Typisch bokt weer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:46

Maar ik snap wel dat Bokt ook een soort voorbeeldfunctie is voor de jongere ruiters. Dus dan is het plaatsen van foto's met een cap verstandiger dan zonder.
Wat iemand doet zal mij verder een worst wezen, maar het is jammer als een kind het na doet en een ongeluk krijgt.
Dus wat mij betreft mogen de rijfoto's zonder cap eruit gehaald worden. Al is dat redelijk streng.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:49

stef schreef:
denk het niet ;)
Ik heb het over vroeger --> toen er nog geen internet was ;)
Ik stik van de foto's van toen ik een jaar of 12 was, crossend op een shetlander zonder zadel, met een halstertje en 2 halstertouwen als teugels, zonder cap... En niemand die toen vroeg van hoe of wat

Dan hadden we het idd niet over hetzelfde _O-

Maar om dan antwoord op jouw vraag te geven: komt dat niet doordat mensen tegenwoordig meer over de risico's weten? Tegenwoordig zijn er veiligere caps te koop, bodyprotectors etc etc. Mensen worden meer geïnformeerd over de risico's denk ik. Ik denk dat dat mensen bewuster maakt, over hoe het verstandig is om met met je paard bezig te zijn (en hoe je verstandig je kinderen met hun paard kunt laten omgaan).

Desalniettemin, ik zondig ook wel eens hoor ;) Daarom vraag ook eerder, waarom iemand bijvoorbeeld geen cap op doet, dan dat ik zeg dat het niet echt verstandig is, bij wijze van spreke (ik geloof namelijk niet dat ik vaak reageer op dat soort dingen :') ).

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:49

jong of niet, 't is ieders eigen keuze, neem aan dat jongere kinderen ook onder toezicht rijden.
en als het dan 'n keer gezegt wordt prima, maar ik zie 't nut er nooit van in dat iedereen 't dan maar even 100x gaat herhalen..
haha idd, schapengedrag Anneomie

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:50

Dat herhalen kan ik me idd ook aan ergeren :o Ik ga ook niet in een topic reageren, als ik geen aanvulling (denk te) heb(ben). Dat is ook gewoon nutteloos, imo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:51

AnnemiekvM schreef:
Maar ik snap wel dat Bokt ook een soort voorbeeldfunctie is voor de jongere ruiters. Dus dan is het plaatsen van foto's met een cap verstandiger dan zonder.
Wat iemand doet zal mij verder een worst wezen, maar het is jammer als een kind het na doet en een ongeluk krijgt.
Dus wat mij betreft mogen de rijfoto's zonder cap eruit gehaald worden. Al is dat redelijk streng.

Dit lijkt me nogal overdreven, maar het interesseert mij eigenlijk helemaal niets of een ander zijn cap wel of niet op doet, wel/niet met slof rijdt of allerlei akelige dingen doet die ik nooit zou doen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:51

Maar de jongere ruiters zijn minderjarig en ik neem aan dat de ouders dan nog altijd bepalen hoe en wat en hun kind niet zonder cap, met slippers of wat dan ook op een pony/paard laten stappen (hoop ik tenminste := ). De ouders zijn altijd nog verantwoordelijk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:52

Illusion schreef:
jong of niet, 't is ieders eigen keuze, neem aan dat jongere kinderen ook onder toezicht rijden.
en als het dan 'n keer gezegt wordt prima, maar ik zie 't nut er nooit van in dat iedereen 't dan maar even 100x gaat herhalen..

Inderdaad, 1 keer zeggen is voldoende.

@ Lovely
Ik had er ook bij gezet dat het heel streng klinkt, maar Bokt is een bekende site en zou het goed begrijpen als daar een goed voorbeeld belangrijk wordt.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:52

Caploze foto's weghalen heeft imo ook totaal geen zin. Ieder willekeurig kind weet tegenwoordig Google te vinden. Typt daar "paardrijden" in en komt vast genoeg foto's tegen van ruiters zonder cap.

*gaat maar proberen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:54

AnnemiekvM schreef:

Ja maar ik denk dat dat helemaal niet meer zo van toepassing is, aangezien rijden met cap allang de norm is geworden. Ik rijd nu 10 jaar oid, en toen ik begon waren caps allang verplicht, op de manege droeg iedereen een cap en anders kwam je de les niet in. Op pensionstallen werd ook gewoon van je verwacht dat je je cap droeg, anders kwam je ook de bak niet in...

Op het moment dat je hem dan als jongere ruiter afzet maak je al een bewuste keus, en weet je dat het een risico is. Dus die ruiters zullen zich er echt niets van aantrekken dat anderen wel een cap dragen vaker.
Het is niet zo dat bokt er aan kan bijdragen dat het dragen van een cap de nieuwe norm wordt, en daarmee een nieuwe trend zet ofzoiets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:55

AnnemiekvM, ik snap je punt wel, maar ik denk dat bokt.nl zich dan een functie aanmeet die het niet heeft.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:55

een goed voorbeeld is wel belangrijk natuurlijk, maar wij zijn alsnog niet verantwoordelijk. wat iedereen doet, moet hij/hij helemaal zelf weten, al ga je ondersteboven hangen. 1x hetzelfde commetaar is genoeg, zeker als 't aangegeven wordt dat het zijn of haar eigen keus is. ik heb ook altijd het idee dat zogauw 1 iemand er iets van zegt, iedereen volgt en 'n beetje naar 'n reltopic gaat werken.. jammer dat..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:57

Menino schreef:
Op het moment dat je hem dan als jongere ruiter afzet maak je al een bewuste keus, en weet je dat het een risico is.

Ik denk dat heel veel jongere mensen de gevaren wel kennen, maar denken dat zij zelf een veeeeeel kleiner risico lopen. Grofgezegd, jongere mensen wéten niet beter omdat ze daar nog niet goed toe in staat zij ivm hersenontwikkeling. Dus ik denk dat je zeker jongeren wel aan mag spreken op bepaald gedrag. Van ouderen mag je idd wel verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn (ok, de meeste ouderen dan :P)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:59

Illusion schreef:
ik heb ook altijd het idee dat zogauw 1 iemand er iets van zegt, iedereen volgt en 'n beetje naar 'n reltopic gaat werken.. jammer dat..

En dan vooral jammer dat dan de echt serieuze vragen, opmerkingen, tips etc. worden vergeten, aangezien het "rellen" de rest dan overheerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:02

Heino schreef:
Menino schreef:
Op het moment dat je hem dan als jongere ruiter afzet maak je al een bewuste keus, en weet je dat het een risico is.

Ik denk dat heel veel jongere mensen de gevaren wel kennen, maar denken dat zij zelf een veeeeeel kleiner risico lopen. Grofgezegd, jongere mensen wéten niet beter omdat ze daar nog niet goed toe in staat zij ivm hersenontwikkeling. Dus ik denk dat je zeker jongeren wel aan mag spreken op bepaald gedrag. Van ouderen mag je idd wel verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn (ok, de meeste ouderen dan :P)

ja maar dat heeft dan weer niet zoveel met voorbeeldfunctie te maken...
operkingen erover, ben ik 't wel mee eens. Maar niet dat dat de taak van bokt is (buiten 't feit dat dat ook nog eens vaak onzinnig is ) :) Toch eerder van pensionstal/ouders/instructrice etc.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:03

ja idd, dan wordt zo'n topic ook ineens heel actief, komen er heel veel mensen '''meerellen'' todat er een slotje op komt.
vind het stiekem ook leuk om reltopic's door te lezen :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:04

wendyashley schreef:
Hmmm hoop toch niet dat je mij bedoeld TS ;) , over die teenslippers met gebroken voet. Heb namelijk wel iets geplaatst over manege paard op mijn blote voet en een kans op breuk wat achteraf kneuzing bleek te zijn maar heb er niet over gezeurd en vind mezelf ook nogal :o? door die actie.

Over het typisch bokt.....denk eerder typisch mens, er valt altijd wel wat te zeuren. De beste stuurlui staan aan wal maar eerlijk is eerlijk....er is maar een kleine kans dat je foutloos door het leven gaat. Al doende leert men!!!

Het enige wat ik bloed irritant vind op bokt is het kudde gedrag,de welbekende schapen over de dam.
Vriendjespolitiek komt hier ook steeds meer voor.....bij de één ziet het rijden er prachtig uit en ach.....tja die cap...volgende keer beter...eigen keuze blablabla en een ander word volledig afgebrand omdat het cappie ontbreekt.

Iedereen is vrij om zijn mening te geven maar tevens net zo vrij om keuzes te maken op eigen risico.

verder vind ik bokt heel leuk hoor :D

Hahaha nee hoor, ik wist niet eens dat er iemand was die dat daadwerkelijk gedaan had :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:05

Menino schreef:
ja maar dat heeft dan weer niet zoveel met voorbeeldfunctie te maken...

Hmm ik weet niet, als cap op je kop de norm is op Bokt zet het jonge mensen misschien wel aan het denken :) Men wil immers niet opvallen, en zeker niet op jongere leeftijd, dus volg je de norm. Norm op Bokt is alleen een beetje versplinterd, althans, er is geen duidelijke norm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:06

AnnemiekvM schreef:
Illusion schreef:

Inderdaad, 1 keer zeggen is voldoende.

als 1 iemand iets zegt over een bepaald iets, en daarna niemand precies dezelfde tip geeft, of het er mee eens is dat die tip gegeven wordt, ik neem niet snel iets van 1 iemand aan hoor, dus ik ben meestal wel blij als er door meerdere mensen hetzelfde commentaar gegeven wordt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:07

wendyashley, dat ''vriendjespolitiek'' zie ik idd ook wel eens, bij de ''bekendere'' bokkers valt nooit wat aan te merken behalve oehh en aaah, maar zogauw 'n onbekend iemand dat doet is 't gevaarlijk ofzo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:08

Over de spelfoutjes: ja, ik weet dat ik ze maak, ik zuig in spelling en k ben te lui om me er echt in te verdiepen. Tel daarbij op dat mijn opleiding in het Engels is en k dat dus het meeste spreek. Het boeit me ook niet. Maar ik roep dan ook niet 'typisch bokt' als iemand me erop wijst, ik probeer te leren van de fouten/foutjes die ik maak.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:08

Helmoni, nou sorry hoor maar ik hoef echt geen topic met allemaal dezelfde reactie als ''volgende keer cap op'' terwijl ik goed aangeef dat ik hier GEEN reactie op hoef, en het mijn eigen keus is.
dit is maar 'n voorbeeldje hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:09

Illusion schreef:
wendyashley, dat ''vriendjespolitiek'' zie ik idd ook wel eens, bij de ''bekendere'' bokkers valt nooit wat aan te merken behalve oehh en aaah, maar zogauw 'n onbekend iemand dat doet is 't gevaarlijk ofzo

Ik vind dat net zoiets als 'de jury houdt niet van fjorden/friezen/Jazzen/onbekende vaders/Haflingers/schimmels etc etc etc'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:12

maar ik persoonlijk heb dan weer een beetje mijn twijfels of mensen zich iets aantrekken wat de norm is op bokt....
Wat je in je directe omgeving ziet heeft toch meer invloed dan een internetforum lijkt me zo. Ik ben iig 'opgevoed' met het idee dat een cap heilig is, en ik heb in de 10 jaar dat ik rijd misschien 2 of 3 keer zonder cap gereden omdat ik toen niet anders kon :) ... En mijn eigen paarden waren een luie brave fries, en een luie brave haflinger waar ik amper vanaf viel.
Laat ik nu ookal een geruime 7 jaar op bokt zitten, maar of mensen op bokt hun cap droegen of niet, heeft echt nooit ook maar een greintje invloed gehad op of ik hem zelf opdeed :+ En ik was jong (11 :P ) toen ik op bokt kwam... :P

RoodZonnetje

Re: Typisch bokt weer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:16

Het zal niet bij iedereen even veel invloed hebben Menino, is van meerdere factoren afhankelijk. Maar als je met zoiets simpels als cap verplichten een bijdrage kan leveren aan een reëelere risicoperceptie (en daarmee de kans op hersenletsel etc. doet verminderen) is dat het toch waard?

Anoniem

Re: Typisch bokt weer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:25

hmm niet als de kans maar heel klein is dat het effectief is (en dat is wat ik persoonlijk denk, en daar zal 't verschil hem wel inzitten) en je er wel een heleboel foto's mee uitsluit om geplaatst te worden. En wat te denken van bv. ruiters die Z rijden ? En dus gewoon met een hoedje mogen starten :)

Ik denk ook niet dat het helpt dat hier alleen foto's van mensen met cap staan, om het gevoel van 'dat overkomt mij toch niet' te verminderen . Want 't punt is gewoon dat de kans eigenlijk idd ook niet zo heel groot is dat het net jou overkomt.. Nu zou het feit dat het risico er is in feite genoeg moeten zijn, aangezien iedereen denkt 'dat overkomt mij niet' en 't sommige mensen toch echt overkomt..
Maar dat los je dus niet op door het goede voorbeeld te geven denk ik.. :)