Bokt maakt mensen lui?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Re: Bokt maakt mensen lui?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:13

Ach.. Uiteindelijk komt het er op neer dat het toch wel zo door zal gaan, misschien komt er over een paar jaar nog eens zo'n topic, maar heel bokt verander je er uiteindelijk niet mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:14

Bramasole schreef:
Niet alleen googlen maar ook het opzoeken van soortgelijke onderwerpen op Bokt die al uitvoerig zijn beantwoord, wordt nogal eens "vergeten". Je ziet zoveel topics voorbij komen die allang en breed zijn uitgekauwd.

Daar ben ik het volkomen mee eens, sommige bokkers maken hier echt een potje van en open rustig een topic waar dr al een paar van zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:15

Bramasole schreef:
Niet alleen googlen maar ook het opzoeken van soortgelijke onderwerpen op Bokt die al uitvoerig zijn beantwoord, wordt nogal eens "vergeten". Je ziet zoveel topics voorbij komen die allang en breed zijn uitgekauwd.

Dat is wel een interessant onderwerp om over te discussiëren. Ieder jaar zijn er eigenlijk wel nieuwe mensen actief op Bokt met nieuwe meningen. Wat misschien 8 jaar geleden als waar werd aangenomen, zijn nu andere inzichten over. Bovendien zijn er al zo veel topics geopend dat het bijna niet te doen is om alle topics te sluiten over onderwerpen die al vaker aan bod geweest zijn. Bijna alles is min of meer op te zoeken op Bokt enkel de ervaringen wisselen. Daarom lijkt het me wel fijn voor mensen om gewoon te kunnen praten met elkaar over het geen wat ze bezig houdt zodat ze gelijk feedback kunnen krijgen als ze reactie willen hebben op hun persoonlijke ervaring.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:18

Ik denk dat je daar ook weer onderscheid in kan maken tussen 'bokt-topics' (de zogenoemde google-topics op bokt niveau, zoals 'wat stop ik in mijn paarden ehbo-kist, in mijn poestkist, en wat neem ik mee op wedstrijd') en echte discussie-topics.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:20

PureSylk schreef:
Ach.. Uiteindelijk komt het er op neer dat het toch wel zo door zal gaan, misschien komt er over een paar jaar nog eens zo'n topic, maar heel bokt verander je er uiteindelijk niet mee..

Niet als iedereen dit elkaar aan blijft praten. Maar Bokt verandert wel degelijk - vergelijk bepaalde dingen maar met hoe het een aantal jaar terug was. Sommige dingen zijn flink toegenomen - omdat ze worden toegestaan. Andere dingen zijn flink afgenomen. En dingen worden heeeeel snel overgenomen op Bokt - dat alleen al lijkt me bewijs genoeg dat het beinvloedbaar is. Als we zorgen dat het slotje eerder komt dan het nuttige antwoord, en het dus de moeite niet meer echt loont om de vraag te stellen, zullen ze ook minder voorkomen. (Ze verdwijnen uiteraard niet helemaal, maar een flinke verbetering zou al mooi zijn, toch?)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:21

Iris82: een voorbeeld. Er zijn veel topics over knieën die op slot slaan bij paarden (patella fixatie). Alle trainingsadviezen, bekap-beslaan adviezen, spuiten e.a. behandelingen staan uitgebreid omschreven. Deze aanpak is in de loop der jaren niet veranderd maar moeten er dan nieuwe topics over komen met de vraag "wat moet ik doen"?

Net als de winterdekens en het voeren van je veulen, heel veel topics.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:23

Dat is zo. In iedergeval zijn de mensen in dit topic al bereikt.
Hoe gaat dit eigenlijk op TV? Daar is bijna alles googlebaar zou je zeggen?
Behalve dan meningen over 'wat is de beste laptop, telefoon, koelkast'

Citaat:
Net als de winterdekens en het voeren van je veulen, heel veel topics.

Elk jaar zie je inderdaad de 'wanneer gaat de winterdeken af, en de winterdeken weer om' topics terug komen. Aan de ene kant onnuttig, aan de andere kant misschien ook wel handig, omdat het elk jaar anders is, en je ook geen precieze temperatuur aan kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:26

En zoals van de week op BB.....De topics over knaagdieren die het warm hadden schoten als paddestoelen uit de grond, is het toch niet veel gevraagd als je eerst even om je heenkijkt voordat je een topic opent?

Wbt het n iet handig zijn met computers, ik ben wel handig maar heb een broertje dood aan google.
Dus ik zou zo''n topic ook kunnen openen, nadat ik eerst om mij heen heb gekeken of dr niet een soort gelijk staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:26

PureSylk schreef:
Hoe gaat dit eigenlijk op TV? Daar is bijna alles googlebaar zou je zeggen?

Er zijn een paar dingen die regelmatig terugkomen ('welke telefoon'), maar voor de rest komen er toch regelmatig vragen bij die toch iets minder voor de hand liggen, en die vooral makkelijk googlebaar zijn als je weet waarop je moet googlen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:27

Ik vind het nog erger als de TS (vaak in kleine lettertjes) schrijft "ik had geen zin om het op te zoeken". Eh? Opzoeken gaat volgens mij nog sneller dan een topic erover openen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:29

Inderdaad de knaagdieren en konijnen topics i.c.m. het weer, bleven komen. Gewoon even kijken is toch niet zo veel gevraagd. Mensen doen moeite om serieus te beantwoorden op vragen die voorbij komen, dan mag je van een TS-er ook verwachten eerst even serieus rond te kijken op Bokt.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:31

Ben het helemaal met je eens zus, maarrrrrrrr
wist je dat elke keer dat je iets in toetst op google het net zoveel energie kost als het koken van een volle kan waterkoker!??
dus ja misschien toch beter bokken :+ zijn gewoon de groene bokkers onder ons?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:33

Ehm, misschien ook handig om dan even uit te zoeken hoeveel energie een topic openen op bokt kost, voordat je zomaar dingen gaat roepen over 'groene bokkers' :=

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:35

Zou een goed idee zijn maar ik ga er niet van uit dat dat zoveel energie kost omdat de server van google heel ver weg zit..
dat schijnt het verschil te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:56

Shadow0 schreef:
PureSylk schreef:

Niet als iedereen dit elkaar aan blijft praten. Maar Bokt verandert wel degelijk - vergelijk bepaalde dingen maar met hoe het een aantal jaar terug was. Sommige dingen zijn flink toegenomen - omdat ze worden toegestaan. Andere dingen zijn flink afgenomen. En dingen worden heeeeel snel overgenomen op Bokt - dat alleen al lijkt me bewijs genoeg dat het beinvloedbaar is. Als we zorgen dat het slotje eerder komt dan het nuttige antwoord, en het dus de moeite niet meer echt loont om de vraag te stellen, zullen ze ook minder voorkomen. (Ze verdwijnen uiteraard niet helemaal, maar een flinke verbetering zou al mooi zijn, toch?)

Als we nou eens zorgen dat er naast een slotje ook een OW komt? Dan word het ook al minder.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:06

Chiqa schreef:
Ik vidn het zeer onbeleefd om met zo'n linkt te gaan zitten gooien.
Ligt er natuurlijk wel aan wat er gevraagd wordt, idd de vraag 'wanneer begint de voetbal' is idd niet zo handig, je heb toch een gids?
Maar eens een discussie startten over ervaringen vind ik het vrij onbeleefd om zonder onderbouwing zo'n link neer te kwakken.

Zo gek vind ik het anders niet, die linken kunnen ook nuttige informatie bevatten. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:11

Asyaa schreef:
Als we nou eens zorgen dat er naast een slotje ook een OW komt? Dan word het ook al minder.

Waarom? Klinkt mij wel heel rigoureus in de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:40

doerakje schreef:
Ben het helemaal met je eens zus, maarrrrrrrr
wist je dat elke keer dat je iets in toetst op google het net zoveel energie kost als het koken van een volle kan waterkoker!??
dus ja misschien toch beter bokken :+ zijn gewoon de groene bokkers onder ons?

Dit wist ik niet, zet mij nog meer aan het denken.
Ik zoek ook op http://www.ecosia.org/ doe je nog een goede dienst mee ook.

doerakje schreef:
omdat de server van google heel ver weg zit..

Waar staat die dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:20

Asyaa schreef:

Dat denk ik niet... je blijft daarmee achter de feiten aanlopen. Want mensen komen al snel met 'oh, dat wist ik niet'. En er zijn ook niet zoveel die het herhaaldelijk doen. Maar ja. Als alle gebruikers het 1 keer doen, heb je toch ruim 100.000 onnodige topics...

Ik denk dat OW's niet het eerste middel hoeven te zijn hierbij - het is vooral dat die topics NIET nuttig meer moeten zijn voor degene die het plaatst (doordat ze geen antwoord krijgen), snel te modden hierop (hoe sneller ze weg zijn, hoe beter, en hoe minder andere lezers het idee krijgen dat je alles op Bokt kunt gooien), en tot slot moeten de topics niet gesloten worden met 'het antwoord is inmiddels gegeven, slotje', maar iets als 'we zouden het op prijs stellen dat je eerst googlet, slotje'. Zodat de TS en alle meelezers (kunnen) weten dat het niet de bedoeling is om alles maar neer te gooien op Bokt.

Maar wij kunnen als medegebruikers ook invloed hebben op hoe topics verlopen. Zolang het plaatsen van topics voordelig blijft (doordat er een nuttig antwoord komt), zullen mensen het blijven proberen. En als ik daar zelf invloed op heb, gebruik ik die liever dan te wachten op de mods.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:56

Babel schreef:
Als eerste even, nee ik kan me er niet druk om maken, het is gewoon iets wat me opvalt:

Ik kom steeds vaker topics tegen die niet paardgerelateerd zijn waarin mensen om tips/info vragen.
Ik heb het idee dat bokkers bokt zien als hun eigen google en maar een topic openen om daar om de info te vragen die via google met een druk op de knop zo in beeld verschijnt, zonder dat je een topic hoeft te openen en op reactie's hoeft te wachten.
Een voorbeeldje:

Als je iets wilt scheren op de kont van je paard, ik noem maar even wat, niks persoonlijks bedoeld, dan kun je toch net zo goed even google openen, afbeeldingen klikken en symbool of figuur intoetsen.
Krijg je een hele rits met afbeeldingen waar je uit kunt kiezen.

Als je wilt weten hoe de ervaringen zijn met een bepaald merk/bedrijf/apparaat, dan kun je dat toch ook net zo goed even googlen?

Dus, wat vinden jullie, worden bokkers te lui om even een tabje met google te openen en knallen ze daarom maar alle vragen op bokt?
Of vinden jullie het juist handig om bokt om antwoord te vragen, omdat je dan makkelijker contact kunt hebben en ervaringen uit kunt wisselen?

Het valt mij ook wel op.
Zelf vraag ik ook wel dingen op Bokt, maar gebruik wel altijd eerst de zoekfunctie of google, kan ik het niet vinden dan kan bokt erg handig zijn.
Er zitten zo enorm veel mensen op Bokt die absoluut goede tips en adviezen hebben.
Maar ik kom ook wel topics tegen dat ik denk van: Google even en je krijgt het er zo uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:26

Op LZP staat de volgende regel in het charter:

Citaat:
# Als je vraag met een simpele zoekopdracht in Google te beantwoorden is, loop je het risico dat je topic gesloten wordt.

Het is dus duidelijk niet de bedoeling om dit soort topics te plaatsen en we proberen ze zo snel mogelijk te sluiten. Een OW is wel een erg zware sanctie voor zo'n overtreding, het lijkt me niet dat we als Bokt die weg op moeten willen gaan en iedereen voor het minste of geringste een OW te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:32

Karl66 schreef:

Alleen leest niemand die dingen, dus erg veel effect heeft het niet dat het erin staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:56

Karl66 schreef:

Citaat:
# Als je vraag met een simpele zoekopdracht in Google te beantwoorden is, loop je het risico dat je topic gesloten wordt.

Het is dus duidelijk niet de bedoeling om dit soort topics te plaatsen en we proberen ze zo snel mogelijk te sluiten. Een OW is wel een erg zware sanctie voor zo'n overtreding, het lijkt me niet dat we als Bokt die weg op moeten willen gaan en iedereen voor het minste of geringste een OW te geven.

Wij hadden er nooit problemen mee ;)
Die mensen die de moeite niet willen doen om een simpele zoekopdracht te doen, hoefden wij niet op het forum. Vaak zijn het toch de zelfde die eerst een topic aan maken, en dan terwijl ze wachten op een antwoord zelf pas gaan googlen / zoeken.

@Shadow0

Dat is dus nog 1 stap erger dan google topics ;)
Topics maken die in een sticky worden beantwoord :+ (oftewel 2 cm hoger staat op het beeld)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-10 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:57

Het heeft nut, omdat die topics met een verwijzing naar die regel gesloten worden. Als mods zal je toch eerst moeten afspreken waar je wel en waar geen actie op onderneemt. Die regel is daar een uitvloeisel van en dat betekent dat als we zulke topics tegenkomen, dat ze gesloten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:33

Karl66 schreef:
Het heeft nut, omdat die topics met een verwijzing naar die regel gesloten worden.

Behalve dan dat dat dus niet zo is. In de sluitpost wordt meestal helemaal niet verwezen naar die regel.

Citaat:
Die regel is daar een uitvloeisel van en dat betekent dat als we zulke topics tegenkomen, dat ze gesloten worden.

Die regel betekent dat als jullie zulke topics tegenkomen, ze gesloten zouden moeten worden. Het gebeurt lang niet altijd, het komt zelfs behoorlijk regelmatig voor dat er al mods in een topic zijn geweest dat niet aan de regels voldoet (bv om te verplaatsen, een titel aan te passen) en dat er dan nog niets gebeurt zonder dat er expliciet getemd wordt.