Brutale verbeteringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:40

Benfan schreef:
Goden, ik had die reactie niet gezien van Stelmaria maar meis.. kom op zeg. Nederlands blijft een van de moeilijkst te leren talen wereld wijd gezien. Dat verzin ik niet uit mijn duim dat is gewoon een feit. Die d's en dt's vat ik ook gewoon niet, ja ja het t' kofschip en fokschaap en al die mieren neukerij erbij bij mij en vele met mij valt dat kwartje gewoon niet. Niet alleen vind ik je ronduit asociaal dat je zo over mensen denkt (een nederlandse redneck?) Blijkbaar heb jij nooit geleerd mensen te nemen zoals ze zijn, hun fouten te respecteren. Dus meis, relax een beetje.. de wereld zal nooit en wil niet eens om jou draaien.

dan heb ik een tip voor jou waar je mss wel wat aan hebt: als je je afvraagt of iets een d of een t heeft, niet moeilijk gaan doen met schapen en schepen, maar gewoon het woord vervangen door een vorm van lopen. dus:

Dat is gebeurd (dat is gelopen- geen d of t erin- dus d)
het gebeurt altijd (het loopT altijd- een T aan het einde -dus een t)

Misschien een handigheidje?

Ocean_Child

Re: Brutale verbeteringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:08

*grinnikt meewarig*

kjoetie schreef:
Tsja, en degenen die zonodig (zo nodig zijn twee woorden)een totaal verkracht Engels onderschrift willen hebben, terwijl ze geen fatsoenlijk Engels kunnen schrijven, hou het fijn bij je moerstaal :') Ik stoor me echt niet aan d's, t's of exacte (bedoel je soms correcte?) komma's en alinea's, maar komop (kom op zijn twee woorden) dat steenkolenengels staat zo kansloos.. Kan me iemand herinneren die *naam paard*, my proud ipv my pride had of zoiets.. en nog iemand met een verkrachte (moet zijn: verkrachtte)zin over een paard tussen dr benen, klopte echt geen hout van. Dan denk ik, of doe het fijn in t (ik mis een apostrof voor de "t") ( Nederlands óf google ff op de juiste spelling.. staat gewoon zo dom.. En ik stuur dan soms wel een vriendelijk pbtje met de uitleg van hoe het zou horen in het Engels, krijg je meestal ook nog een beledigd pbtje terug :') ... tsja..

Weet je, op een forum moet je het nu eenmaal van het geschreven woord hebben, je verliest al veel nuance omdat je geen lichaamstaal en intonatie hebt, als een stuk dan ook nog eens totaal onleesbaar is dan haken mensen af. Het geschreven woord is hier nu eenmaal dé (dè)methode om te communiceren dus dingen als spaties, punten en hoofdletters zijn gewoon geen overbodige luxe. Je kunt er inderdaad voor kiezen om je er totaal niet druk om te maken (hier hoort een komma)maar dan moet je ook niet miepen als mensen daar opmerkingen over maken.. Dat is even vervelend als wanneer je overgeleverd bent aan het gesproken woord en je krijgt iemand aan de telefoon die niet articuleert en brabbelt.. maakt communicatie gewoon heel moeilijk.

Ergeren is een groot woord, maar kan er wel meewarig om grinniken :D mits er duidelijk geen sprake is van dyslexie maar gewoon van desinteresse.

Overigens ben ik ook de eerste om toe te geven dat ik een taalnazi ben :P

Dat zijn 7 fouten van een taalnazi _O- Overigens vind ik het ook heel vervelend dat je iedere zin afsluit met twee punten in plaats van één.

Citaat:
google ff op de juiste spelling.. staat gewoon zo dom..

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.... Pffffff.......

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:12

Hahaha aggossie wie heeft het lontje van jouw tampon aangestoken? :D Ik let op bokt verder niet op de details (vertel ik ook, en trouwens, je verbeteringen kloppen voor de helft niet- zonodig is in de betekenis van persé zo juist gebruikt, google it ;) en verkrachtte, sure :') kansloos hoor- als je behoefte hebt aan uitleg stuur maar een pbtje ;) ).. Maar mensen kunnen wel zonder problemen mijn stukjes ontcijferen, het is dan ook geen Nationaal Dictee ;) maar gewoon een beetje letten op stijl, dat is toch niet teveel gevraagd op een forum?..

Vervelend he die punten ook, maakt mijn stukje totaal onleesbaar..

Enneuh voor wat betreft dat laatste, welk advies kun je nu beter nemen dan dat van jezelf? ;) ..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:33

seresta schreef:
als ik dr om vraag ok maar ik vroeg helemaal niets, dus begrijp niet waar die mesnen zich druk om maken hebben ze niets beters te doen? ik vind het asociaal.

Volgens mij is het zo dat je direct in een soort verdediging schiet, waardoor je het dus inderdaad negatief (als zijnde asociaal) gaat bekijken. Probeer het eens te zien als een behulpzame bokker. Hulp komt niet alleen als je erom vraagt, sommige ongevraagde hulp is net zo welkom. Ben je niet blij als iemand je in een onbekende stad ongevraagd de weg wijst naar de Tourist Information (bijv.)?

Zoals ook hierboven staat heb je op Bokt geen lichaamstaal en intonatie, probeer eens om áltijd van het positieve uit te gaan. Iedere post of pb die je leest zie je voor je van iemand die het zegt met een glimlach en een vriendelijke stem. Als je dit doet, zal je zelf ook veel vriendelijker reageren, en ga zo maar door.

Wat quotes uit de Bokt regels die misschien in deze discussie handig zijn:
1 - We vragen je hier altijd respectvol te reageren en discussiëren. schreef:
Als je gebruik maakt van Bokt.nl, vragen we jou als gast om je aan te passen aan de gewoontes en gedragsregels die hier gelden. De belangrijkste regel die we op Bokt aanhouden, is dat jij je discussiepartners en ons als team met respect tegemoet treedt. Je mag hier bijna alles zeggen, maar wel op een fatsoenlijke manier.
Dat betekent niet dat je mensen hoeft dood te knuffelen, jij je mening niet mag geven of elke post in watjes moet verpakken: het betekent dat je rekening moet houden met de beperkingen van het communiceren via alleen maar een forumpost. Ten opzichte van een persoonlijk gesprek mis je immers intonatie, lichaamstaal en je kunt ook niet zien hoe wat je zegt bij een ander overkomt.
Om die beperkingen op te vangen zul je voorzichtiger moeten zijn dan als je gewoon met iemand praat. Vaak zijn mensen online grover dan ze in persoon zouden zijn: houd daar rekening mee. Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen: de meeste ruzies online ontstaan niet doordat mensen een hekel aan elkaar hebben maar doordat ze elkaar verkeerd begrijpen.
Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan.
De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten. Commentaar geven mag en is soms zelfs hard nodig, maar blijf ook dan constructief: iemands gedrag of mening veranderen gaat een stuk eenvoudiger als je die persoon niet eerst tegen je in het harnas hebt gejaagd.

8 - De voertaal op Bokt is Nederlands: zorg voor verzorgde, leesbare posts. schreef:
De voertaal op Bokt is Standaardnederlands. Varianten als dialect, MSNtaal of ‘br33zer’ zijn lastig leesbaar en mogen niet worden gebruikt. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst onleesbaar: verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken. Ook overdreven opmaak vermindert de leesbaarheid en is daarom niet toegestaan. Teksten in vet, cursief of kleurtjes en titels met ALLEEN HOOFDLETTERS of versieringen worden aangepast.

Het hoeft geen superstrak ABN te zijn, maar een fatsoenlijke opbouw van de tekst is écht geen overbodige luxe. Begin met een hoofdletter en gebruik leestekens waar dat nodig is. Dat maakt je tekst veel leesbaarder en daardoor heb je een veel grotere kans om inhoudelijke antwoorden te krijgen, in plaats van reacties op je schrijfwijze.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:40

Mooi gezegt Miseria :)

Trouwens, jij hebt wel een mooi onderschrift in een andere taal. En ook nog goed geschreven :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:31

Jeetje... als ik de reacties op elkaar zo lees, dan begrijp ik wel dat we oorlog de wereld zeker niet uit zullen helpen. Als de frustraties al zo hoog oplopen (dit is toch gewoon 1 woord he... :D ) over het al dan wel of niet verbeteren van taalfouten, tsja...

kjoetie schreef:
Mooi gezegt Miseria :)

Kjoetie, gezegd schrijf je ook met een d he... ;)

En als ik fouten maak, dan wil ik graag verbeterd worden hoor, ook ik ben nooit te oud om te leren :D .

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:07

:oo Ok, dat is wel erg ja :P. Je ziet hoe snel 't gaat he, maar d's en t's vind ik zelf niet zo heel storend... Alleen van mezelf dan weer wel :')

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:29

ik heb inmiddels antwoordt gekregen op mijn vraag en dat vind ik belangrijker

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:37

De een heeft moeite met spelling, de ander met fatsoenlijk communiceren of schrijven zonder krachttermen.
In ieder geval; perfecte mensen bestaan niet. En mochten ze er wel zijn: graag als huwelijkskandidaat bij ondergetekende melden :+

Hier nu een slotje, voor de liefhebber: [HK] Taalbloepers 9: wij genieten met volle teugels!