Reacties op onnodig gestorven paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Reacties op onnodig gestorven paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:07

Hier wordt er in mijn ogen niemands hoofd afgehakt, het hoort wel thuis in FZ omdat het gaat over beleid, manier van reageren enz. Zo zie ik het?
Als iemand nalatig is geweest, mag je dat gewoon zeggen en dat hoeft helemaal niet respectloos te zijn. Waarom? Kritiek moet kunnen, alleen geef dat een gefundeerde mening.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:22

Sientje schreef:
Als ik naar mezelf kijk:
Waarom reageer ik mogelijk niet? Omdat mijn post zou kunnen worden opgevat als 'op fouten wijzen' en daardoor als kwetsend/beledigend zou kunnen worden ervaren.
Waarom ik dan toch wel reageer (in een van de bewuste topics): Omdat het ontberen van de broodnodige kennis de oorzaak is van het overlijden van de veulens. Dus reageer ik, in de hoop dat dit in de toekomst bij zowel TS als ook bij de meelezers van het topic voorkomen kan worden.

Ook wij hebben een paar jaar geleden ons eerste veulentje gefokt. Toen de merrie nog bij de hengst stond, had ik alles wat leesbaar was over dracht en bevallingen al gelezen. Heb tig A4'tjes uitgeprint en op stal gehangen, waarop stond hoe te handelen bij bijvoorbeeld red bag delivery of een verkeerde ligging van het veulen. Uiteraard was de hele bevallings-apotheek gereed, de dierenarts oproepbaar en werd er zorgvuldig door ons gewaakt. Voor mij is dit zo vanzelfsprekend, dat ik me erover kan verbazen hoe weinig kennis er bij sommige paardenbaasjes aanwezig is. En ja, daarom laat ik dus wel van me horen. Niet om een TS af te kraken, of om betweterig te doen. Wel omdat ik hoop dat vergelijkbare gevallen hierdoor kunnen worden voorkomen.

Helemaal mee eens.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:47

Tuurlijk is het goed om aan te geven wat een andere keer beter kan. Maar denk na hoe je dat doet, wat je precies opschrijft.
Ik heb het topic inmiddels gevonden wat de aanleiding is voor deze, maar er werd bijv. in gereageerd dat niet alles is gedaan, wat oa de uiers hadden gecontroleerd moeten worden op melkgifte. In de daaropvolgende reactie van ts bleek dat dit dus wel was gebeurt.

Dat had anders gekund zonder gelijk beschuldigend te worden, er had bijv. gewoon gevraagd kunnen worden of de uiers op melkgifte zijn gecontroleerd. Kennis kan je echt wel geven zonder de 'foutmaker' af te branden. Haal even adem, denk na voordat je uit frustratie wat in je post knalt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:49

Dit kan voorkomen worden door alles volledig in de openingspost te zetten, dan kunnen er geen vergissingen gebeuren zoals bv met die melkgifte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:51

alison_belle schreef:
En dus hak je het hoofd van een kind er gewoon publiekelijk af......

Dat zegt meer over de reagerende persoon dan over het kind

Jij kent Mindfields niet en als je haar wel kende zou je weten dat ze zoiets nooit zou doen, maar dat ze een eerlijk lief mens is met een heel groot hart voor zowel mens als paard. Dus wat zegt deze reactie over jou ?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:54

vanitymay schreef:
Zo makkelijk om te oordelen! Weet jij toch veel over het hoe en wat, was je erbij, weet jij wat in een ander zijn/ haar hoofd gebeurd?

Waarom denken de mensen hier dat ze alles kunnen en mogen zeggen wat ze denken, zonder erover na te denken? Loop eens in andermans schoenen en bedenk dan nog eens wat je tegen iemand zegt!

Precies, sowieso heeft iedereen wel een andere mening en andere ervaringen over bepaalde dingen in de paardensport. Veel dingen zijn niet te oordelen vanaf je computer. Wie weet wat de mensen in dit topic wel niet allemaal gedaan hebben, lekker veilig vanachter de computer is het makkelijk oordelen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:54

Ik ben verder niet nieuwsgierig hoor maar zou ik misschien een pb'tje mogen met de link naar topic?
Zonder te weten waar het over gaat kan ik ook geen antwoord geven...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:57

joenohoe schreef:
alison_belle schreef:
En dus hak je het hoofd van een kind er gewoon publiekelijk af......

Dat zegt meer over de reagerende persoon dan over het kind

Jij kent Mindfields niet en als je haar wel kende zou je weten dat ze zoiets nooit zou doen, maar dat ze een eerlijk lief mens is met een heel groot hart voor zowel mens als paard. Dus wat zegt deze reactie over jou ?

de mensen met een goed hart die ik ken zeiken geen andere mensen af ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:58

Mag je me echt nog een keer uitleggen hoe ik de TS afgezeken heb?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:59

Ik ken een gevalletje waarbij een paard net op tijd werd gered van de dood.
Ook deze eigenaren vertelde mij er álles aan gedaan te hebben om het paard te redden van de hongersdood.Beestje was graatmager,stond in een groot land vol met mest waar het gras flink hoog stond.Maar paarden eten geen gras waar hun eigen mest in ligt.Het paard stond te koop,ze was een beetje mager stond in de advert.Toen ik haar zag schrok ik me rot,zo mager,dat ze uberhaupt nog kon lopen verbaasde me.Ik heb haar gekocht,als ik dit niet zou doen,zou ze sterven v.d. honger.
Toen de vrouw me zei: we hebben er écht alles aan gedaan,maar het paard wilde maar niet dikker worden.Toen vroeg ik: heb je er ook een veearts bij gehad?? nee dus,nou dan heb je er in mijn ogen niet álles aan gedaan.Iedereen die het paard zag gaf er geen stuiver meer voor.Paard moest weer leren eten,tandarts moest erbij komen en veearts erbij gehad.Veearts zei:beestje is verder gezond maar puur ondervoed, en na maanden goede en de juiste verzorging heeft ze het toch gered.
Ik was zo boos toen op die mensen,als je er zelf niet uitkomt,BEL dan een veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:03

alison_belle schreef:
joenohoe schreef:

de mensen met een goed hart die ik ken zeiken geen andere mensen af ;)

Tsja, misschien moet je eens leren lezen. Als Mindfields iemand had willen afzeiken had ze wel een link naar het topic geplaatst. Heeft ze niet gedaan, ze is juist heel algemeen gebleven. En ja toevallig kwam ik vandaag 2 dezelfde topics tegen over 2 veulens die overleden zijn doordat ze niets te drinken kregen. Twee veulens die eigenaren hadden en zgn. experts en veeartsen die niets goeds deden. Daar wordt je toch verdrietig van ? En jij, voel je je persoonlijk aangesproken ofzo ? Niet doen, niet goed voor je gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:04

Volgens mij is dat bewuste topic netjes gereageerd, tuurlijk is het niet een gewenste reactie voor de TS, maar moet alles dan met de mantel der liefde bedekt worden?

Denk dat je kritiek los moet zien van medelijden. Tuurlijk is het sneu, trriest, maar het is ook een harde leer

ben blij dat er zulke topics zijn, dat maar veel (aanstaande) veulen eigenaren zulke verhalen mogen lezen, er is gewoon vaak weinig kennis

Of dat in het betreffende topic ook zo is, geen idee, maar vindt het onzin dat je niet kritisch mag reageren. Afzeiken is een ander iets, dat verdient iemand sowieso niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:05

Colway schreef:
Volgens mij is dat bewuste topic netjes gereageerd, tuurlijk is het niet een gewenste reactie voor de TS, maar moet alles dan met de mantel der liefde bedekt worden?

Denk dat je kritiek los moet zien van medelijden. Tuurlijk is het sneu, trriest, maar het is ook een harde leer

ben blij dat er zulke topics zijn, dat maar veel (aanstaande) veulen eigenaren zulke verhalen mogen lezen, er is gewoon vaak weinig kennis

Of dat in het betreffende topic ook zo is, geen idee, maar vindt het onzin dat je niet kritisch mag reageren. Afzeiken is een ander iets, dat verdient iemand sowieso niet

_/-\o_

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:05

Afzeiken is naar mijn idee gewoon botweg zeggen: eigen schuld dikke bult. Ik heb gepost dat ik niet begreep dat er niet anders gehandeld is en dat je toch checkt of een veulen de biest heeft binnengekregen. Volgens mij is dat iets anders dan afzeiken maar misschien zit ik ernaast hoor.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:06

Het voegt misschien niks toe maar in dit geval (ik denk dat ik weet over welk topic het gaat) had het veulen het in de natuur ook niet overleefd.

Iedereen maakt fouten zelfs artsen maken fouten van levensbelang. Hoe naar dat ook is. Maar mensen doen dit echt niet expres, sommige opmerkingen kunnen dan best iets subtieler gebracht worden. Dat ze het volgende keer anders moeten aanpakken begrijpen ze nu zelf ook wel denk ik!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:08

Wie zegt er dan dat zoiets expres gebeurt? Het leven is hard, mensen maken fouten en van fouten kunnen we leren. Laat het een les zijn

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:09

Ik ben ook van mening dat als er alles aan gedaan is, het zo moest zijn, echter.....hier is naar mijn mening dus lang niet alles aan gedaan, en daarnaast, waarom het veulentje dan niet laten inslapen met behulp van een dierenarts, ipv hem een hongerdood te laten sterven. Dat vindt ik lijden van een dier en daar kan ik niet zo goed tegen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:11

Colway schreef:
Wie zegt er dan dat zoiets expres gebeurt? Het leven is hard, mensen maken fouten en van fouten kunnen we leren. Laat het een les zijn

En dieren zijn er het slachtoffer van |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:12

ik weet welke topics je bedoelt....ik word daar erg triest van.Helemaal als blijkt dat de mensen die er voor gestudeert hebben grote fouten maken
Klinieken en dierenartsen.....en dat ik als leek dan denk, ja...dat had je toch beter moeten inschatten.
Als ik dat vanachter mijn computer kan bedenken moet het voor een kliniek toch ook niet zo moeilijk zijn?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:13

Mindfields schreef:
Ik ben ook van mening dat als er alles aan gedaan is, het zo moest zijn, echter.....hier is naar mijn mening dus lang niet alles aan gedaan, en daarnaast, waarom het veulentje dan niet laten inslapen met behulp van een dierenarts, ipv hem een hongerdood te laten sterven. Dat vindt ik lijden van een dier en daar kan ik niet zo goed tegen.

Die dierenarts wilde niet eens meteen komen. Ik denk dat de hele situatie gewoon fout ingeschat is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:14

Hmm ja ik had dan dus direct net zo lang dierenartsen gebeld tot ik er eentje aan de lijn heb die direct komt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:14

Dat snap ik dus niet, dit is toch een noodgeval, maar dan nog had ik de telefoongids erbij gehaald en zou ik blijven bellen tot er een dierenarts zou komen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:15

Iedere dag vallen er slachtoffers, hard maar waar, that's life. En waar mensen hier weer leer uit trekken, falen ze weer op een ander vlak...en dan nog, met alle wijsheid in pacht kan je ook niet de wereld redden helaas.

Maar goed, vind het alleen maar goed, dat er kritisch gereageerd wordt...Aan ooohh's aahhh's heb je uiteindelijk ook niets.

Citaat:
Die dierenarts wilde niet eens meteen komen. Ik denk dat de hele situatie gewoon fout ingeschat is.

de DA maakt een inschatting op basis van het verhaal van de beller. Mensen zij sowieso snel geneigd om zich af te laten wimpelen. Je moet weten wanneer het ernst is, en als het ernst is moet je lak hebben aan gezag, hiërarchie, etc en gewoon eisen stellen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:16

chanel1985 schreef:
Dit kan voorkomen worden door alles volledig in de openingspost te zetten, dan kunnen er geen vergissingen gebeuren zoals bv met die melkgifte

Iemand die net een veulen kwijt is denkt er waarschijnlijk niet aan om alles dat is gedaan tot in de puntjes te noteren in de openingspost.
Het veulen was dood, daar ging het om

@ Mindfield; weet jij wat verder was besproken met de da? Ik niet, behalve dat de melk om 23 uur opgehaald kon worden. Vraag het dan gewoon, dan kan je daarna terecht gefrustreerd zitten wezen

Verder was er in het topic aangegeven dat er 1 da voor een grote omgeving is

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:16

Kiwipitje schreef:
Tja als iemand z'n kat doodgereden is op een doorgaande weg, dan mag je ook niet zeggen dat ze zelf maar beter op het beestje hadden moeten passen. Neee dan is alles ach en wee en uiteraard de schuld van die asociale automobilist.

dan moeten ze de kat niet buiten laten lopen, dan kan je dat verwachten :P