Waar is de grens wat men schrijven mag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:14

Gelukkig maar dat u het geen ook doet ondervinden, vindt u wel wijs schrijven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:15

Heino schreef:
delerium schreef:
Heino, met alle respect, maar hoe verder de standpunten uiteen liggen, hoe interessanter de discussie kan worden toch?

Absoluut. Maar dan wel respectvol en niet door continu te smijten met termen als theedrinken, knuffelen en kop in het zand steken. Dat is niet inhoudelijk discussiëren.

En dat bedoel ik dus met populistische uitspraken. Echt, ik kan er niet meer tegen. De helft van Nederland lijkt wel een grote kudde blatende schapen geworden.
En om heel eerlijk te zijn is dit topic voor mij alweer op het randje. Ik voel mijn vulkaantje alweer borrelen.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 24-07-10 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:18

Citaat:
Heino, met alle respect, maar hoe verder de standpunten uiteen liggen, hoe interessanter de discussie kan worden toch?

Een interessante discussie is altijd leuk, onderwerp maakt dan eigenlijk niet eens heel veel uit. Een interessante discussie wordt echter wel altijd met respect voor elkaar gevoerd. Tuurlijk is het de 'kunst' om de ander te overtuigen van (minstens een deel van) je mening, maar dan wel door het gebruik van redelijke argumenten en nimmer door de ander te schofferen of zelfs intimideren. En er van uit gaan dat de ander ook wel eens (minimaal deels) gelijk zou kunnen hebben is eveneens noodzakelijk...
Helaas merk ik ook in het dagelijkse (echte ;) ) leven dat slechts weinig mensen de kunst van het fijn discussiëren nog beheersen. En dat is hartstikke jammer, of het nou om internet gaat of om het echte leven. Wat is er nou mooier dan op een prachtige zomeravond met een goed glas wijn en dito gezelschap een boompje op te zetten? Daar kan geen Bokt tegenop hoor ;)

delerium

Re: Waar is de grens wat men schrijven mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:18

En daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:19

phormicola uw laatste zin over dat het uiten van mening nils zal veranderen aan discriminatie en fascisme geeft mij hoop.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:21

slimmerik schreef:
Waar ik me aan erger en ik denk dat de TS zich daar ook aan erger is dat er kwetsend naar bevolkingsgroepen en gelovigen (van wat voor een geloof dan ook) gewoon lijkt toegestaan.

Maar ieder mens is gevoeliger.
Echte discriminerende opmerkingen als ga terug naar je land, zijn bij mij het hoogtepunt

Wat ik bedoel met ieder mens is anders/gevoeliger

Als iemand een mening geeft kan die d.m.v internet heel anders overkomen dan je bijv werkelijk bedoeld :)

Die persoon neemt dat dan ook anders op wat voor onnodige confrontaties zorgt.

Je hebt gelijk dat sommige reacties erg kort door de bocht/kwetsend etc. zijn
Maar sommige bokkers kunnen ook overdrijven

Is een heftige discussie kwetsend?
Dat is de vraag die bij mij opkomt :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:22

Anya schreef:
Ik heb deze topics een tijdje gevolgd en ik heb eruit geleerd dat netjes tegengas geven geen enkele zin heeft en alleen olie op het vuur gooit en wederop tegenreacties oproept. Daardoor houden dit soort topics zichzelf in stand helaas.

Dus ik negeer het tegenwoordig zoveel mogelijk. Helaas leven we tegenwoordig in een tijd waarin discriminatie en oordelen o.b.v. geloof, afkomst of overtuiging weer gemeengoed is. Triest maar waar.

Het is toch te gek voor woorden dat degenen die tegen zo iemand in het verweer komen met ows en ban bedreigd worden en degene die discrimineert door Bokt in bescherming genomen wordt. Want dat is waar TS het over heeft. Bokt vind dat ze gelijk heeft en dus hebben alle anderen ongelijk.
Ik voel me even meer dan 50 jaar terug in de tijd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:22

Enyaa schreef:

Neuh niet persé, zolang je maar je best doet elkaar respectvol te behandelen en je niet te verlagen tot het aanspreken van je discussiegenoten met theedrinkers en knuffelaars en struisvogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:23

Enyaa schreef:

Ligt eraan hoe ze gevoerd wordt.
Als dat met respect gedaan wordt en er worden goede argumenten gebruikt dan hoeft een pittige discussie zeker niet kwetsend te zijn, dan zal ze eerder voor begrip voor elkaars mening zorgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:24

Sonja schreef:
Citaat:

Een interessante discussie is altijd leuk, onderwerp maakt dan eigenlijk niet eens heel veel uit. Een interessante discussie wordt echter wel altijd met respect voor elkaar gevoerd. Tuurlijk is het de 'kunst' om de ander te overtuigen van (minstens een deel van) je mening, maar dan wel door het gebruik van redelijke argumenten en nimmer door de ander te schofferen of zelfs intimideren. En er van uit gaan dat de ander ook wel eens (minimaal deels) gelijk zou kunnen hebben is eveneens noodzakelijk...
Helaas merk ik ook in het dagelijkse (echte ;) ) leven dat slechts weinig mensen de kunst van het fijn discussiëren nog beheersen. En dat is hartstikke jammer, of het nou om internet gaat of om het echte leven. Wat is er nou mooier dan op een prachtige zomeravond met een goed glas wijn en dito gezelschap een boompje op te zetten? Daar kan geen Bokt tegenop hoor ;)

En helaas gaat het er in een goede discussie niet eens over dat je de ander van (een deel) van je mening probeerd te overtuigen.
Meningen zijn geen dingen die een persoon 'bezit', dezelfde mening zal door meerdere personen gedeelt worden en kan dus ook logischer wijs niet toebehoren aan een persoon.

De echte kunst van een discussie is om objectief ideeen te bekijken, van alle kanten, onderbouwen die hap, hier en daar bijschaven omdat jij ook geen zaligmakend brein hebt en uiteindelijk (hopelijk) tot een consensus te komen. Een echte discussie kan dan ook nooit emotioneel beladen worden, want emoties passen immers niet bij objectivisme. Tuurlijk kan het heftig worden, maar niet door emoties, maar door ongebreidelde brainpower.
Het gaat niet om het gelijk hebben, maar om de waarheid te achterhalen. Dat is het prachtige van een discussie :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:24

FaberSmid schreef:
phormicola uw laatste zin over dat het uiten van mening nils zal veranderen aan discriminatie en fascisme geeft mij hoop.

En dat er nog velen mogen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:28

phormicola schreef:
Het gaat niet om het gelijk hebben, maar om de waarheid te achterhalen. Dat is het prachtige van een discussie :)

:j
Vandaar dat je ook open moet staan voor de mening van anderen, en minimaal er van uit moet kunnen gaan dat daar ook 'iets' inzit. Als je niet bereid bent je mening bij te stellen als de ander je goede argumenten kan overleggen, dan heeft het voeren van een discussie geen zin.

Maar nu ga ik lekker slapen en daar is geen discussie over mogelijk ;) Welterusten voor een ieder!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:33

Sonja schreef:
phormicola schreef:

:j
Vandaar dat je ook open moet staan voor de mening van anderen, en minimaal er van uit moet kunnen gaan dat daar ook 'iets' inzit. Als je niet bereid bent je mening bij te stellen als de ander je goede argumenten kan overleggen, dan heeft het voeren van een discussie geen zin.

Maar nu ga ik lekker slapen en daar is geen discussie over mogelijk ;) Welterusten voor een ieder!

En daar wringt de schoen vaak, helaas. Want we kunnen ook objectief bekijken of er iets in die mening zit. Ik zie maar weinig posts voorbij komen waar dat ook echt het geval is, meestal is het gewoon napraterij.
Ik ben ook de eerste die m'n mening zal bijschaven. Laatst nog in de discussie over het achterbeen gebruik van Totilas bracht ik een hele stellige mening naar voren. Men was het er niet mee eens, ik vroeg om bewijs. Die kwam er, ik zag dat ik fout zat en ik was BLIJ dat ze me hadden laten zien hoe fout ik zat. Want het gaat mij niet om mijn gelijk, het gaat me om de waarheid. Een instelling die weinig mensen met me delen en dat betreur ik dagelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:36

OK nog één nadenkertje voor ik ga slapen dan;
Heeft die discussie echt DE WAARHEID aan het licht gebracht dan? Of heb je je bij de mening van de meeste op dat moment aanwezigen gevoegd?

;)

Truste!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:37

soms is het zelfs de kunst om in te zien dat niet alles één waarheid heeft. Maar ervan uitgaan dat dat wat de discussiepartner zegt bij voorbaat slecht en niet waar is is geen goede insteek

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:39

Met slowmotion video's kun je weinig discusseren :7 Elk mens met twee ogen kon zien dat het achterbeen goed werd gebruikt. niet geweldig, maar niet zo belabberd al ik dacht.

En je bij de mening van de aanwezigen voegen is helemaal niets mis mee, als die mening maar waarheid is ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:39

phormicola schreef:
Want het gaat mij niet om mijn gelijk, het gaat me om de waarheid. Een instelling die weinig mensen met me delen en dat betreur ik dagelijks.

Maar da's toch het hele idee van überhaupt informatie met elkaar delen: leren
?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:42

Maar dat is juist waarin het mis gaat... iemand die niet goed kan beargumenteren (wat voor mij vaak gelijk op gaat met er niet veel van weten en niet wil luisteren naar argumenten om ze te weerleggen) gaat met krachttermen, onwaarheden en stelligheden gooien om zich sterker te voelen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:47

@Delerium, sowieso is een sterke dichotomie in iemands mening bij voorbaat al ondoordacht. Goed vs. slecht, correct vs. incorrect, het is allemaal een pot nat. De waarheid ligt vaak in het midden van twee uitersten, helaas is de wereld nog steeds niet zwartwit, al zou dat wel makkelijker zijn.
Ik ga er dan ook bij voorbaat niet van uit dat iemands mening 'slecht' of 'goed' is, daar kijk ik niet eens naar, want het is gewoon weg niet zo belangrijk. Het gaat erom WAT er staat, ik ga daar geen label opplakken. Al is dat soms lastig over te brengen in gesprekken en daar gaat het soms al de mist in. Ik ben het dus volledig met je eens dat dat geen goede insteek zou zijn, om een lang verhaal kort te maken :')

Ik ben het er trouwens totaal niet mee eens dat niet alles objectief bekeken kan worden. De subjectiviteit die gepropageerd wordt is in mijn ogen volslagen...incorrect, om het netjes te houden. En dan kun je zeggen: Zie je wel, en ik vind dat niet, dus er is niet 1 waarheid, (ik zeg niet dat je dat zou doen, overigens) maar om vooruit te komen moet je als gesprekspartners dat soort banketstaaf terugspelingen achterwegen laten, omdat je anders niet vooruit komt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:49

Heino schreef:
phormicola schreef:
Want het gaat mij niet om mijn gelijk, het gaat me om de waarheid. Een instelling die weinig mensen met me delen en dat betreur ik dagelijks.

Maar da's toch het hele idee van überhaupt informatie met elkaar delen: leren
?

Dat is inderdaad het idee erachter. Maar zoals je wel vaak om je heen zal zien, kunnen weinig mensen dat ideaal los zien van hun eigen persoon.

Trouwens, dames en heren, we gaan volledig offtopic :7
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 24-07-10 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:50

dichotomie... daar laat de kennis van taal me wat in de steek. Wat houdt dat in?

Overigens geloof ik wel degelijk in verschillende waarheden, maar kan ik me ook aansluiten bij de rest van je post. Ik probeer een voorbeeld te bedenken maar ik kan er even niet opkomen... sorry

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:51

sarabande schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat degenen die tegen zo iemand in het verweer komen met ows en ban bedreigd worden en degene die discrimineert door Bokt in bescherming genomen wordt. Want dat is waar TS het over heeft. Bokt vind dat ze gelijk heeft en dus hebben alle anderen ongelijk.
Ik voel me even meer dan 50 jaar terug in de tijd.

Dat is ook moelijk en onbegrijpbaar, zo ook voor bokt denk ik maar zo?
Helemaal als die persoon ook nog doeg naschoppen met de moderator opmerking (waarschuwing) en openbaar steeds schrijft op wat getemt te hebben. Van mij mag men zich uitleven met temmen, wordt ik niet anders van.
Al die ow's en bans hebben niks terweeg gebracht, maar wel een goed gesprek met een moderator. Dus wat is dan wijsheid, weer ow en ban met als gevolg dat ik wederom dwars wordt. Of even weer een pb sturen en mij terecht wijzen met een waarschuwing en toelichting?
Ook zal ik gewoon minder onnozel moeten worden, vandaar ook dit topic. Misschien denk ik te zwartwit maar weiger grijs te denken.
Als ik het al zo moeilijk heb, kan men na gaan hoe moeilijk men hegmegmij zal hebben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:51

FaberSmid schreef:
Denk dat het vaak een combinstie van is, maar voor mij is het echter een raafsel waar de grens doet liggen. Vandaar dat ik u alle de vraag stel, in de hoop dat ik die grens doe leren begrijpen.
Lees de laatste tijd dingen die niet op mijn persoon van toepassing zijn, maar toch kwetsend over doen komen door persoonlijke ervaringen. Discriminatie en fascisme bijvoorbeeld, kan ik gewoon simpelweg niet negeren. Hoe ten zeerste ik ook mijn best doe, schrijf ik toch een reactie wat mij persoonlijk te ver doet gaan. Onnozel van mij, zal toch moeten leren wijselijk te blijven negeren.
Dat net zo bij fout beschreven paardenzaken en foute antwoorden.
Mijn grenzen weet ik, maar die van bokt niet omdat ik die niet kan begrijpen.

Ik doe hetzelfde en snap Bokt ook niet. Kan je niet helpen dus maar begrijp wat je bedoelt :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:52

dichotomie is een twee-deling, zonder een grijs gebied ertussen in. Dus zwart/wit denken :)

Ik ook hoor Delerium, het is ook al laat :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:52

delerium schreef:
dichotomie... daar laat de kennis van taal me wat in de steek. Wat houdt dat in?

Tweedeling tussen twee extremen :)