Je mening zeggen, ook al is die niet altijd even aardig?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:58

love_shyboy schreef:
Dingen als 'Wat doe je paard aan!?' en 'Vind je dat nou normaal!?' etc. ben ik het ook niet mee eens, maar als diezelfde dingen op een 'zachte' manier worden gezet, krijg je alsnog dezelfde lading over je heen... En de mensen vragen meestal toch zelf om een mening? Dan moeten ze niet raar opkijken als ze eerlijke meningen krijgen...

Eerlijke meningen zijn iets heel anders dan meningen die met de botte bijl geuit worden. In real life zou je ook niet aan iemand vragen wat hij zijn paard aandoet of stellen dat hij zijn paard mishandelt, waarom zou je dat wel op internet doen?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:00

love_shyboy schreef:
Het moet fatsoenlijk zijn ja, maar je kan nog nieteens je mening geven of je word afgezeken.

Dingen als 'Wat doe je paard aan!?' en 'Vind je dat nou normaal!?' etc. ben ik het ook niet mee eens, maar als diezelfde dingen op een 'zachte' manier worden gezet, krijg je alsnog dezelfde lading over je heen... En de mensen vragen meestal toch zelf om een mening? Dan moeten ze niet raar opkijken als ze eerlijke meningen krijgen...

Daar gaat het in dit topic toch helemaal niet om? Het gaat om de manier waarop je het brengt. Volgens TS hoef je ''je amper aan te passen omdat er in het ''echte leven'' ook mensen met een harde mening zijn en daar moeten mensen maar mee om leren gaan.''

Dat mensen niet tegen de inhoud van de mening kunnen is volgens mij hier niet relevant?

Ik geef ook continu mijn mening en ben volgensmij nog nooit afgezeken, heb ik dan zoveel geluk en kom ik steeds de goede tegen?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:03

JuliaMaria schreef:
love_shyboy schreef:
Het moet fatsoenlijk zijn ja, maar je kan nog nieteens je mening geven of je word afgezeken.

Daar gaat het in dit topic toch helemaal niet om? Het gaat om de manier waarop je het brengt. Volgens TS hoef je ''je amper aan te passen omdat er in het ''echte leven'' ook mensen met een harde mening zijn en daar moeten mensen maar mee om leren gaan.''

Dat mensen niet tegen de inhoud van de mening kunnen is volgens mij hier niet relevant?

Ik geef ook continu mijn mening en ben volgensmij nog nooit afgezeken, heb ik dan zoveel geluk en kom ik steeds de goede tegen?

Ik word vaak genoeg afgezeken, omdat ik een mening blijkbaar 'aanvallend' uitspreek.

Gaf ik niet net dat voorbeeld, van
love_shyboy schreef:
Dingen als 'Wat doe je paard aan!?' en 'Vind je dat nou normaal!?' etc.
Dat die dingen idd op een andere manier gezegt moeten worden, maar dat er vanaf de andere kant ook mensen zijn die ALLES als aanvallend zien?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:17

Tja dat is dan hun probleem? Ik zie er eerlijk gezegd niet heel veel van op Bokt. Maar als je het gewoon netjes brengt dan zou ik me er niet door op de kast laten jagen, jij hebt dan niets verkeerd gedaan dus lekker laten driftkikkeren toch? :7

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:48

Ik vind dat reacties best even nagelezen kunnen worden voordat je op verzenden drukt. En zeker als je zegt dat je 'je eigen mening hebt en die ook wilt verkondigen'.
Sommige dingen kunnen nou eenmaal heel aanvallend en hard aankomen.

Of zou jij het wel leuk vinden als iedereen in dit topic nu over elke spelfout die jij maakt zou vallen? Denk dat je je na een paar reacties wel aangevallen zou voelen....

Pashon schreef:
De een pakt zijn mening in een donsvachtje met een leuk vleurig strikje de ander zegt het recht voor zijn raap maar dat laatste schijnt op bokt niet te mogen, dan word je op je vingertjes getikt.

Niet alles is zo zwart-wit wat betreft meningen / reacties. Je kan ook om iemands gevoelens denken zonder iets in dons te verpakken.
Laatst bijgewerkt door Jes op 14-01-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: koetie koetie koe bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:54

Als je je mening goed onderbouwd en even goed leest voor je op verzenden drukt door de ogen van de ontvanger (stel; ik kreeg deze reactie, wat zou ik er dan van vinden is de vraag die ik mezelf dan stel), dan hoef je echt niet in 'koedy koedy -taal' te praten.
Ik heb zelf zelden problemen en ik geef toch echt wel mijn mening en ook zeker niet omgeven met roze wolkjes ofzo :D.

Ik probeer het alleen respectvol en opbouwend te houden, omdat ik dan denk dat mensen er het meest van leren en dat ik daar hun paarden dus het meest mee help. :)

Heb je vaak aanvaringen als je je mening op Bokt uit, dan ben je waarschijnlijk niet diplomatiek genoeg en geef je afbrekend commentaar i.p.v. opbouwend. :)

GJ9

Re: koetie koetie koe bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:40

Ik ben het helemaal met Lante eens, mooi en helder uitgedrukt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:22

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar wat TS schrijft.

Over het algemeen wordt het ook niet gewaardeerd als je bijv. in HAW topics bij van die vrolijke 'mijn 3 jarige onder het zadel' onderwerpen een opmerking plaatst dat 3 jaar toch wel erg jong is. Dan ben je gelijk weer een azijnpisser. Je mag alleen dingen zeggen over rijtechnische zaken :?

Ik ben hier ook herhaaldelijk tegenaan gelopen dat je eigenlijk moet zeggen 'het zou eventueel beter kúnnen zijn als je je paard misschien een uurtje per dag buiten zet, maar het kán natuurlijk zijn dat jouw paard 24/7 op stal véél gelukkiger is, tenslotte is het PER PAARD VERSCHILLEND'

Ik begin al zowat te kotsen als ik 'per paard verschillend' weer eens lees in een discussie :r. Paarden zijn paarden, harig met vier benen, leven op hooi en water en nog altijd niet op hamburgers en milkshakes.

Ik heb nooit koetie koetie antwoorden gegeven, daar pas ik voor. Wel dingen ietsje subtieler verpakt in de loop der tijd, omdat de waarheid zeggen me in het verleden vaak een ban opleverde.

Je kunt met een andere verpakking toch hetzelfde vertellen: Niet 'als jij je paard 23/7 op stal zet ben je een dierenbeul' maar 'een paard 23/7 op stal zetten is dierenmishandeling want basisbehoeften paard etc uitleg + onderbouwing'

mika11

Re: Je mening zeggen, ook al is die niet altijd even aardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:11

Je merkt wel eens dat niet iedereen de openingspost goed doorleest en het vervolg ook niet.
Dan krijg je dus reacties die niet kloppen omdat mensen het topic niet goed gelezen hebben.
En dan krijg je daar weer reacties op........enz

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:54

Vind persoonlijk dat een mening wel gezegd mag worden ja, maar een beetje er op letten hoe je het brengt TS is niet verkeerd. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:02

Als ik een mening geef op een discussieforum, dan is dat met de bedoeling om de andere van mijn mening te overtuigen en te hopen dat de andere de dingen ook vanuit mijn perspectief zou bekijken. Mensen die zich aangevallen voelen door iemand, voelen er vaak helemaal niets voor om hun mening te veranderen. Integendeel, het is alsof iemand een vlijmscherpe pijl afschiet en zij trekken metershoge muren op, worden boos en luisteren al helemaal niet meer. kan je maar flauw vinden, maar zo steekt het merendeel van de mensen nu eenmaal in elkaar. Zelfs ik zou als iemand mij iets héél bot zegt gewoon denken "zeg, bemoei je eens met je eigen zaken!". Als diezelfde persoon dezelfde mening kan geven op een goed onderbouwde manier, zonder sneren en verwijten in (en ja, dat kan ècht zonder kjoetie kjoetie), dan ben ik veel sneller geneigd om te denken "dus, zij ziet het zo? Hoe komt ze daaraan? Daar wil ik toch wel wat meer van weten". Uiteraard zijn er dan mensen die zich nóg in hun gat gebeten voelen en beginnen rond te stampen, maar dat zijn dan de mensen die in real life waarschijnlijk ook zéér slechte sociale vaardigheden hebben ontwikkeld dus die moet je maar vergeven en vergeten :D .

Het ligt er naar mijn mening dus gewoon aan wat je eigenlijk wil. Wil je gewoon je eigen mening rondspuien en interesseert het je niet wat de ander denkt, dan moet je ook nergens rekening mee houden. Wil je dat de andere gaat nadenken over je woorden en je ook volgt, dan moet je je mening om een respectvolle manier brengen(en dat is veel moeilijker dan je denkt op het internet, sommige mensen menen écht dat ze heel respectvol zijn terwijl dat niet zo is), menselijke reacties op verwijten verander je nu toch eenmaal niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:48

Ik denk dat Kwanyin het wel mooi zegt. Je helpt niemand wanneer je je irritaties van de hele dag uit door eens lekker op iemand te vitten, het enige wat je dan bereikt is dat mensen de hakken in het zand zetten.
Opbouwende kritiek is iets waar een ander wat mee kan.

Je post schrijven, een minuut iets anders doen en vervolgens je post doorlezen wil ook nog wel eens helpen om onbedoelde botheden er uit te vissen. :)

Lo_tte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:52

Gewoon het zacht laten over komen bevoorbeeld:
Niet zo leuk misschien iets anders!

En niet zo!:
Stom Haal dat weg echt kinderachtig!
Maar wel zeggen!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:37

Ik herken er niks in. :n Ook ik ben lang niet altijd aardig, maar als je gewoon je mening ergens verkondigt, levert mij dat geen problemen op. (Ik ben echt niet van het 'aaah gutte gut.)

Er zit een verschil in gewoon zakelijk zeggen waar het op staat zonder daarbij persoonlijk te worden. Doe je dat, dan lukt het je heus om gewoon links en rechts hier je mening te verkondigen. Leg voortaan misschien de bal eens bij jezelf. Hoe komt het toch dat er ook bokkers zijn die hier discussiëren en geen ban ontvangen? Wat doen zij goed en ik blijkbaar niet?

Als je nooit OW's e.d. hebt ontvangen betekent dat heus niet dat je een hielenlikker bent. :n

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:56

En tussen niet zo aardig, en gewoon ronduit gemeen zit ook nog een verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:18

Nogal.
Soms is de waarheid gewoon niet zo leuk om te horen, dan is het niet dat de poster niet aardig is, maar meer dat de feiten gewoon niet zo leuk zijn. Dan moet je denk ik even de feiten los zien van de user, don't kill the messenger, zeg maar.
Maar roepen dat iemand zijn paard als oud vuil behandelt....... dat vind ik grof, dat vind ik echt grof. Vooral omdat TS uitlegde dat het paard was weggebracht, júist omdat ze graag wilde dat het goed beleerd zou worden, met de wetenschap dat jonge paarden beleren een vak apart is. En eigenlijk vind ik dat gewoon top. Dat je dat inziet over jezelf, dat je dingen uit handen kúnt en durft geven.

Dat je dan zo op de koffie komt, is reden om woedend te zijn. Maar dat je dan vervolgens ook nog te horen krijgt dat het je eigen schuld is, en dat je je paard als oud vuil behandelt door hem weg te brengen, en vooral dat laatste, ja, dat vind ik echt grof.

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:21

De TS was ook rond uit grof en eigenlijk vond ik het maar asociaal, heb dan ook de berichten getemt. Als iedereen zo is op bokt zou t een mooi waardeloos zooitje worden.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:24

Tsja...er is nog nooit iemand beter geworden van beledigingen / inhakken.
Dus om het bit voorbeeld even te nemen
Je kan zeggen: jij denkt ook nergens over na dat je dat bit in je paard zijn mond hangt, je snapt ook niks (en dat is dan in de ogen van sommigen hier al een lieve variant)
Maar je kan ook zeggen: Van goh, ik dacht dat dat bit scherp inwerkte, zou hij misschien niet juist tegen de werking van dat bit ingaan?

Hier op bokt resulteerd het vaak in het inhakken op mensen om maar de mening van de ander over te nemen wat dan weer vaak als resultaat heeft dat de TS de achterdeur van het topic stilletjes achter zich dicht trekt en vervolgens de discussie / het gehakketak lekker verder gaat. Doel bereikt? Nee lijkt mij niet.

Iedereen die zo hard roept dat hij / zij zijn eigen mening mag verkondigen, prima, maar neem de verantwoordelijkheid om dit ook op een goede manier te doen...anders kan je net zo goed ergens op een bergtop gaan staan, want dan komt het toch niet aan.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:28

Ik vind ook dat het ligt aan de situatie,
Maar soms vind ik het wel iets te banketstaaf gezegt, maar dat is ieders mening. Het is lastig dat je de ander niet ziet omdat je nu niet kan zien hoe diegene het bedoelt.
Ik zelf ben juist meer iemand die niet zo snel z'n mening geeft., ook niet echt handig :') .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:43

spatter schreef:
Het valt me altijd op dat bokkers die graag recht voor zijn rap zijn en bokt te soft vinden, te laf zijn om hun profiel in te vullen >;)

Lekker makkelijk om omgemanierd te doen als toch niemand weet wie je bent.
Ben dan een vent en geef netjes je naam, foto en plaatsnaam in je profiel.

Yep, dat valt mij ook heeeeeeel vaak op. ;)

Verder denk ik dat je in principe altijd rustig moet beginnen met je mening, niet te fel meteen. Al hoewel ik zelf ook bepaalde bokkers vaak al in een topic zie, waarvan ik allang weet dat we gaan botsen en dan begin ik ook niet altijd even rustig, geloof ik, haha..... :o ;)
Dan is het de rode lap die werkt op de stieren, he? :D

Maar ik lees soms wel eens zo'n botheid, dat ik echt wel eens wil weten wie daar dan achter zit. Maar idd, zoals spatter al aangaf; die profielen zijn altijd LEEG. :Y)

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:46

Hier hetzelfde..
Je zou al schrik krijgen om een nieuw topic te openen, je weet toch dat er gezegd wordt:
WAT ZEG JIJ NOU?
DOM!
JE HEBT NIET GENOEG VERSTAND VAN PAARDEN!
Etc etc