Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Stoffel lijkt mij iemand die erg veel weet van Gelderse Paarden die bedoelde er vast iets anders mee dan vragen wat het betekend.
Aurora3 schreef:Dus, even voor mijn informatie:
Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt.
Gelders paard wordt gehanteerd door het KWPN
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben?
Gelders tuigpaard wordt gebruikt voor tuigers met veel gelders bloed
Klopt dat ongeveer?
Zou het een optie zijn als we dit lijstje in nette bewoordingen in het Wiki-artikel opnemen? Dan weet iedereen meteen hoe het zit met al die termen.
NatasjavE schreef:Aurora3 schreef:Dus, even voor mijn informatie:
Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt.
Gelders paard wordt gehanteerd door het KWPN
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben?
Gelders tuigpaard wordt gebruikt voor tuigers met veel gelders bloed
Klopt dat ongeveer?
Zou het een optie zijn als we dit lijstje in nette bewoordingen in het Wiki-artikel opnemen? Dan weet iedereen meteen hoe het zit met al die termen.
Dat laatste meteen mee eens.
Verder:
Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt. Klopt
Gelders paard wordt gehanteerd door het KWPN Gelders Paard of nog beter Gelders Type
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben? Nee. Gelderse word wel gebruikt...ook door kenners maar is niet DE offieciele benaming
Gelders tuigpaard wordt gebruikt voor tuigers met veel gelders bloed Nee.
Alle Tuigpaarden hebben veel Gelders bloed. Alleen het moderne Tuigpaard heeft steeds meer Hackney(en of Saddelbredbloed) en wordt niet meer op veelzijdigheid gefokt.
Met een Gelders Tuigpaard wordt meestal een Tuigpaard bedoeld zonder veredelingsbloed.
Maar een paard wordt OF Tuigpaard geregistreerd OF als Gelders Paard. Allebei kan niet en derhalve een niet bestaande term.
Ik begrijp dat het echt heel verwarrend is Aurora.Vraag maar als je nog meer wil weten.