muggenzifters.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:40

TeckTonie schreef:
Hahaha, ik wist gewoon dat iemand dat ging zeggen :P
Ergens zou ik het nog snapprn als ts zrgt dat het zo hoort. Iedereen heeft iets anders geleerd, sommige mensen willen nu eenmaal niet van hun geleerde afstappen.. Ik heb ook lang geleerd dat draaien trekken is, stoppen is ook trekken, been is schoppen op de ribben en achteruit is trekken en stampen tot ze luisteren...

Maar zo doe je het hopelijk niet meer, dus je hebt naar iemand geluisterd.
Ik snap ook wel als een ts vind dat het zo moet, maar niet als ze er zelf naar vraagt.
In een topic waar ik reageerde vroeg een meisje wat ze moest doen want haar paard liep met z'n hoofd in de lucht en vroeg of ze een hulpteugel nodig had.
Toen ik een reactie gaf, zei ze; "Denk je soms dat ik niet kan rijden, ik weet heus wel wat ik moet doen!"en nog wat vieze woorden erbij... :+

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 21:04

MirandaFuego schreef:
TeckTonie schreef:
Hahaha, ik wist gewoon dat iemand dat ging zeggen :P
Ergens zou ik het nog snapprn als ts zrgt dat het zo hoort. Iedereen heeft iets anders geleerd, sommige mensen willen nu eenmaal niet van hun geleerde afstappen.. Ik heb ook lang geleerd dat draaien trekken is, stoppen is ook trekken, been is schoppen op de ribben en achteruit is trekken en stampen tot ze luisteren...

Maar zo doe je het hopelijk niet meer, dus je hebt naar iemand geluisterd.
Ik snap ook wel als een ts vind dat het zo moet, maar niet als ze er zelf naar vraagt.
In een topic waar ik reageerde vroeg een meisje wat ze moest doen want haar paard liep met z'n hoofd in de lucht en vroeg of ze een hulpteugel nodig had.
Toen ik een reactie gaf, zei ze; "Denk je soms dat ik niet kan rijden, ik weet heus wel wat ik moet doen!"en nog wat vieze woorden erbij... :+

Goh, ergens begrijp ik dat meisje wel. als ik priveles rijdt met mijn pony, werk ik soms ook eens aan mijn houding, niet enkel de hare. en als ze dan met haar hoofd in de lucht loopt, is dat heel jammer voor haar, maar ik ga niet iets 'vragen' aan haar (dan heb ik het over stelling dmv benen en mijn teugels ietsje opnemen) en het risico lopen dat ik er afval en schrik krijg.maar om nu scheldwoorden te gebruiken.. Kindeten blijven kinderen, er zittrn heel wat jongeten op deze wereld due niet begrepen worden en dus het beest gaan uithangen. sommigen doen dat ook op forums. Aan mijn posts zie je niet dat ik zware gedragsproblemen heb he ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:16

TeckTonie schreef:
Goh, ergens begrijp ik dat meisje wel. als ik priveles rijdt met mijn pony, werk ik soms ook eens aan mijn houding, niet enkel de hare. en als ze dan met haar hoofd in de lucht loopt, is dat heel jammer voor haar, maar ik ga niet iets 'vragen' aan haar (dan heb ik het over stelling dmv benen en mijn teugels ietsje opnemen) en het risico lopen dat ik er afval en schrik krijg.maar om nu scheldwoorden te gebruiken.. Kindeten blijven kinderen, er zittrn heel wat jongeten op deze wereld due niet begrepen worden en dus het beest gaan uithangen. sommigen doen dat ook op forums. Aan mijn posts zie je niet dat ik zware gedragsproblemen heb he ;)

Nee, dat ben ik niet met je eens, het gaat hier om een meisje wat expliciet om hulp vraagt hoe ze de houding van die pony kan veranderen, omdat ie met z'n kop omhoog loopt en het een krengetje is met opzadelen..
Iemand die lekker op der pony rijdt en die pony loopt lekker door en dat was het, daar heb ik helemaal geen problemen mee, van mij hoeft een paard niet aan de teugel.
Juist liever niet, dat is helemaal niet belangrijk in de basis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:31

Marcella_e schreef:
Gini schreef:
Als ik een vraag heb dan hoop ik op zoveel mogelijk antwoorden/tips/adviezen, dan ga ik niet selecteren wat wel en wat niet gezegd mag worden.

In mijn ogen bestaat een moeilijk paard idd niet, alleen een paard dat een andere aanpak nodig heeft. Een paard dat slaat met zijn hoofd als ik opstap, wegdribbelt en in galop de eerste paar sprongen flinke bokken geeft, ga ik idd niet zonder meer bestempelen als "ach, het is een moeilijk paard". Haal ik meteen het volledige medische leger erbij? Misschien, misschien niet, dat kan ik enkel op dat ogenblik met dat specifieke paard beslissen, maar ik weet wel zeker dat ik achter de dieperliggende, interne oorzaak zou gaan zoeken, ja. En die oorzaak moet niet meteen iets mysterieus zijn dat je met een beetje heiligwater en een pendel oplost, die reden kan ook gewoon een paard zijn dat een dikke vinger naar je opsteekt. Maar dan moet jij als ruiter je aanpak veranderen. De één zal als tip geven sla hem erdoorheen, de ander zegt ga grondwerken. Beide tips hebben in mijn ogen evenveel bestaansrecht.

Onderstreping 1:
tuurlijk mag dat. Maar 1 x in een topic is meer dan voldoende. Je wordt er tegenwoordig mee dood gegooid. Tuurlijk zijn veel tips welkom, maar dan moeten ze wel nuttig zijn. En 10 x een opmerking over grondweg, of over een DA of een Osteopaat lijkt mij verre van nuttig, maar dat is wel wat je dagelijks op bokt leest.

Onderstreping 2: Precies wat ik bedoel. Ik vind het vaak wel zo overkomen. Ik vind het vaak allemaal een beetje titan tovenaar af en toe. Als mijn paard nu in eens gaat bokken, dan laat ik zeker meteen iemand komen. Niet van 1 keer, maar gaat hij het dagelijks doen dan wel. Mijn paard bokt namelijk niet. Dus dat is een signaal die je als eigenaar niet mag missen.

Een paard dat thuis braaf is, maa rop wedstrijd lastig is. Daar ga ik echtniet iemand voor laten komen. Beest heeft gewoon spanning op vreemd terrein en het moet daar aan wennen en daar ga ik dus geen onzin voor uit halen behalve hem laten wennen.

Antwoord op nummer 1: dat ben ik wel met je eens, maar volgens mij is dat onoverkomelijk op een forum met 203.256 gebruikers. Dan worden er al eens dingen herhaald. Vaak is het de bekwaamheid van reageren van de TS de oplossing. Een TS die op dat moment vriendelijk is en de tips ter harte neemt of afwijst met onderbouwing, zal met rust gelaten worden of verdere tips krijgen. Een TS die dan zelf in de aanval trekt, die...tja...krijgt een bitsig topic waarin alleen nog maar oppervlakkige zinsnedes gebruikt worden zonder enige vorm van onderbouwing. Het is dus een beetje geven en nemen. Niet alleen de reageerders maken de tonen, maar ook -en vooral!!- de TS.

Antwoord op nummer 2: Idd, ook hier kom ik je weer tegemoet (denken we toch niet zo verschillend). Een methode a la titan tovenaar is ook niet aan mij besteed hoor, maar het ergert mij niet. Vaak vestigt er zich automatisch wel een evenwicht, een gemiddelde tussen twee extremen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:33

Over het voorbeeld peesbeschermers, ik denk dat de verdere reacties idd ook wel liggen aan de reactie van ts. Maar als ze zegt: nee, ik vind dat ze prima zitten. heb je altijd wel mensen die er over door gaan zeuren. Okee natuurlijk wil je hulp bieden, maar vaak is het topic voor de fun geopend en niet de discussie zitten mijn pb's goed of niet. Hulp is altijd goed en tips natuurlijk ook, maar soms zijn er gewoon figuren die praten er 5 bladzijdes over vol...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 22:14

MirandaFuego schreef:
TeckTonie schreef:

Nee, dat ben ik niet met je eens, het gaat hier om een meisje wat expliciet om hulp vraagt hoe ze de houding van die pony kan veranderen, omdat ie met z'n kop omhoog loopt en het een krengetje is met opzadelen..
Iemand die lekker op der pony rijdt en die pony loopt lekker door en dat was het, daar heb ik helemaal geen problemen mee, van mij hoeft een paard niet aan de teugel.
Juist liever niet, dat is helemaal niet belangrijk in de basis.

Oh, maar dat verandert de zaak. ik dacht een itp ed..

LadyMadonna

Re: muggenzifters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:00

Ach, ik vroeg ooit eens voor een hulpteugel voor een shetje dat wat jolig werd en t ruitertje er aan de teugels half af trok...
Nounou, je had ze moeten horen....
Zal de link weleens opzoeken. Gelukkig toen ook heel veel bruikbare tips gehad.

En er zit imo een verschil tussen gewoon iets willen laten zien/vertellen, of ergens advies voor willen. En daar probeer ik mijn reacties ook op aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:07

Je hebt veel 'schreeuwers' als het gaat om kwesties als hulpteugels, 'ongewone' bitten etc.
Slecht slecht slecht, en bovenal zielig. Maar onderbouwen waarom, dat kunnen ze het meestal niet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 23:45

amykimmie schreef:
Je hebt veel 'schreeuwers' als het gaat om kwesties als hulpteugels, 'ongewone' bitten etc.
Slecht slecht slecht, en bovenal zielig. Maar onderbouwen waarom, dat kunnen ze het meestal niet.

Punt. schreeuwen ze ook zo tegen de tv tijdens de OS? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:13

Ik denk het wel ja :j :')

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:32

TeckTonie schreef:
Sjolvir schreef:
Ach jouw verhalenpersoon heeft tenminste nog gevoel.

Denk wel dat merendeel van de ruiters van hun paard houdt. Allrn zijn er maar weinigen zoals mij, die hun manke/oude paard een goede dag op de wei geven en dan maar een fijn verzorgpaard zoeken om te rijden.. Dan maar niet kunnen rijden, ik zou het niet over mijn hart krijgen.om een.paard dat geen pijn heeft naar de slacht te brengen, blijkbaar kunnen sommige dat wel.. Je brengt je moeder toch ook niet naar het ziekenhuis als ze in een rolstoel zit voor een euthanasiespuit te geven? Enja, voor mij is mijn paard bijna evenwaardig aan mijn familie.

Die van mij mag ook blijven om ooit zijn oude dag te leven, maar hij is nu pas 8.

Alleen moet ik wel zeggen dat als een jong paard volledig afgekeurd zou worden ik toch wel moet nadenken of ik deze voor 20 jaar op een wei zet om te dienen als gras maaier. Daar is het toch wel een vrij kostbare hobby voor. Ik heb paarden wel om te rijden en het is voor mij niet de bedoeling dat ik 20 jaar lang niet kan paarden rijden omdat ik er 1 op de wei moet zetten omdat die het niet meer doet. Maar gelukkig hoef ik tot nu toe daar niet over na te denken.

Maar ik vind ook dat zolang een oud paard nog goed is je deze helemaal niet stil moet zetten. Stil zetten roest. Lekker af en toe recreatief rijden en rondje naar buiten. Heeft hij/zij lichamelijk klachten dan gaat het natuurlijk niet. Maar waarom een gezond paard stil zetten alleen omdat hij oud is?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:34

stef schreef:
Ach, ik vroeg ooit eens voor een hulpteugel voor een shetje dat wat jolig werd en t ruitertje er aan de teugels half af trok...

En er zit imo een verschil tussen gewoon iets willen laten zien/vertellen, of ergens advies voor willen. En daar probeer ik mijn reacties ook op aan te passen.

Ja hoor heb ik ook wel eens gedaan. Meisje aan de longeerlijn en pony aan 2 bijzetjes gezet. Beest wist donders goed dat er een licht veertje op zat en trok haar gewoon uit het zadel. Bij een meer ervaren ruiter deed hij niks. Kind kon zo niet aan d;r houding niks werken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:52

Marcella_e schreef:
stef schreef:

Ja hoor heb ik ook wel eens gedaan. Meisje aan de longeerlijn en pony aan 2 bijzetjes gezet. Beest wist donders goed dat er een licht veertje op zat en trok haar gewoon uit het zadel. Bij een meer ervaren ruiter deed hij niks. Kind kon zo niet aan d;r houding niks werken.

Ja, maar bijzet of elastiek is niet erg, dat doe je ook aan de longe.
Maar als je daarvoor een slof omdoet en je geeft dat het kindje in handen, daar heb ik daar wel mijn twijfels bij.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:57

MirandaFuego schreef:
Marcella_e schreef:

Ja, maar bijzet of elastiek is niet erg, dat doe je ook aan de longe.
Maar als je daarvoor een slof omdoet en je geeft dat het kindje in handen, daar heb ik daar wel mijn twijfels bij.

Ik zou een kindje nooit een slof in handen geven. Ik gebruik hem zelf niet eens. Ik ben niet tegen ofzo, maar toch staat gebruik mij tegen. Of in ieder geval voor mezelf

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:03

Marcella_e schreef:
Ik zou een kindje nooit een slof in handen geven. Ik gebruik hem zelf niet eens. Ik ben niet tegen ofzo, maar toch staat gebruik mij tegen. Of in ieder geval voor mezelf

Het is gewoon té gemakkelijk om zo'n ding verkeerd te gebruiken, even een paar centimeter te kort of teveel blijven terugpakken en je paard zit zo vast als een huis.
Je hebt vaker van die pony's die pullen, omdat ze doorhebben dat ze bij zo'n kindje de teugels makkelijk uit de handen trekken of het kindje gewoon helemaal meetrekken, whaha, wij maar bang zijn dat ze hun mond bezeren :')

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:08

Ik ben er niet op tegen en ik heb er totaal geen probleem bij andere. Iedereen zijn keuze als je er maar over nadenkt en het goed gebruikt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van mijn leven met slof gereden heb. Het meest heftige is een elastiek, maar ook daar ben ik geen fan van ivm er in gaan hangen. dus ik hou het bij mijn martingaal of borsttuig :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:16

Inmiddels heb ik zoveel geleerd over hoe je paard kunt rijden dat ik dat allemaal niet nodig heb, vind ik ook heel prettig, er is eigenlijk geen probleem wat ik niet kan oplossen.
Das het voordeel van een hele goede instructeur en jarenlange ervaring! *\o/* (Het nadeel is dat je erg oud wordt) ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:11

MirandaFuego schreef:
Inmiddels heb ik zoveel geleerd over hoe je paard kunt rijden dat ik dat allemaal niet nodig heb, vind ik ook heel prettig, er is eigenlijk geen probleem wat ik niet kan oplossen.Das het voordeel van een hele goede instructeur en jarenlange ervaring! *\o/* (Het nadeel is dat je erg oud wordt) ;)

Gedurfde uitspraak :+

Ik weet zeker dat ik genoeg problemen heb die ik niet zelf kan oplossen en waarbij ik hulp nodig heb of iemand langs de zijlijn die tips geeft om het toch beter te maken. Zeker weet ik dat ik nog lang, lang, lang niet uitgeleerd ben. Ondanks 24 jaar rijervaring, zadelmak maken/inrijden, doorrijden, bekend maken op concours en wedstrijden.

Er zit altijd weer een paard tussen waarbij de knoppen weer anders zitten, of die gereden is via een totaal ander systeem, Dan moet ik weer op nieuw op zoek naar de knoppen. En bij sommige heb ik ze nooit gevonden, daar durf ik best voor uit te komen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:14

Gini schreef:
Antwoord op nummer 1: dat ben ik wel met je eens, maar volgens mij is dat onoverkomelijk op een forum met 203.256 gebruikers. Dan worden er al eens dingen herhaald. Vaak is het de bekwaamheid van reageren van de TS de oplossing. Een TS die op dat moment vriendelijk is en de tips ter harte neemt of afwijst met onderbouwing, zal met rust gelaten worden of verdere tips krijgen. Een TS die dan zelf in de aanval trekt, die...tja...krijgt een bitsig topic waarin alleen nog maar oppervlakkige zinsnedes gebruikt worden zonder enige vorm van onderbouwing. Het is dus een beetje geven en nemen. Niet alleen de reageerders maken de tonen, maar ook -en vooral!!- de TS.

Antwoord op nummer 2: Idd, ook hier kom ik je weer tegemoet (denken we toch niet zo verschillend). Een methode a la titan tovenaar is ook niet aan mij besteed hoor, maar het ergert mij niet. Vaak vestigt er zich automatisch wel een evenwicht, een gemiddelde tussen twee extremen.

hahaha nou inderdaad! valt toch wel mee! *\o/* Ik had over je reactie heen gelezen en ik zie het nu pas. Ik kan me er best aan irriteren dat men 10 x in 1 topic titan tovenaar roept. 1 x is wel voldoende of je moet er echt een goede toevoeging op hebben die niet genoemd is

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:03

Gisteren was er topic op bokt dat sloeg alles, meisje mocht geen neusriem gaan gebruiken,
want de reden waarvoor ze hem wou gaan gebruiken was fout.
Laat nou bijna iedereen gewoon met neusriem rijden, dus laat dat kind lekker neusriempie aan d'r hoofdstel maken.
(Reden was ook wel apart, paard was sterk, maar ik zie het probleem van correct gebruikte neusriem niet
in welke context dan ook.)

StormOuwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:07

ik vind dat het gezeur over die slof nergens voor nodig is, wij hebben ook met slof gereden, en die hing ook los, na een jaar konden iwij zonder slof gaan rijden en loopt ons paard nu nog steeds netjes, misschien hebben sommige mensen of paarden er moeite mee, dus het gezeik moet nu gewoon afgelopen zijn! :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:10

Ontopic aub!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:34

Marcella_e schreef:
MirandaFuego schreef:
Inmiddels heb ik zoveel geleerd over hoe je paard kunt rijden dat ik dat allemaal niet nodig heb, vind ik ook heel prettig, er is eigenlijk geen probleem wat ik niet kan oplossen.Das het voordeel van een hele goede instructeur en jarenlange ervaring! *\o/* (Het nadeel is dat je erg oud wordt) ;)

Gedurfde uitspraak :+

Ik weet zeker dat ik genoeg problemen heb die ik niet zelf kan oplossen en waarbij ik hulp nodig heb of iemand langs de zijlijn die tips geeft om het toch beter te maken. Zeker weet ik dat ik nog lang, lang, lang niet uitgeleerd ben. Ondanks 24 jaar rijervaring, zadelmak maken/inrijden, doorrijden, bekend maken op concours en wedstrijden.

Er zit altijd weer een paard tussen waarbij de knoppen weer anders zitten, of die gereden is via een totaal ander systeem, Dan moet ik weer op nieuw op zoek naar de knoppen. En bij sommige heb ik ze nooit gevonden, daar durf ik best voor uit te komen.

Goed he, dat ik dat durf!! :D
Waar ik op doel is een 'probleem', dat is niet hetzelfde als elk paard naar de Z rijden, ik doel meer op dingen als je paard niet snappen. (en hij jou niet)waardoor er problemen ontstaan, dat gaat niet alleen over rijden, kan van alles zijn.
Daar bedoel ik ook niet mee dat ik niet iets kan uitzoeken, als mijn eigen methodes niet zouden werken, kijk ik verder, maar dan los ik het nog altijd zelf op.
Maar eigenlijk kom er er tot nu toe altijd wel uit, werkt het ene niet probeer ik het anders.
Ik zeg ook niet dat ik nooit wat bij leer, heel vaak zelfs, maar dan nog kom ik er weer uit, het komt toch altijd wel een beetje in de richting van wat je al eens eerder hebt meegemaakt.
En ik ga door tot ik de knoppen heb gevonden, dat is de uitdaging!
En het kan ook altijd beter, maar dat is niet een 'probleem', dat is gewoon ergens aan werken.
Ik heb ook heel veel lastige paarden gedaan, dus er is gewoon weinig wat ik nog niet heb gezien, ik weet dat het stom klinkt, maar toch is het zo.
Het ligt er ook aan of je daar gevoel voor hebt, denk ik, niet alleen ervaring, al is dat wel heel handig.
Ik ben inmiddels alweer 36 jaar elke dag met paarden bezig! :#

Sjolvir, wat vreemd, het is toch vrij gebruikelijk een neusriem te gebruiken?
Of mag dat ook al niet meer...

Maareh, ik wil geen muggezifter zijn , is het niet gewoon TITA Tovenaar?? :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:13

Was dit topic.
Denk dan heel simpel, ze komt er vanzelf achter dat het niet het sterk zijn oplost,
maar voor het paard allicht wel fijn als bit daardoor niet dwars door zijn mond gaat.
[HAR] Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:15

Sjolvir schreef:
Was dit topic.
Denk dan heel simpel, ze komt er vanzelf achter dat het niet het sterk zijn oplost,
maar voor het paard allicht wel fijn als bit daardoor niet dwars door zijn mond gaat.
[HAR] Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

Nou, de laatste reactie was gelukkig wel goed, wat een onzin staat daar verder, neusriem is verschrikkelijke dierenbeulerij, haha, straks mogen we er niet eens meer op rijden volgens de boktnormen.. :+