ABN typen op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ma_ris_ka

Re: ABN typen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:50

Ik dacht dat dit wel degelijk juist was :')
http://www.woorden.org/woord/daarop

Ik weet niet wie je onder 'we' verstaat Ibbel, maar zowel TS als ik zijn niet aan het 'mierenneuken'.
Slechts minuten geleden gaf ik nog aan dat iedereen foutjes maakt en ik ook. De perfecte mens moet nog geboren worden hoor! Ik heb ook meerdere malen aangegeven dat ik het eens ben met de strekking van de OP. Het heeft gewoon niet veel zin om hier talloze topics aan te wijden lijkt me :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:54

Het 'op' in "iemand daar op wijzen", hoort bij het werkwoord. Wijzen op. 'Daar' is dus het (losse) bijwoord. Op is het voorzetsel dat bij het werkwoord hoort. Ik kan daar echt niets anders van maken.
Op het moment dat je iemand 'daarop' wijst, geef je hem aan dat-ie op een stoel/tafel moet klimmen.

Wat maar aangeeft dat Nederlands een moeilijke taal is.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:01

Ook ik heb wel eens dat ik niet weet of iets eindigt op een 'd' of een 't'.
Maar daar probeer ik dan eerst achter te komen.

Ik denk dat sommige mensen gewoon niet weten hoe je behoorlijk Nederlands schrijft :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:05

Ja maar ligt dat aan gemakszucht of gewoon aan het falen van de scholen?

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:06

Ibbel schreef:
Wat maar aangeeft dat Nederlands een moeilijke taal is.

En daar zeg je iets! Ik zou een hoop bokkers gaan missen wanneer ABN typen een absolute must zou zijn.
Bokkers die misschien niet het allerbeste taalgevoel hebben, maar die een hoop wijsheid en kennis weten te verspreiden.
We maken ons allen schuldig aan fouten. In de taal, in beslissingen en in het leven in het algemeen.

Wanneer iemand echter moedwillig onleesbaar of gewoon ronduit LUI typt, dat is ander verhaal! Het lijkt me dan ook juist zinvol om deze mensen te temmen, aan te spreken op dit 'gedrag' of misschien zelfs iets bij te brengen.

TS geeft aan het fijn te vinden om op fouten gewezen te worden, om hier lering uit te halen. Zal zij daar als enige zo over denken? Ik denk het niet. Misschien heeft het daarom meer zin om mensen te benaderen bij wie het speelt i.p.v. weer een topic te openen waar het merendeel het toch wel mee eens is.
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 25-09-12 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:10

Ik heb de bokster een een pb gestuurd met daar in de regels van bokt :j

Kreeg een hoop oliebol over me heen :)

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:14

quera schreef:
Ik heb de bokster een een pb gestuurd met daar in de regels van bokt :j

Kreeg een hoop oliebol over me heen :)

:(:)

Dat is jammer TS. Dat zegt meer over haar dan over jou :j

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:22

petraaken schreef:

Dat vraag ik mij ook af...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:27

Dat iemand een tekst met daarin wat schrijffouten plaatst vind ik niet zo erg. Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon en daarop is het een stuk lastiger typen dan op een normaal toetsenbord. Helaas is het soms ook niet mogelijk de tekst goed na te lezen of aan te passen.
Ik erger me wel aan teksten waar geen (of juist veel te veel) hoofdletters en leestekens gebruikt worden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:29

Ik denk beiden :)

De bokster gaf ook aan dat ze nu geen zin had in ., enz te gebruiken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:45

petraaken schreef:

Ik moet op school ook gewoon ABN schrijven :)

In HK daarentegen, daar typ ik wel altijd met kleine letters, dan ben ik lui haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:06

petraaken schreef:
[naam] schreef:

:n
Dat was vroeger zo ja. Tegenwoordig weet de leraar zelf niet meer hoe het moet.. Dat komt door al nieuwe vormen van onderwijs, inclusief het onderwijs voor toekomstig docenten....

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat ze de schrijfwijze van het Nederlands een aantal keer hebben gewijzigd waardoor de docenten het zelf niet goed meer weten welke spelling er nu gehanteerd wordt. Volgens een kennis is het tegenwoordig weer zoals ik het indertijd geleerd heb op school. Wat mij ook zorgen baart is dat er nu op veel scholen verplicht wordt om te werken met een tablet pc. Straks weten de kinderen niet meer hoe ze een balpen moeten vasthouden en hoe ze moeten schrijven met een pen. Ze zullen alleen nog kunnen typen. voortuitgang op school juich ik toe maar als ik zie hoe ouders op kosten worden gejaagd. :n

In de tijd dat ik op de middelbare school zat (en trouwens ook vooral zelfs de basisschool), was het behoorlijk slecht gesteld met de kennis van de docenten. En ook in de twee jaar dat ik volwassenenonderwijs heb gedaan (havo en vwo), hadden wij een docent Nederlands die zelf dyslectisch was (ja, echt waar....). En dan spreek ik over 2 jaar geleden (volwassenonderwijs) en 5 jaar geleden (middelbare school). De fouten die door decenten werden gemaakt waren fouten in woorden en grammatica die bij mijn weten niet veranderd is door de jaren heen. Mijn moeder werkt ook aan een lerarenopleiding, en die zegt ook dat heel veel van de docenten die nu voor de klas staan geen benul hebben van hun vak. Het ''nieuwe leren'', de 6-jescultuur, de eindeloze herkansingsmogelijkheden, het ''iedereen is gelijk en kan dus ook alles'' etc. hebben daarvoor gezorgd. Maar er zal best verschil in zitten qua tijd en plaats.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:09

Destination schreef:
petraaken schreef:

Ik moet op school ook gewoon ABN schrijven :)

In HK daarentegen, daar typ ik wel altijd met kleine letters, dan ben ik lui haha.

En dat vindt ik dus heel erg. Correct typen/schrijven moet een gewoonte zijn en niets iets wat je even niet doet omdat je er te lui voor bent of even geen zin hebt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:11

Juul schreef:
petraaken schreef:
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat ze de schrijfwijze van het Nederlands een aantal keer hebben gewijzigd waardoor de docenten het zelf niet goed meer weten welke spelling er nu gehanteerd wordt. Volgens een kennis is het tegenwoordig weer zoals ik het indertijd geleerd heb op school. Wat mij ook zorgen baart is dat er nu op veel scholen verplicht wordt om te werken met een tablet pc. Straks weten de kinderen niet meer hoe ze een balpen moeten vasthouden en hoe ze moeten schrijven met een pen. Ze zullen alleen nog kunnen typen. voortuitgang op school juich ik toe maar als ik zie hoe ouders op kosten worden gejaagd. :n

In de tijd dat ik op de middelbare school zat (en trouwens ook vooral zelfs de basisschool), was het behoorlijk slecht gesteld met de kennis van de docenten. En ook in de twee jaar dat ik volwassenenonderwijs heb gedaan (havo en vwo), hadden wij een docent Nederlands die zelf dyslectisch was (ja, echt waar....). En dan spreek ik over 2 jaar geleden (volwassenonderwijs) en 5 jaar geleden (middelbare school). De fouten die door decenten werden gemaakt waren fouten in woorden en grammatica die bij mijn weten niet veranderd is door de jaren heen. Mijn moeder werkt ook aan een lerarenopleiding, en die zegt ook dat heel veel van de docenten die nu voor de klas staan geen benul hebben van hun vak. Het ''nieuwe leren'', de 6-jescultuur, de eindeloze herkansingsmogelijkheden, het ''iedereen is gelijk en kan dus ook alles'' etc. hebben daarvoor gezorgd. Maar er zal best verschil in zitten qua tijd en plaats.

Eigenlijk vindt ik dat gewoon heel erg triest. Je taal zou toch wel het minste moeten zijn dat je correct leert als je op school zit. Dat is wat mij betreft iets wat iedereen gewoon zou moeten kunnen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:17

Ik ben het hier mee eens. Ik gebruik wel geregeld afkortingen van woorden en Engelse leenwoorden maar ik gebruik toch echt de leestekens, hoofdletters ed. Ik kan zo'n zin niet eens lezen als er geen komma's instaan.
Vooral de jeugd hier kan ik niet serieus nemen als ze een vraag stellen en niet kunne spellen. Omg, doe daar iets aan want ik vertik het daar antwoord op te geven. Als zij de moeite nog niet doen wat verwacht je dan van mensen die je willen helpen?
Ik merk wel dat ik vrij Belgisch begin te typen de laatste tijd :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:18

lizy29 schreef:
Juul schreef:

Eigenlijk vindt ik dat gewoon heel erg triest. Je taal zou toch wel het minste moeten zijn dat je correct leert als je op school zit. Dat is wat mij betreft iets wat iedereen gewoon zou moeten kunnen.

Ik krijg nooit t(hee) hè :+.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:30

Koper schreef:
ABN kun je niet typen. Je kunt het alleen spreken. Geschreven ABN heet Standaardnederlands.

Blijkbaar is goed lezen net zo moeilijk als goed schrijven.
Het halve topic heeft het nog steeds over ABN schrijven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:31

Ik schrijf voornamelijk Engels en hier thuis is de voertaal ook Engels. Helaas leidt dit er (bij mij) toe dat mijn Nederland niet meer is zoals het ooit is geweest :+ D, t en dt begin ik steeds moeilijker te vinden en sommige woorden weet ik niet meer in m'n eigen taaltje.

Maar als ik hier iets post op bokt gaat er een schermpje met Google open zodat ik het gewoon kan opzoeken als ik iets niet weet. Ik hecht veel waarde aan correcte spelling en grammatica.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:34

Anoniem schreef:
petraaken schreef:
Anoniem schreef:

:n
Dat was vroeger zo ja. Tegenwoordig weet de leraar zelf niet meer hoe het moet.. Dat komt door al nieuwe vormen van onderwijs, inclusief het onderwijs voor toekomstig docenten....

Ik weet niet of het anders is hier in België maar als dat in Nederland zo is vind ik dat maar een belabberde opleiding. Die docenten leren de kinderen wel schrijven en dat zijn dan onze toekomstige dokters, advocaten, leraars, IT managers en zelfs onze politici.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:35

Phor, je berichten zijn prima te lezen hoor. :j Van een letter vergeten of een 't' niet plaatsen ga ik niet dood. Je berichten zijn duidelijk. Maar er zijn idd berichten die één grote lap tekst zijn zonder leestekens en alinea's. Daar begin ik niet eens aan, nodigt niet uit tot lezen. Heb er een keer wat van gezegd en kreeg toen ook te horen dat ze er geen zin in had. :+ Ze zat nu toch niet op school dus mocht ze het zelf weten. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:55

veerledec schreef:
Ik krijg nooit t(hee) hè :+.

Je hebt gelijk. Mijn excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:43

@ petraaken: België schijnt beter onderwijs te geven :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:41

jiehaaa schreef:
Misschien wordt het tijd voor autocorrectie op Bokt. Levert ook hilarische teksten op, maar dan wel correct gespeld!

Ik moet zeggen dat ik niet zit te wachten op een autocorrectie :=
Stel je wilt een onzinwoord plaatsen, dan loop je tegen de autocorrectie aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:07

Geen autocorrectie, misschien wel een (goed werkende!) spellingchecker..

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:16

Ik heb helaas geen tijd gehad om alles bij te lezen, maar wilde toch even reageren.

Mij valt het ook heel erg op dat maar weinig mensen op internet ABN schrijven (of tegenwoordig AN, gezien "beschaafd" zogenaamd als discriminerend kan worden beschouwd).

Zelf probeer ik altijd volledige zinnen te typen, inclusief punten, komma's en eventuele andere tekens. Ik merkte een aantal jaren geleden op school dat ik door het "breezer" taal en alles afkorten moeite kreeg met normale zinnen formuleren, terwijl dit altijd mijn sterkste punt was. Sindsdien schrijf ik zelfs in SMSjes volledige zinnen, al worden smsjes dan wel vaak erg lang.

Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat ook op internet gewoon juiste spelling en grammatica word gebruikt, dat kan je alleen maar helpen op bijvoorbeeld school en/of werk!! En tja, iedereen maakt wel eens een spellings- of grammaticafoutje, dat is nou eenmaal zo, en ook absoluut niet storend voor mij, het zijn meer de mensen die inderdaad "gewoon geen zin hebben" in correct Nederlands schrijven...

Autocorrectie lijkt me inderdaad niet heel handig, elkaar op fouten verbeteren lijkt me daarentegen wel een heel strak plan. Al zullen sommigen daar niet erg positief op reageren...

Wat ik nog steeds de meest irritante fout vind: mensen schrijven het woord "sowieso" bijna altijd verkeerd!