Heersend moralisme op Bokt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:19

Cayenne schreef:
Met kanker schelden is niet goed te praten, maar goed, dat is iedereen zijn mening natuurlijk ;)
en ach, mensen die iemand nare ziektes wensen en voor dingen uitmaken moet je gewoon links laten liggen. Die staan meestal op zichzelf en zijn geen afspiegeling van bokt :)

Ik denk dat dat vooral aan de persoon ligt. De ene denkt er heel luchtig over, het is immers maar een woord, de ander heeft het echter van dichtbij meegemaakt en verbind veel meer aan dat woord. Vaak zien ze van elkaar niet in hoe de ander er tegen aan kijkt :)

Inwonderland

Re: Heersend moralisme op Bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:23

Maar dan is het toch nooit goed te maken om iemand het toe te wensen? Wat is er dan erger, het zeggen als scheldwoord of het iemand toewensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:25

@Hedwig
Ik zeg niks over of het goed is of niet ;) Ik leg alleen het verschil uit hoe verschillende mensen er tegen aan kijken.

Persoonlijk behoor ik tot de eerste groep, ik doe er zeer makkelijk over, het is maar een woord, maar ik realiseer me ook dat dit voor andere mensen mogelijk anders ligt en probeer hier ook rekening mee te houden.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:28

_Hedwig_ schreef:
Maar dan is het toch nooit goed te maken om iemand het toe te wensen? Wat is er dan erger, het zeggen als scheldwoord of het iemand toewensen?

Maar wat ik me dan bedenk, sommigen mensen gebruiken het zelfs in positieve zin.

"Dat is echt ... lauw!"

Hoe wordt daar dan tegenaan gekeken? Dan wens je het niemand toe en 'scheld' je er ook niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:29

_Hedwig_ schreef:

Toewensen vind ik erger en vind het eigenlijk ook echt niet kunnen. Om heel eerlijk te zijn slipt het woord mij heel soms door mijn lippen om mij direct daarna te schamen.

Mensen die met kanker spreek ik er ook op aan maar niet zoals dat hier op bokt wordt gedaan maar ik maak er een grapje van en zeg ( sorry voor de bokkers die ik nu weer beledig) GVD let eens op je taalgebruik.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:29

Jaah maar was ook meer bedoeld als extra afweging...
Mijn persoonlijke mening staat hier buiten, mijn meest gebruikte scheldwoord op dit moment is snotje, soms kaas of spercieboon...
En als he heel heel gek is... Hiphoplazarus...

Ik denk dat als iedereen (gevalletje verbeter bokt begin bij jezelf) iets meer zou afwegen wat hij of zij zegt en wat dingen die geschreven worden ook niet letterlijk neemt het wel minder heftig kan.

Maar aan de andere kant, bokt is zo inmens groot, dat is nooit volledig te reguleren.

Edit: @breezy, Als iemand met kanker scheld vraag ik of ze de zin willen herhalen met spercieboon...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:31

ik vind juist de opmerking "typisch Bokt" erg moraliserend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:35

Dat is het ook maar ik vind hier dingen ook echt typsich bokt. lijkt wel of er hier allemaal moraalridders zitten die zelf heilig zijn en noooooit iets verkeerd doen.

Ayasha
Blogger

Eigenlijk vind ik dit topic een beetje jammer... Omdat iemand zegt dat ie een one night stand niet vind kunnen is het een moraalridder, maar het komt blijkbaar niet in mensen op dat er mensen zijn die dat ECHT vinden. :) Dat vind ik jammer aan bokt.nl... Als je van zulk soort onderwerpen iets zegt dat tegen de stroom in gaat ben je een heilig boontje of een moraalridder...

Pikeur

geerke schreef:

Precies wat ik dacht :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:38

Pikeur schreef:
geerke schreef:

Precies wat ik dacht :')

Mee eens. Ik vind dat soort opmerkingen erg jammer altijd.
Overigens ook met Ayasha eens. Zodra je het ergens een mee bent, ben je spontaan in de ogen van een groep mensen een moraalridder of heilig boontje.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:38

TS, ik ben het helemaal met de OP eens, op een ding. Dit is niet bokt, dit is het gevolg van een groot forum met de mensheid van tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:39

Ayasha schreef:
Eigenlijk vind ik dit topic een beetje jammer... Omdat iemand zegt dat ie een one night stand niet vind kunnen is het een moraalridder, maar het komt blijkbaar niet in mensen op dat er mensen zijn die dat ECHT vinden. :) Dat vind ik jammer aan bokt.nl... Als je van zulk soort onderwerpen iets zegt dat tegen de stroom in gaat ben je een heilig boontje of een moraalridder...

Die dingen vind ik niet typisch voor bokt trouwens. Wel dingen die gerelateerd zijn aan paarden. Bijvoorbeeld van de winter was je triest als je een paard een deken omdeed. Als die het koud had moest je maar meer hooi geven maar wat als je paard geen ruwvoer eet? en het ijskoud heeft en ook nog eens 2 is? ja ik doe dan een deken om maar hier op bokt valt dat niet te bespreken. Als iemand 1 kilo te zwaar is voor een pony moet daar eindeloos op ingegaan worden dat het slecht is net alsof die mensen zelf nooit eens een foutje maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:39

Cayenne schreef:
Overigens ook met Ayasha eens. Zodra je het ergens een mee bent, ben je spontaan in de ogen van een groep mensen een moraalridder of heilig boontje.

Dat we dat nog mogen meemaken. :)) :D (goed bedoelt he! ;) )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-07-10 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:40

Ayasha schreef:
Cayenne schreef:

Dat we dat nog mogen meemaken. :)) :D (goed bedoelt he! ;) )

Ja, ben ook nog niet helemaal van de schrik bekomen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:40

Ik zou dat soort quotes eens moeten vereeuwigen in mijn profiel. Dan kan ik het vaker lezen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:41

Cayenne schreef:
Het is imo helemaal geen "typisch" bokt.
Je ziet dit op heel veel fora die een formaat en groot aantal leden hebben evenredig aan Bokt. Het zijn gewoon veel mensen en veel meningen bij elkaar :) Daar is helemaal niets "typisch bokt" aan.

Hier ben ik het volkomen mee eens, helemaal niets 'typisch bokt' wordt een beetje moedeloos van dat oeverloos gemuts de laatste tijd hier op FZ, de hoogdravende zeur topics lijken als paddestoelen uit de grond te schieten.
Bokt is een gratis forum, niets moet staat nergens dat je lid moet zijn, je kan toch ook de topics lezen die je wel bevallen?

Asyaa schreef:
Niet typerend voor bokt ;)
Het is al vanuit de oudheid bekend dat als je zelf gefaald heb in het leven, je jezelf toch ophemelen door andere naar beneden te halen.

Kan ik mij volkomen in vinden +:)+

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:49

Ik denk ook dat het om de manier gaat waarop je je mening brengt. Punt hier op bokt is dat het vaak belerend wordt gedaan : "Ik vind dit en jij zit dus gewoon helemaal dik fout, klaar, punt"
Terwijl je best kan aangeven dat je het ergens niet mee eens bent, maar hierbij wel de persoon in kwestie in zn waarde kan laten. Door bijvoorbeeld ook altijd iets positiefs te noemen, in veel gevallen, of het nou persoonlijke kwesties of foto's zijn, zijn ook positieve dingen aanwezig.

Ik ben zo'n 2 jaar niet meer actief geweest op bokt, was het ook een beetje beu. Een poosje geleden plaatste ik mijn eerste post sinds 2 jaar, wat foto's van mijn zoontje op de menwagen, zonder cap of bodyprotector.
Ik kreeg gelijk een scala aan kritiek over me heen, op belerende toon, waarin zelfs de nasmaak hing dat ik een slechte moeder zou zijn.... toen dacht ik ook gelijk :"Bah, het blijft ook typisch bokt weer!"

Prima dat mensen moeite ermee hebben, en me daarop wijzen, maar de manier waarop.. je moet altijd in de verdediging omdat je volop wordt aangevallen. Als mensen het op een andere manier brengen, breng je geen verdediging in gang maar zet je mensen misschien aan het nadenken. Om op mijn voorbeeld terug te komen, als iemand gewoon netjes had gezegd :"Heb je wel eens over bescherming voor je kleintje nagedacht want...." i.p.v gelijk van wal te steken met "Onverantwoordelijk wat je doet, brengt je kind in gevaar, een goedemoeder doet zoiets in mijn ogen niet etc etc" , dan had ik misschien nagedacht: verrek, dat is helemaal geen slecht idee!

Nu voelde ik me alleen maar keihard aangevallen en beledigd, zelfs gekwetst in mijn moeder-wezen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:51

Ayasha schreef:

Tuurlijk zullen er mensen zijn die dat echt zo denken en weinig die het echt durven toe geven, maar als er 1 schaap over de dam is... dat geldt hier met name op bokt. En als jij dan nog het lef in je donder durf te hebben om te zeggen 'ik vind one night stands wel oke' dan ben je de gebeten hond.
Je mag niet tegen de meute ingaan, want dan ben jij de boosdoener en mag niemand een moraalridder noemen, want JIJ bent degene die ergens tegenin gaat :+

Nou heb ik weinig (niets) te schaften met wat anderen van mijn opmerkingen vinden, maar ik vind het wel jammer dat door bovengenoemde houding van bokkers andere bokkers zich geroepen voelen hun mond te houden. Ik pas daarvoor, maar genoeg mensen die na een bepaalde opmerking PBen: 'ik denk hetzelfde, maar ik ben bang voor een OW'. Dat is jammer :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:53

Dit zijn in de regel mensen die niets beters tedoen hebben dan de hele dag op internet te surfen, en hun eigen eigenwaarde op krikken ,door de nadruk te leggen op de... in hun ogen... minpuntjes van een ander.
En dat is eigenlijk best wel zielig want dit zijn in de echte wereld heeeeel eenzame figuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:54

Quellian schreef:
Ayasha schreef:

Tuurlijk zullen er mensen zijn die dat echt zo denken en weinig die het echt durven toe geven, maar als er 1 schaap over de dam is... dat geldt hier met name op bokt. En als jij dan nog het lef in je donder durf te hebben om te zeggen 'ik vind one night stands wel oke' dan ben je de gebeten hond.
Je mag niet tegen de meute ingaan, want dan ben jij de boosdoener en mag niemand een moraalridder noemen, want JIJ bent degene die ergens tegenin gaat :+

Nou heb ik weinig (niets) te schaften met wat anderen van mijn opmerkingen vinden, maar ik vind het wel jammer dat door bovengenoemde houding van bokkers andere bokkers zich geroepen voelen hun mond te houden. Ik pas daarvoor, maar genoeg mensen die na een bepaalde opmerking PBen: 'ik denk hetzelfde, maar ik ben bang voor een OW'. Dat is jammer :j

Ik ben er ook 1 die jou weleens zo'n PB heb gestuurt. Ik wilde geen OW krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:54

Trouwens nu ben ik alweer een voorbeeld! Al 3x maar liefst al zijn er 2 onbewust helaas...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:55

SANEX schreef:
Ik ben zo'n 2 jaar niet meer actief geweest op bokt, was het ook een beetje beu. Een poosje geleden plaatste ik mijn eerste post sinds 2 jaar, wat foto's van mijn zoontje op de menwagen, zonder cap of bodyprotector.
Ik kreeg gelijk een scala aan kritiek over me heen, op belerende toon, waarin zelfs de nasmaak hing dat ik een slechte moeder zou zijn.... toen dacht ik ook gelijk :"Bah, het blijft ook typisch bokt weer!"

Prima dat mensen moeite ermee hebben, en me daarop wijzen, maar de manier waarop.. je moet altijd in de verdediging omdat je volop wordt aangevallen. Als mensen het op een andere manier brengen, breng je geen verdediging in gang maar zet je mensen misschien aan het nadenken. Om op mijn voorbeeld terug te komen, als iemand gewoon netjes had gezegd :"Heb je wel eens over bescherming voor je kleintje nagedacht want...." i.p.v gelijk van wal te steken met "Onverantwoordelijk wat je doet, brengt je kind in gevaar, een goedemoeder doet zoiets in mijn ogen niet etc etc" , dan had ik misschien nagedacht: verrek, dat is helemaal geen slecht idee!

Nu voelde ik me alleen maar keihard aangevallen en beledigd, zelfs gekwetst in mijn moeder-wezen

Ik denk dat dit ligt aan de manier hoe jij de posts opvat.
Ik zie namelijk nette en onderbouwde posts in dat topic. Een iemand vraagt waarom hij geen cap op heeft, maar verder niets (dat is dus de enige niet onderbouwde) en de andere persoon doet het nog netjes onderbouwen ook.
Ik denk dus dat het aan je manier van opvatten ligt in dit geval ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:57

SANEX schreef:

En dat moet je zien uit te schakelen, dat het je persoonlijk raakt. Ik denk altijd maar 'ik ben een brede rug en een nog dikkere kont', ik verlies alles onderweg. Ik krijg ook weleens PBtjes dat ik denk ' :wow: ' en vervolgens denk: 'dies niet goed hoor'! Maar God heeft vreemde kostgangers.
Scheelt misschien ook dat ik niet onzeker ben over wie ik ben of wat ik doe, sta qua alles eigenlijk wel redelijk zeker in mijn schoenen en zal me zeker niet door zoiets als bokt persoonlijk laten kwetsen, beledigen of aanvallen. Mensen mogen proberen te kwetsen, me beledigen of aanvallen, maar het doet me zo weinig, zie het als een eer dat iemand de moeite neemt om giga op me in te hakken (dat vind ik nog het leukst van bokken :D ).

Laat je zeker niet in je moederschap onderuit halen door zoiets als users op een forum die geen idee hebben van wie ze tegenover zich hebben, zou zo zonde zijn, want het is niet nodig :)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:11

Cayenne, dat kan best een mede-reden zijn, maar als het om moederschap gaat, denk ik dat meerdere moeders sneller geneigd zijn het niet luchtig op te vatten. Het maakte me ook verder niet heel erg veel uit, ik had mijn eigen mening en standpunt ook en gad die ook duidelijk aan, maar had idd wel het gevoel in de verdediging te moeten, en dat is juist zo jammer en misschien wel het 'typisch bokt' waar het hier over gaat. Je hoeft toch niet altijd jezelf maar weer te moeten verantwoorden ? Maar wanneer een aantal elkaar gevonden hebben in hun mening, wordt het belerende toontje nog erger, terwijl dat dus niet perse nodig is bij het geven van je mening. Onderbouwd of niet, het blijft belerend, wijzend vingertje, foeifoei stoute bokker.

Quellian, laat me ook niet onderuit halen hoor, en heb er zodra het blauwe scherm weggeklikt wordt ook absoluut geen last meer van, maar op het moment van openen van je topic verwacht je een bepaalde reactie, en bij mij was het dus echt weer zoiets van "Ohja verrek, heb mn foto's op bokt geplaatst, daar gaan we weer"