Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
madelief88 schreef:Keona, ben het volgens mij wel met je eens, maar je posten zijn telkens een beetje onduidelijk geformuleerd, dus ik weet het niet heel zeker of ik je goed snap. Ik ben het eens met je dat mensen zich niet aangevallen of minder moeten voelen, maar ik kan ook heel goed snappen dat mensen met barokke kruisingen die een voorkeur hebben voor barokke paarden liever in dat topic meekijken en posten dan in een kruisingen topic met alles door elkaar
Sammyoo schreef:Met mijn kruising connemara (half NRPS), plaats ik toch echt foto's in topics over connemara's. Andere Bokkers in dat topic vinden het ook leuk om over hem te horen. Er zijn best veel nakomelingen van Iltshi, dan is het leuk om familieleden tegen te komen. Hij heeft ook een papier van het connemara stamboek, welliswaar kruisling, maar toch. We doen ook vaak mee met het Nederlandse Connemara kampioenschap. En eigenlijk iedereen vindt hem dan leuk. Niemand die erover valt dat het 'slechts' een halve connemara is.
madelief88 schreef:Huh, zijn er serieus mensen die TEMmen op kruisingen in ons topic?
Essie73 schreef:wbt 1 zeg ik ook ja (maar ik ben dus niet degene die uiteindelijk beslist)
wbt 2 ook daar wordt aan gewerkt, we zijn druk in overleg, antwoord zal niet 1,2,3 klaar liggen, het is best even lastig. Eigen koudbloed topic vindt ik geen slecht idee, maar dan naast de bestaande haflinger, fjorden en tinker topic's. Vraag is alleen of er animo voor is. Het is niet de bedoeling dat er een speciaal topic komt voor maar een paar gebruikers.
Essie73 schreef:wbt 1 zeg ik ook ja (maar ik ben dus niet degene die uiteindelijk beslist)
wbt 2 ook daar wordt aan gewerkt, we zijn druk in overleg, antwoord zal niet 1,2,3 klaar liggen, het is best even lastig. Eigen koudbloed topic vindt ik geen slecht idee, maar dan naast de bestaande haflinger, fjorden en tinker topic's. Vraag is alleen of er animo voor is. Het is niet de bedoeling dat er een speciaal topic komt voor maar een paar gebruikers.
keona schreef:ja maar die andere aantal gebruikers willen ook hun paar showen,dus als jullie geen appart topic maken waar moeten deze mensen dan terecht.dus ook die paar mensen hebben recht hier op vind ik.en ik ben nu dus echt ook benieuwd wat nu onder barok valt en wat onder klassiek.want in mijn eigen lijstje zou bv een fries echt niet bij barok horen maar onder koudbloed
Amable schreef:keona schreef:ja maar die andere aantal gebruikers willen ook hun paar showen,dus als jullie geen appart topic maken waar moeten deze mensen dan terecht.dus ook die paar mensen hebben recht hier op vind ik.en ik ben nu dus echt ook benieuwd wat nu onder barok valt en wat onder klassiek.want in mijn eigen lijstje zou bv een fries echt niet bij barok horen maar onder koudbloed
Een Fries is geen koudbloed, veel mensen denken of vinden dat, maar gezien de afstamming is het dat niet. En als je kijkt in welke periode het Fries paard ontstaan is dan is het net zo goed een Fries paard als de andalusier en de lusitano. Dat is gewoon een feit.
verder zou een apart subforum voor koudbloeden m.i. een goed idee zijn. Er vallen best veel rassen onder koudbloed, denk aan de s. fuchs, bollonais, noordzweed enz.
Sjolvir schreef:Lucky story, denk ook niet dat kruisingen met duidelijk iets van klassieke of barokke inslag het probleem zijn.
Want dan ben je in principe met gelijk gestemden, toch?
Sjolvir schreef:Maar hoe bepalen we dan weer welke dat wel en niet zijn?
Op uiterlijk, of bloedlijn?
Beetje het Crusado verhaal.
NatasjavE schreef:Sjolvir schreef:Maar hoe bepalen we dan weer welke dat wel en niet zijn?
Op uiterlijk, of bloedlijn?
Beetje het Crusado verhaal.
Een Gelderse is Gelders als hij/zij Gelderse ouders heeft en/of een Gelders exterieur. Doorgaans is het zo hoe meer Gelders bloed hoe Gelderser het paard eruit zal zien omdat er hoegenaamd geen anderse stamboeken zich meer bezighouden met het fokken van dit type paard.
Een Gelderse heeft een zeer royaal front, lange hals en nek. Klasieke belijning die je met name in de croupevorm ziet en meer bot en massa dan een dressuurpaard. (en die klassieke belijning is samen met de klassieke bloedvoering is het wat dit type paard klassiek maakt)
Er zijn echter nog zoveel rijparden waar het Gelderse nog heel goed aan af is te zien omdat het grootste deel van de KWPNers natuurlijk afstamt van dan wel Gelderse danwel Groninger paarden.(en Groningers en Gelderse delen ook weer veel bloedlijnen met elkaar)
Komt erbij dat veel mensen denken dat een Gelderse een ouderwets soort Tuigpaard is.....en dat is vooreen grootdeel niet waar al kan je uit een goedgefokte ouderwetse Tuigpaard merrie wel een gelderse fokken.
[ Afbeelding ]
Ja en dit is een echte rastypische Gelderse...Alexandro P met een klassieke afstamming.
Het Gelderse Paard is een Nederlands Cultuur Warmbloed. Een groepje fokkers probeerd dit type paard te bewaren voor de toekomst. Dus ja het is wel een klassiek tyype paard.
Diegene die bepaald of het een Gelders Paard Gelders is min of meer de fokker en het de jury bij de stamboek opname. Die kan ook bepalen dat een bepaald paard bij een van de andere fokrichtingen naar de fokrichting Gelders paard gaat omdat deze een klassiek type heeft wat beter bij het Gelderse paard past.
Maar ja,....we probeer wel een wat meer modern Type Gelderse te fokken. Dus een met een rechtoeksmodel.
Sjolvir schreef:Aha, aan het uiterlijk van de Gelderse wordt dus ook gesleuteld.
Blijf het zonde vinden dat zoveel rassen hun specifieke identiteit verliezen tbv moderne ideeen, aan de andere kant als ze dat va uitsterven
behoedt, valt er wel weer wat voor te zeggen.
Heb 2 kennissen met een Gelders qua bloedvoering.
Overigens geen van beiden ooit op een keuring geweest, dus geen idee wat keurmeesters er van zouden vinden.
Qua uiterlijk zijn het dag en nacht.. Enigste overeenkomst is denk ik dat ze beiden vos zijn.