Waarom die negativiteit over Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 01:21

Ik heb zelf een beetje de indruk dat Bokt die negativiteit ook wel een beetje over zich afroept door de indruk te wekken dat overal een beleid voor is.

Vergelijk Bokt maar een beetje met het dagelijks leven en de politie en politiek. Hoewel de politie meer is dan puur een orgaan dat je controleert op het naleven van regeltjes, denk ik dat mods in de eerste plaats vaak worden gezien als politie-agent (en die indruk vind ik niet raar, daar je ze het meest tegen komt in hun functie als "agent" en/of "verkeersregelaar"). Aan de andere kant: beleidsmakers (politiek dus) krijgen altijd veel kritiek, immers, hoge bomen vangen veel wind en de beste stuurlui staan aan wal. Ziedaar wat er gebeurt met het Bokt-beleid in het algemeen.

Mijn point of view: relaxtere politiek zorgt voor minder wind. Op andere fora die ik ken en/of bezoek is die vergelijking met de politie(k) veel minder te trekken en is ook veel minder commentaar op het beleid en het handhaven daarvan.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 01:24

_Chanel_ schreef:
Soms vind ik dat er geen duidelijke grenzen zijn hoor. DE 1 mag namelijk wel dingen doen die niet volgens de regels zijn en de ander mag dat weer niet. Ik vind dat er vaak met 2 maten wordt gemeten.

Maarja bokt draait op vrijwilligers en ik vind niet dat die helemaal de pan in gehakt moeten worden. Het is nu eenmaal zo en daar valt niets aan te veranderen.

Ik zie eerder 1 die moedwillig grenzen opzoekt en deze technisch niet overschrijdt en een ander die het hart op de tong draagt en hiervoor met een OW wordt beloond.

Politiek is emotie zonder emotie met emotieloze emotie.
En de onvermijdelijke emoticon ;)
Je houdt het een klucht anders wordt het een drama.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 02:15

Ik ben van mening dat kritiek, opbouwend of niet, de mens scherp houdt en voorkomt dat men vervalt in een vast patroon...
Lalaland bestaat niet, niet in het eggie en niet cyberland....
Echter in Cyberland is de afstand een stuk groter, zit je met het geschreven woord zonder emoties en met mensen die elkaar vaak in het geheel niet kennen daarbij komt het stemming van een gebruiker op dat moment....

En kritiek van een gebruiker betekend, mi, dat die gebruiker een mening heeft en die ook durft uit te spreken....
ben het dan wel eens als men zegd dat kritiek onderbouwd moet zijn, en geen loos geschreeuw in de ruimte mag zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 04:21

Ja even de andere kant op kijken of het topic wegklikken. Zou kunnen en in veel gevallen zou ik dat ook doen. Maar wanneer er bevolkingsgroepen gediscrimineerd worden kijk ik toch iets moeilijker weg. Ja, ik maak me wel heel druk om de ontwikkelingen in Nederland en de afspiegeling daar weer van op bokt. Maak je niet zo druk zullen veel mensen misschien denken. Maar ik maak me wel druk en ik vind het wonderbaarlijk dat er zo weinig mensen zijn die zich met mij druk maken. Ik kan niet tegen onrecht en ik zal dus uiteindelijk blijven reageren. Noem me een idealist of weet ik veel wat. Maar ik ben er trots op. En als je er zelf last van hebt dat er nu veel topics over dit onderwerp geopend worden, misschien moet je het zelf dan lekker negeren. Ik vind het lastig als er wel nare dingen over een bevolkingsgroep gezegd mogen worden en diegene die daar misschien fel op reageren geband worden. Het is allemaal een beetje scheef en dat vinden nu een aantal mensen op bokt gewoon heel erg jammer.

Oja, ik heb een ontzettend leuk en vol leven :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:32

Ik ben 't ook met de OP eens..
Als mensen zo ontevreden zijn moeten ze maar lekker naar een ander forum op zoek gaan, maar neen ze blijven hier want stiekem is het toch best leuk! :D

Alet74

Re: Waarom die negativiteit over Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:32

Op de topics waar ik voornamelijk kom (NM) is het de laatste maanden erg verslechterd. Ik sluit me aan bij Ctjelief, Krips en anderen.
En ook ik heb een druk en leuk leven!
Waarom zou je trouwens naar een ander forum moeten gaan, terwijl je misschien juist kan helpen door dit soort topics de boel weer wat bij te draaien?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:59

Teddy321 schreef:
Ik begrijp de negativiteit wel!! Het 1 na het andere topic wordt gesloten zonder dat er een duidelijke reden is. Er zijn een aantal mensen actief op bokt die vinden dat ze alles mogen zeggen en roepen, zonder dat er rekening gehouden wordt met de kwetsende teksten. Zodra hier op wordt getemd komt er een nietszeggend antwoord of helemaal geen antwoord. Met als gevolg dat een aantal vaste bokkers boos is. En met reden Niet 1 van jullie (de laatste reagerende bokkers) heb ik ooit op deze fora gezien, dus begrijpelijk dat jullie geen idee hebben waar t over gaat. Probeer voor de gein de politieke fora eens te lezen op NM, dan wil ik nog weleens je reactie horen.

Ook daar kom ik :) en zoals ik al zei af en toe gaat het mij ook wat te ver, ik vind een discussie leuk maar niet met mensen waar toch niet mee te spreken valt (een reden dat ik daar vaak al niet eens meer reageer ;) ) maar dan kom ik daar toch gewoon niet? Zat andere topics op Bokt, ik ben ook niet overal tevreden mee maar over het algemeen wel hoor. :) Daarbij valt politiek niet direct in mijn interessegebied, dat scheelt ook al.
En er is niet voor niets een TeM-knop... gebruik die dan ook. Als er een of andere persoonlijke aanval tegen mij gericht is dan TeM ik gewoon, en negeer die persoon verder (als er niet meer mee te praten valt). Die mensen heb je helaas gewoon :+ en ik ga me daar echt niet door gek laten maken hoor.

slimmerik schreef:
_Chanel_ schreef:
Chiqa: Besef je wel dat er bokkers zijn geweest die achter hun computerje aan het huilen waren door dingen die JIJ hebt gezegt? Sorry maar zelf gedraag ( al moet ik zeggen de laatste tijd niet meer) jij je ook zo en dan moet je niet gaan klagen of temmen als mensen precies hetzelfde doen als jij. Ik ben niet de enige die dit ooit tegen jou heeft gezegt dus ik snap niet waarom dat nog steeds niet tot jou is doorgedrongen?

En die persoonlijke aanval heb ik de laatste tijd vaker voorbij zien komen. Ongefundeerde kritiek wat de ervaringen zou zijn van enkele gebruikers. Dat komt de sfeer niet ten goede. Als Chiqa mensen aan het huilen heeft gemaakt en haar manier van posten viel buiten de regels dan had men moeten temmen. En dan was (en is ze misschien ook) daarvoor gestraft. Vind dit niet bepaald de sfeer ten goede komen die constante aanvallen.

Mee eens... Maar: dan kan je nog wel proberen om je woorden wat te nuanceren :) en als je opmerking binnen de regels valt kan hij nog hard aankomen. Ik ben het ook wel eens ergens niet mee eens, maar dan probeer ik dat toch zo goed mogelijk te brengen... en niet iedereen doet dat (en dan heb ik het niet alleen over Chiqa ;) ). Je kunt imo, ook al is het van veilig achter je computertje, toch gewoon vriendelijk genoeg blijven ook al ben je het ergens niet mee eens?

Ik krijg ook een beetje de indruk dat sommige mensen denken "er zijn Mods dus die moeten alles maar oplossen/regelen/doen!" terwijl de gebruikers de boel in de eerste instantie zélf in de hand hebben. ;) Voor mij is het niet een kwestie van "je aan de regels houden" maar gewoon normaal reageren, dan zit je ook niet "ineens" met een ban. Het lijkt mij allemaal niet zo moeilijk maar kennelijk is 't dat voor veel mensen toch nog wel... helaas, maar ik laat me echt niet op de kast jagen :) het is maar internet, ik zet daarna gewoon m'n computertje uit en ga verder met het leven buiten het web.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:20

Ik Bok graag en doe dit voor mijn plezier. Wanneer ik de onderwerpen even niet zo interessant vind, bok ik even niet of wat minder. Wanneer ik het echt niet meer leuk vind, zou ik stoppen zonder een hoop gedoe.

Om het algemeen te houden ;) , wil ik wel even zeggen dat je niet altijd op iedere kwetsende post even makkelijk kunt Temmen. Soms wordt een kwetsende posts zo subtiel geschreven dat je desbetreffende Bokker er bijna niet op aan kunt spreken. Of dezelfde toon komt dan bijv. steeds terug in andere topics, lezers weten dat het kwetsend bedoeld is maar het staat gewoon erg diplomatiek, in een mooie verpakking omschreven.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:30

Krips schreef:
Ja even de andere kant op kijken of het topic wegklikken. Zou kunnen en in veel gevallen zou ik dat ook doen. Maar wanneer er bevolkingsgroepen gediscrimineerd worden kijk ik toch iets moeilijker weg.

Dit dus!

Persoonlijke aanvallen, geleuter over caps, heftige meningsverschillen over natuurlijk bekappen, ietwat banketstaaf opmerkingen als dressuurprikkers en boshobbelaars. Prima, dat hoort er bij. Daar kan ik me ook niet druk om maken en ik vind dat hier ook best prima mee omgegaan wordt door de moderators (voor zover ik dat zie).

Maar racistische en/of haatzaaiende teksten op Bokt waarbij Bokt de wet wel heeel ruim interpreteert...? Neh, daar mag best wat duidelijkheid over gevraagd worden aan Bokt. :n

Jammer dan als anderen dat "geklaag" "niet gezellig" vinden, het lijkt mij vrij belangrijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:32

Aangezien mensen het klagen zat zijn:

Ik meld me hierbij aan om de politieke topics in goede banen te leiden. Ik post er zelf bijna niet meer, maar ik lees wel alles.
Dus mods/beheer: Als jullie nog iemand zoeken die objectief kijkt naar de zaak en niet haar eigen opinie daarop loslaat... :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:40

_Chanel_ schreef:
Het valt me op dat er steeds 1 persoon is die er een drama van maakt en altijd in dit soort topics komt terwijl zij zelf altijd rellen komt schoppen en ga zo maar door... Die persoon heeft wel een grote mond in topics maar komt hier klagen over negativiteit. Dat vind ik persoonlijk veel erger dan als er mensen problemen hebben met het beheer van bokt.

.

nou en of!! kan niet anders zeggen dan dat ik het daar totaal mee eens ben!

ik ben ook overigens zo een "zeikerd" die tegen het beheer van bokt aanschopt
maar kan ook niet anders als je al 6 jaar bokt, en de laatste 2 jaar ziet dat er flink met 2 maten gemeten wordt
wat ik overigens al meerdere keren aangekaart heb...

moet wel zeggen dat het de laatste tijd wel beter gaat met het beleid van de groene, ze zijn redelijker geworden en geven nu toch wel wat meer uitleg voor hun actie's

maar opvallend is wel dat er ineens heel veel terug keren in zwart
allemaal met een reden

toeval? of stof tot nadenken?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:43

Haha, dat vroeg ik me ook af. Kan natuurlijk de tijd van het jaar zijn: winter voor de deur, grote schoonmaak, keuzes maken. Maar het is wel toevallig dat dat afhaken nu in zo'n omvang plaatsvindt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:47

Ach dat afhaken was een tijdje terug ook? Volgens mij gaat dat gewoon in golven... de een ziet de ander afhaken en bedenkt dat ze 't zelf eigenlijk ook ontzettend druk heeft bijv... zo gaat dat wel vaker met dat soort dingen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:06

_Chanel_ schreef:
maar ik vind het wel erg als een ander zoveel verdriet heeft om iets wat iemand op internet zegt.

Same here. Vooral de fototopics vind ik verschrikkelijk en die vermijd ik dan ook zo veel mogelijk. Meisjes van 11 die opbouwend mee willen doen en zeggen dat iemand beter een cap op kan zetten worden volledig afgezeken. Respectvol hoor. Om maar even een voorbeeld te noemen :) Om nog maar niet te spreken over wat er per PB rond gaat... Heb zelf ook al wat leuke bedreigingen mogen ontvangen, maar ik kan ze handelen. Iemand die minder sterk in zn schoenen staat of zich sneller dingen aantrekt zou daar echt van slag door kunnen zijn.

Verder ben ik niet negatief over Bokt als geheel, wel over het huidige beleid op Nieuws&Maatschappij. Maar daar schijnt men mee bezig te zijn, dus ik heb goede hoop :)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:44

Zoooo, das makkelijk, dus als ik het ergens niet mee eens ben moet ik maar niet meer op dat forum komen? Maar zo werkt het natuurlijk niet! Als mensen kwetsende en denegrerende opmerkingen maken en anderen duidelijk naar beneden halen, dan mag je daar op temmen. En tevens mag je er vanuit gaan dat er iets mee gebeurd. Helemaal nu ik hier lees dat er meerdere gebruikers zijn die dit doen. Het wordt tijd voor een eenduidig beleid en als er daardoor meerderen terug naar zwart gaan, so be it.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:01

ikdoemaarwat schreef:
nou en of!! kan niet anders zeggen dan dat ik het daar totaal mee eens ben!

ik ben ook overigens zo een "zeikerd" die tegen het beheer van bokt aanschopt
maar kan ook niet anders als je al 6 jaar bokt, en de laatste 2 jaar ziet dat er flink met 2 maten gemeten wordt
wat ik overigens al meerdere keren aangekaart heb...

moet wel zeggen dat het de laatste tijd wel beter gaat met het beleid van de groene, ze zijn redelijker geworden en geven nu toch wel wat meer uitleg voor hun actie's

maar opvallend is wel dat er ineens heel veel terug keren in zwart
allemaal met een reden

toeval? of stof tot nadenken?

Dat is een insinuatie met een altijd een onbevredigend antwoord.
Ja, dan is het negatieve bevestigd.
Nee, dan is de waarheid niet gesproken.

Als je de volledige verhandelingen zou kunnen krijgen over Mod's carrière wisselingen, ziektes, kinderwensen, afstudeer projecten
in het normale leven en grafieken van het verscheiden van eerdere mods, zou dat duidelijker zijn?
Of wordt dit een onderdeel van een complot?

Mod's geven zelf de reden van hun (tijdelijke) vertrek op forumzaken.
Als je die verklaring niet voldoende vindt........

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:19

Teddy321 schreef:
Zoooo, das makkelijk, dus als ik het ergens niet mee eens ben moet ik maar niet meer op dat forum komen? Maar zo werkt het natuurlijk niet! Als mensen kwetsende en denegrerende opmerkingen maken en anderen duidelijk naar beneden halen, dan mag je daar op temmen. En tevens mag je er vanuit gaan dat er iets mee gebeurd. Helemaal nu ik hier lees dat er meerdere gebruikers zijn die dit doen. Het wordt tijd voor een eenduidig beleid en als er daardoor meerderen terug naar zwart gaan, so be it.

De modopmerking die twee dagen geleden geplaatst is in de politieke topics die op slot zijn gegaan, stemt mij positief.

modopmerking Chevax schreef:
Omdat het niet mogelijk lijkt om discussies over dit onderwerp op een normale manier te laten verlopen, heeft het team er na gedegen overleg voor gekozen om dit topic tijdelijk te sluiten. Dit besluit zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar namens het team vraag ik jullie om in dit geval de hand ook in eigen boezem te steken. Er worden veel persoonlijke sneren naar elkaar geplaatst en ook wordt het team bedolven onder tems. En vaak gaat het dan over posts die, ondanks een onplezierige toon of boodschap, niet over de schreef gaan.
Dat iemand een andere overtuiging heeft dan jijzelf, is nog geen reden om daarop te temmen. De tijd die dit topic gesloten is, gebruikt het team om een aangepast beleid uit te stippelen en alle openstaande tems af te handelen.

Ik spreek namens heel het team als ik zeg dat we het betreuren dat telkens opnieuw topics gesloten moeten worden omdat er niet op een respectvolle manier kan worden gediscussieerd. Topics over deze beslissing worden niet toegestaan en ook een vriendelijk verzoek om géén pb's naar teamleden te sturen. Ook is het niet de bedoeling een nieuw topic te openen over dezelfde of aanverwante onderwerpen.

Geef het team even de tijd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:34

Shadow0 schreef:
Er is inmiddels trouwens duidelijk gemaakt dat communicatie en tems helemaal niet op prijs gesteld worden:

Mod in modopmerking schreef:
Dat iemand een andere overtuiging heeft dan jijzelf, is nog geen reden om daarop te temmen.

Deze heb ik ook persoonlijk toegestuurd gekregen en staat ook in de slotpost die Slimmerik hierboven quote.

Ik tem nooit omdat iemand een andere overtuiging heeft (de suggestie alleen al :') ) maar om de manier waarop die mening neergezet wordt. En dit leg ik meestal ook uit als ik tem.

Dat je dan vervolgens door een mod intolerantie voor andere meningen in de schoenen geschoven wordt vind ik erg makkelijk en erg grof.

De opmerking:

Citaat:
En vaak gaat het dan over posts die, ondanks een onplezierige toon of boodschap, niet over de schreef gaan.

Is niet passend. Ook de toon, de manier waarop iets gezegd wordt kan over de schreef gaan voor mensen. Wat bokt over de schreef vindt gaan en wat dus de moeite waard is om op te temmen of niet, is totaal onduidelijk. Dat is nou juist de reden waarom mensen zoveel temmen!

Ik hoop oprecht dat het team als geheel wat beter begrepen heeft wat nou de kritiek is van de N&M posters en dat er een duidelijk beleid uit het overleg komt. Ik waardeer het dat er nou eindelijk over gepraat gaat worden.

Ik begrijp trouwens dat Shadow0 vrijwillig bokt (tijdelijk?) heeft verlaten. Erg jammer en helaas geen toeval...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:51

Waves schreef:
Ik begrijp trouwens dat Shadow0 vrijwillig bokt (tijdelijk?) heeft verlaten. Erg jammer en helaas geen toeval...

Inderdaad haar eigen keuze. Zeker geen toeval. Bij mij overheerst vooral het gevoel van het de zin niet kunnen krijgen. En bepaalde hervormingen er kostte wat kost er door willen rammen. Dan kun je inderdaad beter je maar even afzijdig houden. Zijn er meer die hiervoor kiezen.

Wat dan wèl weer sterk is dat de meesten gewoon meelezen. Is ook gemakkelijk als je aanwezigheid op bokt op "verborgen" staat ;)

En wat helemaal frappant is: er is geen forum te vinden die aan hun eisen voldoet. Tenzij ze een privé forumpie oprichten met slechts een paar gebruikers.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:53

Ja Waves, dat is zeker jammer. Ook al omdat zij niet de enige is!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:56

Ik denk dat het absoluut niet gaat om "Ik wil m'n zin zo graag doordrijven" :n Het lijkt er echt op dat de regels scheef zijn. Ik ben een vrij neutraal persoon en kies niet zo snel een 'kant' en ik zie toch echt wel dat sommige extreme dingen makkelijk worden toegelaten en andere minder extreme dingen worden bestraft en/of verwijderd. Dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn.

Ik wil niet sneren naar het beleid, dat is volstrekt onzinnig. Wel zou ik het fijn vinden als ze nog eens goed naar alles gaan kijken en de dingen rechttrekken. Als het goed is zijn ze dat nu aan het doen en dat waardeer ik :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:58

phormicola schreef:
Wel zou ik het fijn vinden als ze nog eens goed naar alles gaan kijken en de dingen rechttrekken. Als het goed is zijn ze dat nu aan het doen en dat waardeer ik :)

Daar zijn ze mee bezig blijkt in de sluitpost van de politieke topics. En daar ben ik dan ook tevreden mee. Ga dan niet stampvoetend weg.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:59

Ik ga ook totaal niet stampvoetend weg, dat is kinderachtig gedrag. We zijn allemaal volwassen en we staan boven dat soort gedrag, toch?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:05

Op gegeven moment kan voor iemand de grens bereikt zijn en is het vertrouwen weg dat het nog verbetert.
Dat je dan weg gaat heeft denk ik niet zoveel met stampvoeten te maken maar meer met de eer aan jezelf houden.

Als je wil stampvoeten kan je beter hier blijven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:11

Stampvoetend weggaan om vervolgens in het eerste het beste topic weer van voren af aan te beginnen,
want het zijn toch steeds dezelfde bokkers die dit gedrag vertonen?

phormicola schreef:
Het lijkt er echt op dat de regels scheef zijn. Ik ben een vrij neutraal persoon en kies niet zo snel een 'kant' en ik zie toch echt wel dat sommige extreme dingen makkelijk worden toegelaten en andere minder extreme dingen worden bestraft en/of verwijderd. Dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn.

Deze opmerking hoor en zie ik vaker voorbijkomen, vraag dan om voorbeelden maar krijg ze nooit.
Ga nu weer een poging wagen, heb jij een voorbeeld van een scheef beleid?