leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:15

Uhm, dat je 16 bent betekent niet dat iedereen het altijd met je oneens is.
Verder had ik als 16 jarige werkelijk geen flauw benul, misschien is de jeugd tegenwoordig beter begaafd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:18

Pubers overschatten zichzelf. Hoort bij het hele afzetten van je ouders (kan dat prima zelf), maar is toch een stuk bewustzijn dat nog moet komen. Je bent niet minder, je bent gewoon jonger.
Je kan trouwens best kennis in huis hebben, maar over het algemeen neemt men liever de adviezen van iemand met 40 jaar ervaring aan, dan van iemand met een paar hobbeljaar ervaring.

setteke

Re: leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:21

Yep. Zo is het Pentax. Alhoewel iemand van 50 best net begonnen kan zijn met paardjes :D

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 04:00

Ik begrijp jouw standpunt wel. (Ben zelf namelijk ook 16 ;-))
Waar ik mij vaak vooral aan erger, is dat mensen mij beschuldigen van "onwetendheid" en mij dit dan met veel spellingsfouten duidelijk maken :+.
Ik ben 16 en ondanks dat ik al veel mee heb gemaakt en eigenlijk min of meer verplicht was sneller volwassen(er) te worden, mis ik nog steeds heel veel ervaring en wijsheid.
Zo zal ik nooit tegen volwassenen ingaan, ik zal misschien ideeën opbrengen, maar ik zal iemand nooit mijn mening opdringen.
Respect voor ouderen, dat is mij geleerd.
Ondanks dat ik het niet altijd met oudere mensen eens ben, zal ik er niet tegen in gaan en zal ik wel goed nadenken over wat er tegen mij gezegd word.
Daarom vind ik leeftijd wel degelijk een issue en iemand van 16 is wel degelijk 'minder' dan een meer ervaren persoon van bijvoorbeeld 40.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 06:51

Ik snap ook wel dat je eraan kan ergeren dat mensen je minder serieus nemen door de leeftijd. Maar zoals eerder al iemand aangaf, ik denk dat de meeste mensen alleen je leeftijd zullen checken als je post erg opvallend is.

De keren dat iemand niet reageert op je opmerking of een denigrerende opmerking maakt vanwege je leeftijd zou voor jou een moment kunnen zijn om je originele post nog een keer goed door te lezen. Waarom denk je dat mensen je leeftijd checken naar aanleiding van die post? Dat kan een mooi leermoment opleveren voor je. Misschien heb je iets over het hoofd gezien of was het erg kortzichtig? Of had je het misschien beter anders kunnen verwoorden?

Zelf check ik ook vaak de leeftijd van een poster als ik een rare opmerking zie en in de meeste gevallen kan ik de opmerking dan ook wel plaatsen als ik de leeftijd zie, of als ik de opleiding van die persoon inschat (n.a.v. "beroep").

Maar als het je echt blijft ergeren moet je gewoon naar argumenten vragen. Dus niet meteen fel erin gaan, maar gewoon vragen waar ze dat op baseren en of ze een bron kunnen laten zien. Desnoods kom jij eerst met een bron om jouw mening te onderbouwen. En als er geen normale discussie uit komt, dan is het beter gewoon te stoppen met reageren; dat is iets dat je op latere leeftijd wel leert (je hoeft niet altijd je gelijk te halen om gelijk te hebben).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:08

setteke schreef:
Yep. Zo is het Pentax. Alhoewel iemand van 50 best net begonnen kan zijn met paardjes :D

Maar een persoon van 50- die ook weinig ervaring heeft in de paarden, haal ik er ook zo uit en hangt ook af van de reactie of ik nog verder wil luisteren of lezen..
Met weinig ervaring moet je niet reageren alsof je het allemaal wel weet, dat heeft niks met leeftijd te maken, máár je ziet het vaker bij jongeren omdat ze anders in het leven staan. (hersens nog niet volledigf ontwikkeld etc, etc)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:20

iedereen is anders, meiden zijn vaak sneller volwassen dar jongens.

en het kan liggen aabn wat je hebt meegemaakt, sommige mensen
worden door mindere omstandigheden sneller volwassen. dan goed
voor ze is :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:23

It's all about 'levenservaring'.

Ik zeg wel eens: 'wat zou de wereld er anders uitzien als jongeren zouden starten in het leven mét de levenservaring van ouderen'.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:28

Citaat:
It's all about 'levenservaring'.

Dus dat je 16 bent, betekent dat je geen levenservaring hebt :n

IK zelf heb gelukkig daar nooit last van en heb over het algemeen wel het gevoel dat ik sirieus genomen wordt. Maar ik zie wel dat het bij andere bokkers gebeurt, ik denk dat het ook komt hoe je je verwoordt en/of overkomt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:31

Ik heb het ook een tijdje gehad :) heb toen ook de leeftijd uit m'n profiel gehaald, om me de volgende dag te bedenken dat het toch van de zotte is dat je niet gewoon je leeftijd in je profiel kan hebben zonder daarop te worden aangerekend. Ik probeer alleen mee te lezen over onderwerpen waarvan ik vind niet genoeg verstand te hebben om mee te kunnen discussiëren. Dat helpt al een heel eind. Zo kun je wel zien hoe anderen over dat onderwerp een discussie voeren. Daar leer je erg veel van!

Verder gewoon netjes typen en niet meteen in de verdediging schieten helpt ook. Probeer je in te leven in de ander. Want het voelt voor een 40 jarige misschien niet fijn, als hij in discussie is met een puber, en misschien nog wel ongelijk blijkt te hebben ook. Probeer daar begrip voor te hebben.

Je kunt al best veel kennis hebben, maar ervaring valt in vergelijking met een ouder iemand die al zijn hele leven in de paarden zit, vaak in het niet :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:32

Hetgaat ws om mijn commentaar op jouw leeftijd. Ik vind dat je erg ongenanceerd en ondoordacht je mening geeft. Geeft niks, past bij je leeftijd.
Maar ik ben er van overtuigd dat, als je 25 was, je anders had gereageerd in dat topic, juist omdat je volwassen bent en meer van de wereld gezien hebt...
aar voor mij maakte die 16 in je profiel een hoop duidelijk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:32

Natuurlijk heb je levenservaring als je 16 bent. Maar de kans dat iemand die wat ouder is véél meer levenservaring heeft is aanzienlijk.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:34

Misschien een stomme vraag he, maar waarom heb je nu alsnog je leeftijd uit je profiel gehaald? Als ik jou was zou ik het je allemaal niet zo aantrekken. Iedereen is een keer 16 geweest en volgens mij heeft ook vrijwel iedereen wel eens het gevoel gehad niet serieus genomen te worden, ja jammer dan. Als jij toch mensen advies wil geven en ze willen het niet aannemen van je is dat toch hun keuze. Zul je nog vaak genoeg meemaken...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:36

LDRD schreef:
Natuurlijk heb je levenservaring als je 16 bent. Maar de kans dat iemand die wat ouder is véél meer levenservaring heeft is aanzienlijk.

Dat vind ik verkeerd om aantenemen, Ik bijv. heb zelf op sommige vlakken wel degelijk (helaas) meer ervaring, dan sommige volwassenen en ik weet waar mijn kennis stopt. Met mij zullen er velen zijn. Dus ik vind het verkeerd, om aan de hand van de leeftijd te beoordelen of iemand daar genoeg levenservaring heeft (en dan heb ik het niet alleen over paarden, maar vooral daar buiten)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:36

deruijter schreef:
Ik weet dat ik natuurlijk nog lang niet genoeg levenservaring heb en dat ik nog veel moet leren,
Maar ik hou er gewoon niet van als mensen niet verder kijken dan je leeftijd,
en niet op de inhoud letten.
Langcara, ik ga wel uit, ik doe ook wel eens iets geks maar opzich
ga ik maar weinig uit etc. want ik probeer zoveel mogelijke tijd aan de paarden te besteden.
Maar ik snap ook zeker wat jullie bedoelen

Mensen gaan pas naar leeftijd kijken, als ze iets opvalt aan de inhoud.

Er zullen maar weinig mensen zijn die ieder profiel aanklikken om te kijken naar de leeftijd, rijervaring, woonplaats en beroep van de ouders voordat ze de reactie lezen.

Jouw reacties (althans in dit topic) stralen 'puber' uit. Een ontzettende vasthoudendheid, een bepaalde manier van verwoorden, een eigenwijsheid... En ja, dan kun je je weleens afvragen hoe oud de poster eigenlijk is. Niet perse om iemand aan te vallen of af te breken, maar wel om een reactie beter te snappen.

Zo ken ik een meisje wat eruit ziet als 26. Ze gaat ontzettend veel uit, is ontzettend impulsief, gigantisch feestbeest, doet allerhande gekke dingen. En laatst zag ik ineens dat ze nog 19 moet worden. Het verklaard een boel, en het maakt dat ik me minder zorgen maak. Wil niet zeggen dat alle jongeren feesten, maar het kan een kenmerk zijn van die leeftijd...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:37

Persoonlijk kijk ik eerst naar het antwoord en als ik denk wat een goed/slecht/raar enz antwoord dan kijk ik pas naar de leeftijd. Bij gekke reacties gaat het 9 van de 10 keer wel om jongere bokkers. Maakt niet uit,maar zo'n antwoord neem ik dan niet serieus. Als iemand gewoon normale reacties geven die in mijn ogen ergens op slaan dan ga ik echt niet bij ieder antwoord in het profiel zitten te kijken, heb wel wat beters te doen :Y)

Ik denk dat het voor de meeste mensen zo werkt. Dus in mijn ogen ligt het helemaal aan de manier van reageren. Die reacties van oh je bent maar zo oud zijn denk ik voor die poster een bevestiging van de oorzaak waarom ze in je profiel zijn gaan kijken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:38

Vjestagirl schreef:
deruijter schreef:
Ik weet dat ik natuurlijk nog lang niet genoeg levenservaring heb en dat ik nog veel moet leren,
Maar ik hou er gewoon niet van als mensen niet verder kijken dan je leeftijd,
en niet op de inhoud letten.
Langcara, ik ga wel uit, ik doe ook wel eens iets geks maar opzich
ga ik maar weinig uit etc. want ik probeer zoveel mogelijke tijd aan de paarden te besteden.
Maar ik snap ook zeker wat jullie bedoelen

Er zullen maar weinig mensen zijn die ieder profiel aanklikken om te kijken naar de leeftijd, rijervaring, woonplaats en beroep van de ouders voordat ze de reactie lezen.

Over het algemeen ben ik het er mee eens, maar ik denk dat sommige bokkers het wel degelijk als een argument gebruiken in een discussie

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:42

Romana01 schreef:
Vjestagirl schreef:

Over het algemeen ben ik het er mee eens, maar ik denk dat sommige bokkers het wel degelijk als een argument gebruiken in een discussie

Ik denk niet zozeeer als argument, maar meer als verklaring :). Zo van 'joh, het is niet erg dat je nog zo zwart wit denkt, dat gaat wel over als je ouder bent' (bijvoorbeeld).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:43

Romana01 schreef:
LDRD schreef:

Dat vind ik verkeerd om aantenemen, Ik bijv. heb zelf op sommige vlakken wel degelijk (helaas) meer ervaring, dan sommige volwassenen en ik weet waar mijn kennis stopt. Met mij zullen er velen zijn. Dus ik vind het verkeerd, om aan de hand van de leeftijd te beoordelen of iemand daar genoeg levenservaring heeft (en dan heb ik het niet alleen over paarden, maar vooral daar buiten)

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Zoals je ziet heb ik het over de kans dat...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:46

LDRD schreef:
Romana01 schreef:

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Zoals je ziet heb ik het over de kans dat...

Jij hebt het over de kans dat idd :j, maar ik weet ook, dat vele die hier meelezen, dezelfde mening hebben, zonder de kans dat :) Sorry als die verkeerd overkwam, maar zo bedoelde ik het meer

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:47

Vjestagirl schreef:
Romana01 schreef:

Ik denk niet zozeeer als argument, maar meer als verklaring :). Zo van 'joh, het is niet erg dat je nog zo zwart wit denkt, dat gaat wel over als je ouder bent' (bijvoorbeeld).

Ik vind het jammer als zo een argument al snel wordt afgedaan, zwart/wit omdat iemand jong is (weet dat het een voorbeeld is), ik zou er zelf veel meer voor zijn, dat er gewoon een sirieus tegenargument komt, op wat diegene schrijft en niet hoe oud die is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:51

Maar wat ik me dan afvraag, volwassenen mogen niet aannemen dat jongere bokkers minder ervaring hebben. Maar waarom mogen pubers dan wel zeggen dat ze meer ervaring hebben dan volwassenen. Waar baseren ze dat dan op? Hoe weten ze wat sommige volwassenen hebben meegemaakt? De kans dat die meer hebben meegemaakt is groter, aangezien ze al veel langer op de wereld mee lopen.

Mogen moet je even niet te streng zien, wist zo snel geen ander woord wat toepasselijker is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:53

Ik denk dat de meeste pubers dat niet op die manier beweren. Je kunt sowieso nooit vergelijken wie er meer ervaring zal hebben. Want wat is nu precies ervaring? de definitie van ervaring wordt door iedereen anders geïnterpreteerd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:56

capopjekop schreef:
Maar wat ik me dan afvraag, volwassenen mogen niet aannemen dat jongere bokkers minder ervaring hebben. Maar waarom mogen pubers dan wel zeggen dat ze meer ervaring hebben dan volwassenen. Waar baseren ze dat dan op? Hoe weten ze wat sommige volwassenen hebben meegemaakt? De kans dat die meer hebben meegemaakt is groter, aangezien ze al veel langer op de wereld mee lopen.

Mogen moet je even niet te streng zien, wist zo snel geen ander woord wat toepasselijker is.

Ik ben gewoon van mening dat je vanachter je computerscherm, niet kan oordelen wat iemands ervaring is, niet linksom en niet rechtsom. En dat ik meer meegemaakt heb, baseer ik op wat ik in het echt zie met sommige volwassenen. Ik zal hier (behalve dan dat voorbeeld) nooit zeggen, je weet er niets vanaf, ik heb al veel meer ervaring. Want dat kan je gewoon niet zeggen aan de hand van leeftijd.

@themuisje: ervaring, met nadruk op levenservaring, bedoel ik, de verschillende situaties waarin je bent geweest

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:58

Dan zijn we het daar over eens, vroeg het me af aan de hand van je eerdere bericht :) Want je zegt het al, sommige volwassenen. Omgekeerd kunnen wij er idd ook niet vanuit gaan dat jongere bokkers allemaal geen ervaring hebben omdat ze jong zijn. Er zijn idd altijd uitzonderingen. Maar mijn ervaring is dat je die er zo eruit haalt aan de hand van reageren. Ze reageren ook vaak serieuzer en hebben de tijd genomen om tot een antwoord te komen. Dan ga ik niet eens kijken in het profiel. Dus dan valt het me niet eens op dat het om een jongere gaat.