gewezen mag worden. Maar ik denk niet dat het alleen de jeugd is, die ouwelui van tegenwoordig kunnen er ook wat van. :P

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:10

Ik heb even zitten googelen maar er is genoeg te vinden dus daar kunnen we wel wat leuks van maken.

Ik vind dat mensen ook gewoon mogen vragen hoe iets zit zonder dat daar meteen commentaar op komt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:30

pillow schreef:
justkid schreef:

google eens op ezelsbruggetjes. Maar ik vraag me af of de jongeren nog wel nederlands leren op school.

Hier wordt amper tijd een besteed. ongeveer 3 lessen per jaar, en dan houdt het op met die dt ed. Terwijl dat toch je basis hoort te zijn. Grotendeels gaat het bij mij automatisch maar als ik het niet weet, dan weet ik in ieder geval wel enkele ezelsbruggetjes, want zo moeilijk is het eigenlijk niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:31

justkid schreef:
Ik heb even zitten googelen maar er is genoeg te vinden dus daar kunnen we wel wat leuks van maken.

Ik vind dat mensen ook gewoon mogen vragen hoe iets zit zonder dat daar meteen commentaar op komt.

Daar ben ik het ook mee eens :j

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:43

Ik vind ook dat een kleine correctie mogelijk is. Vergissen is menselijk, en ik ben juist blij als iemand me ergens op wijst. Maar dat zijn 2 dingen die voor sommige mensen juist moeilijk zijn: goed schrijven en feedback ontvangen..:-)
Waar ik me ook aan kan ergeren is bijvoorbeeld: ik heb mijn pony der manen gekamd.
De rillingen over men rug! :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:47

Ninia schreef:
Ik vind ook dat een kleine correctie mogelijk is. Vergissen is menselijk, en ik ben juist blij als iemand me ergens op wijst. Maar dat zijn 2 dingen die voor sommige mensen juist moeilijk zijn: goed schrijven en feedback ontvangen..:-)
Waar ik me ook aan kan ergeren is bijvoorbeeld: ik heb mijn pony der manen gekamd.
De rillingen over men rug! :D

Dat heb ik ook eigenlijk. Alhoewel ik het in HK nog wel eens doe, maar daar ben ik anderen niet zo tot last mee.

Ik heb zelf hooguit 2x een PB gehad met wat ik fout typte, en ben ik zelf ook erg blij mee, als ik dat eenmaal ontvangen heb.

Alleen wat ik merk, is dat mensen het niet meer aandurven op zo'n PB te versturen. Want sommige mensen kunnen er heftig op reageren, en daar zitten veel mensen niet op te wachten. Zo kreeg ik laatst een PB met hoe ik beter kon rijden, maar stond een heel excuus is dan het niet boos bedoeld was ed. Ik heb haar een PB teruggestuurd dat ik juist blij ben met zulke berichten :D

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:52

Ik gebruik graag onbedoeld creatief Nederlands en dat weet ik gelukkig ook, mij mag je gerust wijzen op spellingsfouten of andere taalfouten.
Ik heb het ook maar in mijn os gezet. Ik ben dan wel niet dyslectisch maar als ik mijn eigen stukken lees zie ik helaas niet mijn eigen taalfouten. Daarom werkte ik ook graag samen met dyslecten op de havo, kwam je er mooi mee weg :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:55

Spellingsfouten zoals d's en t's vind ik dan nog niet het ergste, maar als men gaat praten in zo'n 'ik heb er geen zin in' taaltje ben ik er zelf ook snel klaar mee.

Ik zie wel eens teksten waarvan ik denk, waar ligt het niveau van jou?

Zal zo dit topic even editten om een topic toe te voegen.

[WWW] een shetlader gezocht

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:02

justkid schreef:

0 fout :D .

Ik erger me vooral aan het schrijven van "me" als bezittelijk voornaamwoord, mijn hemel, ik moet dan écht op mijn handen gaan zitten om daar niet iets over te zeggen := .

Pasgeleden zag ik ook ergens "liggaam" ipv "lichaam" staan, argh!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:08

ik zag gisteren nog "balagelijk" ipv "belachelijk :=
me en der overal voorzetten heb ik eigenlijk nooit zo gesnapt waarom ze dat schrijven, het zal wel zijn omdat ik van België ben :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:09

o die is wel heel erg. Wat ook leuk is om te doen iemand die echt zwaar dyslectie heeft zijn profielwerkstuk controleren op fouten geweldig, je kan echt lachen om hoe creatief sommige zinnen zijn opgebouwd!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:12

justkid schreef:

Er staat;
6.De veehouder meldde een toenemen (VD) tekort aan opslagruimte voor mest.
Dit kan toch zowel toenemende al toegenomen zijn?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:15

Nayomie schreef:
En soms kan het beide staan :j
Werkwoord; Geupdatet/geupdated
Gegraafd/gegraaft

Dit zijn enkele voorbeelden waar ik van zou zeggen, dat het beiden kan.

Is het niet gegraven? :-)

Ik denk dat hoe ouder je wordt, hoe meer je op je eigen spelling gaat letten. Dan zie je namelijk hoe irritant sommige mensen slechte spelling vinden--in plaats van je vrienden die het cool vinden als je nergens om geeft--en dan ga je vanzelf meer opletten.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:18

Nayomie schreef:
justkid schreef:

Er staat;
6.De veehouder meldde een toenemen (VD) tekort aan opslagruimte voor mest.
Dit kan toch zowel toenemende al toegenomen zijn?

VD = Voltooid Deelwoord.
Toegenomen dus.
Toenemende kan sowieso niet:
"De veehouder meldde een toenemende tekort aan opslagruimte..."
Dat moet dan altijd nog "toenemend" zijn, "toenemende tekort" bestaat niet :) .

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:23

Eigelijk is het heel makkelijk op te lossen. Iedereen moet zijn rapport kaart opsturen naar het bokt team, iedereen die ruim een voldoende had op Nederlands mag nog worden toegelaten. Iedereen die daadwerkelijk echt dyslectisch is krijgt een groen schermpje om zijn teksten ipv licht of donkerder blauw zoals nu. Mensen die niet hun best doen worden verbannen van het forum. Daarbij word er wel elk jaar verwacht dat bokkers een geschreven test doen om toegang tot bokt te kunnen behouden.

Ik ben voor. Goeie idee van een nooit-foutloos-altijd-fouten bokker. Maar ik heb zoiets.. als je je er zo aan stoort lees je het toch gewoon niet? Leven en laten leven zou ik zeggen. Het is maar waar jij je druk om wilt maken op een zaterdag. Ik kan me wel ergere dingen bedenken.