wat zou de rol van een moderator moeten zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:33

BraveSpots schreef:
Daartegenover: 'Van mij mogen ze al die profiteurs terug sturen naar hun land of in de cel gooien want ze brengen alleen maar criminaliteit' is imo not-done. Dan wens je iemand persoonlijk iets (naars) toe op basis van nul argumenten.

En hier wordt in mijn ogen veel te weinig mee gedaan. In het verleden bleven ook uitspraken als "er zijn maar een goeie Marokkanen" (iets in die richting) staan, tot het Meldpunt Discriminatie Internet Bokt verplícht heeft ze te verwijderen.. En die Bokkers die dat soort dingen schrijven/schreven? Die huppelen hier nog vrolijk rond...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:36

BraveSpots schreef:
Daartegenover: 'Van mij mogen ze al die profiteurs terug sturen naar hun land of in de cel gooien want ze brengen alleen maar criminaliteit' is imo not-done. Dan wens je iemand persoonlijk iets (naars) toe op basis van nul argumenten.

Ik zie hier ook niets kwaads in omdat er niemand persoonlijk aangewezen wordt met de term profiteur.
Wat een ander ervan maakt in zijn of haar eigen hoofd kan zowel de poster als een mod niets aan doen.

Voor mij wordt het anders als je zegt "alle Marokkanen zijn profiteurs / en die mogen ze ook allemaal in de cel gooien"

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:44

Nicolletje schreef:
BraveSpots schreef:

Ik zie hier ook niets kwaads in omdat er niemand persoonlijk aangewezen wordt met de term profiteur.
Voor mij wordt het anders als je zegt "alle Marokkanen zijn profiteurs / en die mogen ze ook allemaal in de cel gooien"

Ja, maar vaak word zoiets gebruikt in een discussie waar het duidelijk is dat met 'die profiteurs' Marokakanen wordt bedoeld. Als het al 5 pagina's over Marrokanen gaat valt er niet veel te twijfelen.

En dan kun je als mod nog navragen wat precies bedoolt is mocht er onduidelijkheid zijn, niet?

Maar het is natuurlijk ook mijn persoonlijke mening, die momenteel nog niet wordt gevolgd door het team. Of toch niet voor zover ik kan zien.
Ik ben benieuwd naar het nieuw beleid binnenkort(?), ik hoop dat het verbeterd op dit vlak :j. En zo niet vergaat de wereld niet. Ik denk ook dat je bokt binnen zijn perspectief moet zien. Het is 'maar een forum', als niet alles gaat zoals jij het graag ziet is dat geen wereldramp. En als het écht de spuigaten uitloopt en het gaat een brug te ver dan kun je nog stoppen met bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:45

BraveSpots schreef:
Jij en ik als gewone gebruiker kunnen het beleid nu eenmaal niet bepalen. Zo gaat dat als je te gast bent op een ander zijn forum. Je kan het aangeven wat voor jouw niet door de beugel kan, de mods kunnen ernaar kijken en de eindbeslissing is aan ons om te accepteren.

Dit lijkt mij ook vrij logisch, begrijp ook niet waarom sommige bokkers daar steeds zo'n hoop poeha om maken, take it or leave it zou ik zeggen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:06

BraveSpots schreef:
Ja, maar vaak word zoiets gebruikt in een discussie waar het duidelijk is dat met 'die profiteurs' Marokakanen wordt bedoeld. Als het al 5 pagina's over Marrokanen gaat valt er niet veel te twijfelen.

En dan kun je als mod nog navragen wat precies bedoolt is mocht er onduidelijkheid zijn, niet?

In de N&M topics komt het woord profiteurs nauwelijks voor dus ik snap het probleem nog steeds niet.
Als ik zeg "Ik vind het niet leuk als er mensen komen om te profiteren van onze sociale voorzieningen en verder niets bijdragen aan de ontwikkeling van Nederland, dus van mij mogen ze best geweerd worden"
En jij maakt ervan dat ik zeg: "Al die Marokkaanse profiteurs moeten het land uit gezet worden"
Dan gaat er toch iets mis in jouw hoofd, niet in mijn bericht?

En dat gebeurt nogal vaak op N&M. Daar kan een mod niet tegenopwerken.

Alet74

Re: wat zou de rol van een moderator moeten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:47

Maar hier gaat het niet om Nicolletje, ik wil het graag wat algemener houden. Bravespots probeert gewoon aan de hand van een voorbeeld duidelijk te maken wat ze bedoelt, vaak worden bericht (logisch) in de context van het gesprek wat eraan vooraf ging, geplaatst. Daarom moet je zorgvuldig zijn in dat wat je plaats. Anders zou je snel vervallen in de valkuil van het generaliseren, zoals Bravespots hier laat zien.

En nee, we kunnen het beleid niet bepalen. Maar het lijkt me toch niet verkeerd wanneer we vanaf deze plaats meedenken. Men kan er achter de schermen wellicht de vruchten van plukken :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:49

Nicolletje schreef:
En dat gebeurt nogal vaak op N&M. Daar kan een mod niet tegenopwerken.

Ik kan het niet anders zeggen dan dit.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:51

Ik begrijp de klachten over bokt en de moderators echt niet.
Zelf heb ik in ieder geval geen enkel probleem met ze en vind dat het algemene beheer van bokt goed en correct verloopt.
Daarom tem ik ook zeer zelden. Wat een goede beslissing blijkt daar ik gelezen heb dat men inmiddels de buik vol heeft van al die tems die alleen maar gedaan worden omdat men het ergens niet mee eens is. Maar het ergens niet mee eens zijn mag nooit een tem tot gevolg hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:58

Dat hangt er helemaal vanaf waarom je het ergens niet eens mee bent. Als iemand een andere mening heeft dan die van jou, is het idd niet zinnig om te temmen. Maar je kunt het ook niet eens zijn met de manier waarop die mening wordt gebracht. Bijvoorbeeld omdat deze bewust denigrerend of kwetsend wordt gebracht, dat heeft verder niets met de mening op zich te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:59

Hoezo niet?
Er zijn regels op bokt en een ieder hoort zich daar aan te houden. Als iemand zich niet aan de regels houdt, dan TEM ik. Want je kan van moderators heel veel verwachten maar niet dat ze alle topics doorspitten of het allemaal netjes verloopt.
Die TEMknop zit er niet voor niets hoor.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:02

@ Ann
Dat is een kwestie van hoe kort iemands lontje is. De een trekt zich nergens iets van aan, de ander voelt zich al beledigd als je zeurpiet zegt.

@Natasjave
Ik weet niet of je het commentaar van de moderators gelezen hebt waaruit duidelijk bleek dat ze genoeg hebben van allerlei onzinnige tems.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 04-10-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:02

Nouja dan had ik wel kunnen blijven Temmen zeg, als het gaat om de manier waarop en bewust kwetsend.
Maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Als iemand het nodig vindt om dat zo te doen moet die dat zelf weten.
Tenzij men echt gaat schelden en vloeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:05

jantergouw schreef:
@NatasjavE
Ik weet niet of je het commentaar van de moderators gelezen hebt waaruit duidelijk bleek dat ze genoeg hebben van allerlei onzinnige tems.

Van onzinnige TEMs kan ik me dat voorstellen. Al kan ik me geen voorstelling maken wat nou precies een onzinnige TEM is.
Maar zoals door Ann al gemeld. Bewust denigrerend of kwetsend...Ja dan TEM ik ook. Kan me niet voorstellen dat men dat een onzinnige TEM vindt. Maar het lijkt mij dat we dat allemaal logisch vinden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:07

Dus komt het neer op de beslissing van de moderators.
Die nemen een besluit alleen lijken er enkelen te zijn die zich weigeren neer te leggen bij hun besluiten en proberen keer op keer om hun zin door te drijven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:15

Het zou vooral op eigen verantwoording moeten neerkomen.
En dan bedoel ik niet alleen het TEMmen maar bij het plaatsen van berichten.
Sommige hier lijken juist bewust te willen kwetsen en haatzaaien... Gebruiken dit forum niet voor datgene waar het voor bedoeld is.

En ja verder, een moderator is ook maar een mens...ook die kunnen ook fouten beslissingen nemen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:20

@jantergouw.
Mwoah, ik geloof niet dat het een kwestie is van 'hun zin door drijven'. Met alle respect voor de mods, in mijn ogen is er momenteel best een onduidelijk moderator beleid op sommige fora. Als dat helderder (bb) is, zullen er ook minder 'onzinnige tems' geplaatst worden en zal er minder aversie zijn tegen sommige moderator besluiten, denk ik. NM lijkt me niet het gemakkelijkste forum om te moeten modden met de best heftige politieke items die er nu spelen. Ik denk dat meer duidelijkheid voor iedereen gemakkelijker gaat zijn. Maar goed, dat zijn 'just my 2 cents', misschien zien de moderators op NM het wel heel anders. :)
Laatst bijgewerkt door Ann op 04-10-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:24

Ik ben het niet met je eens, Ann.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:34

Nicolletje, dat kan en dat is helemaal niet erg op een discussie forum, want anders zou het maar een saaie boel worden. Maar waar precies ben je het niet mee eens? :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 16:35

Maar even terug on-topic, het gaat hier over de rol van de moderator, hoe zou die moeten zijn?
En nogmaals, ik denk dat hij of zijn in sommige topics een andere rol zou moeten hebben dan nu het geval is. Dit omdat het nu niet werkt - topics lopen uit de hand, worden vervelend van toon, dat moeten we vermijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:45

Een moderator zou de regels moeten handhaven. En als er bepaalde zaken uit de hand lopen moeten de regels aangepast worden opdat er geen twijfel mogelijk is over de interpretatie ervan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:11

Hiermee vooral:

Ann schreef:
Mwoah, ik geloof niet dat het een kwestie is van 'hun zin door drijven'.

Als ik lees dat sommige bokkers het zien als een persoonlijke strijd om door te gaan, zover, dat ze zelfs het Meldpunt Discriminatie erbijhalen.
Je kan ook op een gegeven moment stoppen met het voeren van de discussie als je het er niet mee eens bent en Bokt schijnbaar in jouw ogen vreemde besluiten maakt.
Jouw tegenstanders om het zo maar te noemen, stoppen dan ook vanzelf.

Bokt heeft nergens in hulken of waarschuwingen gezegd dat er teveel discriminerende teksten aanwezig waren, voor zover ik weet heeft M.I.D. ook niet echt veel kunnen doen aan of met Bokt.
Als het anders is hoor ik dat graag.

Wel stond er in de hulken en waarschuwingen telkens dat het te persoonlijk werd, enzovoorts.

Dit bijelkaar optellend concludeer ik dat een aantal bokkers iets te enthousiast zijn in hun strijd en de schuld daarvan bij het moderator-team willen leggen.

Ik vind dus niet dat de rol van de mod aangepast moet worden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:50

Persoonlijke strijd om wat te doen? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Welke strijd? Een strijd om discriminatie tegen te gaan? Het is al een tijd geleden ondertussen maar het Meldpunt heeft wel wat gedaan dus het was niet uit persoonlijk oogpunt dat er een melding is gemaakt. Het ging hier gewoon om discriminatie, en discriminatie is geen subjectief begrip. Het is wel of geen discriminatie. En het voorkomen en verwijderen van discriminatie op dit forum vind ook jij, neem ik aan, geen slechte zaak?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:55

Nicolletje schreef:
Als ik lees dat sommige bokkers het zien als een persoonlijke strijd om door te gaan, zover, dat ze zelfs het Meldpunt Discriminatie erbijhalen.

Bokt heeft nergens in hulken of waarschuwingen gezegd dat er teveel discriminerende teksten aanwezig waren, voor zover ik weet heeft M.I.D. ook niet echt veel kunnen doen aan of met Bokt.

Dus als je vind dat discriminatie aangepakt moet worden is het een persoonlijke strijd? Als Bokt zich niet aan de wet houdt, moet daar op worden ingegrepen vind ik. En dan haal ik het MDI er bij, als Bokt het zelf niet wil doen. Discriminatie is gewoon not done, of dat nu op televisie of op een klein forum is.

En mocht je geïnteresseerd zijn in de resultaten van het MDI wat betreft Bokt moet je me maar even een PB sturen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:58

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:02

En in die post zie jij dat er een soort persoonlijke strijd gevoerd wordt? Ik denk niet dat je dat bericht goed opgevat hebt. Ik heb niet het idee dat er een persoonlijke strijd gevoerd wordt hoor. Wat Alet denk ik bedoeld is gewoon dat discriminatie niet getolereerd mag worden en dat zij er alles aan zal doen om te zorgen dat er dus nergens zomaar discriminerende propaganda gevoerd wordt. Maar zoals ik al zei, niemand is hier toch van mening dat discriminatie geoorloofd is? We vinden hier toch (hopelijk) allemaal dat er geen discriminerende posts op bokt zouden moeten staan?