Barokke en klassieke rassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Re: Barokke en klassieke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:55

Misschien is inderdaad, zoals iemand hierboven voorstelt een scheiding toch een goed idee.
Ik zou het niet gaan samenvoegen met koudbloeden zoals iemand anders hier voorstelt, zie daar geen overeenkomsten in (heb in dat topic ook geen behoefte aan plaatjes van koudbloeden).

Maar wellicht is een scheiding in klassiek en barok wel een idee, ook ik weet niet wat er allemaal onder klassiek valt maar kan mij wel voorstellen dat mensen met klassieke paarden zoals Gelderse uit het topic wegblijven, omdat er toch veel Barokke rassen worden gepost.

Pff, wel lastig hoor!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:13

ik snp niet dat sommige meteen zich zo aangevallen voelen.we zijn juist aan het uit zoeken waar wat nu hoort.want anders moeten ze het kruising topic houden voor de mensen die echt niet weten wat er in hun ras zit,en dan moeten ze bv zeggen heb je een kruising zeg maar wat tinker x pre en jou intressens liggen bij de barokke paardn dat je daar mag posten,of als je intressen meer uit gaan naar de tinkers je daar mag posten.maar dan moeten de mensen er ook niet over vallen als er in het barokke topic een kruising geplaatst word met een koudbloed

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:17

Keona, ben het volgens mij wel met je eens, maar je posten zijn telkens een beetje onduidelijk geformuleerd, dus ik weet het niet heel zeker of ik je goed snap := . Ik ben het eens met je dat mensen zich niet aangevallen of minder moeten voelen, maar ik kan ook heel goed snappen dat mensen met barokke kruisingen die een voorkeur hebben voor barokke paarden liever in dat topic meekijken en posten dan in een kruisingen topic met alles door elkaar :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:31

madelief88 schreef:
Keona, ben het volgens mij wel met je eens, maar je posten zijn telkens een beetje onduidelijk geformuleerd, dus ik weet het niet heel zeker of ik je goed snap := . Ik ben het eens met je dat mensen zich niet aangevallen of minder moeten voelen, maar ik kan ook heel goed snappen dat mensen met barokke kruisingen die een voorkeur hebben voor barokke paarden liever in dat topic meekijken en posten dan in een kruisingen topic met alles door elkaar :j

Ja sorry vind het moeilijk duidelijk iets uit teleggen van achter de pc.maar we zitten ongeveer wel op een lijn.ik snap best dat mensen dat vinden,maar dan moeten ze dit wel gaan veranderen zodat het in alle topics mag.(dus kruising fries tinker,mag in tinker topic of barok topic.weet je niks van de afstamming of ouders van je paarden dan in het kruising topic.) dan is iedereen blij denk ik

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:43

Volgens mij zijn de modjes slim, laten het ons eerst uitvogelen en komen dan met het
briljante idee dat hier al een keer geopperd is.

Ik heb geen probleem met kruisingen, echter wel met aantal "bijzondere" rassen die gewoon nergens terecht kunnen,
maar ook niet echt barok of klassiek zijn, dat zijn toch wel vreemde eenden in de bijt.
Hoe mooi ze soms ook zijn.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:53

Sammyoo schreef:
Met mijn kruising connemara (half NRPS), plaats ik toch echt foto's in topics over connemara's. Andere Bokkers in dat topic vinden het ook leuk om over hem te horen. Er zijn best veel nakomelingen van Iltshi, dan is het leuk om familieleden tegen te komen. Hij heeft ook een papier van het connemara stamboek, welliswaar kruisling, maar toch. We doen ook vaak mee met het Nederlandse Connemara kampioenschap. En eigenlijk iedereen vindt hem dan leuk. Niemand die erover valt dat het 'slechts' een halve connemara is.

Ik denk dat je hier meteen de vinger op de zere plek legt. Het BKR is het enige topic waar er geklaagd wordt over kruizingen. Wij moderators vinden het geen probleem dat er kruizingen in het topic zitten, maar we krijgen regelmatig een tem, en moeten daar dan wat mee doen. Eerlijkheids halve heb ik laatst gewoon iemand lekker laten posten, zij voelde zich prettiger in het BKR topic dan in het kruizingen topic. Persoonlijk ben ik nog steeds geneigt om te zeggen, lekker doorgaan met het posten/showen van de kruizingen. Maar ik heb het niet alleen voor het zeggen....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:05

Huh, zijn er serieus mensen die TEMmen op kruisingen in ons topic? :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:20

madelief88 schreef:
Huh, zijn er serieus mensen die TEMmen op kruisingen in ons topic? :=

Blijkbaar....

Ik kan met een kruising waar je aan kan zien dat er iets van barok in zit niet zitten, gezellig toch, hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Ik vind wel dat er duidelijkheid moet komen over de "andere" rassen, want als ze al niet bij BKR horen te posten waar dan wel.

Overigens vind ik BKR ook malle vergaarbak, wel barok etc, maar de rassen lopen best aardig uiteen.
Maar een Fries is toch echt wat anders dan een Lusitano.
En een Knabstrupper is geen Andalusier.
Een Berber lijkt in de verste verte niet op een Fredericksborger etc. etc.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:37

Ik denk dat er op dit moment in feite 2 vraagstukken liggen:

1 Kruisingen barok wel of niet toestaan: Wat mij betreft een dikke ja.

2 Andere rassen dan barok, die al dan niet vallen onder "klassiek"...
Welke rassen zouden dan vallen onder klassiek? want die horen volgens de titel wel in BKR thuis.
En de rassen die eigenlijk nergens thuis lijken te horen, en die bij BKR terecht komen als zijnde "zou wel een klassiek ras kunnen zijn..."

Ik denk dat vraag 1 niet zo'n probleem oplevert. Vooral vraag 2 geeft moeilijkheden.

Wat mij betreft is het mooi als er duidelijk aangegeven gaat worden wat er bedoeld wordt met Klassieke rassen.

Daarnaast lijkt het mij ook dat met name een aantal koudbloedrassen eigenlijk erg om een eigen plek verlegen zitten.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:10

wbt 1 zeg ik ook ja (maar ik ben dus niet degene die uiteindelijk beslist)

wbt 2 ook daar wordt aan gewerkt, we zijn druk in overleg, antwoord zal niet 1,2,3 klaar liggen, het is best even lastig. Eigen koudbloed topic vindt ik geen slecht idee, maar dan naast de bestaande haflinger, fjorden en tinker topic's. Vraag is alleen of er animo voor is. Het is niet de bedoeling dat er een speciaal topic komt voor maar een paar gebruikers.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:17

Essie73 schreef:

wbt 2 ook daar wordt aan gewerkt, we zijn druk in overleg, antwoord zal niet 1,2,3 klaar liggen, het is best even lastig. Eigen koudbloed topic vindt ik geen slecht idee, maar dan naast de bestaande haflinger, fjorden en tinker topic's. Vraag is alleen of er animo voor is. Het is niet de bedoeling dat er een speciaal topic komt voor maar een paar gebruikers.

ja maar die andere aantal gebruikers willen ook hun paar showen,dus als jullie geen appart topic maken waar moeten deze mensen dan terecht.dus ook die paar mensen hebben recht hier op vind ik.en ik ben nu dus echt ook benieuwd wat nu onder barok valt en wat onder klassiek.want in mijn eigen lijstje zou bv een fries echt niet bij barok horen maar onder koudbloed

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:20

Essie73 schreef:

Denk dat als er een koudbloed topic is voor overige rassen (naast de haf, fjord en tinker) best meer mensen foto's gaan plaatsen
tussen gelijk gezinden.
Anders alleen een fototopic? voor die groep?

Antwoord op 1. lijkt mij ook gewoon, lekker laten plaatsen in bestaande topic.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:18

keona schreef:
ja maar die andere aantal gebruikers willen ook hun paar showen,dus als jullie geen appart topic maken waar moeten deze mensen dan terecht.dus ook die paar mensen hebben recht hier op vind ik.en ik ben nu dus echt ook benieuwd wat nu onder barok valt en wat onder klassiek.want in mijn eigen lijstje zou bv een fries echt niet bij barok horen maar onder koudbloed

Een Fries is geen koudbloed, veel mensen denken of vinden dat, maar gezien de afstamming is het dat niet. En als je kijkt in welke periode het Fries paard ontstaan is dan is het net zo goed een Fries paard als de andalusier en de lusitano. Dat is gewoon een feit.

verder zou een apart subforum voor koudbloeden m.i. een goed idee zijn. Er vallen best veel rassen onder koudbloed, denk aan de s. fuchs, bollonais, noordzweed enz.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:34

Amable schreef:
keona schreef:

Een Fries is geen koudbloed, veel mensen denken of vinden dat, maar gezien de afstamming is het dat niet. En als je kijkt in welke periode het Fries paard ontstaan is dan is het net zo goed een Fries paard als de andalusier en de lusitano. Dat is gewoon een feit.

verder zou een apart subforum voor koudbloeden m.i. een goed idee zijn. Er vallen best veel rassen onder koudbloed, denk aan de s. fuchs, bollonais, noordzweed enz.

ik zeg gewoon wat ik altijd dacht en ik heb verder niks met friezen dus ga dat ook niet uit zoeken.maar pas werd dus ook gezegt dat een lusitano dus klassiek is ook voor mij helemaal nieuw dacht altijd dat deze gewoon barok waren.dus ben gewoon erg benieuwd waa welke paarden nu thuis horen dus wacht nog steeds af wat de MODJES gaan doen en zeggen als ze uit gediscuseerd zijn.en denk dat het koudbloeden topic wel zal gaan lopen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:44

Om eerlijk te zijn zijn Barokke paarden in mijn ogen inderdaad de paarden uit die tijd. Lusitano, PRE, Fries. Ik vind niet alle paarden even leuk of mooi, maar persoonlijk kijk ik daar dan wel overheen. Wat cruzado betreft vind ik de 50% regel wel een goede. Ik heb in het foto topic wel paarden voorbij zien komen die er mijn inziens niet thuis hoorde. Maar aan de andere kant, als iemand het nou leuk vindt om daar te posten.. De klassieke rassen en dan met name de zware koudbloed paarden vindt ik nou totaal niet thuis horen in BKR. Ik vind ze prachtig, maar zo totaal anders al bijv. een PRE. Misschien moeten zij een apart groep gaan vormen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:53

Sjolvir schreef:
Lucky story, denk ook niet dat kruisingen met duidelijk iets van klassieke of barokke inslag het probleem zijn.
Want dan ben je in principe met gelijk gestemden, toch?

Nochtans werd een tijdje geleden expliciet gevraagd aan mensen met barokke kruisingen om aub niet teveel te posten...
En dat standpunt werd nadien ook herhaald nadat ik er contact over had met een mod.

Kijk, dan krijg ik zelf toch wel het gevoel het 5de wiel aan de wagen te zijn. En dat er schijnbaar geen interesse is in mijn paard.
Dan ga ik hem ook niet opdringen op een plek waar hij 'niet gewenst' is.
En ik geloof dat ik niet de enige was, die daar toen niet zo'n goed gevoel bij had?

Ik voel mij trouwens absoluut niet 'aangevallen' ofzo. (Daarvoor moet je wel wat meer doen. ;) )
Maar ik kan ook niet zeggen dat ik mij nadien nog erg welkom voelde op BKR.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:21

Hmm, dat vind ik beroerd zat eigenlijk.
Het lijkt me toch dat het vooral en leuk topic moet zijn, waar alle barok-liefhebbers zich welkom voelen.

Het zou mooi zijn als de discussie in dit topic de boel opheldert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:59

Maar waarom moet alles perse in hokjes? Ik heb bijv een haflo....
Ik kan niet op haflingers terecht (even puur theoretisch he), op AV ook niet.... RPA tja, ze is geen ras...
Doe maar een subforum kruisingen dan.. Maar, wanneer is iets een kruising? Als er een papier bij zit waaruit blijkt dat pa A is en ma B? Of een willekeurige vuilnisbak ook?
Dit dus ook met barokke en klassieke paarden.
Ik heb op bokt al menigkeer langs zien komen dat tinkers onder barokke paarden vallen (Don't shoot the messenger ;) )...

Dus tja, heel lastig, eerst hokjes creëren, en dan ook nog de juiste mensen in het juiste hokje frotten....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:14

Tsja, die hokjes...
Het forum is opgebouwd uit subfora, soms met nog weer subfora. In die subfora tientallen of honderden topics.
Ik denk dat je dan niet ontkomt aan hokjes.

Het beroerde is dat de onduidelijkheid over de "omkadering" van de hokjes ervoor zorgt dat mensen niet weten in welk "hokje' ze thuishoren.
En zich door de twijfel soms niet thuis voelen in het "Hokje" waar ze in gepropt worden... Of er wel in thuishoren, terwijl andere denken van niet. Of er eigenlijk niet thuishoren, maar zich er wel thuis voelen...

Kortom ingewikkelde materie, waarbij ik het erg jammer vind dat mensen niet meer gewoon lekker hun mooie foto's van -al dan niet barokke- paarden durven te plaatsen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:17

Moet je niet gewoon mensen zelf hun gang laten gaan dan? Als ik nou vind dat mijn haflo een klassieker is, dan post ik die op klassiek.. Als ik dan geen reacties krijg, tja, dan is het duidelijk toch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:19

Tsja, dat gebeurde bij BKR ITP.
Maar daar blijkt dus nogal eens getemd te zijn, ook op kruisingen barok.
Terwijl totaal niet barokke paarden er soms naar toe verwezen worden door modjes...

Kortom, duidelijkheid zou imo hier wel goed zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:25

Sjolvir schreef:
Maar hoe bepalen we dan weer welke dat wel en niet zijn?
Op uiterlijk, of bloedlijn?
Beetje het Crusado verhaal.

Een Gelderse is Gelders als hij/zij Gelderse ouders heeft en/of een Gelders exterieur. Doorgaans is het zo hoe meer Gelders bloed hoe Gelderser het paard eruit zal zien omdat er hoegenaamd geen anderse stamboeken zich meer bezighouden met het fokken van dit type paard.

Een Gelderse heeft een zeer royaal front, lange hals en nek. Klasieke belijning die je met name in de croupevorm ziet en meer bot en massa dan een dressuurpaard. (en die klassieke belijning is samen met de klassieke bloedvoering is het wat dit type paard klassiek maakt)

Er zijn echter nog zoveel rijparden waar het Gelderse nog heel goed aan af is te zien omdat het grootste deel van de KWPNers natuurlijk afstamt van dan wel Gelderse danwel Groninger paarden.(en Groningers en Gelderse delen ook weer veel bloedlijnen met elkaar)

Komt erbij dat veel mensen denken dat een Gelderse een ouderwets soort Tuigpaard is.....en dat is vooreen grootdeel niet waar al kan je uit een goedgefokte ouderwetse Tuigpaard merrie wel een gelderse fokken.

Afbeelding

Ja en dit is een echte rastypische Gelderse...Alexandro P met een klassieke afstamming.

Het Gelderse Paard is een Nederlands Cultuur Warmbloed. Een groepje fokkers probeerd dit type paard te bewaren voor de toekomst. Dus ja het is wel een klassiek tyype paard.
Diegene die bepaald of het een Gelders Paard Gelders is min of meer de fokker en het de jury bij de stamboek opname. Die kan ook bepalen dat een bepaald paard bij een van de andere fokrichtingen naar de fokrichting Gelders paard gaat omdat deze een klassiek type heeft wat beter bij het Gelderse paard past.

Maar ja,....we probeer wel een wat meer modern Type Gelderse te fokken. Dus een met een rechtoeksmodel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 23:14

Wellicht moet het begrip 'Klassiek' eerst goed gedefinieerd worden. Pas dan kan je beoordelen of een ras / type als klassiek aangemerkt kan worden.
Wel een prachtig paard hierboven Natasja.

De moderators houden zich wel stil := Zal het verlossende woord nog komen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:25

NatasjavE schreef:
Sjolvir schreef:
Maar hoe bepalen we dan weer welke dat wel en niet zijn?
Op uiterlijk, of bloedlijn?
Beetje het Crusado verhaal.

Een Gelderse is Gelders als hij/zij Gelderse ouders heeft en/of een Gelders exterieur. Doorgaans is het zo hoe meer Gelders bloed hoe Gelderser het paard eruit zal zien omdat er hoegenaamd geen anderse stamboeken zich meer bezighouden met het fokken van dit type paard.

Een Gelderse heeft een zeer royaal front, lange hals en nek. Klasieke belijning die je met name in de croupevorm ziet en meer bot en massa dan een dressuurpaard. (en die klassieke belijning is samen met de klassieke bloedvoering is het wat dit type paard klassiek maakt)

Er zijn echter nog zoveel rijparden waar het Gelderse nog heel goed aan af is te zien omdat het grootste deel van de KWPNers natuurlijk afstamt van dan wel Gelderse danwel Groninger paarden.(en Groningers en Gelderse delen ook weer veel bloedlijnen met elkaar)

Komt erbij dat veel mensen denken dat een Gelderse een ouderwets soort Tuigpaard is.....en dat is vooreen grootdeel niet waar al kan je uit een goedgefokte ouderwetse Tuigpaard merrie wel een gelderse fokken.

[ Afbeelding ]

Ja en dit is een echte rastypische Gelderse...Alexandro P met een klassieke afstamming.

Het Gelderse Paard is een Nederlands Cultuur Warmbloed. Een groepje fokkers probeerd dit type paard te bewaren voor de toekomst. Dus ja het is wel een klassiek tyype paard.
Diegene die bepaald of het een Gelders Paard Gelders is min of meer de fokker en het de jury bij de stamboek opname. Die kan ook bepalen dat een bepaald paard bij een van de andere fokrichtingen naar de fokrichting Gelders paard gaat omdat deze een klassiek type heeft wat beter bij het Gelderse paard past.

Maar ja,....we probeer wel een wat meer modern Type Gelderse te fokken. Dus een met een rechtoeksmodel.

Aha, aan het uiterlijk van de Gelders wordt dus ook gesleuteld.
Blijf het zonde vinden dat zoveel rassen hun specifieke identiteit verliezen tbv moderne ideeen, aan de andere kant als ze dat va uitsterven
behoedt, valt er wel weer wat voor te zeggen.
Heb 2 kennissen met een Gelders qua bloedvoering.
Overigens geen van beiden ooit op een keuring geweest, dus geen idee wat keurmeesters er van zouden vinden.

Qua uiterlijk zijn het dag en nacht.. Enigste overeenkomst is denk ik dat ze beiden vos zijn :+ .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:35

Sjolvir schreef:
Aha, aan het uiterlijk van de Gelderse wordt dus ook gesleuteld.
Blijf het zonde vinden dat zoveel rassen hun specifieke identiteit verliezen tbv moderne ideeen, aan de andere kant als ze dat va uitsterven
behoedt, valt er wel weer wat voor te zeggen.
Heb 2 kennissen met een Gelders qua bloedvoering.
Overigens geen van beiden ooit op een keuring geweest, dus geen idee wat keurmeesters er van zouden vinden.

Qua uiterlijk zijn het dag en nacht.. Enigste overeenkomst is denk ik dat ze beiden vos zijn :+ .

Vroeger stonden ze meer voor de ploeg en nu zijn het meestal zadelpaarden. Om ze ook bruikbaar te houden voor de gebruiker zul je inderdaad moeten zorgen dat ze voldoende lang gelijnt zijn. Het uiterlijk veranderd er niet wezenlijk door dus ik vindt het prima. En ja zo voorkom je inderdaad dus dat ze uitsterven.
Diversiteit in type bij de Gelderse is er overigens altijd al geweest ook 50 geleden waren er Gelderse die wat meer Tuigpaard waren en gelderse die wat meer rijpaard waren...

Dat is ook bij het Friese paard gebeurt, zijn ook rijtypischer geworden.

Overigens om On-Topic te blijven. Je kan zeggen dat BKR alleen voor stamboekdieren is. En dat kan je kiezen voor alleen de Iberische rassen of het ook de klassieke warmbloeds er bij te betrekken.
Kruisingen zijn kruisingen en je kan ze Cruzardo noemen of niet het blijft gewoon maar een kruising. Ik zou overigens nooit op iemand TEMmen met een kruising 'zo'n topic := wat maakt het uit allemaal...