Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:46

ik kan nu ook maar 1 fout in mijn stukje ontdekken :D
ik stoor me er wel eens aan dat mensen het vaak als excuus gebruiken dyslexies te zijn en vraag me regelmatig af of het echt zo is, toen het bij mij werd vastgesteld (ben 37) was ik ong de enige van de hele school en het was ook eigenlijk een taboe, ik was ook nog eens iemand die snel ging hyperfentileren en leraren sloegen mij dan ook vaak over met voorlezen puur omdat ze zich geen raad wisten.
tegenwoordig lijkt meer als de helft van de nederlandse bevolking dyslexies (grappig; ik weet echt niet hoe je het nou echt moet schijven :o )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:06

Barbar: ik vind jouw posts echt ontzettend goed te lezen hoor, ik heb daar echt respect voor.

Verder is het gewoon een kwestie die naar mijn idee moeilijker is dan hij lijkt. Er zijn mensen met dyslexie die hun best doen, er zijn mensen (met of zonder dyslexie) die het gewoon geen bal kan schelen hoe ze schrijven en overkomen en vooral van het gemak en de spreektaal lijken te zijn, en er zijn mensen die wellicht niet dyslectisch zijn maar gewoon totaal geen taalgevoel hebben en roepen dat ze dyslectisch zijn om maar niet teveel gezeur te krijgen. Maar wie kan beoordelen wie er serieus niet beter kan en wie er gewoon een potje van maakt? Ik niet hoor :n

Dan zijn er inderdaad ook mensen die vers op bokt komen en nog geen idee hebben hoe er tegen posts aangekeken wordt die gewoonweg waardeloos opgesteld zijn. Als je om je heen kijkt is het ook echt bij de wilde spinnen af: op scholen lijkt spelling niet echt belangrijk, op social media wordt er al totaal niet naar gekeken, sommige kinderen kunnen niet eens meer netjes nederlands praten. Ofwel: ze komen gewoon overal mee weg en dan op bokt ineens niet meer. Ja, dat is schrikken. Maar betekent dat automatisch dat er sprake is van een zogenaamd relaccount?
Er wordt zoveel mogelijk opgetreden tegen relaccounts etc, maar er zijn er niet heel veel die in hun onderschrift of profiel zetten "ban mij, ik ben een relaccount". Soms is het duidelijk, soms niet. Soms lijkt het duidelijk, maar is het wel iemand die serieus probeert te zijn.
En eerlijk: liever 10 mensen die ermee weg komen dan 1 misplaatse "veroordeling".

Al denk ik ook dat het scheelt dat er zoveel mensen per direct "happen".
Komt er een nieuwe, jonge bokker met een beroerde spelling en een verhaal waarvan je je achter je oren gaat krabben: wel: die mensen bestaan. Ik dacht vroeger ook oprecht dat ik wel een shetlander in de tuin van een rijtjeshuis kon zetten. En als er toen al internet bestaan had had ik het wellicht ook nog wel gevraagd. Iets met nog jong zijn en nog niet met volwassen hersenen denken, puur omdat die er nog niet zijn.
Het valt me alleen altijd weer tegen hoe weinig mensen er maar zijn die zeggen "joh, alles leuk en aardig, maar jouw spelling is echt heel slecht en het wordt niet erg gewaardeerd als je hier zo schrijft" en vervolgens een (beknopt) antwoord op de eigenlijke vraag geven. Het lijkt eerder tendens om dingen te roepen als "is het vakantie?" "rel rel rel", "d@t iz tog ReLLûH" "ga maar een hobbelpaard kopen en noem het totilas".
Naar mijn idee is het voor relaccounts bij voorbaat als niet meer zo leuk als er op de eerste manier gereageerd wordt, en zo geef je de groep die het wel serieus wil tenminste nog een kans. En kan bewezen worden dat er een relaccount achter zit dan is het snel genoeg :wave: hoor....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:17

Maar dit topic gaat toch niet zozeer om een relaccount maar om de vraag of we alle soorten van flutteksten moeten accepteren zolang er ergens in wordt vermeld dat de schrijver dyslectisch is. Mag dat een excuus zijn voor totaal gebrek aan zinnen, interpunctie en enter gebruik? Of zou je zelfs als er met dyslectisch geschermd wordt mogen eisen als forum dat er enige aandacht aan een tekst wordt geschonken zodat deze op zijn minst leesbaar wordt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:21

Bij het registreren een vraag of je dyslecties bent.
En dat je die optie na jr registratie niet meer kan veranderen

:+
Vast het slechtste idee ook :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:44

Op de vraag of je slecht leesbare teksten moet accepteren: nee, dit hoef je niet te accepteren. Maar, zeker bij een nieuwe gebruiker waar vermoedens zijn dat het een relaccount is, plaats een tem en laat dit aan moderators over. Ook al zijn jullie er 100% zeker van overtuigd dat het een relaccount is, in het verleden is al gebleken dat er regelmatig langs gezeten wordt, en het dus geen relaccount blijkt te zijn. Door in een topic erop te wijzen, de reacties die daarop weer volgen, het opstoken van elkaar op die manier, ontspoort een topic ook tot een reltopic. Mocht het een relaccount zijn, heeft die zijn zin. Mocht het geen relaccount zijn, is er een nieuwe gebruiker behoorlijk te kakken gezet (om het zo maar even te noemen) en die zal zich absoluut niet meer welkom voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:06

Van dat laatste zie ik dan het probleem eerlijk gezegd niet. Laat gaan, laat gaan... Zulke gebruikers moet je helemaal niet willen hebben als je jezelf nog als enigszins serieus paardenforum wilt zien. ALS he...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:16

Toch zijn het veelal erg jeugdige bokkers, en de jeugd heeft ook op bokt de toekomst. En veelal weten deze gebruikers niet hoe bokt over dit valt. Op facebook, hyves, onderling met de vriendinnetjes op internet is het namelijk geen probleem, en hun zien dat verschil niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:22

In dat geval kun je msn-taal ook net zo goed toestaan..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:28

Neonlight schreef:
Toch zijn het veelal erg jeugdige bokkers, en de jeugd heeft ook op bokt de toekomst. En veelal weten deze gebruikers niet hoe bokt over dit valt. Op facebook, hyves, onderling met de vriendinnetjes op internet is het namelijk geen probleem, en hun zien dat verschil niet.

In dit geval was het iemand van 23 jaar die echt zo een ongelooflijk slechte tekst typte dat dit onmogelijk door de dyslexie kan komen.
Ik maakte de opmerking dat zelfs een Turk op inburgeringscursus nog beter schreef maar dat was een flauwe opmerking volgens de modjes.
Die post kon echt niet hoor.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:30

Ik vroeg me al af wat er in die edit stond :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:42

Neonlight schreef:

Ach toe, het zou in het (niet voor niets aangehaalde) voorbeeld om een 23-jarige gaan, en dan als eerste post het rijden op haar tweejarige hengst...

Hoe naief moet je dan zijn als mod?

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:47

Dat kind in dat Topic is wel erg overdreven, dat is gewoon simpel.
Als je dyslectisch (schrijf ik het goed?) bent, is het heus niet zo dat elk woord in elke zin een gehussel moet worden.
Dat je "men" of "me" in plaats van "mijn" schrijft ben je niet dyslectisch, je bent dan gewoon dom.
Sorry, maar dit vind ik echt. Het is ingeburgerd en het staat zo slecht. Dit heeft met luiheid te maken. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:49

En hoeveel jeugdige bokkers jongen er niet 10 jaar bij? Zodat ze "volwassen" zijn?

Ik beantwoorde eerder de vraag van troi, die was algemeen en niet op dit topic toegespitst.

Als ik naar dit topic specifiek kijk, dan is er buiten het taalgebruik en de inhoud die voor bokkers dubieus is, geen enkel bewijs als relaccount. En wat Delerium ook al eerder aanhaalde, vroeger dacht zij ook oprecht dingen die nu de aanleiding hebben tot relaccounts. Ik dacht ook zo. En talloze bekenden van mij ook. Dus waarom zouden onwetenden jeugdige bokkers die niet weten hoe bokt kan reageren niet ook zo denken en in hun onwetenheid geen topic hierover openen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:52

:')

Ja, je hebt gelijk

:')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:01

Neonlight schreef:
En hoeveel jeugdige bokkers jongen er niet 10 jaar bij? Zodat ze "volwassen" zijn?

Ik beantwoorde eerder de vraag van troi, die was algemeen en niet op dit topic toegespitst.

Als ik naar dit topic specifiek kijk, dan is er buiten het taalgebruik en de inhoud die voor bokkers dubieus is, geen enkel bewijs als relaccount. En wat Delerium ook al eerder aanhaalde, vroeger dacht zij ook oprecht dingen die nu de aanleiding hebben tot relaccounts. Ik dacht ook zo. En talloze bekenden van mij ook. Dus waarom zouden onwetenden jeugdige bokkers die niet weten hoe bokt kan reageren niet ook zo denken en in hun onwetenheid geen topic hierover openen?

Dus bij een topic of vraag, kan je er rekening meehouden dat bokker jonger is, dan staat vermeld in het profiel?
Ik vind het onzin. Als een bokker onder de 14/15 jaar zo'n post zou schrijven, zou ik geen kritiek uiten. In het betreffende topic, was behalve de schrijfwijze ook de inhoud discutabel. Maar ik heb al langer begrepen, dat je vooral geen kritiek mag leveren, maar vooral over ja en amen op moet zeggen. Iin het betreffende topic, hadden we eerst de TA en daarna allerlei natuurgenezers moeten aanbevelen en eventueel een join-up. Of dit in het belang is van het paard, laten we dan maar in het midden.
Ik vraag me dan nog wel af, waarom de Nederlandse topruiters wel afgezeken mogen worden?

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:06

Ik ben 12 en schrijf toch fatsoenlijk? Type weleens te snel, waardoor letters omgekeerd staan, maar over het algemeen schrijf ik zonder fouten. Het zijn geen luiheidsfouten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:10

Electra, ook al heb je je twijfels, en zelfs al is het een relaccount, dan nog is dat geen vrijbrief om op zo'n wijze te reageren. In de boktregels staat onder punt 1:

Citaat:
We vragen je hier altijd respectvol te reageren en discussiëren.

Daar staat niet bij "behalve bij vermoedens van een relaccount". Ook bij vermoedens van een relaccount, tem en waarschuw een mod, maar ga niet op een dergelijke manier reageren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:19

Iemand in dat topic antwoordde dat Ts misschien te jong was om met een hengst om te gaan. Ik antwoordde toen dat TS volgens haar profiel 23 was. Lijkt mij, dat dit geen kwetsende opmerking is en relevant omdat het om een hengst ging. Waaromkrijg ik dan een PB van een moderator? En wordt mijn bericht verwijderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:29

Omdattut mesgien kwedsent was foor de niewe gubruikur :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:29

Electra, individuele dingen bespreken we niet in een topic. Als je daar je vragen over hebt, dan had je die pb ook kunnen beantwoorden met die vraag, en dat kun je nu alsnog nog even doen. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:47

Wat zijn dan aanwijzingen voor een rel account? (denkt aan een sa bijv)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:48

nynk_char schreef:
Dat kind in dat Topic is wel erg overdreven, dat is gewoon simpel.
Dat je "men" of "me" in plaats van "mijn" schrijft ben je niet dyslectisch, je bent dan gewoon dom.

_/-\o_ _/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:51

Neonlight schreef:
Electra, individuele dingen bespreken we niet in een topic. Als je daar je vragen over hebt, dan had je die pb ook kunnen beantwoorden met die vraag, en dat kun je nu alsnog nog even doen. :)

Dat heb ik natuurlijk ook gedaan met de betreffende moderator. :D
Je kan dus de stomste vragen stellen in onleesbare taal met als excuus dyslexie.
Nu gaat het om een 2-jarige hengst, tijdje terug om een panty om een tong binden van een paard. Prima hoor, maar als serieus paardenforum kan je niet verwachten, dat medebokkers daarop geen kritiek leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:52

stef schreef:

Dat iemand in z'n onderschrift of profiel schijft dat het een relaccount is :j

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:55

Sonja schreef:
stef schreef:

Dat iemand in z'n onderschrift of profiel schijft dat het een relaccount is :j

Ja, lijkt me idd wel ja :')