Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 02:09

Misschien is dat nog iets om te overwegen; of er wat dat soort dingen betreft niet soepeler omgesprongen kan of moet worden met wanneer er een waarschuwing, dan wel ban wordt gegeven, en wat er beoogd wordt met het geven van zo'n ban.

Echter is dat een ander onderwerp dan waar het hier in het topic om gaat :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 03:06

Als er straffen worden uit gedeeld, vind ik het niet meer dan normaal fatsoenlijk gedrag van de betreffende instantie, dat zij deze openlijk beargumenteren. Dat geldt in het groot, bij een rechtstaat, ik zie niet in waarom dat op Bokt anders zou zijn. Bij dit soort zaken bestaat een noodzaak voor 'checks and balances'. Niemand is onfeilbaar, ook een team van moderatoren niet. Transparantie is bij lange na niet voldoende, maar zou een eerste stap zijn.

Het is toch van de zotten dat er nog gediscucieerd moet worden over iets waarvan men met een gerust hart kan stellen dat het tot "de zorgvuldigheid behoort die in het maatschappelijk verkeer betaamd."
Net zoals het recht van 'wederhoor' VOORDAT iemand 'veroordeeld' wordt. Nu is de praktijk een flagrante schending van die norm.

Het enkele bestaan van dit topic is al bewijs genoeg voor de noodzaak van het onderwerp.

RianneH

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 03:30

Een ban volgt nooit na een eerste overtreding van de regels, dus men is altijd al gewezen op het gedrag op het forum en hoort te weten hoe zij zich dienen te gedragen. Wanneer de regels miniem worden overtreden zal er vrijwel nooit een OW volgen. Daarnaast mag een OW enkel en alleen gegeven worden nadat er meerdere mods daarmee eens zijn en er kritisch naar hebben gekeken.

Dan is er nog een bezwaarcommissie waarnaar altijd gewezen wordt in de OW. Hier kan het bezwaar tegen de OW of als gevolg daarvan de ban worden neergelegd. Dit zorgt ervoor dat de bokker altijd een andere groep kan laten kijken naar deze kwestie en evt zelf ook nog aandragen waarom een sanctie niet klopt of oneerlijk is.

Kan er een specifiek voorstel gegeven worden over hoe men die transparantie zou willen zien?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 05:02

Simpel; Gewoon erover mogen praten. Wie er slechter van geworden toen die ban en OW lijst er nog was? Hoevaak werden er bokkers echt besproken? Héél weinig vermoed ik. Juist door het ontbreken van de duidelijkheid gaan mensen bokkers bespreken... En logisch ook.
En het zorgd ook nog eens voor flink commentaar op het team... Ook logisch als je het mij vraagt. Commentaar op het team word niet gewaardeerd, terwijl er zelf gedaan word alsof jullie een of andere geheime club zijn die vanalles doen, waar NIEMAND wat vanaf mag weten.

Oh en nog een tip, die hier verder wel iets mee te maken heeft, maar niet direct zegmaar... Het zou niet verkeerd zijn om te doen wat gezegd word dat gedaan word. Jullie zeggen dat een ban of ow besproken word met de gebruiker... Bellen jullie gebande bokkers op? Gaan jullie op de koffie? Als je de PB leest, word je geband. Reageren kan helemaal niet en bespreken is dus niet mogelijk. Jullie doen aan mededelen, maar geven niet de kans daarop te reageren. Terwijl jullie beweren dat dat wel zo is.

Als je dan nog ''gewenst'' bent op bokt, kun je na je ban een pb sturen naar een mod. Nou is mijn ervaring dat je kunt zeggen wat je wilt, maar dat er een standaard bericht klaarstaat met; Het staat zó in de regels. Lees het door, kun je je er niet aan houden, dan hoepel je maar op.
Maargoed als je dan permanent verbannen word, dan kun je niet even een mod een bericht sturen, al is het alleen maar om JOU punt duidelijk te maken! Het doet er gewoon niet toe, want alleen de heilige boktregels doen er toe. Dat er achter de gebruikersnaampjes ook nog échte mensen schuilen, dat word voor het gemak even vergeten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 05:43

Je kunt altijd contact opnemen met de mod in kwestie via de mail. Die zijn vrij simpel, mijn mail is bijvoorbeeld nuage@bokt.nl. En anders is er de mogelijkheid de bezwaarcommissie te mailen via bezwaarcommissie@bokt.nl.

Overigens bestaat een dergelijk standaard antwoord niet, we zullen altijd een extra onderbouwing geven wanneer daarom gevraagd wordt door de gebruiker in kwestie. Maar natuurlijk is de kans aanwezig dat de mod nogmaals uitlegt waarom de ban terecht is, dat lijkt me logisch. Als we niet zeker waren van onze zaak had je de ban niet gekregen.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:19

Je wordt niet voor niets geband. Normaal gesproken kom je na een OW gewoon weer terug. Tenzij je het te bont maakt, dan krijg je uiteindelijk een permanente ban.
Als ik zie wie er een permanente ban heeft dan denk ik vaak, hehe, eindelijk. Het zijn eigenlijk heel vaak rellers, spammers of mensen die op het randje zitten. Nou, die worden heus niet gemist. Volgens mij zit zelfs een deel van deze rellers bij elkaar op een ander paarden/relforum waar zij anderen, nog niet gebande bokkers op stoken tot het rellen op Bokt. Het zal mij dan ook niet verbazen dat mijn reactie ook daar flink besproken gaat worden.
Mijn boodschap aan dit soort mensen is, Zoek een leven. Er is meer dan internet. Internet kan leuk zijn maar sommige zijn er wel erg mee vergroeid.
Jullie worden echt niet gemist op het grote Bokt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:32

RianneH schreef:
Een ban volgt nooit na een eerste overtreding van de regels, dus men is altijd al gewezen op het gedrag op het forum en hoort te weten hoe zij zich dienen te gedragen. Wanneer de regels miniem worden overtreden zal er vrijwel nooit een OW volgen. Daarnaast mag een OW enkel en alleen gegeven worden nadat er meerdere mods daarmee eens zijn en er kritisch naar hebben gekeken.

Dan is er nog een bezwaarcommissie waarnaar altijd gewezen wordt in de OW. Hier kan het bezwaar tegen de OW of als gevolg daarvan de ban worden neergelegd. Dit zorgt ervoor dat de bokker altijd een andere groep kan laten kijken naar deze kwestie en evt zelf ook nog aandragen waarom een sanctie niet klopt of oneerlijk is.

Kan er een specifiek voorstel gegeven worden over hoe men die transparantie zou willen zien?

euhhh, ik kan uit eigen ervaring melden dat dit niet klopt... ik heb wel een ban ontvangen ooit, voor mn eerste "overtreding" dus bij een eerste ow meteen een ban... dus jullie regels zijn volgens mij 'flexibel'in te passen...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:00

Doma_clasica schreef:
Je wordt niet voor niets geband. Normaal gesproken kom je na een OW gewoon weer terug. Tenzij je het te bont maakt, dan krijg je uiteindelijk een permanente ban.
Als ik zie wie er een permanente ban heeft dan denk ik vaak, hehe, eindelijk. Het zijn eigenlijk heel vaak rellers, spammers of mensen die op het randje zitten. Nou, die worden heus niet gemist. Volgens mij zit zelfs een deel van deze rellers bij elkaar op een ander paarden/relforum waar zij anderen, nog niet gebande bokkers op stoken tot het rellen op Bokt. Het zal mij dan ook niet verbazen dat mijn reactie ook daar flink besproken gaat worden.
Mijn boodschap aan dit soort mensen is, Zoek een leven. Er is meer dan internet. Internet kan leuk zijn maar sommige zijn er wel erg mee vergroeid.

ik vind het vaak wel jammer, het zijn vaak tevens degenen die een beetje humor en sarcasme toevoegen :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:27

Doma_clasica schreef:

Hier begaat u dus een overtreding op de door u zo aangeprezen regels, u praat dus over bokkers wat volgens de regels niet is toegestaan, ik vraag mij bij deze dan ook af of ik nu moet temmen of niet??

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:56

Echwel schreef:
Doma_clasica schreef:
Je [...] Bokt.

Hier begaat u dus een overtreding op de door u zo aangeprezen regels, u praat dus over bokkers wat volgens de regels niet is toegestaan, ik vraag mij bij deze dan ook af of ik nu moet temmen of niet??

Iemand die zijn eigen nick niet goed spelt hoef je niet serieus te nemen. Ik zou niet temmen :+
En nu ben ik benieuwd, of ik een OW ga krijgen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:19

Doma_clasica schreef:

snap eigenlijk niet echt of dit wat toeveogt aan de discussie... Vind je nou het nou wel of niet dat het transparanter moet worden.

Ik volg mensen waarmee ik leuk omgaan in HK niet over geheel bokt, zou dus ook niet weten wat die zo hier en daar uitvreet, maar ben dan nog wel benieuwd waarom die zo *pats boem* er niet meer is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:21

Als bokt zo serieus moet zijn, laten we dan alleen over paarden gaan praten als paardenforum.

Voor de meesten kan bokt nog een soort sensitivity training zijn, als je over je peentjesrode haar al bijna overspannen gaat worden en de mammies er bij moet gaan halen....sjee het moet nier erger worden....

Mag toch wel verwachten van jouw Delerium dat je met betere motivaties aan komt dan dit als crieteria te gaan nemen...wat super sneu zeg.

Voor menigeen mag bokt onderhand wel eens een speeltuin gaan worden om de humor in het leven te gaan inzien en zich met kwinkslagen te leren weren tegen ^) opmerkinkjes.....grommes....

Zitten de moddies niet te veel in het kleuterfasesydroom met hun eigen kinderen en dan met die muts op gaan moddereren na net gehoord te hebben dat hun smurf weer eens is gepest op school met haar penenkleur door de uitslovers van klas! Mag toch hopen dat je als moeder daar met humor en kwinkslagen je kind weerbaar in maakt....waar bokt toch al niet goed voor is na 25 jaar op deze wereldbol......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:26

knollentuin schreef:
euhhh, ik kan uit eigen ervaring melden dat dit niet klopt... ik heb wel een ban ontvangen ooit, voor mn eerste "overtreding" dus bij een eerste ow meteen een ban... dus jullie regels zijn volgens mij 'flexibel'in te passen...

Doet gezellig mee met knollentuin :D
En die mocht ik ontvangen na 8 jaar op Bokt, waarbij in ik die 8 jaren nog nooit op m'n vingers getikt ben. En wat schetst mijn verbazing....de user die de 'reden' was voor mijn ban is permanent van Bokt geknikkerd op hetzelfde moment. En ik zou toch erg graag willen weten wat de reden daarvan is. Mijn vermoeden is nl. dat betreffende user een SA was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:48

zonnebloem18 schreef:
@Knoffer: het is als gebruiker sowieso niet mogelijk bezwaar te maken tegen een ban van een andere gebruiker, dus het zou niks toevoegen.

Waarom niet!?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:49

Ook ik vind dat je in het kort mag lezen waar de ban over gaat.
Zelfs als ik een ban ontvang. Want ik ben toch diegene die dan fout is geweest. In de krant gebeurt niet anders. Zelfs al ben je een verdachte dan kom je in de krant.

Daarbij vind ik de regels erg flexibel naar sommige gebruikers toe.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:50

Ik wil niet veel zeggen maar hoorde delerium spreken over opzoeken in de lijst.
Je doet CTRL+F en je gaat zoeken op een gebruikersnaam en klaar is kees. Hoef je niet heel de lijst door te spitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:52

Zijn jullie mods 100% objectief!?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:59

Dat proberen we in ieder geval wel te zijn. En daarom is er dus ook een BZC, zodat ieder besluit vanuit het modteam nogmaals bekeken kan worden als de betrokkene dat wilt.

En daarom mod je dus ook niet op gebruikers die je kent, danwel goed via bokt, danwel in irl.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:00

Ja hoor, lang leve de mysterieuze boktregeltjes. Het is werkelijk niet te geloven dat Bokt er niet aan wil dat de regeltjes zoals deze nu zijn en toegepast worden niet wenselijk zijn bij de mensen. Bokt verklaart nog steeds het één en doet het ander. Mensen om de meest lachtwekkende dingen een OW geven en daar uiteindelijk een ban aan verbinden. Je zult maar het "slachtoffer" zijn van bepaalde mensen die de p*k op jou hebben en werkelijk de oren van de mods hun hoofd afzeuren om jou een OW of ban aan te willen smeren. Ook is het verbazingwekkend dat wanneer er mensen zich op een ander bepaald forum begeven Bokt vind dat dit niet kan, al zullen ze dit nooit toegeven, maar we hebben al te vaak meegemaakt dat er dan ineens met OW's gegooid word en als je niet uitkijkt er een ban op volgt. Na wat ik begrepen heb word er niet gekeken naar de HK topics, hoe is het dan ook in deze mogelijk dat er een ban uitgedeeld word nav wat er in het HK is gezegd of besproken over één bepaald persoon? En juist deze persoon houden ze de hand boven het hoofd en iemand met een gevoel van humor kan daardoor het veld ruimen. Moet iedereen nu op de tenen gaan lopen muv een paar verziekers?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:02

@Shellyke: Hoe bedoel je dat er niet naar HK topics gekeken wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:03

Mods zijn mensen en dus per definitie niet 100% objectief omdat -hoe professioneel je ook bent- jouw perceptie van de werkelijkheid altijd gekleurd wordt door je eigen levenservaring.

Gelukkig wordt dat binnen het modteam grotendeels ondervangen doordat er meerdere paren ogen naar kijken en er dus ook flink scherp gekeken wordt of gedrag van een gebruiker OW-waardig is.

Iemand postte iets over gebruikers najagen totdat er iets is om ze op te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurt. Wel is er (op verzoek van de gebruikers) een tijdje geleden een artikel 5 ingevoerd zodat de 'zuigers' die elke keer nét binnen de regels blijven en anderen over de grens jagen ook kunnen worden aangesproken op hun gedrag.

De OW- en banlijst is ook op verzoek van gebruikers verdwenen vanwege het schandpaal idee.

Ik denk dat weer duidelijk wordt wat vaker is gezegd; zoveel mensen, zoveel meningen en iedereen tevreden houden is onmogelijk.

Persoonlijk vind ik het zoals het nu is prima. Ik voel nooit de behoefte om een reden van een ban ma te gaan en weinig mensen om me heen worden ook geband.

Ook het feit dat alleen de betreffende gebruiker bezwaar mag maken lijkt mij logisch. De exacte reden van een sanctie wordt alleen met die gebruiker besproken. Dat gaat anderen in weze niet aan. Bovendien zou het een regelrechte zooi worden als 35 man bezwaar gaan maken tegen de ban van een boktvriendje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:04

papagroom schreef:
Ik zie het een beetje als foute privacie bescherming.
Voorbeeldje.
Ondergetekende is gewetensbezwaarde,wat betreft de dienstplicht,en heeft dus de grond wet overtreden.
In Nederland is et zo,dat je dus een aantekening op je strafblad hebt,maar bij de douane staat niet waarom.
Als je dus met het vliegtuig buiten de EU gaat,wordt je dubbel na gekeken,om dat je in het lijstje met moordenaars verkrachters etc staat,terwijl je niets hebt uitgevroten.
Transparantie is dus beslist niet negatief.

Nee, idd transparantie zou dus een hoop leed(schade) kunnen voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:06

Shellyke schreef:
Ja hoor, lang leve de mysterieuze boktregeltjes. Het is werkelijk niet te geloven dat Bokt er niet aan wil dat de regeltjes zoals deze nu zijn en toegepast worden niet wenselijk zijn bij de mensen. Bokt verklaart nog steeds het één en doet het ander. Mensen om de meest lachtwekkende dingen een OW geven en daar uiteindelijk een ban aan verbinden. Je zult maar het "slachtoffer" zijn van bepaalde mensen die de p*k op jou hebben en werkelijk de oren van de mods hun hoofd afzeuren om jou een OW of ban aan te willen smeren. Ook is het verbazingwekkend dat wanneer er mensen zich op een ander bepaald forum begeven Bokt vind dat dit niet kan, al zullen ze dit nooit toegeven, maar we hebben al te vaak meegemaakt dat er dan ineens met OW's gegooid word en als je niet uitkijkt er een ban op volgt. Na wat ik begrepen heb word er niet gekeken naar de HK topics, hoe is het dan ook in deze mogelijk dat er een ban uitgedeeld word nav wat er in het HK is gezegd of besproken over één bepaald persoon? En juist deze persoon houden ze de hand boven het hoofd en iemand met een gevoel van humor kan daardoor het veld ruimen. Moet iedereen nu op de tenen gaan lopen muv een paar verziekers?

Ook HK worden wel degelijk nagekeken....zeker als men iemand op het oog heeft :o

Voor de rest ben ik het wel met je eens :o

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:11

wellicht een idee om een volledig nieuw modteam op te zetten....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:18

Wat is het nut van een volledig nieuw modteam? Die kennen alle technische handelingen niet, hebben totaal geen ervaring...

Het selecteren van nieuwe mods is momenteel al lastig genoeg. Uit 200.000 gebruikers is maar een klein aantal ook daadwerkelijk geschikt als mod.

Daarnaast moet je van een volledig nieuwe groep maar afwachten hoe die als team functioneren. Het hoeven geen vrienden te zijn maar professioneel en collegiaal met elkaar omgaan moet wel kunnen. Alleen om die reden al is het mensen selecteren om toe te voegen aan een bestaand en draaiend team vele malen verstandiger dan een compleet nieuw team.op te zetten.

Bovendien zou ik zo geen 75 zwarte gebruikers kunnen noemen waarvan ik denk dat ze.

A. Discreet omgaan met gebruikersgegevens.
B. Een brief kunnen opstellen in min of meer standaard Nederlands.
C. Afstand kunnen nemen van een situatie.
D. Allemaal kunnen samenwerken.
E. Hun mening netjes kunnen onderbouwen zonder persoonlijk te worden.

In mijn optiek kan het huidige modteam dat wel. Ik ben me bewust dat de meningen daarover verdeeld zijn.

Als je het hele team zou vernieuwen gooi je in mijn ogen de baby met het badwater weg.