Schokkende artikelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:09

Helaas leven we in een wereld waar dit soort dingen gebeuren, dan zou je geen krant meer kunnen lezen, geen tv meer moeten kijken.
Maar gelukkig heb je altijd zelf de keuze om iets te lezen of niet....
En je kunt inderdaad bokt anders instellen, je hebt altijd zelf een keuze!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:16

Chiqa schreef:
puma schreef:
Dat zegt helemaal niks over kop in het zand steken of rijp zijn voor een psychiater.

Dat soort opmerkingen maken deze discussie idd niet respectvoller, mijn oog viel hier ook op en vond die opmerking echt te ver gaan, bovendien is dat volledig offtopic.

Dat zijn imo opmerkingen van mensen die zomaar iets roepen, zonder na te denken.
Dat zijn opmerkingen die niet serieus te nemen zijn.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 01:20

byjou1983 schreef:
Helaas leven we in een wereld waar dit soort dingen gebeuren, dan zou je geen krant meer kunnen lezen, geen tv meer moeten kijken.
Maar gelukkig heb je altijd zelf de keuze om iets te lezen of niet....
En je kunt inderdaad bokt anders instellen, je hebt altijd zelf een keuze!

Nogmaals .. dat het op nieuwssites, tv etc. ter spraken komt lijkt mij duidelijk en inderdaad ook nodig om mensen te laten beseffen wat voor vreselijke dingen er in de wereld gebeuren. Waar het mij om gaat is de noodzaak/het nut om het ook nog op een forum te plaatsen waar je over het algemeen voor je plezier komt. En dan ook nog op de voorpagina zodat je het ongewild meerdere malen onder ogen krijgt.

Muronia

Re: Schokkende artikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:26

Tja aangezien Bokt ook het nieuws op paardengebied brengt (en dat vind ik erg fijn), komen niet alleen de leuke dingen hierin naar voren, maar gewoon de actualiteiten of die nu mooi zijn of niet. Ik vind zeker niet dat je zulke dingen achter moet gaan houden.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:31

delerium schreef:
:n Als er staat "veulen ernstig mishandeld" weet ik heel goed dat het niet voor mij is om te lezen, ik trek het me dan nog steeds aan, maar kan het loslaten. Bij een titel die ZO duidelijk is staan de gruwelijkheden meteen op mijn netvlies gebrand en raken daar ook gewoon niet meer af.

Ik begrijp je wel hoor, maar voor mij zou het niet zoveel uitmaken; bij 'ernstige mishandeling' kan je ook je fantasie helemaal de vrije loop laten. Het is echt per persoon verschillend of het eerst voor je gevisualiseert dient te worden voordat je er een voorstelling bij hebt.

@puma ik begrijp je standpunt. Maar Bokt heeft altijd een nieuwswaardige functie gehad, ook het forum (een forum uberhaupt) heeft een nieuwswaardige functie. Ook komen er vaak trieste topics; ook de IM topics etc staan tussen je actieve topics, die kun je er nu eenmaal niet tussenuit filteren. Ik vrees dat er niets anders opzit, dan direct dwangmatig aan iets anders te denken als je een dergelijk vervelend bericht ziet staan. Ik kan me voorstellen dat dat wel moeilijk is hoor.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 01:51

@GITM ik begrijp jouw standpunt ook en meningen zullen (gelukkig maar) altijd verschillen. De een 'verwerkt' (dieren) leed nou eenmaal anders dan een ander en dat wil niet zeggen dat die ander dan compleet gevoelloos is maar die stapt daar makkelijker weer overheen. Ik blijf dan heel lang rondlopen met vragen hoe mensen zo kunnen worden dat ze elkaar of dieren (of de nieuwe hype bejaarden!) zulke vreselijke dingen aandoen. En wat voor pijn en angst er mee gepaard moet zijn gegaan. Ik kan dat niet meteen weer van me afzetten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:31

puma schreef:
@GITM ik begrijp jouw standpunt ook en meningen zullen (gelukkig maar) altijd verschillen. De een 'verwerkt' (dieren) leed nou eenmaal anders dan een ander en dat wil niet zeggen dat die ander dan compleet gevoelloos is maar die stapt daar makkelijker weer overheen. Ik blijf dan heel lang rondlopen met vragen hoe mensen zo kunnen worden dat ze elkaar of dieren (of de nieuwe hype bejaarden!) zulke vreselijke dingen aandoen. En wat voor pijn en angst er mee gepaard moet zijn gegaan. Ik kan dat niet meteen weer van me afzetten.

Nee ik ook niet en dan maakt het echt niet uit of ik het topic wel of niet lees.
Ik weet wat er in de wereld gaande is en wat voor onvoorstelbaar leed er is onder mens en dier maar ik neem die wetenschap en het machteloze gevoel niet weg door dit soort dingen niet te lezen.
Blijft bij mij net zo goed heel lang zo niet voor altijd hangen, vind gewoon dat ik niet het recht heb om het de rug toe te keren. Voel me een soort van verplicht het te lezen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:34

Chiqa schreef:
puma schreef:
Dat zegt helemaal niks over kop in het zand steken.

Dat soort opmerkingen maken deze discussie idd niet respectvoller, mijn oog viel hier ook op en vond die opmerking echt te ver gaan, bovendien is dat volledig offtopic.

Dus we mogen ook niet meer realistisch zijn? Als je dit soort dingen niet wil lezen omdat je anders zelf een rotgevoel krijgt is in mijn ogen je kop in het zand steken,niets meer of minder.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:39

Kunnen ze niet iets maken dat je het nieuwsgedeelte kan uitschakelijk op bokt? Misschien een idee. Of een 18+ (of met andere noemer) iets maken, die je uit en aan kan zetten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:40

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:05

Ik moet zeggen dat als je zo reageerd op een geschreven zin iets niet helemaal in orde is. Je moet jezelf hier wel in kunnen stoppen namelijk en niet je gedachten zo aan de haal laten gaan. Als je zo ongecontroleerd en heftig reageerd is het inderdaad verstandig hierover met een arts te spreken. Dit is niet slecht bedoelt, in tegendeel. Ik heb zelf jarenlang enorm last gehad van ansten en verkeerde denkwijzen (ik was er heftig van overtuigt dat iedereen me wat wou aandoen, zat soms angstig in de bus omdat ik er van overtuigt was dat die mensen het over mij hadden, om mij lachte en zaten te bespreken hoe ze mij wat konden aandoen)

Het is namelijk niet helemaal gezond om constant dan met de angst te moeten zitten wat naars te kunnen lezen, of zo ontzettend te reageren op iets dat het je leven beinvloed (want dat doet het wel op dat moment) Je moet echt maar dan ook echt leren jezelf wat weerbaarder te maken, en jezelf wat meer onder controle te houden als het gaat om je gedachten.

of te wel, bokt hoeft niks te doen, ik adviseer jou stappen te ondernemen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:06

easygoing schreef:
Chiqa schreef:

Dus we mogen ook niet meer realistisch zijn? Als je dit soort dingen niet wil lezen omdat je anders zelf een rotgevoel krijgt is in mijn ogen je kop in het zand steken,niets meer of minder.

Iedereen volgt het nieuws op zijn eigen manier.
Krant, TV, internet etc.
Laat ieder in zijn waarde op welke manier je met het nieuws omgaat.
Niemand komt er onderuit om verschrikkelijke dingen die mensen elkaar of dieren aandoen te lezen of te horen.
Maar dat wil niet zeggen dat je dan persé alle verhalen die je maar kunt vinden moet lezen.
Dat heeft niks met de kop in het zand steken te maken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:15

mika11 schreef:
Iedereen volgt het nieuws op zijn eigen manier.
Krant, TV, internet etc.
Laat ieder in zijn waarde op welke manier je met het nieuws omgaat.
Niemand komt er onderuit om verschrikkelijke dingen die mensen elkaar of dieren aandoen te lezen of te horen.
Maar dat wil niet zeggen dat je dan persé alle verhalen die je maar kunt vinden moet lezen.
Dat heeft niks met de kop in het zand steken te maken.

Dat je het niet wil lezen is heel iets anders dan het van een forum bannen wat dus wel je kop in het zand stelen is.
Als je goed gelezen zou hebben dan had je kunnen begrijpen wat ik bedoelde.

Overigens zijn mensen die het wel kunnen en willen lezen nou ook niet echt bepaald in hun waarde gelaten in dit topic door te melden dat deze mensen waarschijnlijk een minder groot inlevingsvermogen hebben of makkelijk over gruwelijke feiten heen stappen. Het is ieders eigen keuze om het te lezen of niet maar zodra dit soort dingen niet meer geplaatst worden hebben de mensen die dit wel willen lezen geen keus meer om dit soort dingen tot zich te nemen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:25

Het is inderdaad een rotbericht en ik ben ook een van die mensen bij wie de emoties dan wel eens de overhand hebben. Om dan meteen te concluderen dat ik (en anderen) daarvoor psychische hulp nodig zou hebben of mijn kop in het zand zou steken omdat ik het (uit zelfbescherming) liever niet wil lezen... (wat iets anders is dan het niet willen weten!) is ook een beetje kort door de bocht.
Iedereen is anders en ervaart en verwerkt dingen anders en dat moet ook gerespecteerd worden.
Het is een beetje vreemd dat men hier elkaar gaat lopen vertellen hoe je zoiets dient op te nemen en te verwerken. Als het allemaal zo eenvoudig was, was er niemand met 'problemen' en waren we allemaal psycholoog. Bovendien is er imo niks mis mee dat mensen bepaalde emoties hebben en daar ook voor uit (durven) komen. En ja het kan soms lastig zijn zoveel te voelen, maar daar kun je mee leren omgaan en hopen dat de medemens ook een beetje begrip toont/heeft. Het is beter dan jezelf af te stompen en psychisch een muur om jezelf heen te bouwen.
En ik vind het opzich ook wel wat raar dat men zegt; tja dat gebeurt nou eenmaal, leer er maar mee leven. Ergens is dat imo een vorm van acceptatie en dat willen we nou juist vermijden! Toch?!

Ik heb het trouwens wel gelezen en vind ook niet dat je berichten moet weren of censureren, maar ik kan me bijvoorbeeld wel vinden in het voorstel om de titel iets anders (niet minder duidelijk!) te formuleren.

Dat men alles maar met zoveel mogelijk gruwelijke details naar buiten moet brengen ter preventie oid is ook best wel achterhaald. Ik kan me namelijk de berichten over het stenen gooien van viaducten nog goed herinneren, het werd een 'rage' doordat juist de media anderen op ideeën bracht!!! Net geleden was er op de FP ook zo'n soort bericht over een Shetlander, welliswaar vanuit een ander land, wie weet hebben de daders uit het recente bericht zo ook wel ideeën opgedaan...
Laatst bijgewerkt door Faline op 30-01-11 03:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:31

Easygoing: daar ben ik het mee eens. Ik bedoelde ook niet dat zulke berichten verbannen moeten worden van het forum. Maar dat iedereen zelf de keuze heeft om ze te lezen of niet.
De ene dag misschien wel en de andere dag juist niet (tenminste, dat gaat bij mij zo)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:14

*Heeft deja-vu*

Had dit gisteren ook, precies hetzelfde als jij topicstarter, en heb een jaar geleden een soortgelijk topic geopend over een foto die op de nieuwspagina stond, als je het doorleest zie je direct dat de reactie's ongeveer hetzelfde zijn als in deze en snap je ook meteen hoe Bokt/de nieuwsredactie/en een hoop medebokkers met persoonlijke gevoeligheden omgaan, sex e.d mag niet, kun je de jongere bokkers mee kwetsen, maar volwassen bokkers kwetsen is blijkbaar niet erg.
[FZ] Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???
Daphne__ schreef:
Ipv; http://www.bokt.nl doe je http://www.bokt.nl/forums en tadaa je ziet de artikelen niet eens! :)

www.bokt.nl staat om beschreven reden allang niet meer als favo, ik kwam hem steeds in de actieve onderwerpen tegen, wat doe je daar tadaa tegen Daphne?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:15

Maar luxx er staat nu toch geen foto op de voorpagina?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:16

Zeg ik dat Caira?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:17

Ik vind een schokkende foto iets totaal anders dan een geschreven zin.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:21

Had desalniettemin het zelfde misselijke gevoel als de TS en anderen, hij is dusdanig expliciet dat je het gebeuren in één klap voor je ogen af ziet spelen. Veulen ernstig mishandeld was in mijn ogen ook voldoende geweest, voor mij genoeg om het niet te openen, en niet het hele plaatje door je hoofd.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:35

delerium schreef:
Ik denk niet dat er sprake van is dat anderen een minder inlevingsvermogen oid hebben. Ik denk alleen dat het inderdaad op een of andere manier anders is.
Het is (iig bij mij) niet zo dat ik echt niets kan hebben/horen ofzo, ik heb in mn leven een berg meegemaakt, een berg gezien. Ik heb mensen en dieren zien sterven, en echt niet allemaal omdat het "de natuur" was. Maar dit soort expliciete titels kan ik gewoonweg niet van me af zetten. Ik zal het mensen die er minder/geen moeite mee hebben niet kwalijk nemen of ze bot vinden oid; en therapie heb ik er al helemaal niet voor nodig. Maar loslaten? :n Ik kan nog nachtmerries hebben over topics van jaren geleden...

Je hebt het precies geschreven zoals ik het ook zie/voel
kan dus niet veel toevoegen hier maar wilde het toch even delen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:44

Ik vond het ook een schokkend bericht. Er komen wel vaker nare dingen voorbij op de voorpagina, die lees ik meestal niet, tenzij ze van algemeen maatschappelijk (paarden-) belang zijn. Dit soort individuele gevallen van ernstige mishandeling of moord (is toch ook moord, al betreft het paarden), hebben voor mij geen toegevoegde waarde. Wat moet ik ermee, kan er toch niets aan doen.

Misstanden en dierenleed tijdens bijv. slachttransporten, dus op grote schaal en zogenaamd gelegitimeerd, die moeten m.i. wel zo veel mogelijk onder de aandacht worden gebracht.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:01

Ik weet nog wel dat nieuwsbericht van dat (lees het niet als je het niet kan hebben)
Dat er een shetlander door achter een auto gesleept werd door een paar jongeren.
Ja dat gaat me heus wel aan het hart, zie het helemaal voor me, die angst van dat dier etc. Sta er bij stil, vergeet het ook niet zomaar, maar kan er wel mee om gaan. Ik ga er niet de hele dag aan denken ofzo

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:10

luxx schreef:
*Heeft deja-vu*

Had dit gisteren ook, precies hetzelfde als jij topicstarter, en heb een jaar geleden een soortgelijk topic geopend over een foto die op de nieuwspagina stond, als je het doorleest zie je direct dat de reactie's ongeveer hetzelfde zijn als in deze en snap je ook meteen hoe Bokt/de nieuwsredactie/en een hoop medebokkers met persoonlijke gevoeligheden omgaan, sex e.d mag niet, kun je de jongere bokkers mee kwetsen, maar volwassen bokkers kwetsen is blijkbaar niet erg.
[FZ] Kan die GRUWELIJKE foto van de voorpagina weg???
Daphne__ schreef:
Ipv; http://www.bokt.nl doe je http://www.bokt.nl/forums en tadaa je ziet de artikelen niet eens! :)

http://www.bokt.nl staat om beschreven reden allang niet meer als favo, ik kwam hem steeds in de actieve onderwerpen tegen, wat doe je daar tadaa tegen Daphne?

Dan haal je bij eigen berichten dat puntje erbij weg en word je niet meer op de hoogte gehouden als er nieuwe posts in het topic zijn.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:14

Dat is bij Eigen Berichten, niet bij Actieve Onderwerpen..

Ben het ook wel met de TS eens. misschien dat er voor het topic (waar dat oranje blaadje altijd staat) sowieso iets van een mark kan worden gezet. Iets van een uitroepteken ofzo? Dat we ook weten dat het schokkend is, dan hoeft het ook niet meer voluit in de titel te worden gezet..