Gelderse hengst Ahoy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Gelderse hengst Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:49

Freedom: Rex x Marconi
opgenomen in het stamboek, was toch echt echt een klassiek (gelders) gefokt tuigpaard. Ach ja, EEnitra dat was misschien voor jouw tijd... je kunt ook niet alles weten....

NatasjavE

Re: Gelderse hengst Ahoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:02

Een Tuigpaard kan je mits niet teveel Hackney wel Gelders laten registreren. Maar dan moet ie toch eerst naar Didam.
Een Rex H x Marconi zou nu toch echt in eerste instantie TP geregistreerd worden.

Er zijn dus wel "Gelderse Tuigpaarden" maar ook dit is een officieuze term.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:18

NatasjavE schreef:
Stoffel lijkt mij iemand die erg veel weet van Gelderse Paarden die bedoelde er vast iets anders mee dan vragen wat het betekend.

Dat is een aanname van jou, die ik niet heb gedaan. Als er gevraagd wordt wat het is zonder dat ik enig teken van sarcasme zie, leg ik uit waarom de term Gelderlander gebruikt zou worden, ja of nee. Mijn keuze toch :+ Als ik me hierdoor straal belachelijk maak omdat Stoffel dat wel weet, en ik dit ook zou moeten weten, is dat ook weer voor mij :P

@ Eenitra : Je vergelijking klopt in dit geval niet hoor :n Het gelderse paard, heet nou eenmaal (wordt nou eenmaal) Gelderlander in het buitenland (genoemd). Als jij Engeland zegt en je bedoelt de UK, dan zit je er inderdaad naast. Zeg je Gelderlander, dan zit je er niet naast, dan gaat het gewoon om het Gelderse paard. Dus in mijn ogen, hoe je het ook wendt of keert, is Gelderlander misschien geen officieuze benaming voor het ras in het Nederlands, het wordt wel herkend en geaccepteerd.

Gelderlander/Gelders paard is hetzelfde. Gelderlander = Gelders Paard/ KWPN Gelders Type
Uk/Engeland is niet hetzelfde. Engeland is een onderdeel van de UK, niet de hele UK

Verder is het een beetje nutteloos om over verder te discussiëren, het is meer een mening kwestie. Niemand zal je dood doen wanneer je de term Gelderlander gebruikt, ik gebruik het bij de oudere generatie ook nog wel eens, sommigen weten niet anders dan dat het ras zo heet.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:59

Dus, even voor mijn informatie:

Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt.
Gelders paard wordt gehanteerd door het KWPN
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben?
Gelders tuigpaard wordt gebruikt voor tuigers met veel gelders bloed

Klopt dat ongeveer?

Zou het een optie zijn als we dit lijstje in nette bewoordingen in het Wiki-artikel opnemen? Dan weet iedereen meteen hoe het zit met al die termen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:36

Aurora3 schreef:

Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt.
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben?

Klopt dat ongeveer?

Zou het een optie zijn als we dit lijstje in nette bewoordingen in het Wiki-artikel opnemen? Dan weet iedereen meteen hoe het zit met al die termen.

Dat laatste meteen mee eens.

Verder:
Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt. Klopt
Gelders paard wordt gehanteerd door het KWPN Gelders Paard of nog beter Gelders Type
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben? Nee. Gelderse word wel gebruikt...ook door kenners maar is niet DE offieciele benaming
Gelders tuigpaard wordt gebruikt voor tuigers met veel gelders bloed Nee.

Alle Tuigpaarden hebben veel Gelders bloed. Alleen het moderne Tuigpaard heeft steeds meer Hackney(en of Saddelbredbloed) en wordt niet meer op veelzijdigheid gefokt.
Met een Gelders Tuigpaard wordt meestal een Tuigpaard bedoeld zonder veredelingsbloed.
Maar een paard wordt OF Tuigpaard geregistreerd OF als Gelders Paard. Allebei kan niet en derhalve een niet bestaande term.

Ik begrijp dat het echt heel verwarrend is Aurora. :) Vraag maar als je nog meer wil weten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:39

NatasjavE schreef:
Aurora3 schreef:

Klopt dat ongeveer?

Dat laatste meteen mee eens.

Verder:
Gelderlander is een niet offciele term, wordt in het buitenland wel soms gebruikt. Klopt
Gelders paard wordt gehanteerd door het KWPN Gelders Paard of nog beter Gelders Type
Gelderse is een niet officiele term, wordt in de volksmond gebruikt door mensen die er niet zoveel verstand van hebben? Nee. Gelderse word wel gebruikt...ook door kenners maar is niet DE offieciele benaming
Gelders tuigpaard wordt gebruikt voor tuigers met veel gelders bloed Nee.

Alle Tuigpaarden hebben veel Gelders bloed. Alleen het moderne Tuigpaard heeft steeds meer Hackney(en of Saddelbredbloed) en wordt niet meer op veelzijdigheid gefokt.
Met een Gelders Tuigpaard wordt meestal een Tuigpaard bedoeld zonder veredelingsbloed.
Maar een paard wordt OF Tuigpaard geregistreerd OF als Gelders Paard. Allebei kan niet en derhalve een niet bestaande term.
Ik begrijp dat het echt heel verwarrend is Aurora. :) Vraag maar als je nog meer wil weten.

En dat laatste is vaak een struikelblok voor de meeste..