[Dienstmededeling] Twee nieuwe leden bezwaarcommissie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:23

Onze sollicitatieprocedure is transparant en was duidelijk aangegeven in de vacature. Daar stond ook in waar wij op selecteren. Dus ik snap het verwijt niet over dat we daar geheim over doen.

Objectiviteit is voor ons wel prioriteit. De bewering dat ex-mods per definitie minder objectief zijn is gewoon niet waar. We kunnen daar heel lang over door discusseren natuurlijk, maar waarschijnlijk zonder resultaat. Het is imo een ongefundeerde aanname.

Ik heb herhaaldelijk gevraagd om werkbare kritiek; waar zijn wij dan niet objectief? Kan iemand die nooit ervaring heeft opgedaan met de bezwaarcommissie dan wel een gefundeerde mening hebben over onze objectiviteit?

Frantic

Re: [Dienstmededeling] Twee nieuwe leden bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:55

Maar Nuage, dat wordt toch nu juist gesteld waarom jullie niet objectief kunnen zijn???

Jullie kiezen een lid voor BC uit de gelederen van het Moderatorteam!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:59

Frantic schreef:
Maar Nuage, dat wordt toch nu juist gesteld waarom jullie niet objectief kunnen zijn???

Jullie kiezen een lid voor BC uit de gelederen van het Moderatorteam!

Nou en? In "het echte leven" worden Officieren van Justitie en advocaten ook wel eens op een later moment in hun carrière rechter. Of een rechter bij de rechtbank gaat op een later moment bij een Hof werken. Daar maakt toch ook niemand zich druk over? Ik snap al het gedoe hier niet zo. :+

Edit: ik postte natuurlijk eigenlijk om te zeggen: succes Jibbel en Odetteke! :D
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-08-10 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:07

Ik snap best dat mensen er huiverig over zijn. Anderzijds vind ik niet dat een exmod zomaar gezien mag worden als niet objectief. Men geeft haar of hem een kwalificatie als dat ze het een niet gescheiden kunnen zien van het andere.
Is nogal wat.

Ik ga er gewoon vanuit dat het team van bokt zelf heel goed kan bepalen wie daarin komen te zitten. Ik als gewone gebruiker geef ze dat mandaat en vertrouwen. Je moet gewoon zorgen dat je er niet mee in aanraking komt. ;)

@elanor: Inderdaad. Men maakt er nogal een halszaak van.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:00

Ik geloof dat niemand 100 procent objectief kan zijn. Maar bon, da's een andere discussie.

Tevens mag je ook niet vergeten dat de BC bij een bezwaar de zaken nog eens bekijkt, maar ook met de regels van bokt.nl als richtlijn. De BC baseert zich namelijk op dezelfde richtlijnen als de mods maar bekijken indien er een bezwaar wordt ingediend helemaal onafhankelijk of de mods de richtlijnen juist hebben geïnterpreteerd in dat specifieke geval en of de mods een fout hebben gemaakt etc... Ik zie niet in waarom een exmod dit niet zou kunnen doen. Een exmod kent de boktregels heel goed maar weet ook dat zij bij het betreden van de BC een heel andere bril moet opzetten.

Van tijd tot tijd gebeuren er wat teamsprongen en dit moet ook kunnen binnen een team vind ik. Binnen een bedrijf gebeurt het namelijk soms ook dat mensen van binnen het bedrijf een functiewissel mogen doen terwijl er ook externe kandidaten zijn voor die vacature. In dit geval is er na een uitgebreide selectie voor gekozen om een exmod en iemand die niet in het team heeft gezeten te nemen. Als deze twee personen volgens de BC de meest geschikte kandidaten zijn, vind ik dat wij ons er gewoon bij moeten neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:37

Wat mij opviel, waren de volgende twee opmerkingen :

Shadow0 schreef:
Maar ik weet niet of ze zich voldoende bewust is van (bijvoorbeeld) het gapende gat in de communicatie: dat wat de gebruiker weet iets totaal volledig anders is dan wat de mods weten.

Dit is zeer treffend. Een ex-moderator kijkt door haar ervaring heel anders naar situaties. dit omdat zij de regels (over het algemeen) een behoorlijk stuk beter kent en weet dan de gemiddelde Bokker vanuit zijn of haar modereertijd. En dat vind ik wel een belangrijk punt. Voor mij zijn bepaalde regels heel vanzelfsprekend omdat ik ze zelf mede ontwikkeld heb, en precies weet waarom ze opgesteld zijn en waarom ze gehandhaafd worden op die wijze. Een ander weet dat niet, en kan het ook lastig vinden om die regel überhaupt te vinden, te begrijpen en naar te volgen. In dat geval kan er dus sprake zijn van een gat in hoe men naar situaties kijkt. Dit geldt op een bepaalde manier ook voor andere BC-leden, die bijvoorbeeld de regels wel heel goed kennen, en bepaalde zaken heel vanzelfsprekend vinden omdat ze er zo vaak mee geconfronteerd worden, terwijl een willekeurige Bokker dat niet het geval voor is. En daardoor kunnen sancties ten onrechte opgelegd of behouden worden.

Mireille schreef:
We streven er juist wel naar de geschikte personen er tussen uit te pikken.

Ik lees deze zin als in dat het moderatorteam mee besloten heeft over wie de nieuwe BC-leden worden. Klopt dat? Gezien het gebruik van het woordje 'we', en Mireille een moderator is :) Ik dacht dat de BC (en eventueel?) het Beheer de nieuwe BC-leden uitkozen. Moderators worden daar toch niet bij betrokken, hooguit aan het einde van het proces om aan te geven of er geen flinke onoverkomelijke bezwaren zijn met achtergrondinformatie die niet bekend was. Of is er zoveel veranderd de afgelopen jaren? :)

Het gaat mij niet om de personen, of dat ik betwijfel aan of zij wel of niet geschikt zijn. Ik zal er waarschijnlijk toch niet mee te maken krijgen. Maar eerder om bepaalde procedures.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:44

@ Maya: Mods worden nog steeds niet betrokken bij het kiezen van een nieuw BC lid. Enkel tegen het einde wordt de uitkomst bekend gemaakt aan de rest van het team.
Laatst bijgewerkt door lindake op 11-08-10 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:47

Ik ben zelf een paar jaar hier mod geweest dus ik weet hoe het vroeger was :+ Gezien de opmerking van Mireille wil ik graag weten hoe het momenteel werkelijk zit, en zou dat dus van een moderator of BC-lid willen horen :) Ik denk dat dat iets betrouwbaarder is.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:48

Tjah en ik ben net een paar weken modaf (modvakantie). Ik vermoed niet dat de regels zo snel wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:56

Ah, sorry, wist niet dat jij mod was geweest. Excuus. Dus het is dan alleen bekend maken, en er is geen mogelijkheid tot eventueel opmerkingen of bezwaar aangeven door mods over de potentiële namen? Zo was het vroeger namelijk.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:57

En zo is het nu ook, alle teamleden mogen op het einde van de rit bezwaar aantekenen :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:00

lindake schreef:
En zo is het nu ook, alle teamleden mogen op het einde van de rit bezwaar aantekenen :j.

Dus ook de NR en Wikimods? Waarom dat?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:02

Waarom niet? Een bezwaar is niet meer dan een bezwaar. Als er nieuwe mods komen is dit ook, als er nieuwe Wiki's komen ook, als er nieuwe NR's komen ook...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:19

De besluitvorming voor een nieuw lid wordt enkel door de bzc gedaan zoals Lindake al aangeeft. Verder wordt de normale procedure gevolgd, dat betekent dat na de stemming de nieuwe leden worden voorgesteld aan de rest van het team en dat zij nog de mogelijkheid hebben daar een bezwaar op aan te dragen. Iets wat trouwens niet vaak voorkomt, het is enkel een vangnet voor het geval wij iets echt niet wisten en wel zouden moeten weten.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:18

Succces meiden!

Jammer dat ik de 2e ronde niet door ben, maar er zullen ongetwijfeld goede redenen zijn om deze 2 "aan te nemen".

:D
Nogmaals succes!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:10

Maya schreef:
Mireille schreef:
We streven er juist wel naar de geschikte personen er tussen uit te pikken.

Ik lees deze zin als in dat het moderatorteam mee besloten heeft over wie de nieuwe BC-leden worden. Klopt dat? Gezien het gebruik van het woordje 'we', en Mireille een moderator is :) Ik dacht dat de BC (en eventueel?) het Beheer de nieuwe BC-leden uitkozen. Moderators worden daar toch niet bij betrokken, hooguit aan het einde van het proces om aan te geven of er geen flinke onoverkomelijke bezwaren zijn met achtergrondinformatie die niet bekend was. Of is er zoveel veranderd de afgelopen jaren? :)

Het gaat mij niet om de personen, of dat ik betwijfel aan of zij wel of niet geschikt zijn. Ik zal er waarschijnlijk toch niet mee te maken krijgen. Maar eerder om bepaalde procedures.

Maya het is, zo als de anderen al hebben bevestigd :) nog precies zo als toen jij mod was. Vandaar dat ik ook zeg 'we'. Je mag je suggesties doen. De BC (of welk deel van het team het dan betreft) doet de selectie en aan het einde van de rit kun je bezwaar indienen. Je staat dus allemaal achter het nieuwe teamlid. Als je er niet achter staat kun je via je bezwaar aangeven waarom niet en kan dat zeker een aanleiding zijn om het potentiele nieuwe teamlid niet aan te stellen. Vandaar 'we'. :)

En los daarvan; een team is 'we'. Dan spreek je vlug in de 'we' vorm, ook als dat team weer is opgedeeld in meerdere onderdelen... :D team spirit noemen ze dat toch.... :)) :D

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:53

Veel succes en plezier allebei!! :D