Waarom dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Waarom dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:09

Ik ben dus inderdaad getuige geweest in het verleden van een topic waar op een verkapte manier door een inzamelingsaktie inderdaad mensen bedonderd en opgelicht werden. Ik kan me dus prima voorstellen dat de regel er is. Maarrrrrrr dan moet het inderdaad voor alles gelden en er geen uitzondering op zijn. WKIBM valt imo ook onder inzamelingsakties.

Kaartjes sturen ivm ziek zijn valt imo er volledig buiten.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:23

Prrrr en Nadia hebben al uitgelegd waarom dit in de regels staat, waar ik nog even op wil inhaken is het WKIBM-topic. Er is een duidelijke lijn, maar we hebben net als met alle regels de vrijheid om van die lijn af te wijken als de situatie daarom vraagt. Ik denk dat iedereen die die actie kent, er hele sterke bezwaren tegen zou hebben als we besluiten die te sluiten. Er wordt immers heel veel goeds geregeld daar en door de open communicatie en fototopics is het duidelijk waar de spullen heengaan en dat ze op de goede plekken terechtkomen. Om dan het topic te sluiten met als enige reden 'het staat in de regels dat we het niet doen omdat het niet goed gaat, en ondanks dat de praktijk hier duidelijk uitwijst dat het wel goedgaat, houden we daar star aan vast' - wordt niemand beter van. En dan hebben de mods de vrijheid om een uitzondering te maken. Geen nieuwe lijn, geen kromme lijn, maar een uitzondering.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:27

Okee, duidelijk. Moet kunnen .

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:22

Dank Eline voor je duidelijke antwoord. Stuk duidelijker dan de 'redenen' die eerder in dit topic gegeven werden.
Ik hoop dat wel je snapt dat het bij sommige bokkers vraagtekens opriep :j .

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:23

Prima uitgelegt,maar als je 1 topic openhoud wegens bezwaar dan kunn je dat een uitzondering noemen,maar het is dan gewoon geen rechte lijn ;). Het blijft teleurstellend en geeft ook direct voor mij zoeits van bokt houd goede schijn op,maar eigenlijk valt het ontzettend tegen. Hoe je het ook went of keerd door slotje verminderd de kans dat mensen meedoen en worden deze kinderen iets leuks ontnomen. Waarom daar dan geen uitzondering voor? ;) dat is iets wat ik inderdaag echt de moderators kwalijk neem

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:32

Maar als een topic niet wordt gesloten vanwege bezwaar, loopt hij alsnog tegen de regels in. Dus als iedereen nou bezwaar aantekent, blijft het topic van TS ook open?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:22

Mensen jullie zijn te gast hier. Kun je lang en kort zeuren maar het beheer bepaalt de regels (en eventuele hoge uitzonderingen hierop) zolang die niet met de wet in het gedrang komen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:24

Eline schreef:
Geen nieuwe lijn, geen kromme lijn, maar een uitzondering.

Geen kromme.... Recht kan ik het ook niet noemen hoor.

Ik vind regels maken en dan toch daarvan af wijken, toch echt geen rechte lijn trekken. Hoe serieus moeten we de regels op bokt nog nemen?

Slimmerik; Wat ben je toch braaf. Dat we hier ''te gast'' zijn, betekend niet dat we alleen maar ja en amen mogen zeggen ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:28

Ach braaf?? Heb heel wat meer bans gehad dan jij ooit zult hebben Daphne maar ik miep er niet zo om. Ik heb er best wat van geleerd. Ben iets gematigder geworden zullen we maar zeggen.... :D En natuurlijk mogen we zeuren maar als je een uitleg krijgt van het beheer dat ze dit zo besloten hebben, zul je het daar toch mee moeten doen. En dan is het take it of leave it....

De goeden zijn de dupe geworden van de kwaden in deze. Er is teveel oplichting en bedrog geweest .....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:36

Ik vind dit meten met 2 maten. Mss dat het inzamelen van de paardenspullen in topic 1 begon door een persoon die spullen overhad, maar in de vervolgdelen is echt wel gevraagd om spullen die over zijn. Dus in mijn ogen zijn de omstandigheden hetzelfde als bij dat topic voor elin. Ik vind het prima dat geldacties niet toegestaan zijn, maar in deze 2 topics gaat het over spullen die over zijn. Dan kun je toch ook een modopmerking in de openinspost zetten dat bokt hier verder geen controle op uit kan oefenen? Dan kan iedere bokker voor zich bepalen of ze het risico van spullen opsturen nemen of niet.

Overigens is het WKIBM een goed initiatief, maar ik vind het niet kunnen dat het ene wel mag en het andere niet. Elin kan ook fotoverslagen maken en nog een paar bokkers zoeken om te helpen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:04

Nadia schreef:
@Elin, nogmaals...Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan. Helaas is dat niet mogelijk: wij hebben niet de mankracht om te controleren of het geld ook daadwerkelijk 'goed' terecht komt.

Waarom dan geen moderatorwaarschuwing in de OP waarin wordt aangegeven dat dit oplichterij kan zijn, dat dit in het verleden ook al is voor gevallen, dat het geheel op eigen risico is etc. En dat je onder de 16 (of 18) eerst toestemming moet hebben van je ouders/verzorgers als je er aan mee wilt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:10

Skygirl schreef:
Nadia schreef:
@Elin, nogmaals...Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan. Helaas is dat niet mogelijk: wij hebben niet de mankracht om te controleren of het geld ook daadwerkelijk 'goed' terecht komt.

Waarom dan geen moderatorwaarschuwing in de OP waarin wordt aangegeven dat dit oplichterij kan zijn, dat dit in het verleden ook al is voor gevallen, dat het geheel op eigen risico is etc. En dat je onder de 16 (of 18) eerst toestemming moet hebben van je ouders/verzorgers als je er aan mee wilt doen.

Waarom zou je dit willen?
Zo faciliteert bokt mogelijke oplichtingspraktijken. En als blijkt dat het een oplichter is dan beginnen er ongetwijfeld weer mensen te janken en willen die dat de persoon gebant word, zo worden de mods er weer bij betrokken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:19

Blijkbaar is er toch behoefte aan en nu moet er met 2 maten gemeten worden om het toch mogelijk te maken.

En bokt faciliteert al mogelijke oplichtingspraktijken met Bokt Markt. Dat kun je nooit helemaal voorkomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:26

Nadia schreef:
In de Boktregels is de volgende tekst te lezen
[i] Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan.

Is dat inderdaad zo? Een forum is toch een plaats waar men op persoonlijke titel publiekelijk iets onder de aandacht kan brengen of kan bespreken, discussies kan voeren etc. Is het forumbeheer dan inderdaad verantwoordelijk, en zo ja, in juridische zin of in moreel opzicht?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:33

mysa schreef:
Nadia schreef:
In de Boktregels is de volgende tekst te lezen
[i] Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan.

Is dat inderdaad zo? Een forum is toch een plaats waar men op persoonlijke titel publiekelijk iets onder de aandacht kan brengen of kan bespreken, discussies kan voeren etc. Is het forumbeheer dan inderdaad verantwoordelijk, en zo ja, in juridische zin of in moreel opzicht?

Kort samengevat in juridische zin (je morele vraag waag ik me even niet aan :D): ja, een forumbeheerder kan aangesproken worden wanneer hij weet dat er dingen niet in de haak zijn en er niks aan gedaan heeft. Dat 'weten dat er dingen niet in de haak zijn' is alleen een heel moeilijk begrip. Van een forumbeheerder wordt niet verwacht dat hij bij de gebruikers langsgaat om te controleren of alles wat er op het forum staat wel klopt. Maar je mag een forum ook niet gebruiken als uitlaatklep voor racistische uitlatingen. Als een forumbeheerder dat laat staan, dan is hij aansprakelijk. Hij mag zich dan niet verschuilen achter het feit dat een gebruiker de tekst geplaatst heeft.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:35

Tja, je kan er natuurlijk ook over aan de gang blijven.
Ik snap wel dat daar verschillen in zitten en dat dit topic gesloten wordt en het WKIBM-topic wél open blijft. En al zou ik het niet snappen, zou ik zoals Nadia zegt een PB hebben gestuurd i.p.v. een topic te openen en mijn onderschrift aan te passen. Het is nu wel duidelijk dat je het er niet mee eens bent.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:08

Miracle_ schreef:
Maar als een topic niet wordt gesloten vanwege bezwaar, loopt hij alsnog tegen de regels in. Dus als iedereen nou bezwaar aantekent, blijft het topic van TS ook open?

Tja hopelijk wel..
Niet alleen paardenspullen zijn namelijk nodig voor sommige mensen.

capopjekop schreef:
Ik vind dit meten met 2 maten. Mss dat het inzamelen van de paardenspullen in topic 1 begon door een persoon die spullen overhad, maar in de vervolgdelen is echt wel gevraagd om spullen die over zijn. Dus in mijn ogen zijn de omstandigheden hetzelfde als bij dat topic voor elin. Ik vind het prima dat geldacties niet toegestaan zijn, maar in deze 2 topics gaat het over spullen die over zijn. Dan kun je toch ook een modopmerking in de openinspost zetten dat bokt hier verder geen controle op uit kan oefenen? Dan kan iedere bokker voor zich bepalen of ze het risico van spullen opsturen nemen of niet.

Overigens is het WKIBM een goed initiatief, maar ik vind het niet kunnen dat het ene wel mag en het andere niet. Elin kan ook fotoverslagen maken en nog een paar bokkers zoeken om te helpen.

Daarom! Mijn topic heeft zowat precies dezelfde opbouw en een uitzondering maken is gewoon een breuk in die rechte lijn.
Dus zo recht hebben ze hem niet getrokken.
Als het een kleinere actie was dan was het ook dus gesloten?

Imo niet echt eerlijk..

blauw00gje schreef:
Tja, je kan er natuurlijk ook over aan de gang blijven.
Ik snap wel dat daar verschillen in zitten en dat dit topic gesloten wordt en het WKIBM-topic wél open blijft. En al zou ik het niet snappen, zou ik zoals Nadia zegt een PB hebben gestuurd i.p.v. een topic te openen en mijn onderschrift aan te passen. Het is nu wel duidelijk dat je het er niet mee eens bent.

Heb ik al gedaan ;) Alleeen de enige al iets duidelijkere post was van Prr ,maar nog niet beantwoord dus waarom uberhaupt over een rechte lijn word gesproken terwijl er uitzonderingen worden gemaakt die gewoon identiek haast staan aan mijn en ook wel meer topics.

Het is of alles of niks ,tenminste als je echt eerlijk wilt zijn .
En dat beweren ze wel te willen zijn :) (tenminste anders de vraag : hoe serieus moeten we de boktregels nemen? ;) als zelfs de moderators al sommige niet volgen..)

Mijn punt is vooral.. We willen iets goeds doen en dan word het zomaar gesloten waardoor je hele actie in de soep valt en het doel niet 100% krijgt wat we eigenlijk hopen.

Dan vraag ik me af : Als je al uitzonderingen maakt ,hoe kun je dan als mens met een hart (en sommige moederliefde) zoiets sluiten waardoor je weet dat opbrengst gewoon minder word dus er gewoon veel minder kinderen blij gemaakt kunnen worden.
Dat snap ik gewoon niet..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:23

Ik vind gewoon inzameltopics via bokt eigenlijk helemaal niet verstandig vanuit oogpunt van het beheer. Daar zijn andere sites geschikter voor of andere akties. Je zou vooral tegenwoordig veel van dergelijke topics kunnen krijgen. Neem nou bv akties voor bv kinderen waarvan ouders bij voedselbank aankloppen. Kleding, speelgoed, electrische apparatuur etc. Het is tegenwoordig wel erg gemakkelijk om het maar even op een forum neer te kwakken. Heb jij je goede daad gedaan en kun je op je reet gaan zitten en je brievenbus in de gaten gaan houden.... (bij wijze van spreken dus).

Waarom niet meer lege flessen langs de deur ophalen en van dat geld bij de Action, de gewenste artikelen inslaan. Waarom alles (duur: want voor die 2 euro heb je eventueel al een paar stickervellen of ander materiaal) via post naar het andere eind van het land sturen. Ook in de buurt van jouw dorp/stad is een AZC of een voedselbank waar ze graag die spullen hebben die je over hebt. En anders de kringloop. Bovendien lees en zie je te veel dat mensen via dergelijke oproepen opgelicht worden. Als dat gebeurt dan is de meute boos dat bokt hier een podium voor gegeven heeft.

Dergelijke akties moet je idd als beheer niet willen. Dan zijn er andere wegen. Denk maar eens aan het extra forum wat even in het leven geroepen werd voor een ipad voor een zieke bokker. Een beetje creativiteit mag best gevraagd worden dacht ik zo.

Neemt niet weg dat ik respect voor je heb voor wat je wilt doen !! +:)+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:40

Prrrr schreef:
Kort samengevat in juridische zin (je morele vraag waag ik me even niet aan :D): ja, een forumbeheerder kan aangesproken worden wanneer hij weet dat er dingen niet in de haak zijn en er niks aan gedaan heeft. Dat 'weten dat er dingen niet in de haak zijn' is alleen een heel moeilijk begrip. Van een forumbeheerder wordt niet verwacht dat hij bij de gebruikers langsgaat om te controleren of alles wat er op het forum staat wel klopt. Maar je mag een forum ook niet gebruiken als uitlaatklep voor racistische uitlatingen. Als een forumbeheerder dat laat staan, dan is hij aansprakelijk. Hij mag zich dan niet verschuilen achter het feit dat een gebruiker de tekst geplaatst heeft.

Oke duidelijk. Maar dan vind ik het wel maf dat er bij het wkibm topic niet is ingegrepen toen het uitliep op een inzamelingsactie? Nogmaals, ik vind wkibm echt een goed initiatief, maar helemaal eerlijk tov andere acties vind ik het dan niet persoonlijk :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:58

slimmerik schreef:
Ik vind gewoon inzameltopics via bokt eigenlijk helemaal niet verstandig vanuit oogpunt van het beheer. Daar zijn andere sites geschikter voor of andere akties. Je zou vooral tegenwoordig veel van dergelijke topics kunnen krijgen. Neem nou bv akties voor bv kinderen waarvan ouders bij voedselbank aankloppen. Kleding, speelgoed, electrische apparatuur etc. Het is tegenwoordig wel erg gemakkelijk om het maar even op een forum neer te kwakken. Heb jij je goede daad gedaan en kun je op je reet gaan zitten en je brievenbus in de gaten gaan houden.... (bij wijze van spreken dus).

Waarom niet meer lege flessen langs de deur ophalen en van dat geld bij de Action, de gewenste artikelen inslaan. Waarom alles (duur: want voor die 2 euro heb je eventueel al een paar stickervellen of ander materiaal) via post naar het andere eind van het land sturen. Ook in de buurt van jouw dorp/stad is een AZC of een voedselbank waar ze graag die spullen hebben die je over hebt. En anders de kringloop. Bovendien lees en zie je te veel dat mensen via dergelijke oproepen opgelicht worden. Als dat gebeurt dan is de meute boos dat bokt hier een podium voor gegeven heeft.

Dergelijke akties moet je idd als beheer niet willen. Dan zijn er andere wegen. Denk maar eens aan het extra forum wat even in het leven geroepen werd voor een ipad voor een zieke bokker. Een beetje creativiteit mag best gevraagd worden dacht ik zo.

Neemt niet weg dat ik respect voor je heb voor wat je wilt doen !! +:)+

Dat snap ik ook zeker ,maar dan moet er ook een rechte lijn getrokken worden en dat word er nu imo zeker niet.
Ook vind ik het hoe dan ook nog steeds eigen verantwoording,maar het feit dat je zo word afgekapt als je juist iets goeds wilt doen is gewoon echt teleurstellend.

En waarom WKIBM wel mag , omdat ze daar weten dat het goed komt dmv foto's ? :? erg rare redenering aangezien veel meer acties wel bewijs willen leveren ;)
Meer gevalletje : We hebben het toegestaan , niet nagedacht over consuquenties en nu het goed proberen te praten..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:02

slimmerik schreef:
Mensen jullie zijn te gast hier. Kun je lang en kort zeuren maar het beheer bepaalt de regels (en eventuele hoge uitzonderingen hierop) zolang die niet met de wet in het gedrang komen.

Dus mogen we ook niet om uitleg vragen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:06

Die opmerking kwam ná de uitleg Miracle_

Elin_ ik kan je je teleurstelling heel goed voorstellen. Hoop dat je je niet laat ontmoedigen om iets voor dat gezin te betekenen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:10

Ja alleen klopt de uitleg niet met de werkelijkheid. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:30

Ik begrijp het van beide kanten wel. :j
Waarom bij die actie wel een uitzondering en bij de ander mag het niet?
Terwijl als het allemaal toegestaan wordt er ook meer oplichterij kan zijn.. dat wil je ook niet.

Maar Eline ik vind wel dat je aanvallend doet tegen Nadia..
überhaupt alsof het de schuld is van de moderatoren. Die doen ook gewoon hun werk ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:05

IRL is ook niet alles zwart of wit, veel is grijs. En waarom zou dat hier niet kunnen?

Er is buiten de gestelde regels om toch bewust toestemming gegeven voor het WKIBM-topic.
Dat wil toch niet zeggen dat in een keer maar alle inzamelingstopics toegestaan moeten worden? Dat is de omgekeerde wereld.

Als jij (TS) een keer een uurtje eerder naar huis mag van school/werk, moet dan iedereen maar meteen het recht krijgen om altijd een uur eerder naar huis te mogen?

Ik snap dat je het niet leuk vindt dat je teleurgesteld bent maar er zijn genoeg mogelijkheden om toch in te zamelen voor jouw goede doel. Ik zou als ik jou was daar nu je energie in gaan stoppen.