Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:53

LoveLuckyBoy schreef:
Ik ben het met je eens!!
Iedereen is zelf verantwoordelijk over hun eigen veiligheid.
En als iemand geen cap draagt moet je hun mening gewoon accepteren vind ik.

Ja je bent zelf verantwoordelijk,.

Maar iedereen in Nederland betaald mee aan de zorgkosten.
Hoe meer zorg hoe meer kosten voor elke Nederlander.

Als jij van je paard flikkert en zwaar gehandicapt raakt en je droeg geen cap.
Dan betalen wij jou zorg voor de rest van je leven.

Daarom zeg ik, ik draag een cap.
Natuurlijk kan ik dan nog steeds zwaar gehandicapt worden door een val.
Maar dan heb ik wel alles gedaan om dat te voorkomen of te beperken.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:56

tja dat is bokt tegenwoordig :? ik ben t helemaal met je eens hoor.

saskiakefie

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:58

Zou toch sneu zijn als iemand een hoofdletsel oploopt door een val van het paard omdat hij geen cap droeg en niemand hem daar opgewezen heeft. Ik zou me bijna schuldig voelen... ;)
Al had ik het maar 1x gezegd..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:02

daantjuhhh schreef:
Maar iedereen in Nederland betaald mee aan de zorgkosten.
Hoe meer zorg hoe meer kosten voor elke Nederlander.

Als jij van je paard flikkert en zwaar gehandicapt raakt en je droeg geen cap.
Dan betalen wij jou zorg voor de rest van je leven.

En dat vind ik toch zo'n dooddoener...Misschien wil ik niet betalen voor mensen die roken, drinken of teveel eten, laat staan voor mensen die op skivakantie gaan zonder goede voorbereiding, al die voetballers die dingen beschadigen, kinderen die zonder bescherming op straat skaten, mensen die maar raak fokken en ongezonde kinderen op de wereld zetten en mensen die op onstabiele trappetjes gaan staan. Dat kan namelijk ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid én het had voorkomen kunnen worden. Maar goed, zo werkt het nu eenmaal niet, en goddank. Ik moet er niet aan denken dat mijn zorgverzekeraar mij op elk punt van mijn leven gaat vertellen wat ik wel en niet mag.

Die vergelijking met autogordels en helmen op een motor, ook zoiets. Geloof me, als paardlief in staat is om 120 te gaan draag ik echt wel een helm (o nee, dan gaat ze naar Duindigt of zo om als renpaard d'r geld te verdienen en mag iemand anders een helm dragen).

Wat betreft voorbeeld geven, tja, wat is er mis met zelfstandig nadenken in plaats van de schuld bij een ander te leggen?
Geef mij één goede reden waarom ik met een cowboyhoed zou moeten rijden als ik Rieky Young dat ook zie doen. Fijn voor haar dat zij dat doet maar ik zie er het nut niet van in en dus doe ik het niet. En als ik al eens gespot wordt met een dergelijk hoofddeksel zal ik daar beslist een gefundeerde reden voor hebben die ik helemaal zelf heb bedacht. Voor kinderen vind ik het de taak en verantwoording van de ouders om daar over na te denken.

En o ja, waarom heeft niemand op Bokt mij ooit op de gevaren van een mestkar gewezen? In al die jaren dat ik met paarden bezig ben, al die keren dat ik zand heb gehapt en al die keren dat ik op de één of andere wijze ben gemolesteerd door een paardachtige heb ik nog nooit zo'n zwaar hoofdletsel opgelopen als toen ik van de mestkar donderde. Viel op zich ook wel mee, zat een extra gaatje in mijn hoofd, maar het moest toch gelijmd worden.
Waar waren al die mensen toen, die het sneu vinden als iemand hoofdletsel oploopt omdat ze geen helm droegen?

Het is trouwens niet alleen Bokt waar mensen zo over de kop kunnen gaan over het al dan niet dragen van hoofdbescherming. Zelfs in de Bit, stukje over de Spaanse Rijschool en wat de ruiters dragen als ze een show geven. Dat een helm toch veiliger zou zijn |o . En zo zijn er wel meer plekken waar mensen helemaal los kunnen gaan als er iemand in de buurt van een paard staat zonder dat ze eruit zien alsof ze een bom gaan ontmantelen...

Jammer trouwens dat in een dergelijk artikel over blessures niet precies wordt ingegaan op welke disciplines men beoefende, wat voor een fracturen er zijn en welk hoofdletsel er was. In principe is hoofdletsel al hoofdletsel als je een schram op je snufferd hebt en zodra een helm er voor kan zorgen dat ik geen armen en benen breek ga ik direct een nieuwe helm halen, serieus.
Ik denk persoonlijk dat goede valtraining (leuk: http://www.youtube.com/watch?v=WgjVORA9 ... ure=g-vrec ) , zitlessen voor een vastere zit, schriktraining voor paard en ruiter (je moet ook maar weten hoe je het best kunt reageren als paard schrikt) en vooral heel veel over paardengedrag ook al een hoop onnodige letsels zou kunnen voorkomen. Per slot van rekening kun je niet alles beschermen en voorkomen dat je van je paard valt is nog altijd het beste middel tegen valletsel.

Dat je kinderen en beginners verplicht een cap op te zetten prima. Twee categorieën die een verhoogd valrisico hebben en dus baat zouden hebben bij het dragen van bescherming. Dat je als bedrijf bepaalde risico's wil uitsluiten door een capverplichting in te voeren, ook prima (en dan neem ik aan dat ze ook een goed gesorteerde EHBO-kist hebben én ten alle tijden iemand die weet hoe je met dat soort spullen moet omgaan?). Maar voor de rest vind ik dat mensen gewoon zelf moeten kunnen bedenken of en wat ze op en om doen als ze met paarden bezig gaan.

Overigens neem ik aan dat iedereen die consequent met cap rijden omdat je zo lelijk op het asfalt terecht kunt komen ook een helm dragen als ze fietsen? Dan kun je namelijk ook goed verkeerd terecht komen hoor. Ik ken iemand die drie maanden in het ziekenhuis heeft gelegen door een close encounter met asfalt...

*zucht...zo, ik ben al mijn opgespaarde gal kwijt en zal voorlopig niet meer zo heftig reageren in captopics :o heb ze netjes genegeerd maar had mijzelf voorgenomen bij het eerste de beste nieuwe captopic te reageren, bij deze*

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:09

Pluizebolpum schreef:
Geloof me, als paardlief in staat is om 120 te gaan draag ik echt wel een helm

Want alleen met 120 heb je je hoofd serieus in de vernieling? :7

Citaat:
Overigens neem ik aan dat iedereen die consequent met cap rijden omdat je zo lelijk op het asfalt terecht kunt komen ook een helm dragen als ze fietsen?

Een fiets schrikt ook en springt plots opzij om er vervolgens als een idioot vandoor te gaan? Gooit je ook in/tegen de bakrand? :7

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:11

Thirty schreef:
Pluizebolpum schreef:
Geloof me, als paardlief in staat is om 120 te gaan draag ik echt wel een helm

Want alleen met 120 heb je je hoofd serieus in de vernieling? :7

Citaat:
Overigens neem ik aan dat iedereen die consequent met cap rijden omdat je zo lelijk op het asfalt terecht kunt komen ook een helm dragen als ze fietsen?

Een fiets schrikt ook en springt plots opzij om er vervolgens als een idioot vandoor te gaan? Gooit je ook in/tegen de bakrand? :7

Zou een fiets ook stijgeren en bokken? :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:12

In veel landen is een helm bij het fietsen wel verplicht, dat terzijde.

Het gaat erom dat je fatsoenlijke voorzorgsmaatregelen neemt, doe wat je kunt doen om jezelf te beschermen. Kennelijk is dat voor veel mensen lastig te begrijpen.
Imo ben je dat aan jezelf verschuldigt, maar ook aan je ouders, partner of kinderen. Die willen je vast nog graag wat langer om zich heen hebben.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 24-07-12 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:13

ik moest vroeger ook met helm fietsen hoor.. :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:18

Dat verschilt per topic. Ben net een topic tegen gekomen over een prachtige HENGST pre waar ook gewoon zonder cap op wordt gereden, maar heel opvallend zegt helemaal niemand daar iets over......

Als je zo'n prachtig paard hebt, dan houdt iedereen zijn mond wel over een cap. Ik vind het nogal raar dat bij typische topics dat wordt gezegd.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 24-07-12 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:20

Ik word gek van al die betuttelende idioten en moraalridders en ik ben het dan ook grof oneens met alle malloten die voorstander zijn van capverplichtingen etc. Ik klik dit soort topics dan ook meestal weg.

Deze niet, niet omdat de inhoud beter is dan de anderen, maar omdat ik graag wilde melden dat ik de ezel van Thirty echt zo cool vind. Ik wil er ook zo één :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:20

Ik ben het inderdaad wel een beetje met je eens :=
Open een willekeurig RIJ-ITP topic, en er staat wel ergens iets wat te maken heeft met de kleding wat de TS draagt (of juist niet). Ik denk dat die mensen meer zitten te wachten op tips over hoe ze hun paard bijvoorbeeld beter voorwaarts kunnen rijden, dan dat ze zo'n 10x gewezen worden op het feit dat ze geen cap dragen of verkeerde schoenen aan hebben....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:27

Wildgirl schreef:
Wáár komt toch de onbedaarlijke drang van mensen vandaan om daarover te vallen?

Bemoeizucht vanuit van een vermeend hogere moraal.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:27

Ik rijd altijd met cap, alleen ook altijd met gympen. Ben ook echt niet van plan in de zomer zwarte leren laarzen aan te gaan doen. En als bokt daarover valt, tja so be it. Ik reageer respectvol en dus gee reden om dat te verbieden. Willen mensen hun tijd verdoen door het weetikhethoeveel keer te gaan herhalen? Hun keus.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:29

hollywood86 schreef:
Deze niet, niet omdat de inhoud beter is dan de anderen, maar omdat ik graag wilde melden dat ik de ezel van Thirty echt zo cool vind. Ik wil er ook zo één :D

_O- Thnx! Ze vind zichzelf ook geweldig, trouwens :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:45

Thirty schreef:
In veel landen is een helm bij het fietsen wel verplicht, dat terzijde.

Voor volwassenen? Doe eens een lijst. Bij ´veel´moet dat een flinke lijst zijn toch?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:48

Thirty schreef:
Het gaat erom dat je fatsoenlijke voorzorgsmaatregelen neemt, doe wat je kunt doen om jezelf te beschermen. Kennelijk is dat voor veel mensen lastig te begrijpen.

Nee hoor. In de tijd dat paardrijden met een cap alleen voor watjes was droeg ik altijd een cap in de les en dat ik aan alle kanten werd uitgelachen boeide me voor geen meter. Ik vond, en vind nog steeds, in een kudde paarden en als destijds beginnend ruitertje met telkens een ander paard onder je kont dat je nu eenmaal een aardige kans hebt om te vallen en verkeerd terecht te komen. Net zoals met een paard 120 gaan een verhoogde kans op ernstig letsel geeft als je er af valt en het voor mij een reden zou zijn om bescherming te dragen.
Als ik ineens behoefte voel om van bergen af te fietsen in een moordend tempo, ja, dan zet ik ook een helm op. Fietsen hebben nogal eens de neiging om bij hoge snelheden wat onvoorspelbaar te reageren.
En al bokken ze over het algemeen niet tijdens een ritje supermarkt, je hebt nog altijd zoiets als verkeer (iig waar ik woon), rare dingen op de weg waardoor fiets ineens raar doet om over gladheid nog maar niet te spreken. Dus snap ik eigenlijk niet waarom mensen die zo prat gaan op dat je jezelf moet beschermen en je dus voorzorgsmaatregelen dient te nemen ineens grappig reageren als je het over fietshelmen hebt. Volgens dit PDFje loopt 34% van de fietsvallen hoofdletsel op...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:50

Bart moet een mooi filter maken die alleen werkt voor reacties.

Moet je geen cap op je hoofd? >>> Moet je geen ananas op je hoofd?
Waarom rij je met een slof? >>> Waarom rij je met een komkommer?
Vraag maar aan je instructeur. >>> Vraag maar aan je banaan.

Zo iets zou het hier stukken gezelliger maken. :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:53

Ik vind het geen probleem als iemand of desnoods twee iemanden ( :') ) de tip geven, of waarschuwen.
Daar kan je iemand nog mee wakker schudden als je het zegt hoe het is, en niet op zo'n bemoederend toontje. (Want dan sluit iemand zich gelijk af en neemt niks meer aan)
Maar wat er nu steeds gebeurt is gewoon 100x hetzelfde zeggen en daarbij het opleggen van wat jij vind.
Zelfs dom noemen, en zeggen dat diegene blijkbaar hersenletsel wil.
Dat vind ik echt belachelijk, alleen om dat iemand iets doet waar je het niet mee eens bent iemand met de grond gelijk maken.
Het gaat je gewoon geen reet aan en je hoeft iemand niet op te voeden.

En dat sommige het steeds zeggen omdat ze bang zijn de toekomstige zorgkosten van diegene zonder cap te moeten betalen..... :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:54

Tigra_ schreef:
Thirty schreef:
Je rijd geen auto zonder gordel om, je rijd geen paard zonder cap op en je rijd geen motor zonder helm.

Is toch niet zo lastig? Van mij mag die regel er komen.

En dat is toch niet te vergelijken. Punt 1 omdat je in de auto weliswaar verplicht bent als je je op de openbare weg bevindt, zelfde met motor dit geldt alleen op de openbare weg ben je op eigen terrein is dit jouw eigen risico. Want ook mag je auto rijden of brommer op eigen terrein ook al heb je geen rijbewijs.
Dus wil je dit vergelijken met paarden zou de regel zijn dat het dragen van een cap verplicht is op de openbare weg, op eigen terrein kun je iemand niet zomaar iets verplichten. Sta je op een manege op pension en is die regel er heb je er aan te houden want je bent te gast op iemands terrein. Wat je bij jezelf thuis in de bak doet moet je zelf weten.
Dus zou beetje raar zijn dit op bokt te verbieden en zoals ik al zei als er zo'n regel zou komen wel 1 lijn trekken en echt geen 1 uitzondering dus ook geen topruiters meer die in het nieuws komen met foto waar ze geen cap dragen.

Ik zal mezelf even quote want vindt het jammer dat je hier dan weer geen reactie op geeft Thirty?
En alleen een aantal dingen van personen eruit pikt waar je wel antwoord op terug hebt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:40

Gezien het verloop van deze discussie, verplaats ik dit topic van PP ----> FZ

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:09

Wat gezellig weer hier. Laat iedereen lekker zelf weten of ze wel of geen cap op hun kop zetten. Zolang mensen die geen cap dragen later maar niet gaan huilen wanneer ze met hersenletsel in het ziekenhuis belanden. Eigen schuld, dikke bult. Einde discussie *\o/*. Daarnaast is het voor ouders van minderjarigen een taak om hun kroost te wijzen op het belang van een cap dragen, net zoals ouders hun kinderen dienen te waarschuwen voor de gevaren vaan roken en alcohol drinken en niet voor de moraalridders van Bokt. :Y) .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:03

Tigra_ schreef:
Ik zal mezelf even quote want vindt het jammer dat je hier dan weer geen reactie op geeft Thirty?
En alleen een aantal dingen van personen eruit pikt waar je wel antwoord op terug hebt.

Ach kom, ik heb op een dag wel meer te doen dan alleen berichten hier afgaan om te zien of ik iets heb gemist. Ik zou er dan ook bijna bewust niet op reageren omdat de toon van je bericht mij he-le-maal niet aanstaat. 'waarom ik hier dan weer geen reactie op geef'. :')

Waarom moet iets verplicht zijn voordat mensen voor veiligheid kiezen? Het is niet raar om hier te verplichten ook al mag je op eigen terrein doen en laten wat je zelf wilt. Het is een stukje verantwoordelijkheid, niet meer en niet minder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:21

Oei korte teentjes?
Nou laat ik het serieus houden en er geen woorden meer over vuil maken.
Zou fijner zijn als je andermans mening zou respecteren om geen cap te willen dragen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:09

Er is alleen geen enkele goede reden om geen cap te dragen ;) Dat is het 'm juist.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:17

Thirty schreef:
Er is alleen geen enkele goede reden om geen cap te dragen ;) Dat is het 'm juist.

Dat is JOUW mening, prima, maar accepteer ook dat een ander een ANDERE mening heeft.
Dat was de strekking van dit topic maar nee, heel Bokt gaat weer in de discussie over het wel of niet dragen van een cap.
Het ging erom WAAROM iedereen daar toch altijd iets van moet zeggen ;-)