Artikel Paddock Paradise (of Paddock Paradijs)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re: Artikel Paddock Paradise (of Paddock Paradijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 15:52

Foto van hooinetten, track, rolplek. Heb je ook slowfeeders?

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:01

Ik weet niet of het ondertussen al veranderd is, maar je hebt gedomesticeerd verkeerd geschreven. Het moet met een c ipv een s.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:11

Is al aangepast.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:55

Eerst even een plattegrond met legenda en een opmerking :+
In de winter staat de zandpaddock in verbinding met de track én een van de winterweilanden is meestal open. Alleen bij zéér slecht weer (nat) gaan de paarden op de zandpaddock, dit is hooguit 4 a 5 x in een winter.
In de zomer gaan de winterweilanden dicht en staan de paarden op de zomerweilandjes die in verbinding staan met de track en de zandpaddock. Omdat daar het water staat, blijven ze gemotiveerd om te blijven lopen. bovendien wordt er heel lang nog hooi aangeboden in de hooinetten het verst bij de zomerweilanden vandaan.

Afbeelding

De track kán veel smaller dan op de foto's. De track is bij mij erg breed, omdat het deels een voormalige töltbaan betreft.

hierbij de foto's

De zandpaddock die aangesloten is op de track, waar de paarden met slecht weer kunnen staan (dit blijft altijd droge ondergrond) tevens rolplek (maar als paard zoek je natuurlijk liever plekjes op waar je wél vies wordt met rollen ipv in dit schone zan }:0 )

Afbeelding

Een stuk van de track met links de ingang naar één van de winterweilandjes in beeld

Afbeelding

Paardje in het andere winterweiland

Afbeelding

Één van de vijf hooinetten (verspreid over de zandppaddock en track). Onder dit hooinet liggen grindtegels voor extra hoefonderhoud

Afbeelding

Hek (gesloten) naar zomerweilandjes

Afbeelding

We slaan nu rechtsaf op de track met in de hoek weer een hooinet te zien

Afbeelding

De zomerweilandjes, drie stuks die beurtelings afgegraasd worden

Afbeelding

Hooinet van dichtbij

Afbeelding

Hooiopslag. Er wordt bij mij telkens één baal gebracht, die ik dan na openmaken afdek met een zeil

Afbeelding

Het onontbeerlijke gereedschap: een kruiwagen met TWEE wielen. Je moet tenslotte de poep over héél de track + het weilandje dat open is, ophalen. En voor je eigen rug is dit beter. Het is wel een investering, maar beslist aan te raden

Afbeelding

Plus de mestboy om het ín de kruiwagen te krijgen. Dit blijkt het meest effiecient te werken, mestvorken etc zijn toch te onhandig.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:07

ah barst één sterretje is blauw en dat moet geel zijn, zucht, ik moet nu weg dat verander ik morgen nog wel even

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 02:30

Dribbel schreef:
Foto van hooinetten, track, rolplek. Heb je ook slowfeeders?

Hooinetten (met kleine mazen) is een vorm van slowfeeden. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 07:48

Met slowfeeder bedoel ik de kunststof bak met daarin een hooibaal met daarop een rooster.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:25

Wat leuk dat er hierover nu een artikel staat in de wiki :)
goed geschreven :j

Ik denk dat nog een goede bron om aan het artikel toe te voegen www.paddockparadijs.nl is

misschien nog leuk om de voordelen nog eens op te sommen
•Beweging
Door de uitnodigende werking van het pad en het strategisch plaatsen van voedsel, water en andere prikkelende elementen wordt het paard gemotiveerd tot voortdurende beweging, zoals de natuur het bedoeld heeft.

•Hoefonderhoud
Indien gedeeltes van het traject verhard zijn vindt er een natuurlijk hoefonderhoud van onbeslagen hoeven plaats waardoor bekappen minder vaak nodig is. Hierdoor is het Paddockparadijs ideaal te combineren met het concept van 'Natuurlijk Bekappen'.

•Aandoeningen en ouderdom
De paarden worden beschermd tegen te rijke weides met gevaar voor o.m. overgewicht, hoefbevangenheid en verergering van zomereczeem.
Daarnaast zijn paarden, die om gezondheidsredenen minder of geen weidegang mogen krijgen of juist behoefte hebben aan méér weidegang (oude paarden), toch in de gelegenheid bij hun vrienden in de buurt te blijven.

•Warming-up
De warming-up tijd voor het rijden wordt verminderd omdat het paard al veel in beweging is.

•Gedrag
Neurotisch gedrag neemt af door het verschaffen van natuurlijke uitingsmogelijkheden en het gevarieerde aanbod aan prikkels.

•Weidegebruik
De paardeneigenaar heeft totale vrijheid in het weidegebruik zonder dat dit ten koste gaat van de bewegingsvrijheid van zijn paarden.

•Rangorde
Paarden die laag in de rangorde staan kunnen niet in het nauw worden gedreven omdat ze altijd ruimte hebben om uit te wijken of te vluchten voor ranghogere paarden.

EN NOG EEN NADEEL :
•Modder
Omdat de paden veel door de paarden belopen worden kan er in het natte seizoen een modderprobleem ontstaan; sommige lager gelegen paddockparadijzen zijn daardoor in de winter helaas niet te gebruiken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:43

Dribbel schreef:
Met slowfeeder bedoel ik de kunststof bak met daarin een hooibaal met daarop een rooster.

Slowfeeden betekent zoveel als het 'langzaam' kunnen aanbieden van het voedsel.
Hooinetten met kleine mazen zorgen daar ook voor. :)
Maar ik begrijp wat je bedoeld. :)

Citaat:
EN NOG EEN NADEEL :
•Modder
Omdat de paden veel door de paarden belopen worden kan er in het natte seizoen een modderprobleem ontstaan; sommige lager gelegen paddockparadijzen zijn daardoor in de winter helaas niet te gebruiken.

Modder is vooral lastig voor de mensen, de paarden hebben er ook wel last van, maar in mindere mate. (imo minder last dan op stal)
Daarbij kun je die plekken wel gebruiken, maar moet je er dan vanuit gaan dat ze niet meer als grasland gebruikt kunnen worden, of veel rust nodig gaan hebben.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:25

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 09:31

Ik heb de eigenaresse van de site ontmoet. Ik zal het wel even aan haar vragen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:23

Ik heb geen bakken met gaas er in :n

Zetten jullie bij het artikel ook nog een link naar de drie kwartier durende docu van arno8 over 'hoe leg ik een PP aan?' Er zitten ook animaties enzo in en hele bruikbare tips :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:54

Arabesk, heb een tijdje geleden eens de tijd genomen om de filmpjes van Arno helemaal te bekijken,
was inderdaad heel interessant :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:31

lottex schreef:
Wat leuk dat er hierover nu een artikel staat in de wiki :)
goed geschreven :j
EN NOG EEN NADEEL :
•Modder

Wij staan op vreselijke klei en de paarden lopen nu alweer 2 maanden op de track: het regent niet zo vaak als we denken in NL! En als het echt flink regent gaat de track 1 dagje dicht (zodat de ondergrond vlak blijft en het water niet in de gaten blijft staan) en staan de paarden nog op een grote paddock met schuilstal.
Dus modder hoeft ook geen probleem te zijn.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:30

Dat modderverhaal daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Een verzorgpaardje van mij staat met 5 andere paarden in een vergelijkbaar systeem als wat Arabesk laat zien, ook met een pad en met zomerweilanden en een soort zandpaddock.
Helaas is het pad in de winter nauwelijks te gebruiken omdat de paarden bijna constant tot over hun kogels in de modder wegzakken. Op zich is dat nog niet zo heel erg omdat ze in de paddock wel droog kunnen staan en dus uit de modder weg kunnen. Maar als we ze in dat modderige stuk laten staan in de winter halen ze hun benen open lang de boomstronken die onder de modder verstopt zitten. Ook heeft er al eens een paard zijn been verdraaid omdat hij gewoon vastgezogen stond in de blubber.

Ik denk dus dat modder wel degelijk een nadeel kan zijn als je pech hebt met je ondergrond.

Over dat filmpje ga ik Arno even benaderen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:44

Aurora3 schreef:
Dat modderverhaal daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Een verzorgpaardje van mij staat met 5 andere paarden in een vergelijkbaar systeem als wat Arabesk laat zien, ook met een pad en met zomerweilanden en een soort zandpaddock.
Helaas is het pad in de winter nauwelijks te gebruiken omdat de paarden bijna constant tot over hun kogels in de modder wegzakken. Op zich is dat nog niet zo heel erg omdat ze in de paddock wel droog kunnen staan en dus uit de modder weg kunnen. Maar als we ze in dat modderige stuk laten staan in de winter halen ze hun benen open lang de boomstronken die onder de modder verstopt zitten. Ook heeft er al eens een paard zijn been verdraaid omdat hij gewoon vastgezogen stond in de blubber.

Ik denk dus dat modder wel degelijk een nadeel kan zijn als je pech hebt met je ondergrond.

Over dat filmpje ga ik Arno even benaderen.

Wanneer je de paarden van deze ondergrond afhaalt zodra het gaat regenen blijft de ondergrond gelijk. Laat je ze staan; dan komen er kuilen en daar blijft weer water in staan. Hierdoor duurt het weer langer voor het droog wordt.
Dus geen kuilen laten onstaan is het best in dit geval.