Het nut van centrale topics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

Re: Het nut van centrale topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:13

Er wordt anders wel een subforum overspoelt met kaartje-stuurttopics...

Echt heel jammer dat er niet per topic gekeken kan worden, sommige zijn echt uniek!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:18

Neonlight schreef:
Gini schreef:
Ik weet dat dit een relatief oud topic is, maar ik vraag me af of er nog iets met deze materie gedaan wordt?
Ik heb gisterenmiddag een vraag gesteld in een centraal topic, tot op heden geen antwoord en daar het topic ondertussen is verdergegaan op een ander onderwerp denk ik ook niet dat mijn vraag nog beantwoord gaat worden. Kan het niemand kwalijk nemen, mijn bericht verdrinkt gewoon en dan heb ik ook nog eens geen avatar noch onderschrift waardoor mijn post amper 2 cm is. ;)
Ik ben aan het overwegen om een apart topic te openen, al weet ik nu al dat ik naar het centrale topic verwezen zal worden.

Ik heb geprobeerd te zoeken om welk topic dit ging, maar het enige waar je op 31 augustus in de middag in gereageerd hebt is een HK-topic over mannelijke bokkers, lijkt me nu niet zo zeer een centraal topic.
Wanneer je vraag verdrinkt in een topic, kun je altijd je vraag nog een keer quoten en opnieuw stellen om hem onder de aandacht te brengen.

De vraag door mij gesteld was op 1 september in het centrale topic over dunne paarden. Korte, simpele vraag. Vind hem eigenlijk iets te simpel om opnieuw te stellen, lijkt meteen zo opdringering terwijl het gewoon gaat over hoeveel en wat voor ruwvoer er gegeven wordt aan paarden die in de winter invallen. Ik heb door middel van de zoekfunctie uiteraard andere topics gevonden waarin deze materie aan bod kwam en ik heb dus al in het lang en breed antwoord op deze vraag, maar dat lijkt mij juist de nutteloosheid van de centrale topics extra te benadrukken, want het is niet daar dat ik mijn antwoord gevonden heb. ;)

Edit: ik heb nu pas de rest gelezen. Dus ik mag aannemen dat deze kwestie volledig van tafel geveegd is bij de mods en dat alles blijft zoals het is? Zelfs wanneer het om informatieve topics gaat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:06

Nog een klein schopje. Een ja-nee antwoord is voldoende.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:48

Gini schreef:
Nog een klein schopje. Een ja-nee antwoord is voldoende.

Hoeveel tijd heb je om te wachten op dat andwoord?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:55

Het onderwerp lijkt me nu niet zodanig zwaarwichtig of gevoelig dat er wekenlang overleg voor nodig is.
Ik wacht geduldig af. :)

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:59

Ja ik ben het met je eens hoor :j hetis zo moeilijk om dan in het gesprek te komen.. Bij kleine topics volg je het verhaal tenminste nog *\o/*

X

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:50

Nu, ik doe een laatste poging. Ik voel me nu een zaag, maar vind het ernstig hoe niet-communicatief het beheer is. Hoe staan de onderhandelingen over dit onderwerp?

*Hoopt op een antwoord*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 17:16

Het is echt compleet waardeloos... Volgens mij hoopt men maar dat we het vergeten ofzo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:46

zo stiiiiihiiiiiiil in miiijhiiijjjjjjj...... :)ddd

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:52

ik kijk echt bijna nooit in de centrale topics, vind het veel te veel paginas en te onoverzichtelijk. en vind het irritant dat als je een topic openen dat hij weer word gesloten omdat er al een centraal topic voor is, ik wil gewoon antwoord op me vraag en niet 8000 paginas moeten door spitten, en ik dan maar een half antwoord heb.

edit, auto correctie telefoon :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:23

Stef: heb het topic ook achter de schermen een schopje gegeven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:13

Bedankt Susan! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:14

tnx susan....

Overigens ben ik niet de enige die nu weleens wil weten hoe of wat ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:27

Neonlight heeft alle uitleg al gegeven in dit topic.
Wij beperken de CTs zoveel mogelijk, we richten eigenlijk alleen een centraal topic op als:
- het onderwerp zich daarvoor leent (en CT voor smartphones bvb wordt veel te onoverzichtelijk, maar een CT over de Blackberry kan wel weer heel goed werken)
- het forum overspoeld wordt met dezelfde vragen

We zien geen enorme problemen met de huidige werkwijze en dus niet veel nood om die om te gooien. Dat je vraag soms ondersneeuwt in een CT blijft inderdaad een nadeel. Maar je kunt hem na een aantal dagen nog eens quoten om er weer aandacht voor te vragen.
En het doorworstelen van 300 pagina's is ook niet nodig: linksonderaan de pagina zie je een zoekbalk waarmee je een topic eenvoudig kunt doorzoeken en zo nagaan of jouw vraag al eens aan bod is geweest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:14

Jullie zien die problemen niet... Users kennelijk wel gezien dit topic...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:38

Mars, ik wil je eerst hartelijk danken voor het antwoord.
De zoekfunctie linksonderaan is zeer moeilijk te gebruiken in mijn geval. Ik zoek namelijk een algemeen antwoord op de vraag wat ik kan doen aan het snel dun worden van mijn paard voornamelijk in de winter. Het moeilijke hieraan is dat ik antwoorden wil die nuttig zijn in mijn specifieke situatie. Ik durf geen apart topic openen want dan gaat die toch op slot en wordt ik verwezen naar het centrale topic. Maar in dat centrale topic bots ik tegen problemen:
- ik heb mijn vraag daar gesteld, maar ondergesneeuwd onder alle andere berichten heb ik welgeteld 0 antwoorden gekregen. Om dan mezelf maar te gaan quoten vind ik een rare gang van zaken, is dat echt het boktbeleid of is dit een oplossing die je zelf aandraagt?
- dan ben ik begonnen met het topic te lezen. Ik ben ergens in het midden begonnen. Na vier pagina's die in mijn geval totaal nutteloss waren heb ik het opgegeven.
- ik zoek specifieke tips. Om een heel heel simpel voorbeeld te geven: in dat topic wordt vaak Subli senior aangeraden, een merk dat in Belgie niet verkrijgbaar is. Ik ben dus benieuwd naar een evenwaardig alternatief. De zin en fut om deze vraag in dat topic te posten is compleet weg omdat ik nu al weet dat de ondersneeuwing zijn werk gaat doen.

Simpeler zou dus zijn om een apart topic te openen over mijn specifieke situatie met mijn specifieke vragen, maarja, dan is het cirkeltje rond en wordt dat topic op slot gegooid.

Mars, je zegt dit: we zien geen enorme problemen met de huidige werkwijze. Kan u dit wat meer onderbouwen? Bedoelt u hiermee dat u geen klachten hebt ontvangen, is er een mod die al eens van buitenaf in een informatief centraal topic een vraag geplaatst heeft en daar bevredigend antwoord op heeft gehad? Ik kan me voorstellen dat zij die van het begin meepraten over hun dun paard (of exceempaard om een ander CT aan te halen) dat daar wel op gereageerd wordt (hence het Huiskamersfeertje). Als buitenstaander is het echter zeer moeilijk om informatie te halen uit de centrale topics.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:12

Gini, ik ga morgen even wat meer in op je post. Even een check dat ik het gezien heb, maar ik zit nu op mobiel en dan is het wat lastig posten. Ik kom er dus op terug :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:18

Zoals beloofd even terugkomend op je vraag.

En ik begin even achterstevoren met je post :)

Gini schreef:
Mars, je zegt dit: we zien geen enorme problemen met de huidige werkwijze. Kan u dit wat meer onderbouwen? Bedoelt u hiermee dat u geen klachten hebt ontvangen,

We hebben inderdaad geen klachten ontvangen over de manier waarop het nu gaat. Als we kijken naar het totale aantal actieve gebruikers en het aantal gebruikers in dit topic dat de dingen graag anders zou zien dan is dat groepje zo klein, het is niet realistisch een beleid rondom CT's om te gaan gooien terwijl het voor de overgrote meerderheid blijkbaar wel loopt. En dan kom je weer op het cliché (maar wel een cliché met kern van waarheid) je kunt het gewoon niet iedereen naar de zin maken.

Gini schreef:
is er een mod die al eens van buitenaf in een informatief centraal topic een vraag geplaatst heeft en daar bevredigend antwoord op heeft gehad? Ik kan me voorstellen dat zij die van het begin meepraten over hun dun paard (of exceempaard om een ander CT aan te halen) dat daar wel op gereageerd wordt (hence het Huiskamersfeertje). Als buitenstaander is het echter zeer moeilijk om informatie te halen uit de centrale topics.

Ikzelf :j
Ik praat mee, nu alweer een aardige tijd in het centrale topic over menstruatie/anticonceptie. Daar heb ik zelf ooit een vraag gesteld, fijn antwoord gekregen en toen ben ik blijven hangen om ook anderen te helpen met mijn ervaringen. Dit CT loopt heel erg goed, er zijn een aantal mensen die al langer meepraten, maar op elke vraag die gesteld wordt proberen we met elkaar antwoord te geven.

En er schiet inderdaad wel eens een vraag tussendoor, of niemand weet het antwoord. Wat je vaak ziet is dat de gebruiker dan zijn vraag quote om hem weer onder de aandacht te brengen en dat werkt vaak ook goed :j

Gini schreef:
De zoekfunctie linksonderaan is zeer moeilijk te gebruiken in mijn geval. Ik zoek namelijk een algemeen antwoord op de vraag wat ik kan doen aan het snel dun worden van mijn paard voornamelijk in de winter. Het moeilijke hieraan is dat ik antwoorden wil die nuttig zijn in mijn specifieke situatie. Ik durf geen apart topic openen want dan gaat die toch op slot en wordt ik verwezen naar het centrale topic. Maar in dat centrale topic bots ik tegen problemen:
- ik heb mijn vraag daar gesteld, maar ondergesneeuwd onder alle andere berichten heb ik welgeteld 0 antwoorden gekregen. Om dan mezelf maar te gaan quoten vind ik een rare gang van zaken, is dat echt het boktbeleid of is dit een oplossing die je zelf aandraagt?
- dan ben ik begonnen met het topic te lezen. Ik ben ergens in het midden begonnen. Na vier pagina's die in mijn geval totaal nutteloss waren heb ik het opgegeven.
- ik zoek specifieke tips. Om een heel heel simpel voorbeeld te geven: in dat topic wordt vaak Subli senior aangeraden, een merk dat in Belgie niet verkrijgbaar is. Ik ben dus benieuwd naar een evenwaardig alternatief. De zin en fut om deze vraag in dat topic te posten is compleet weg omdat ik nu al weet dat de ondersneeuwing zijn werk gaat doen.

Heb je wel eens een mod van het betreffende forum (ik weet even niet uit mijn hoofd op welk CT je nu doelt) een pb te sturen met daarin deze bezwaren? Wanneer jij kunt onderbouwen dat je dermate specifieke vragen hebt en dat ze om bepaalde redenen niet in de CT passen dan wordt er echt wel met je mee gedacht en kun je wellicht toch een eigen topic openen. Waag er eens een pb aan is dus de tip die ik je mee zou willen geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:50

Bedankt Mars, fijne antwoorden. Om ook even met vanachter met je bericht te beginnen. De voorgestelde oplossing had ik idd nog niet aan gedacht, maar tegelijkertijd is dit zo vreselijk tijdrovend. Ik weet dat ik nu aan het mierenneuken ben, maar dat is mij deze "simpele" vraag (hoe zorg ik ervoor dat mijn paard op gewicht blijft in de winter?) te veel moeite. De internetgebruiker is lui en wil alle informatie snel. Als ik een vraag moet stellen in een CT, na een paar dagen die vraag opnieuw moet quoten, daarna een mod een pb sturen of ik mijn vraag in een apart topic mag gieten, wachten op het antwoord en dan in het beste geval een apart topic mogen openen, dan ontgaat mij de zin, snap je. Dan zoek ik wel verder, op Google ofzo. De volgende keer dat ik een vraag heb zal ik die ook via andere wegen zoeken, want no way dat ik weer aan het verhaal van de CT begin. En dat is toch jammer, dat bokt zijn doel als informatiebron op dit gebied voorbijschiet? Zeker over medische onderwerpen als hoefkatrol, zomereczeem, te dunne paarden wil je toch graag een persoonlijk antwoord en niet bericht nummer 14 op pagina 354 zijn? Maar goed, misschien ben ik idd de enige die er zo over denkt.

Je tweede stukje vind ik heel helder en verduidelijkend. Ik ken het betreffende topic niet, maar ook hier merk je meteen het Huiskamer-sfeertje (ik ben er blijven hangen) en dat zie je heel vaak terug in de centrale topics. Als dat de bedoeling is, dan zwijg ik in alle talen.

Over je eerste stukje wil ik iets zeggen en dit is eigenlijk gericht naar alle mods. Ik lees vaak in topics op Forumzaken dat mods met de stelling komen: we hebben geen klachten hierover ontvangen, het is enkel een kleine minderheid, kunnen niet iedereen tevreden stellen. Vanuit mijn studie heb ik geleerd dat dit eigenlijk het slechtste is wat het management kan doen wanneer een groep werknemers hun ontevredenheid uiten. Het probleem minimaliseren, tenietdoen, 'jullie zijn de enige die klagen', dat geeft wrevel bij die kleine groep.
Onder bokkers heersen waarschijnlijk verschillende ergernissen (van de blauwe achtergrondkleur tot het gebruik van de Markt etc). Iedere bokker heeft zo zijn eigen punten. Niet al deze punten komen aan de oppervlakte: te banaal, frustratie niet groot genoeg,... Wanneer een dergelijk probleem dan wel aan de oppervlakte komt oa hier in Forumzaken, dan kan je als mod er al vanuit gaan dat dat bij die bokker een grote ergernis is en dan moet je die zaak als mod al serieus nemen, zelfs al is dit de eerste klacht die je erover hoort. Wanneer er dan mensen dezelfde mening als TS delen, dan zouden alle Boktleiders eigenlijk samen moeten zitten om dit probleem te bespreken en tot een oplossing te komen. Is die oplossing altijd wat de bokkers willen, nee!! Maar wel een tegemoetkoming. 'Jullie zijn de enige die klagen' is echt het slechtste wat je kan zeggen. Dat bij die kleine groep de "ergernis" al zo groot is dat ze de moeite (internetgebruikers zijn lui!) doen om hun ergernis uit te schrijven, wil al wat zeggen over het betreffende probleem.
Om dan eigenlijk helemaal zeker te zijn van hoe groot het percentage ontevredenen is, zou een poll of enquete uitkomst bieden. Dan pas kan je met zekerheid zeggen: het is een kleine groep die problemen ziet.
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-10-12 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:52

Gini: respect voor je posts! :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:06

Nogmaals, ik begrijp dat er bezwaren zijn voor wat betreft de CTs, ook wij onderkennen die en vandaar ook dat we er terughoudend in zijn om nieuwe te openen. Ik begrijp dat ik met de opmerking over een relatief kleine groep die zich hier laat horen vs de grotere groep die het zo (waarschijnlijk, want zekerheid heb je idd niet en niet iedereen zoekt FZ op) wel prima vind wat verkeerd ben overgekomen, dat was niet mijn bedoeling :)

Om beter te illustreren wat ik bedoel, kijk eens naar deze topics als voorbeeld:
[FZ] Centraal zadelmaker topic?
[FZ] Centraal enquete topic?
[FZ] Het begint weer .. Mag een centraal topic ? witte paarden
[FZ] Centraal Bevallingstopic o.i.d?

Dat zijn dus gebruikers die zich blijkbaar ergeren aan het overspoelen van een forum met vragen over een bepaald onderwerp. Deze gebruikers zouden dus graag meer overzicht zien, vinden een CT daarvoor een goede oplossing en zoeken FZ op met hun vraag. En daar zitten wij als mods tussen twee vuren met het beleid:
- de groep uit dit topic die duidelijke bezwaren heeft tegen CTs en ze niet handig vind
- degenen uit de topics die ik noemde die CTs ziet als een oplossing tegen onoverzichtelijkheid/overspoeling van het forum met een bepaald onderwerp en er juist meer aanvragen

Wat we dan ook beslissen (CTs afschaffen/meer CTs aanmaken), we gaan hoe dan ook een groep teleurstellen, dat kan niet anders. En dus hebben we de compromis die ik eerder aangaf: terughoudendheid als het gaat om het aanmaken van nieuwe CTs. Alleen een nieuw CT als het onderwerp zich daarvoor leent en het forum echt wordt overspoeld met een bepaald onderwerp.
En met een compromis ga je óók mensen teleurstellen, maar probeer je wel alle partijen tegemoet te komen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:26

Weet je wat ik ook echt vervelend vind aan die centrale topics, ze zijn zo actief in de actieve onderwerpen waardoor de kleinere topics ook ondergesneeuwd worden.

Actieve onderwerpen van dit moment:

13 oktober; Onstwedde
[Centraal] Tattoo's
foto verzameling afelopen wedstrijden 2 span appaloosa's
Dag lief vriendinnetje, dag grote zus, dag engel!
Welk kabinet gaat er komen??
Hoe je ogen mooier laten lijken? Deel 3
[centraal] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2
Verslaafde Ebay bokkers gaan verder in deel 8!!!
[FOTO] verzameltopic Tinkers in the picture
Pony bang voor hindernissen!? Tips pleazz!
Creatief je eigen meubels maken?
Primark deel 4

Al die deeltopics hoeven van mij echt niet voor te komen in de actieve onderwerpen, de mensen weten die zelf toch wel te vinden.

Ik snap dat een centraal topic de oplossing is voor veel kleinere problemen, maar ik zou het toch per geval bekijken. Sommige topics zijn echt uniek en een uitzondering waard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:45

daar staan 2 centrale topics tussen, of ben ik nu scheel?

Wat mij tegen de borst stuit is inderdaad het voorbeeld wat Gini aangeeft met haar magere paard.
Er wordt (gevoelsmatig) niet naar de inhoudt van een bericht gekeken, maar gewoon: Oh, dun paard --> centraal topic.

Aangezien er in basis niks gaat veranderen zou ik het wel fijn vinden als er meer gekeken wordt naar hoe specifiek een vraag is, alvorens het klakkeloos gesloten wordt en verwezen wordt naar een centraal topic.

Dan nog even ingaan op wat mars zegt mbt "de mensen in dit topic".
Ik weet dat heel veel users nauwelijks op FZ komen, of hun mening niet geven (omdat het toch geen nut heeft bijv), dus ik denk niet dat het beeld wat hier geschetst wordt een hele realistische afspiegeling vind van wat men van centrale topics vind...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:50

Het gaat mij ook om die deeltopics, dus deel 2/3/4 etc. Dat vind ik ook gewoon centrale topics, en irritant dat die steeds naar boven komen in de actieve onderwerpen.

En dat klakkeloos gesloten worden en verwezen worden naar het centrale topic ben ik het zeker met jou eens. Eerst lezen voordat er gelijk een conclusie wordt getrokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:43

stef @ [HTT] [centraal] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2
|o

Weet je wat het probleem is? Als je een vraag hebt over (in dit geval iphone) plaats je dat in een centraal topic. Je vraag komt dus niet in een actieve onderwerpen lijst of ik een subforum, waardoor je vraag opvalt.
Als je een antwoord weet, klik je een topic aan op basis van de titel, dan ga je lezen, en weet je wel, of niet, het antwoord, en dat deel je dan.
Door het centrale topic bereik je gewoon véél minder mensen...