Bokkers die schade berokkenen voor je bedrijf/prive leven.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:33

Als je target/slachtoffer bent van iemand zoals ik hieronder beschrijf, heb je tegenwoordig goede kansen met aangifte en rechtszaken. Nooit over je heen laten lopen, maar aanpakken met harde hand.
Je laat je zulke dingen tenslotte ook niet in het gezicht zeggen, dus waarom wel via internet?
Het kan schade aanrichten, maar aan de andere kant kan het ook in je voordeel uitpakken. Het is maar net hoe jij het oppakt en ermee omgaat.

Het is wel een trend geworden en men lijkt nog niet te beseffen dat internet net zo echt is als het dagelijkse leven.
Internet is heel verleidelijk. Bv om jezelf anders voor te doen dan je in real life bent, of om dingen te zeggen en schrijven die je van je levensdagen in het echie niet dorst te zeggen. Om iemand zwart te maken, om gemene roddels te verspreiden, om jezelf beter te laten voelen via de ruggen van een ander. Het is zo gemakkelijk, want tja...internet is zoooo groot?
Helaas voor hen komt de waarheid altijd boven drijven en is datzelfde internet dan een molensteen om de nek. Dan wordt men opeens geconfronteerd met de gevolgen van het kinderachtige gedrag, de gemene streken en het roddelcircuit.
Dan blijkt internet niet alleen maar te bestaan uit een toetsenbord en een beeldscherm, maar komt het real life binnen via post, collega's, familie etc.

Wat je niet op de voorpagina van de krant wilt zien van jezelf, moet je niet op internet posten. En als je dan toch geconfronteerd wordt met je virtuele wangedrag,awel...iets met billen en blaren dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:34

Amalarab schreef:
Pashon schreef:
ik ben van mening dat bokt heel erg schadelijk kan zijn voor je bedrijf.

Er hoeft maar 1 ontevreden klant haar verhaal te doen en wellicht aan te dikken en het kan je klanten kosten.
Dat iemand ontevreden is over een stal wil per defenitie natuurlijk niet zeggen dat het aan de stal ligt of dat de paarden het er slecht hebben soms liggen mensen persoonlijk elkaar niet.

Maar zo word je ook gewaarschuwd voor een bepaalde stal..dus het heeft zeker ook voordelen..

Kijk is naar die lijstjes van negatieve EA ervaringen met bokkers, welke uiteindelijk verboden zijn. Mensen gebruikte deze lijstjes voor uiteindelijk hele andere doeleinde, dan louter waarschuwen voor slechte transacties. Mensen begonnen persoonlijke kruistochten tegen personen te voeren waarmee ze een meningsverschil hadden. Het zelfde gebeurd op bokt, kijk maar bij het verhaal van de 2ling-dracht. Mensen kunnen niet met iemand door 1 deur, verzinnen een banketstaaf, posten het, en doei reputatie. Zie de pagina langen topics over ruitershops, vaak ligt het verhaal totaal niet zoals TS het verteld, en vaker wel dan niet is het eigenlijk onzin. Die ruiterzaken kunnen nog verdedigen, omdat die vaak op bokt zitten, maar de gemiddelde handelaar of DA heeft het daar veels te druk voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:42

Pashon schreef:
ik ben van mening dat bokt heel erg schadelijk kan zijn voor je bedrijf.

Er hoeft maar 1 ontevreden klant haar verhaal te doen en wellicht aan te dikken en het kan je klanten kosten.
Dat iemand ontevreden is over een stal wil per defenitie natuurlijk niet zeggen dat het aan de stal ligt of dat de paarden het er slecht hebben soms liggen mensen persoonlijk elkaar niet.

Precies, kijk maar eens naar het DA verhaal een pagina geleden. Hoef je als ondernemer echt helemaal niets voor te doen alleen maar een gefrustreerd onredelijk persoon tegen het lijf te lopen.

Zoals ik al eerder zei bleven dit soort verhalen beperkt tot een huiskamer maar staan ze nu met één druk op de knop in álle huiskamers van de hele wereld, even zoekbotje zijn werk laten doen en tadaa.......
Je staat met naam en toenaam gratis bovenaan een zoekmachine.

Ik vind het een ernstige zaak, want vergeet niet dat er ook zát positieve verhalen zijn die niet vermeld worden, zodoende kan een bedrijf ernstige schade oplopen, nog maar niet te spreken over het ziekelijke stalk gedrag van sommige mensen die een bedrijf ten gronde kunnen richten.

poes

Re: Bokkers die schade berokkenen voor je bedrijf/prive leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:21

Anderzijds leren heel veel mensen onderhand ook dat een 35paginalang topic niet altijd vol waarheid staat hoor... ik ben overtuigd dat de info veel sneller en ruimer verspreid wordt en dat gelukkig heel wat mensen ook beseffen dat daar haken aan zitten...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:35

Het is erg, zeker als het om leugens/verzinsels gaan.

Maar bijv. een handelaar die heel vieze streken uithalen en mens en dier zijn gedupeerd, dan kan ik me voorstellen dat deze gedupeerde verhaal zet op het internet, om te waarschuwen en of om ervaringen te delen.

En of dierenartsen die er een rommeltje van maken en gedupeerde moet veel dierenarts kostenbetalen, ook al was het erg duidelijk dat de diagnose niet goed gesteld werd en de dierenarts die niet helpt zoeken naar een oplossing en netjes afhandeld ofzo, dat de gedupeerde boos is en ervaringen deelt op het internet en of waarschuwen.

Tja dan moet een handelaar netjes handelen en eerlijk zijn en dierenarts netjes en eerlijk oplossen ipv door een verkeerde diagnose een dier de vernieling in helpen en dan ook nog eens een gepeperde rekening stuurt, ipv een aangepaste rekening te sturen omdat het zijn fout was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:56

@Ragdollcat
Maar ook dan hoor je 1 kant van het verhaal.
Je weet bv nooit wat zo'n DA waarom hij bepaalde dingen niet of wel gedaan heeft.

Net zoals iemand waarvan haar paardje hoefbevangen stond en niet wilde dat de DA allemaal "troep" in het beestje spoot... ze wist zelf wel wat poedertjes die veel beter hielpen. Na enkele weken was het zo slecht dat toen ze wederom de DA riep het al te laat was.
En toen was het natuurlijk de fout van de DA. Iedereen die het maar wilde horen (of niet) vertelde ze hoe nalatig de DA wel niet was geweest.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:41

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:40

De vraag is niet of het schade kán berokkenen, want ja natuurlijk zou dat kunnen. De vraag is of je er wat aan zou willen doen en of dat (bv het verbieden van bespreken van ondernemers) in vergelijking staat tot de positieve aandacht die ondernemers hier op bokt krijgen.

Wat had jij dan voor maatregelen in gedachte Chiqa, om dit te bestrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:05

Ik zit eerder te denken aan internet criminaliteit, oftewel cyberpesten/stalken.
Ik weet niet in hoeverre de wet daarop is ingericht, maar imo zouden ze hier wel eens wat strenger op mogen inhaken. Duidelijke beelden van een persoon die van internet af zijn gestolen met daaronder een of ander vervelend verhaal die iemand in een kwaad daglicht kan zetten.

je moet je dr ten aller tijden bewust van zijn dat je geen zaken neer moet zetten die je liever niet op de voorpagina van de krant wil zetten natuurlijk, maar soms is het niet heel erg moeilijk om iemands ID te achterhalen, een PBtje van een bekende kan al genoeg info doorspelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:50

Dan nog vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je op internet schrijft..
En als je zo bang bent dat mensen weten wie je bent moet je misschien niet op fora zoals bokt enz komen en die beelden van internet die kun je toch niet stelen als ze op een openbare site staan? of ben ik nou zo blondt.

Als je helemaal anoniem wil zijn moet je gewoon niet op babbel enz sites komen..
Voor bedrijven die zwart worden gemaakt terwijl ze er niets aan kunnen doen vind ik het veel erger omdat een bedrijf zich niet kan verweren en vaak niet weet dat er zo over ze wordt gesproken..

Maar ook het achtervolgen van mensen die toevallig op tv zijn geweest omdat ze niet netjes paardenhandel bedreven of een andere handel en deze mensen hier nog eens zachtjes tot op de grond afbranden vind ik not done

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:08

Echwel toch beter lezen, soms worden mensen zwart gemaakt of de dupe die nog nooit op fora's zijn geweest maar door zieke/jalourse geesten verhalen worden verzonnen die niet kloppen.

En dan nog iets; mensen val me niet lastig per PB waar dit over gaat omdat jullie het razend spannend vinden allemaal waar dit mss over gaat, het staat immers allemaal in dit topic vermeld.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:16

Dan zegt het toch meer over de mensen die verhalen verzinnen dan degene over wie ze verzonnen worden?
Het is een gezegde al is de leugen nog zo snel , de waarheid achterhaalt hem wel..

En als je niet op fora komt zou ik mij er ook niet druk om maken als persoon, als bedrijf is het een andere kwestie, maar helaas is dat het internet tegenwoordig, je bent niet meer anoniem en mensen zien vaak maar hun eenzijdige kant van het verhaal en de ohh en ahhh roepers gaan hierin mee en dan krijg je dus dat bedrijven/artsen enz tot op de grond worden afgebrand..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:18

Waarom zijn trouwens mijn eerdere posts weggehaald??? ik heb toch werkelijk niets verkeerds gezegd daar??

Sorry maar dit gaat echt wel heel ver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:24

Echwel ik denk dat je dr niet veel van begrijpt of zal je dr niets van wíllen begrijpen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:48

Ik begrijp het prima, alleen snap ik niet dat mensen internet als een levensader beschouwen, rode kruisje in de hoek aanklikken en het is weg...
Nogmaals als er niets over je te schrijven valt als bedrijf/persoon zijn de mensen gauw uitgepraat.

En iedereen weet dat toch zeker op een forum als bokt je alles wat geschreven wordt met een dikke korrel zout moet nemen, als ik info over een bedrijf zoek ga ik echt niet hier kijken hoor, dan zoek ik op betrouwbare fora.

Ook als ik info over een persoon wil zoek ik niet hier, mensen verschuilen zich hier krampachtig achter een nickname en doen zich anders voor dan ze zijn.
Not my cup of tea, bij mij is het wat je ziet is wat je krijgt en ik zou willen dat er meer zo waren, maar helaas is dat een Utopie

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:10

Chiqa schreef:
Echwel ik denk dat je dr niet veel van begrijpt of zal je dr niets van wíllen begrijpen?

Echwel begrijpt het volgens mij wel, ik alleen niet zo. :+ N.a.v. een specifiek persoon open je een topic, maar er mag niet gevraagd worden om wie het gaat en alleen 'algemeen' op gereageerd worden? Nou, dan lijkt me er niets mis met de antwoorden die er gegeven zijn? :) Cyberpesten wordt btw veel meer aangepakt dan voorheen. Ik meende dat de wetgeving daaromtrent strenger is geworden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:57

Moderatoropmerking:
Er zijn net een paar offtopic berichten verwijderd.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:04

ja, champignons heb ik! _/-\o_

Moest er vreselijk om lachen. Een beetje lucht in deze discussie. Zit mee te lezen, maar kan er niets zinnigs over zeggen. Ik sta hier open en bloot, geen nickname, op mijn site staat mijn telefoonnummer en via Google vind je gewoon mijn adres. Natuurlijk ben je dan kwetsbaar en als er iemand kwaad wil (een klant bijvoorbeeld) dan kan dat.
Ondertussen doe ik mijn werk zo goed in kan en heb ik vertrouwen in de mensheid. Azijnzeikerds zijn er al genoeg

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:14

Nadeel is wel dat je geloof ik geen topics of door jezelf geplaatste berichten kan verwijderen. Je kunt alleen wel heel je profiel weghalen en dan ben je redelijk anoniem als uit je posts niet blijkt wie je bent. Als ik mijn naam google staan er bijvoorbeeld op bokt kopieën van een startlijst uit 2005 waar mijn naam tussen staat. Het gaat nu om een startlijst, maar het had ook prima een petitie kunnen zijn wat misschien wel in je nadeel kan zijn als je bijvoorbeeld over 5 jaar de politiek in wil (ik bedenk maar wat). Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat zeker gewoon 'klets' topics zolang bewaard en te zien blijven en dat je niet zomaar jouw naam ergens uit kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:26

Server ruimte kost vrijwel niks, en het doet het leuk bij adverteerders dat 'we 150.000 accounts hebben' :)
Zelfde geld voor 1,5 miljoen topics. Daarbij zijn er wel enkele ouder topics die nog regelmatig worden gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:31

Fleurtje100 schreef:
Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat zeker gewoon 'klets' topics zolang bewaard en te zien blijven en dat je niet zomaar jouw naam ergens uit kan halen.

Vind dat niet raar, het zou pas raar zijn als je al die topics kon bewerken of verwijderen, mooie puinhoop wordt het dan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:34

Ik kan me er wel iets bijvoorstellen dat bedrijven en mensen schade oplopen van mensen die hun slechte ervaringen (of die nu alleen in de fantasie van de klager bestaan even terzijde) op internet neerzetten. Maar dat geld toch net zo goed voor verhalen die mensen in real life aan elkaar door vertellen. Aan de ene kant is dat natuurlijk sneu voor de gene die daar schade van ondervind maar aan de andere kant denk ik vaak wel een bedrijf krijgt geen slechte naam als het zijn klanten eerlijk behandeld. Als er echt zoveel negatieve verhalen over je online staan dan komt dat toch niet door je geweldige klantenservice zou ik zo denken :Y) .

Ik dacht dat soort verhalen over prive personen sowieso al niet mocht op bokt? Voor bedrijven vind ik het echt iets anders het is helemaal niet slecht dat ervaringen van andere klanten mee bepalen hoe iemand voor een bedrijf kiest, als je als bedrijf je zaken goed voor elkaar hebt levert het namelijk alleen maar geld op! (Mijn instructeur had het er laatst nog over hoe blij die was met al die mond op mond reclame dus andersom kan zeker ook!)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:35

Het kan inderdaad enorme gevolgen hebben voor je prive/werkleven. Iedere werkgever checkt tegenwoordig bij een sollicitant google.nl. En alle links komen daar naar boven.

De personen die dit soort dingen doen, zijn denk ik niet op de hoogte dat het strafbaar is. Laster en smaad mag ook niet op het internet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:36

Nee maargoed, stel iemand heeft hier ooit zijn/haar naam geplaatst. En krijgt later een burn out waar ze over verteld op bokt. Een toekomstige werkgever zou dus zelfs 7 jaar later ofzo terug kunnen vinden dat je ooit een burn out gehad hebt. Het zou toch wel fijn zijn als je met oog op solliciteren dan dingen die jezelf getypt hebt ook weer kan verwijderen lijkt mij. Ik zie hier veel persoonlijke verhalen voorbij komen en vraag me regelmatig af of mensen er bij stil staan dat het misschien over 10 jaar nog steeds terug te lezen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:52

Fleurtje ook voor jou geldt....Even het topic doorlezen, dr is al meerdere malen antwoord op die vraag gegeven dat zoiets gewoon met een goede onderbouwing verwijderd kan worden, dus niets aan de hand.