Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eline schreef:Geen nieuwe lijn, geen kromme lijn, maar een uitzondering.
Nadia schreef:@Elin, nogmaals...Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan. Helaas is dat niet mogelijk: wij hebben niet de mankracht om te controleren of het geld ook daadwerkelijk 'goed' terecht komt.
Skygirl schreef:Nadia schreef:@Elin, nogmaals...Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan. Helaas is dat niet mogelijk: wij hebben niet de mankracht om te controleren of het geld ook daadwerkelijk 'goed' terecht komt.
Waarom dan geen moderatorwaarschuwing in de OP waarin wordt aangegeven dat dit oplichterij kan zijn, dat dit in het verleden ook al is voor gevallen, dat het geheel op eigen risico is etc. En dat je onder de 16 (of 18) eerst toestemming moet hebben van je ouders/verzorgers als je er aan mee wilt doen.
Nadia schreef:In de Boktregels is de volgende tekst te lezen
[i] Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan.
mysa schreef:Nadia schreef:In de Boktregels is de volgende tekst te lezen
[i] Als een inzameling via Bokt loopt, impliceert dat dat wij deze goedkeuren of hier in ieder geval achterstaan.
Is dat inderdaad zo? Een forum is toch een plaats waar men op persoonlijke titel publiekelijk iets onder de aandacht kan brengen of kan bespreken, discussies kan voeren etc. Is het forumbeheer dan inderdaad verantwoordelijk, en zo ja, in juridische zin of in moreel opzicht?
Miracle_ schreef:Maar als een topic niet wordt gesloten vanwege bezwaar, loopt hij alsnog tegen de regels in. Dus als iedereen nou bezwaar aantekent, blijft het topic van TS ook open?
capopjekop schreef:Ik vind dit meten met 2 maten. Mss dat het inzamelen van de paardenspullen in topic 1 begon door een persoon die spullen overhad, maar in de vervolgdelen is echt wel gevraagd om spullen die over zijn. Dus in mijn ogen zijn de omstandigheden hetzelfde als bij dat topic voor elin. Ik vind het prima dat geldacties niet toegestaan zijn, maar in deze 2 topics gaat het over spullen die over zijn. Dan kun je toch ook een modopmerking in de openinspost zetten dat bokt hier verder geen controle op uit kan oefenen? Dan kan iedere bokker voor zich bepalen of ze het risico van spullen opsturen nemen of niet.
Overigens is het WKIBM een goed initiatief, maar ik vind het niet kunnen dat het ene wel mag en het andere niet. Elin kan ook fotoverslagen maken en nog een paar bokkers zoeken om te helpen.
blauw00gje schreef:Tja, je kan er natuurlijk ook over aan de gang blijven.
Ik snap wel dat daar verschillen in zitten en dat dit topic gesloten wordt en het WKIBM-topic wél open blijft. En al zou ik het niet snappen, zou ik zoals Nadia zegt een PB hebben gestuurd i.p.v. een topic te openen en mijn onderschrift aan te passen. Het is nu wel duidelijk dat je het er niet mee eens bent.
Prrrr schreef:Kort samengevat in juridische zin (je morele vraag waag ik me even niet aan): ja, een forumbeheerder kan aangesproken worden wanneer hij weet dat er dingen niet in de haak zijn en er niks aan gedaan heeft. Dat 'weten dat er dingen niet in de haak zijn' is alleen een heel moeilijk begrip. Van een forumbeheerder wordt niet verwacht dat hij bij de gebruikers langsgaat om te controleren of alles wat er op het forum staat wel klopt. Maar je mag een forum ook niet gebruiken als uitlaatklep voor racistische uitlatingen. Als een forumbeheerder dat laat staan, dan is hij aansprakelijk. Hij mag zich dan niet verschuilen achter het feit dat een gebruiker de tekst geplaatst heeft.
slimmerik schreef:Ik vind gewoon inzameltopics via bokt eigenlijk helemaal niet verstandig vanuit oogpunt van het beheer. Daar zijn andere sites geschikter voor of andere akties. Je zou vooral tegenwoordig veel van dergelijke topics kunnen krijgen. Neem nou bv akties voor bv kinderen waarvan ouders bij voedselbank aankloppen. Kleding, speelgoed, electrische apparatuur etc. Het is tegenwoordig wel erg gemakkelijk om het maar even op een forum neer te kwakken. Heb jij je goede daad gedaan en kun je op je reet gaan zitten en je brievenbus in de gaten gaan houden.... (bij wijze van spreken dus).
Waarom niet meer lege flessen langs de deur ophalen en van dat geld bij de Action, de gewenste artikelen inslaan. Waarom alles (duur: want voor die 2 euro heb je eventueel al een paar stickervellen of ander materiaal) via post naar het andere eind van het land sturen. Ook in de buurt van jouw dorp/stad is een AZC of een voedselbank waar ze graag die spullen hebben die je over hebt. En anders de kringloop. Bovendien lees en zie je te veel dat mensen via dergelijke oproepen opgelicht worden. Als dat gebeurt dan is de meute boos dat bokt hier een podium voor gegeven heeft.
Dergelijke akties moet je idd als beheer niet willen. Dan zijn er andere wegen. Denk maar eens aan het extra forum wat even in het leven geroepen werd voor een ipad voor een zieke bokker. Een beetje creativiteit mag best gevraagd worden dacht ik zo.
Neemt niet weg dat ik respect voor je heb voor wat je wilt doen !!