mensen die slecht NL schrijven..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:01

Menino schreef:
_San87_ schreef:

Lees ik dit goed? Correct spellen is niet belangrijk?

dat ligt er ook maar aan in welke context je het zet natuurlijk...

100% correct spellen op een paardenforum wat puur bedoeld is voor vermaak... lijkt me niet de meest belangrijke zaak ter wereld :D

Correct spellen, als je een sollicitatiebrief schrijft dan weer wel.. Maargoed, de TS had het over bokt en niet over sollicitatiebrieven die ze ontving.

Mareng, ik weet niet of je als lezer echt in staat bent om te beoordelen of iemand gewoon lui is geweest of minder goed in Nederlands is...

100% correct spellen is ook helemaal niet nodig op een forum. Maar je kan er toch op letten, lijkt mij. Niet alleen staat een bericht vol spelfouten ronduit dom (ik neem zo'n post bijvoorbeeld niet serieus), het gaat een gewoonte worden dus het gaat doorspelen in je dagelijkse leven ( ik spreek hier uit ervaring).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:01

Mareng schreef:
We hebben het hier niet over af en toe een foutje maken, maar over luie donders zonder dyslectie of whatever...

Bij mij werden mij schrijffouten altijd op luiheid, desinteresse, gebrek aan intelligentie en dat soort zaken geschoven.
Het heeft heel erg lang geduurd totdat bij mij iemand erachter kwam dat ik dyslectisch ben...
Maar ik had het goed weten te camoufleren juist omdat ik niet lui was (ik moet op een stukje tikken 3 x zo goed mijn best doen), geen last had van desinteresse en zeker niet dom ben(als in voldoende leervermogen)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:03

Ik voel me hier best wel op aangesproken.
Niet iedereen kan er wat aan doen.
Met msn- taal zeg ik oke.
Maar een typfout, of dislectie fout kun/kan je weinig aan doen.

Af en toe weet ik gewoon niet hoe je het moet schrijven.
dat kan ook per dag verschillen.

Vooral met: kun, kan, hun, hen, zij, zei. en dan nog de ou, au, oe.

kom op mensen niet iedereen is perfect

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:03

Het is heel simpel: Je typt iets en daarna neem je even de moeite om te controleren of het een beetje klopt...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:04

_San87_ schreef:
Ik doe dat wel ja. Ik kan me serieus niet voorstellen dat iemand niet weet hoe je sowieso schrijft, bijvoorbeeld.

Laat ik je zeggen dat ik daar dus over moet nadenken...

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:05

EngeltjeS schreef:
Nojoukus schreef:
Ik vind het vooral vervelend als mensen geen punten, komma's of andere leestekens gebruiken en alle tekst alleen maar achter elkaar typen, ook zonder nieuwe regels of alinea's. Soms moet je een tekst wel 3x lezen voordat je weet wat er eigenlijk staat.

Bedoel je dan een enorm lange zin zonder een onderbreking omdat men weleens een punt of een comma vergeet en toch door gaan met het hele lange verhaal wat ze willen gaan vertellen en alles aan elkaar plakken met en en en???

( :') met moeite geschreven :+ maar dat vind ik ook vermoeiend lezen. Maar daar gaat dit topic niet over toch? :) )

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel! :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:05

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:
Ik doe dat wel ja. Ik kan me serieus niet voorstellen dat iemand niet weet hoe je sowieso schrijft, bijvoorbeeld.

Laat ik je zeggen dat ik daar dus over moet nadenken...

Heb jij spellingscontrole op je computer? :) Ik heb bijvoorbeeld in Firefox een standaard spellingscontrole zitten, dat is ontzettend handig en je leert er ook nog eens correct van spellen. :).

Overigens heb ik nooit moeite gehad met sowieso, bijvoorbeeld.

kensha

Re: mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:08

@_San87_ ,

Die spelling controlle die vertrouw ik ook eigelijk voor geen meter het is net als dat auto correctie.

Maja spelling controlle kan wel een kleine hulp middel zijn en mocht je een bepaald woord niet weten dan typ ik het wel eens in bij Google en dan zo mijn zin of woord te laten corrigeren.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:10

Ik waardeer het al zeer als mensen zinnen beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt. "Ik zij dat..." vind ik ook een aardige irritatie, maar goed daar kijk ik verder wel overheen net zoals "Ik vindt". Ik maak ook vaak genoeg fouten, misschien omdat ik te snel typ of weinig aan mijn nederlands doe nu ik in het buitenland zit en eerder op een engelse school zat. Maar nee verder, maakt het me weinig uit. Niet iedereen is een taalwonder.
"onmiddellijk" is ook een leuk voorbeeld, dubbel d dubbel l, doen er ook veel niet, moet je maar snel genoeg lezen, lees je er zo overheen. Maar iets herhalend (dus zinnen zonder interpunctie), blegh nee, word ik soms ook niet goed van! :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:11

kensha schreef:
@_San87_ ,

Die spelling controlle die vertrouw ik ook eigelijk voor geen meter het is net als dat auto correctie.

Maja spelling controlle kan wel een kleine hulp middel zijn en mocht je een bepaald woord niet weten dan typ ik het wel eens in bij Google en dan zo mijn zin of woord te laten corrigeren.

Waarom vertrouw je die niet? Mijn spellingcontrole geeft het volgende aan in jouw bericht (dik gedrukt). Als je een controle had gehad bijvoorbeeld, had je geweten dat controle met een 'L' is en eigenlijk met een 'N'. :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:11

_San87_ schreef:
Menino schreef:
dat ligt er ook maar aan in welke context je het zet natuurlijk...

100% correct spellen op een paardenforum wat puur bedoeld is voor vermaak... lijkt me niet de meest belangrijke zaak ter wereld :D

Correct spellen, als je een sollicitatiebrief schrijft dan weer wel.. Maargoed, de TS had het over bokt en niet over sollicitatiebrieven die ze ontving.

Mareng, ik weet niet of je als lezer echt in staat bent om te beoordelen of iemand gewoon lui is geweest of minder goed in Nederlands is...

100% correct spellen is ook helemaal niet nodig op een forum. Maar je kan er toch op letten, lijkt mij. Niet alleen staat een bericht vol spelfouten ronduit dom (ik neem zo'n post bijvoorbeeld niet serieus), het gaat een gewoonte worden dus het gaat doorspelen in je dagelijkse leven ( ik spreek hier uit ervaring).

Maar je hebt nu eenmaal mensen die er gewoon minder goed in zijn... Dan heb ik het niet eens per sé over dyslectische mensen. Maar mijn broer bijvoorbeeld , die overigens op de universiteit zit, moet je ook geen lap tekst van 1000 woorden zonder spellingscontrole laten schrijven :D Want daar kom je niet door heen... En hij is echt niet dom, anders zat hij niet op de (technische) universiteit.... Hij heeft ook geen dyslexie, maar zijn talenten liggen gewoon ergens anders.
En hij zal er heus wel op letten, maar moet je nou serieus van zo iemand gaan verwachten dat hij zijn berichten tot in de treure na gaat lezen, controleren, en ieder woord waarvan hij de correcte spellingswijze niet kent op zal zoeken, zodat iemand als de TS niet over z'n berichten kan vallen. TS kan ook gewoon op kruisje drukken, rechts boven in ... Is een stuk minder moeite dan hem 3 keer z'n teksten over laten lezen :') .

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:13

Ik persoonlijk vind de Nederlandse taal erg moeilijk en ingewikkeld.
Heb dus ook duidelijk geen talen knobbel.

Vooral al die bijvoeglijke naamwoorden, zelfstandige naamwoorden, werkwoorden etc. is allemaal niet voor mij weggelegd.
Ik lees mijn post 9 van de 10 keer altijd nog even door maar ik zie ook dan gewoon niet wat er fout aan is ;)
Ook probeer ik altijd goed op punten, komma's, hoofdletters en alinea's te letten.
Maar ook daar ga ik geregeld de mist mee in.
Spellingscontrole staat bij mij ook wel altijd aan maar is niet altijd even behulpzaam moet ik zeggen :7

Vind het altijd wel fijn als ik een fout maak mensen mij hier dan even op attenderen :)
Maar om er dan zo een heel topic over te maken gaat mij wat ver, tenzij mensen natuurlijk expres heel veel msn taal door een post heen gaan gooien.
Hier kan ik mijzelf ook erg aan irriteren :j

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:13

Ik denk dat, dat door Microsoft Word komt.

Lange tijd geleden gebruikte ik Microsoft Word om brieven erin te typen en dan die abc controle.
Maar zelfs toen bleken dat er een aantal zinnen gewoon niet klopte.

Daarom doe ik het langere tijd zonder correctie en gebruik ik de google zoek machine want dan zou die wel perfect moeten staan.
Naja tenminste voor de korte zinnen en woorden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:15

_San87_ schreef:
Heb jij spellingscontrole op je computer? :) Ik heb bijvoorbeeld in Firefox een standaard spellingscontrole zitten, dat is ontzettend handig en je leert er ook nog eens correct van spellen. :).

Dat is dus een misvatting. De volgende keer moet je weer net zo hard nadenken over hoe je dat woord ook al weer moet schrijven.

Ja ik heb een spellingscontrole op mijn pc....anders had jij dit nu niet kunnen lezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:18

Menino schreef:
_San87_ schreef:

Maar je hebt nu eenmaal mensen die er gewoon minder goed in zijn... Dan heb ik het niet eens per sé over dyslectische mensen. Maar mijn broer bijvoorbeeld , die overigens op de universiteit zit, moet je ook geen lap tekst van 1000 woorden zonder spellingscontrole laten schrijven :D Want daar kom je niet door heen... En hij is echt niet dom, anders zat hij niet op de (technische) universiteit.... Hij heeft ook geen dyslexie, maar zijn talenten liggen gewoon ergens anders.
En hij zal er heus wel op letten, maar moet je nou serieus van zo iemand gaan verwachten dat hij zijn berichten tot in de treure na gaat lezen, controleren, en ieder woord waarvan hij de correcte spellingswijze niet kent op zal zoeken, zodat iemand als de TS niet over z'n berichten kan vallen. TS kan ook gewoon op kruisje drukken, rechts boven in ... Is een stuk minder moeite dan hem 3 keer z'n teksten over laten lezen :') .

Waarom zou je een lap tekst moeten schrijven zonder spellingcontrole? Overigens is dat prima te doen, daar niet van, maar spellingcontrole is een hulpmiddel. Bij mij staat hij op fora toevallig standaard aan, je leert ervan en gaat dus automatisch de juiste spelling overnemen.

Zo is het perse, in den treuren en spelling wijze. :).

Overigens vind ik dat het voor bepaalde zaken zeker noodzakelijk is je bericht tot in den treuren te controleren!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:19

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:

Dat is dus een misvatting. De volgende keer moet je weer net zo hard nadenken over hoe je dat woord ook al weer moet schrijven.

Ja ik heb een spellingscontrole op mijn pc....anders had jij dit nu niet kunnen lezen.

Oke, jij pikt dat dus niet op. Mijn zusje heeft ook dyslexie en zij leert er wel weer van. Dat zal voor iedereen dan anders werken, mijn fout. :).

Ik vind overigens dat je erg netjes typt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:20

Volgens Van Dale is het 'per se'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:23

veerledec schreef:

Perse of persé is ook goed. Per sé niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:23

_San87_ schreef:
Overigens vind ik dat het voor bepaalde zaken zeker noodzakelijk is je bericht tot in den treuren te controleren!

Dat ben ik absoluut met je eens. Ik vind het zeker belangrijk om iets zo leesbaar mogelijk neer te zetten.
Maar zelfs al ik een tekst 5 keer nalees zal ik nog een aantal fouten laten staan.
Ik zie het gewoon echt niet...is voor mij een speld in een hooiberg. Iets zoeken...maar je weet niet wat.

Ik weet het...het is bijna niet voor te stellen...maar die mensen heb je...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:25

_San87_ schreef:
Oke, jij pikt dat dus niet op. Mijn zusje heeft ook dyslexie en zij leert er wel weer van. Dat zal voor iedereen dan anders werken, mijn fout. :).

Ik vind overigens dat je erg netjes typt.

Ik pik wel wat op... Maar als ik een maand het woord..dyslexie(om maar wat te noem) niet geschreven heb...moet ik er weer over nadenken...

Dank..ik doe mijn best :) en dat aan het einde van de (werk)dag... :D

Maar goed...blijft er over de mensen die echt een laag opleidingsniveau hebben... Ook daar kan je niet altijd wat aan doen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-03-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:26

_San87_ schreef:
veerledec schreef:

Perse of persé is ook goed. Per sé niet.

Niet volgens de Van Dale, en ook niet volgens de officiële spelling.
http://www.onzetaal.nl/advies/perse.php

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:32

Om even mijn post te verduidelijken: Het gaat me er niet om of iemand totaal foutloos ABN schrijft en enkele vervoegingen slecht vind ik ook geen probleem. Zelf ben ik ook geen taalwonder.
Het gaat me om mensen die structureel posts schrijven waar gewoon geen kaas van te maken is. Dat je de post 3x leest en nog steeds denkt :? Wat staat daar nou.... of Wat bedoel je nou? En dat bij vrijwel iedere post.... Vaak jongere kinderen, maar soms ook volwassenen. Zelfs een dislect schrijft zo niet. Ik vind het erg vervelend om direct voorbeelden te posten, maar zou er zo wel een paar kunnen uitvissen.

Ik weet ook dat er meerdere topics over zijn, maar het gaat mij om het feit: KAN ik hier iets mee, is het zinnig om hierover te TEMmenn, of kunnen moderators daar ook niets aan doen? En dat kon ik niet terug vinden in de vorige topics.
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-03-11 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xEvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:34

Colway schreef:
Als je je daar al aan irriteert, hoe moet dat dan als je voor een kapot stoplicht staat? Met een lege accu staat? De pindakaas net uitverkocht is? De kassa net sluit als je je spullen op de band legt? Je fietsband lek is en je door de regen terug moet lopen?

Hahaaa ;p

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:36

Nou mensen, vind het wel erg naar om te lezen.
Hoe er hier mensen, omschreven worden.
Het is ontzettend vervelend, voor degene die niet goed kunnen typen.
Om zulke dingen te moeten lezen, sommigen mensen zijn letter blind.
Die zien totaal hun eigen fouten niet, en kunnen er ook weinig aan doen.

En dat ze de moeite al nemen, om überhaupt iets te schrijven. Vind ik al respectvol, er schuilt erg vaak gigantische faalangst achter zoiets.
En om ze dan ook nog af te branden, vind ik best schrijnend.

En dan heb ik het natuurlijk niet, over MSN of breezer taal, dat is gewoon belachelijk.

Heb in mijn naaste omgeving, 2 mensen die moeite met schrijven hebben.
Heeft niks te maken, met lui zijn of niet willen.
Ze zien het gewoon niet, help ze dan vaak even.
Mocht er een officiële brief de deur uit moeten, of advertenties die geplaatst moeten worden.

Maar om nou voor op een forum, keer op keer de boel moeten laten controleren.
Als het nou echt onleesbaar is, oké maar een keer punten of komma´s vergeten.
Mensen waar hebben we het dan over?

vdTippe

Re: mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:38

Lees nu net je laatste post, dat je dus niet doelt op mensen.
Die enkel alleen zo nu en dan, punten komma's of woorden veranderen.

Maar op compleet onleesbare berichten..