Concept nieuwe layout voor Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:02

Bart, ik weet niet of het een idee is. Maar kun je niet een aantal geselecteerden vragen of ze de verschillende onderdelen willen testen. En kijken hoe het bevalt bij bokkers?
Aantal mensen mobiel, aantal tablet, aantal gewone site.
(Wil dan best mobiel uittesten :Y) )

Yelizaveta

Re: Concept nieuwe layout voor Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:05

Ik vind het mooi, en wat overzichtelijker :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:19

BartVB schreef:
@Karuna; de lichte achtergrond is voor een deel gekozen om het contrast van de tekst hoger te maken dan deze nu is. Het zwart op blauw is niet altijd even goed te lezen. Maar ik ga nog eens verder kijken naar accessibility/toegankelijkheids richtlijnen.

Wat dat betreft geldt in elk geval dat een hoog contrast niet voor iedereen beter te lezen is (voor mij in elk geval ook niet.)

Ik zou naast de richtlijnen ook zeker eens gericht vragen naar een aantal gebruikers die baat hebben bij goede accessibility wat voor hen van belang is (dan denk ik dat het vooral gaat om visuele beperkingen en leesproblemen.) Er zijn er vast wel die het leuk vinden om daar hun steentje aan bij te dragen, en die misschien normaal hun mening niet snel geven omdat ze denken 'wat voor mij geldt, geldt niet voor de meesten.'

BartVB schreef:
@Goof & anderen; wat bedoelen jullie met statisch?

Ik kreeg de indruk dat ze 'steriel' bedoelden.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:02

Vind het er mooi uitzien is alleen wel erg wennen maar dat went zo!!
Vind dat groene inderdaad ook niet zo heel mooi. Vind het er een stuk speelser uitzien dan hoe het er nu uit ziet en staat me wel aan!! :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:20

Ik vind het mooi, lekker simpel en overzichtelijk. Ben benieuwd of het gebruiksvriendelijk is!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:03

Ik vind het niet zo heel mooi eigenlijk, te zakelijk, lijkt teveel op al die andere sites. Ik ben het blauw nu zo gewend, en ik zou het spijtig vinden moest die kleur vervangen worden...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:07

Oef wat saai zeg! Goed dat het zo overzichtelijk wordt gemaakt, middels een nieuwe indeling en alle knoppen op een andere, meer duidelijke, plaats, maar dit wordt wel erg saai zo dat bijna-wit-blauw.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:21

@bart: i.g.g. de eerste I pad. Een paar van de eerste androidtablets. En dat Aldi-ding. Maar ik vraag het na aan de techneuten :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:32

Ik zou inderdaad voor het merk Apple en android als eerste kiezen. Omdat die toch de meeste gewilde tablets zijn.

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:36

ik vrees dat ik de nieuwe lay-out helaas niet zo mooi vind...
ik ben het er mee eens dat de belangrijke dingen makkelijker te vinden moeten zijn en deze stijl zou geweldig bij de bokt markt staan alleen is de stijl van nu zo bokt eigen en dat zou ik echt gaan missen denk ik. ik vind dat de huidige stijl zoveel gezelligheid uitstraalt wat het anders maakt dan andere sites.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:42

Peerke_ schreef:
Een paar weken, en iedereen is er aan gewend.
Bij de markt begon het ook zo, en die is ook al helemaal ingeburgerd.

Die is bij mij nog steeds niet ingeburgerd, kom daar niet zoveel als ik deed toen het nog eenmaal andermaal was :=

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:36

Ik kom ook bijna niet op de boktmarkt... := Zat wel altijd veel op EA.
Maar dat terzijde!

Ik vind het wel mooi, maar vind het geen 'Bokt' meer..
Vind het erg jammer, nu worden de Markt en het forum eigenlijk gescheiden van elkaar..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:42

Bij markt kom ik enkel voor advertenties te plaatsen. Meer niet. Bij EA ging ik wat rondsnuffelen.

Ik ga mee met muurp. Het wordt dan idd gescheiden. En als je op home bent moet je een idee van het forum krijgen. Daarin speelt de layout ook een rol. Dan registreren ze zich, is het een totaal andere layout. Ik denk dat het niet echt leuk is voor de nieuwelingen. ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:11

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, zal erg wennen worden denk ik. Ik gebruik de markt eigenlijk ook nog steeds niet, vond het vroeger leuker shoppen. :')

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:21

Ik vind het echt heel mooi juist.
Snap niet waarom mensen 'het oude bokt' gaan missen. Bokt gaat toch om de inhoud, de mensen en de gesprekken. Niet om hoe het eruit ziet. Snap dat probleem niet helemaal.
Ik vind het juist top dat er vooruitgang in zit en dat er wordt gekeken naar manieren om de site handiger te maken.
i.p.v. steeds maar bij het oude vertrouwde blijven. :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:20

Snelle reactie; Ontwerp oogt absoluut moderner, dankzij vormgeving van de knoppen. Ook vind ik het ontwerp juist voor deze tijd ouderwets ogen *kijkt naar de toekomst -> gebruik van tablets en smartphones. Het is een 'standaard' template, in het midden geplaatst. Terwijl ik de fullscreen weergave op de huidige site echt wel beter vindt qua gebruiksvriendelijkheid -> het lezen van grote teksten. Dat is het doel. Doordat Bokt hiermee een andere structuur gaat krijgen oogt het voor mij onoverzichtelijker. Als je huidig ontwerp optimaliseert qua vormgeving (en ook betere navigatie (niet te veel (sub)menu's) kan het echt iets heel moois worden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:30

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo heel mooi :o
Zeker omdat het forum gewoon blijft hoe het is, en dan de Markt en de Wiki hebben een ander uiterlijk.

Het doet me denken aan het scherm dat je soms krijgt van de hosting als een website uit de lucht is :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:01

Lipydo dat bedoele ik ook,voor een advertentie is de andere layout misschien prettig voor de text waar het bij een forum toch om gaat heb ik zeker met grotere lettertype veel leesvlak nodig.

Bart op alle computermogelijkheden tablet pc en telefoon blijf ik de verhouding 1/3 knoppen 2/3 tekst in de breedte houden ipv nu forum 1/6 avatar 5/6 text en bij markt 1/5 4/5. En meer contrast werkt hier totaal verkeerd. Zwart op blauw of grijs leest voor mij het prettigste. Bij een lichte achtergrond of scherpe kleuren krijg ik heel snel last van mijn ogen en veranderen letters en woorden in een grijszwarte onleesbare streep. Geef dan een aantal kleuropties als ingestelde voorkeur als het tcoh verandert moet worden. Op het kippenforum bv heb ik een andere stijl uitgekozen als de standaard wegens anders onleesbaar. Lang lang geleden had je op bokt toch ook de mogelijkheid daarvoor? Focus aub niet teveel op de gebruikers met telefoon en tablet, vergeet de normale pc gebruiker met een normaal niet breedbeeld scherm niet. Daar zijn er meer van dan je denkt.

Peerke markt gewend, nee absoluut niet, ik blijf het een draak van een opbouw vinden. Misschien gemakkelijk met plaatsen als potentieel koper absoluut niet prettig in gebruik door veel te veel marktplaats achtig idee. En nog steeds veel te kleine letters te dicht op elkaar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:03

als t voor heel bokt moet gelden vind ik t eigenlijk best wel uhm... saai..zo vreselijk bedrijfsachtig....
vind t dan niet meer "gezellig" overkomen zoals een forum hoort te wezen...

ook ik kom eigenlijk nooit meer op de bokt markt idd bij EA ging ik ook nog wel eens snuffelen en kijken of er wat tussen zat maar nu bijna niet meer
vind de bokt markt en wiki zo afzijdig van de rest van het forum kan de knop van bokt mark niet op de gewone plek van EA gezet worden zo word t misschien ook wat meer bezocht en misschien wiki ook erbij

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:15

Shadow0 schreef:
BartVB schreef:
@Goof & anderen; wat bedoelen jullie met statisch?

Ik kreeg de indruk dat ze 'steriel' bedoelden.

Klopt. Statisch, sfeerloos, strak,'berdijfsachtig'.
Het 'gezellige' van bokt is niet terug te zien.

Bart; ik begrijp deze opmerking van je niet zo goed:
Citaat:
omdat de huidige site voor nieuwe (en oude ) mensen een ramp is

Wat is een ramp? Voor wie?
Bokt heeft verschillende tabbladen en alles is ondergebracht onder verschillende kopjes/ onderdelen.
Duidelijk zat lijkt me?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:22

Kun je niet een kleine uitleg over de site geven? I.p.v. een nieuwe lay-out geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:52

Goof schreef:
Klopt. Statisch, sfeerloos, strak,'berdijfsachtig'.
Het 'gezellige' van bokt is niet terug te zien.

Bart; ik begrijp deze opmerking van je niet zo goed:
Citaat:
omdat de huidige site voor nieuwe (en oude ) mensen een ramp is

Bokt heeft verschillende tabbladen en alles is ondergebracht onder verschillende kopjes/ onderdelen.
Duidelijk zat lijkt me?

@Goof: Hoop dat je het niet erg vind dat ik reageer, maar mag ik vragen wat je nu dan wel gezellig vind aan de uitstraling van bokt? Ik vind het nu namelijk ook allemaal nogal hokkerig en sfeerloos. Niet dat het nieuwe persé gezelliger is, maar ik zie het verschil niet zo.
Niet alleen tegen Goof overigens hoor, ik zie meer van zulke reacties en ben wel benieuwd :j

Wat betreft duidelijkheid. Sommige bokkers hadden na 2 maanden nóg niet door dat er rechtsboven een directe knop naar de markt zit, en gingen via EA, blijkbaar was dat onduidelijk. Er zijn nog een heleboel mensen die stipjesreacties zetten ipv het knopje te gebruiken, staat ook niet duidelijk aangegeven. Het tabblad favorieten is behoorlijk onbekend, net als de opties om op geplaatst te klikken en dan alleen de reacties van die gebruiker te zien etc. Gewoon basis-navigeren lukt veel mensen wel, maar een heleboel handige extra's worden volgensmij niet gevonden. Zulke dingen zouden van mij een heel stuk duidelijker mogen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:56

ik vind het er mooi uitzien!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:17

OOOOOOOOOEEEEEEEEHHHHHHHHHH!!!!! Dat ziet er nog eens strak en fris uit!!!! Kan haast niet wachten zeg :D

Ikzelf vindt het wel mooi! :)

Trouwens, misschien een handige tip... op een andere site waar ik lid van ben hadden ze toendertijd náást de gewone site ook een bètasite draaien. (dus kon je een oude site bekijken én de vernieuwde site, ieder met zijn eigen adres) Zou dat ook niet wat zijn voor in de tussentijd? Kunnen we genieten van én het oude Bokt én het nieuwe Bokt... (bijv http://beta.bokt.nl) of zoiets...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:43

Goof schreef:
Duidelijk zat lijkt me?

Met name de markt is wel vrij 'ruw' vind ik, niet heel erg mooi en fijn in gebruik. Daar valt zeker veel aan te verbeteren.
Ook is de bovenbalk vrij druk, en de links naar nieuws/markt/wiki/forums is vrij onopvallend. Je moet weten wat het is en waar het staat, anders kijk je eroverheen.

Blijheid schreef:
Gewoon basis-navigeren lukt veel mensen wel, maar een heleboel handige extra's worden volgensmij niet gevonden. Zulke dingen zouden van mij een heel stuk duidelijker mogen.

Het is overigens ontzettend moeilijk om gebruikers kennis te laten maken met nieuwe functies. Dat zit heel diep. Mensen navigeren voor minstens 90% op de automatische piloot, ze lezen en kijken helemaal niet - denk aan de gigantische rode waarschuwing die je krijgt als je op een oud topic reageert, en waar regelmatig geheel overheen gelezen wordt.

Praktisch gezien denk ik niet dat het uberhaupt mogelijk is om een site zo complex als Bokt zo te krijgen dat iedereen automatisch de goede functies vindt. Daarvoor is het gewoon veel te uitgebreid. Maar er zijn zeker verbeteringen denkbaar. En daar zou ik zelf dan veel meer naar kijken. Veel meer focussen op het gebruiksgemak, en dat als uitgangspunt nemen voor een nieuwe opbouw. Een nette afwerking en een mooie beginpagina en advertentieweergave zijn wel belangrijk (juiste plaatsing, prettige marges, wat afgeronde hoekjes bij de knoppen, hier en daar een subtiel gradientje) maar het is toch minder de algemene 'layout' die een rol speelt dan de opzet en de afwerking van de details.

Als ik naar de Bokt Markt kijk zou ik bv eens kijken hoe mensen de advertenties willen zien: niet alleen de individuele advertenties, maar vooral ook de overzichten: hoe komen gebruikers binnen, wat willen ze zien?

En dan heb ik bv de indruk dat veel mensen het een nadeel vinden dat je niet meer makkelijk een lijst met advertenties door kunt kijken, omdat je in de huidige overzichten heel veel moet scrollen. (Ik zou dan bv zeker 2 weergaven maken van dezelfde advertentielijst: een lijst-weergave en een foto-weergave, en een duidelijke wisselknop. Ik zou ook de zoekfunctie splitsen in een snelzoek-functie die je altijd kunt gebruiken,en een uitgebreid zoeken met de extra opties. Dat maakt de eerste pagina bv al stukken minder intimiderend.)