regel: niet te formeel schrijven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:27

Anoniem schreef:
Heb ik geleerd in groep vijf. 8-)
Ik ga voor miersneuken. :j

Miersn*uken...? :') Ik denk dat je een typfoutje gemaakt hebt, haha.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:29

Maartje1990 schreef:
Chaos schreef:
Fijn juist als mensen zo duidelijk schrijven en uitleggen. :)

Dat is écht niet duidelijk meer hoor. :n De hele tijd dat extreem formele taalgebruik en die moeilijke woorden. Ik zit op een forum omdat ik dat léuk vind, niet omdat ik m'n woordenschat wil verbreden oid. Dus dergelijke posten daar lees ik simpelweg overheen.

Dat zegt misschien meer over jou dan over degene die het schrijft.

Of is dat ook te moeilijk te begrijpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:29

Daphne__ schreef:
Anoniem schreef:
Heb ik geleerd in groep vijf. 8-)
Ik ga voor miersneuken. :j

Miersn*uken...? :') Ik denk dat je een typfoutje gemaakt hebt, haha.

Nee dat is wat ik heb geleerd. :j stom grapje. Sorry vind het zo'n onzin. :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:32

Ik kan je gedachte wel volgen TS. Het is ook niet zozeer heel formeel, maar heeft ook iets filosofisch o.i.d.
Het is niet zo dat ik geen formeel taalgebruik kan begrijpen, maar bij sommige bokkers heb ik aardig wat moeite om hun post te begrijpen.

Ik heb ook laatst een specifieke bokker gevraagd om zijn taalgebruik aan te passen, maar zelfs dat wilde niet baten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:34

Ik erger me er eigenlijk alleen aan als mensen ervoor kiezen om heel formeel taalgebruik te gebruiken maar er dan vervolgens helemaal niets van bakken. Dat is namelijk nog veel verwarrender dan gewoon domme fouten, maar zolang het gewoon goed gaat vind ik het prima, iedereen schrijft en praat nu eenmaal anders.

Zo was er een tijdje terug ook iemand die de heletijd met hele grote woorden smeet maar zelf niet altijd de juiste definitie bij die woorden leek te hebben of daarbij vervolgens de zinsvolgorde zo maakte dat het geen kloppende zin meer was. Dat is echt veel verwarrender dan"k vin da nie hor en nu ga k na me paard" :Y)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:41

liedje89 schreef:
Zo was er een tijdje terug ook iemand die de heletijd met hele grote woorden smeet maar zelf niet altijd de juiste definitie bij die woorden leek te hebben of daarbij vervolgens de zinsvolgorde zo maakte dat het geen kloppende zin meer was. Dat is echt veel verwarrender dan"k vin da nie hor en nu ga k na me paard" :Y)

Daar heb je gelijk in, als men maar wat met moeilijke woorden loopt te smijten die ze eigenlijk niet kennen dan is het ook niet te volgen. Maar ik vind het niet verwarrender dan het "nu ga'k na me paart". Vind het allebei even verwarrend. Iedereen een permanente ban die zo schrijft! ~~}> :))

PS: Hi Heino :wave: *\o/*
Laatst bijgewerkt door Waves op 09-03-12 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:41

Ik heb geleerd dat je met gewone "Jip en Janneketaal" de mensen nog het beste bereikt.

maar misschien willen degenen die vreselijk ingewikkelde taal bezigen gewoon niet begrepen worden? :D

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:04

@ Cassidy: maar wat versta je precies onder Jip-en-janneketaal? Dat is ook iets subjectiefs. Zo vind ik dat ik helemaal niet ingewikkeld of formeel praat/typ/schrijf, maar men schijnt dat zo nu en dan wel te vinden. Het is maar net wat je eigen referentiekader is en het heeft ook voor een deel te maken met je omgeving. Ik merk bijvoorbeeld dat ik weer een stuk "formeler" ben gaan praten sinds ik in Nederland studeer (heb hiervoor in Groot-Brittannië gezeten en een half jaar gewerkt) en ik heb geen moeite om mezelf duidelijk uit te drukken onder mijn studiegenoten. Mijn collega's van een half jaar terug daarentegen vroegen zich af en toe af wat woord x of woord y nou in vredesnaam betekende en toen sprak ik vooral huis-, tuin- en keukennederlands wat een beduidend ander (niet per definitie lager, laat ik dat vooropstellen) niveau heeft in mijn geval.

Leorah schreef:
wat dacht je van:

wie wilT mij helpen enz.... (ik geloof een veel voorkomende fout uit Zuid-Holland en omstreken?)

Waves, dat heb ik helemaal gemist.

ABN Nederlands? hihi.. (algemeen beschaafd nederlands nederlands?)
Zuid-Holland e.o. is wel een érg groot gebied, dat zou zo'n beetje half Nederland beslaan. Het is meer iets uit Rotterdam en het wordt hier (eveneens Rijnmondgebied) in ieder geval niet gebezigd gezegd. :P

Muronia

Re: regel: niet te formeel schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:22

haha nu ja, Rotterdam is Zuid-Holland toch? Ik kom nooit in die regionen, zit hier hoog en droog in 't hoge noorden lol

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:23

Ja, maar bij 'Zuid-Holland en omstreken' denk ik meer aan de hele provincie Zuid-Holland en daarbij de aangrenzende provincies. :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:25

Wat is er mis met formeel schrijven? Dat is een correcte schrijfmethode en als je dat niet kan volgen, kun je altijd om een 'vertaling' vragen :)
Ik waardeer het wel als iemand formeel schrijft :) dat zie ik vele malen liever dan het verpesten van het ABN met kromme spelling en tenenkrommende grammatica.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:26

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe groot het gebied is waar men een T er achter plakt.. kom daar nooit. Ik zie het hier op bokt vaak en ik heb ooit eens mensen gesproken uit Leiden en daar viel het me ook bij op.. dus ik weet niet of dat een provinciaal iets is ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:26

Wat ik er mee bedoel?

Zie

http://www.youtube.com/watch?v=jAvAyPEXrZI

Ik ben ook niet in Nederland geboren en heb mijn Nederlands hoofdzakelijk uit boeken geleerd. Daar komt ook nog bij dat ik 4 talen spreek en schrijf en soms de verkeerde schijf te pakken heb, waardoor eea wat krom en ingewikkeld overkomt. Ook blijf ik het heel moeilijk vinden om vakjargon (begrippen die voor mij duidelijk zijn maar voor een leek niet) te vermijden als ik daar al jaren mee omga. Maar juist daar gaat het om. Als berichten niet te volgen zijn, of niet voor iedereen te volgen zijn, en je daar wat van zegt, krijg je van sommigen een veeg uit de pan dat het allemaal te ingewikkeld zou zijn voor de wat "minder bedeelden" en dat je maar beter met je schepje en je emmertje de zandbak induikt. En daar kan ik heel boos om worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-03-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:27

Kaula schreef:
Ik kan je gedachte wel volgen TS. Het is ook niet zozeer heel formeel, maar heeft ook iets filosofisch o.i.d.
Het is niet zo dat ik geen formeel taalgebruik kan begrijpen, maar bij sommige bokkers heb ik aardig wat moeite om hun post te begrijpen.

Ik heb ook laatst een specifieke bokker gevraagd om zijn taalgebruik aan te passen, maar zelfs dat wilde niet baten.

Dat heb ik dus ook. Als er formeel geschreven wordt begrijp ik het nog wel, maar bij sommige bokkers is het zo langdradig en filosofisch dat ze het volgens mij zelf niet eens snappen. En dan begrijp ik er dus ook niks van. Of mensen die elke post volzetten met woorden als 'echter' omdat dat dan beter klinkt. Al gebruik je dat woord soms, oké, maar sommigen doen het er volgens mij gewoon om.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:29

Ah tof, die commerciel ken ik nog! :j

Dat vind ik ook vervelend, dat als je vraagt; 'wat wil je met die lap tekst nu eigenlijk zeggen want het is te moeilijk voor mij' iemand je ook nog wijst op je tekortkomingen. Dat vind ik absurd....
Sommigen doen het er volgens mij ook om, door zo formeel te schrijven dat hun mening uiterst professioneel over komt omdat een groot deel het toch niet kan volgen. Dus dan heb je minder tegengeluid.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:43

Dan zitten we op dezelfde lijn. :j Zoals ik zei hadden mijn collega's soms een 'wát?' momentje, maar ik ben nooit te bedonderd om de zin dan even te herhalen met wat aanpassingen of om een woord dat zij niet kenden te definiëren. Het is inderdaad heel irritant als mensen moeilijke woorden gebruiken om intelligent over te komen en vervolgens jou ook nog aankijken alsof je één of andere aap uit Artis bent als je ze niet helemaal begrijpt. Je taalniveau is in mijn ogen meer een kwestie van omgeving dan van intelligentie; na een paar maanden zei één van de meiden opeens dat ze, sinds ze met mij omging, woorden gebruikte die ze van haar leven nog nooit gebruikt had. Onbewust pik je dat soort dingen toch op, zelfs als je 'er niet bent om te leren'.

Dat van talen door elkaar halen ken ik ja. :)) Ik ben tweetalig opgevoed en soms gooi ik er een zin uit die aan elkaar hangt van de anglicismen. Van Nederlands naar Engels switchen doe ik dan ook veel gemakkelijker dan vice versa. :=

@Leorah: in Leiden heb ik het tot nu toe nog niet gehoord, maar ik geloof best dat er mensen zijn die het doen. :j Het is volgens mij alleen iets typisch Rotterdams, maar sommige mensen nemen toch dingen van "aangrenzende" dialecten/accenten over. :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 00:54

Even voor de duidelijkheid, ik kan 't prima begrijpen hoor, daar niet van. Maar ik moet er wel wat meer moeite voor doen dan als het in 'normaal' informeel Nederlands is geschreven. Bijv. in dit topic [RT-D] Als reactie op de anti-paardensportcollages... ellenlange berichten met ge-uw en ge-mevrouw. Nergens voor nodig en wat die Belgen betreft die zijn ook prima in staat om je en jij te gebruiken.

Zoals ik al zei, we zitten hier op een forum, niet een brief naar de Koningin.

Verder zeg ik dus niet dat ellenlange teksten zonder interpunctie en zonder alinea's goed zijn. Het moet wel gewoon lekker leesbaar zijn. En voor mij is zo'n formele lap tekst net zo onleesbaar als zo'n tekst zonder interpunctie etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:06

Maar ik ken ook mensen die niet anders kunnen schrijven, mijn begeleider stuurt mij zelfs nog een keurig formele email toe := terwijl wij allang op de 'je-jij' basis zijn. Maar als het op schrijven aankomt, zit het er echt ingebakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:08

Hoeveel bokkers hebben dat? Ik zie af en toe berichten langskomen te duidelijk opgedirkt zijn, en dan vraag ik me af hoe lang diegene bezig is geweest om dat zo op papier/het internet te zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:09

2 à 3 maar die het schrijven bijna tot een kunst hebben verheven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:17

vuurneon schreef:
Maar ik ken ook mensen die niet anders kunnen schrijven, mijn begeleider stuurt mij zelfs nog een keurig formele email toe := terwijl wij allang op de 'je-jij' basis zijn. Maar als het op schrijven aankomt, zit het er echt ingebakken.

Formeel schrijven is nog heel wat anders dan formeel schrijven :P (snappie)

Bij ons op de opleiding zeiden ze heel direct: 'weg met het vakjargon, verlies tangconstructies en vormen als zouden willen hebben en geen zinnen langer dan 15 woorden'. De kracht zit in je boodschap over te krijgen in begrijpelijke taal. In sommige erg genuanceerde discussies is het moeilijk om bij begrijpelijke taal te blijven, maar wanneer je het niet meer in een manier kan opschrijven die een gemiddelde 15 jarige snapt dan is er iets mis. Dat je taal gaat gebruiken om de ander te overbluffen terwijl je zelf eigenlijk geen idee hebt hoe je de woorden correct gebruikt (en wat ze überhaupt betekenen) is imo overcompensatie te wijten aan een euvel aan de klabanus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:22

Ging mij erom dat die beste man niet anders kan dan formeel schrijven. Goed geen ellenlange opsomming van geneuzel in chique termen, maar toch... Het blijft formeel.

(die regel passen wij ook toe, bij mijn presentatie van het onderzoeksplan moest de buurman het net zo goed snappen als de professoren)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:26

Ik betwijfel of de beste man op fora zoals Bokt zit....:D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:31

Haha dat weet ik wel zeker van niet :')
(haha zul je net zien dat ik de volgende dag een mail krijg :') )

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:33

Asyaa schreef:
Dat je taal gaat gebruiken om de ander te overbluffen terwijl je zelf eigenlijk geen idee hebt hoe je de woorden correct gebruikt (en wat ze überhaupt betekenen) is imo overcompensatie te wijten aan een euvel aan de klabanus.

Tja, het U gebruik ben ik inmiddels aan gewend, maar jouw zin snap ik weer niet :D .

Trouwens wat maakt het uit, laat iedereen gewoon proberen leesbaar Nederlands te schrijven. Ik vind msn taalgebruik net zo hinderlijk als een keertje U (of u). Ai U vind ik minder hinderlijk.