Wordt bokt gebruikt/misbruikt voor de handel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:08

KWPN19 schreef:
Ik vind inderdaad dat het vaak voorkomt dat een handelstal in een kwaad daglicht wordt gezet.

Elk verhaal heeft twee kanten en als er iemand op bokt zit die het niet eens is geworden (met de gang van zaken tussen de handelaar en de persoon in kwestie) en die ook nog een vriendenkring heeft op bokt,dan zit je met de gebakken peren.

Mocht een handelstal nou ook nog een 100 paarden in een jaar verkopen dan zit er geheid een persoon tussen die niet tevreden is.

En Wat dan? Juist melden op bokt.

Maar speciaal een account maken om in ieder topic daar over op een zwaar aanvallende toon alle negatieve reacties de grond in te boren siert iemand nou ook niet echt..

Sterker nog, het roept eerder vragen op :?

slimmerik

Re: Wordt bokt gebruikt/misbruikt voor de handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:12

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:39

Tja.... dán moet bokt ook gewoon zeggen: helemaal geen verhalen - niet uit eerste, noch tweede of weet ik veel hoeveelste hand! Want willekeur in modden wekt alleen maar erger en nog maar meer onduidelijkheid op.
Dat de ene zijn verhaal wél mag vertellen, en de ander gelijk een slotje op het topic krijgt (en misschien ook nog wel een maatregel aan de broek krijgt) wekt m.i. nu niet echt het idee dat het toegestaan is om je verhaal kwijt te kunnen.

Trek dan gewoon duidelijk een lijn en zeg: heb je een probleem met wie of wat dan ook: jammer maar dan moet je niet meer bij bokt zijn.

Maar dan ook geen topics op FZ waar staat: wie heeft er problemen met bokker X als het om stukgelopen transacties op EA gaat, want dat is dan ook meten met twee maten, mensen die geband worden omdat een verkochte frontriem van 1 euro tegenvalt.....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:00

Lovely schreef:
Bokt is er echt buitengewoon goed in om de verkeerde mensen de hand boven het hoofd te houden :). Bokt zit vol met users die andere mensen geld afhandig willen maken op allerlei oneerlijke manieren en dat wordt gewoon goed gevonden. Naast de handel in brakke paarden uit binnen- en buitenland gebeurt het ook in de periferie, er worden waardeloze producten verkocht, zowel materieel (poeders, smeersels, olietjes enzovoort) als immatrieel (lessen, karakterschetsen, readings en ga zo maar door). Een ontzettend goed voorbeeld is natuurlijkd e vlucht die de AdB methode heeft genomen via en dankzij bokt. Maar zo zijn er dus nog meer voorbeelden. Bokt wordt door heel veel mensen gezien als een geldmachine en daar wordt dus ook naar gehandeld.

_/-\o_

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:32

Barmat schreef:
Tja.... dán moet bokt ook gewoon zeggen: helemaal geen verhalen - niet uit eerste, noch tweede of weet ik veel hoeveelste hand! Want willekeur in modden wekt alleen maar erger en nog maar meer onduidelijkheid op.
Dat de ene zijn verhaal wél mag vertellen, en de ander gelijk een slotje op het topic krijgt (en misschien ook nog wel een maatregel aan de broek krijgt) wekt m.i. nu niet echt het idee dat het toegestaan is om je verhaal kwijt te kunnen.

Trek dan gewoon duidelijk een lijn en zeg: heb je een probleem met wie of wat dan ook: jammer maar dan moet je niet meer bij bokt zijn.

Maar dan ook geen topics op FZ waar staat: wie heeft er problemen met bokker X als het om stukgelopen transacties op EA gaat, want dat is dan ook meten met twee maten, mensen die geband worden omdat een verkochte frontriem van 1 euro tegenvalt.....

Ja!
Want daar heb ik nog steeds geen antwoord op!
Het team mag zélf iemand te kijk zetten als het om een stukgelopen EA transactie gaat. (en ook dat valt niet te bewijzen,behalve PB's doorsturen naar een mod, PB's zijn bewerkelijk :)* )
Dus het team mag iemand te kijk zetten, maar een ervaring uit de eerste hand wordt op slot gedaan,en ervaringen uit eerste hand worden verwijder/zodanig bewerkt dat er geen negatieve reactie meer in te lezen is.
Waarom?
Waarom zo oneerlijk, dat is toch nergens voor nodig?
Ik hoop dat er een mod is die deze vraag voor me kan beantwoorden want ik vind het nogal krom.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:43

slimmerik schreef:
Vooralsnog veel willekeur in het modden lees ik net: [FZ] Onterecht gesloten topics???

En ook hier is een slotje opgedaan??!!!!! Het wordt steeds gekker....

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:59

Lovely schreef:
Bokt is er echt buitengewoon goed in om de verkeerde mensen de hand boven het hoofd te houden :). Bokt zit vol met users die andere mensen geld afhandig willen maken op allerlei oneerlijke manieren en dat wordt gewoon goed gevonden. Naast de handel in brakke paarden uit binnen- en buitenland gebeurt het ook in de periferie, er worden waardeloze producten verkocht, zowel materieel (poeders, smeersels, olietjes enzovoort) als immatrieel (lessen, karakterschetsen, readings en ga zo maar door). Een ontzettend goed voorbeeld is natuurlijkd e vlucht die de AdB methode heeft genomen via en dankzij bokt. Maar zo zijn er dus nog meer voorbeelden. Bokt wordt door heel veel mensen gezien als een geldmachine en daar wordt dus ook naar gehandeld.

AMEN!! Iedere mafkees die naar je paard komt "luisteren" a 100euri's kan zijn diensten aanbieden op bokt, maar een beoordeling avn de op bokt aangeboden dienst geven mag niet....... kromkromkrom...

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 00:12

Waarom reageren hier geen mods? Zijn ze soms allemaal druk aan het vergaderen over wat ze hier nou mee aan moeten :P?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 01:08

Bokt is een informatief paardenforum en vanuit die functie vinden wij dat we ook een signalerende functie moeten hebben. Maar het is juridisch een vrij ingewikkelde materie, die je niet met één of twee simpele standaardformules kan oplossen. Om te beginnen kan Bokt nooit aangesproken worden wegens smaad of laster, wij plaatsen de berichten niet, dat doet een bokker en die is daar op aanspreekbaar. De wetgeving over smaad (of in het geval van plaatsen op Bokt, smaadschrift) en laster is vrij duidelijk. Maar daarnaast bestaat er ook nog de ruimte tot smaad en laster bieden en dan praat je wel over Bokt. Het probleem daarmee is dat het een juridisch gezien een schimmig en grijs gebied met nog weinig jurisprudentie is. Vandaar dat we dit soort zaken niet alleen individueel bekijken, maar ook door een juridisch adviseur laten bekijken. Die "willekeur" is dus niet willekeurig, maar gebaseerd op juridische risico's.

Als gevolg van de mogelijke juridische consequenties, hebben we ook een aantal regels, waar topics aan moeten voldoen en die staan in de regels en de Help vermeld. Daarnaast verzanden dit soort topics nog wel eens in nogal vervelende welles nietes discussies, waar uiteindeijk regelmatig slotjes geplaatst worden. Als een topic verder wel aan de regels en de juridische vereisten voldoet, dan blijft het gewoon op Bokt staan en is het gewoon met de zoekfunctie terug te vinden en heeft het nog steeds een signalerende functie.

Als laatste wil ik nog wel wat opmerken over slecht afgehandelde transacties op EA. Op het moment dat er een topic door ons op FZ geopend wordt, dan is daar altijd een bemiddelingszaak aan vooraf gegaan en zo'n bemiddelingszaak gaat wel iets verder dan het doorlezen van een aantal PB's. In zo'n geval is er met beide zijden contact geweest en zijn wij als team actief aan het bemiddelen tussen de twee partijen geweest. Dit gaat altijd over transacties op Bokt en dat zijn echt hele andere zaken dan een transactie tussen een handelsstal en een koper die verder volledig buiten Bokt om is gegaan. Wij bemiddelen bijvoorbeeld ook niet op transacties via MP, ook niet als het om een transactie tussen twee bokkers gaat. Op zich is de hoogte van het bedrag bij een bemiddelingszaak niet van belang. In principe kan het om een sperriempje van een euro gaan, maar ook om een paard van 10.000 euro. Waar het hier wel om gaat, is dat het altijd om transacties via Bokt gaat en wij het medium zijn, via wie de transactie verlopen is.

Bottomline komt het er op neer dat internet en fora in het bijzonder geen juridische vrijplaats zijn en wij dus rekening hebben te houden met juridische consequenties.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 01:19

niet alleen paardenhandel.... maar alle handel.
Als ik iets koop van bokkerX en ik betaal maar X stuurt niets op, dan kan ik bewijzen dat ik betaald heb, en zal X moeten bewijzen dat die verstuurd heeft, kan heel simpel en gemakkelijk.

Paardenhandel is al moeilijker... X koopt paard van Y, X betaald en krijgt paard.
Wat ik vaak lees, hoor en zie is dat kopers niet goed luisteren, zich zelf een hoop kunde toedelen, geen fouten toegeven en het paard of doping heeft gehad, valse papieren, etc etc.

Het verschil zit hem in de gesprekken, wat heeft koper en wat heeft verkoper verteld, gevraagd, gezegd etc...
Dan zou er bij iedere transactie via bokt bij de bezichtiging, aankoop etc het gehele traject een mod aanwezig moeten zijn om te kunnen beoordelen of de negatieve publicatie terecht is of niet.
En als handelsstal X 10 paarden heeft staan, een advertentie heeft op commercieel, dan gok amar eens waar het mis is gegaan en wie er 'schuld' aan is.
9 van de 10 de koper zoniet 10 van de 10 keer... gewoon niet laten keuren, geen kennis van zaken maar wel denken die te hebben, wel vragen maar niet luisteren naar de antwoorden. En als handelaar zegt dat peerd minder geschikt is dan is dat de reden om juist dat paard te kopen. en menen dat een aankeuring een garantiebewijs is.

Mensen struinen internet af als ze een nieuwe waterkoker nodig hebben, maar simpele informatie nazoeken op internet is er niet bij. 'waar op te letten bij de aankoop van een paard'

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:32

ik vind het gewoon dat de koper zelf moet weten wat hij doet. hij ziet een goed paard op internet. bv. bokt. dan moet hij eerst met eigen ogen gaan kijken en uitproberen. ook dierenarts inschakelen voor nakeuring en mening van ervaren mensen vragen. meeste mensen kopen gewoon een paard omdat dat zo lief uitziet of heel mooi is maar er is soms wel vaak een addertje onder het gras. Verkopers proberen ook om hun handel aan hoge prijs te verkopen door mensen wat te voorliegen enzo.
spijtig genoeg bestaat het autosysteem niet bij paarden. met autosysteem bedoel ik dat auto altijd eerst wordt gekeurd in controle en dan pas verkocht. anders mag die niet verkocht worden. heel spijtig. meeste mensen kopen ook zonder te keuren.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:30

Karl66 schreef:
Bokt is een informatief paardenforum en vanuit die functie vinden wij dat we ook een signalerende functie moeten hebben. Maar het is juridisch een vrij ingewikkelde materie, die je niet met één of twee simpele standaardformules kan oplossen. Om te beginnen kan Bokt nooit aangesproken worden wegens smaad of laster, wij plaatsen de berichten niet, dat doet een bokker en die is daar op aanspreekbaar. De wetgeving over smaad (of in het geval van plaatsen op Bokt, smaadschrift) en laster is vrij duidelijk. Maar daarnaast bestaat er ook nog de ruimte tot smaad en laster bieden en dan praat je wel over Bokt. Het probleem daarmee is dat het een juridisch gezien een schimmig en grijs gebied met nog weinig jurisprudentie is. Vandaar dat we dit soort zaken niet alleen individueel bekijken, maar ook door een juridisch adviseur laten bekijken. Die "willekeur" is dus niet willekeurig, maar gebaseerd op juridische risico's.

Als gevolg van de mogelijke juridische consequenties, hebben we ook een aantal regels, waar topics aan moeten voldoen en die staan in de regels en de Help vermeld. Daarnaast verzanden dit soort topics nog wel eens in nogal vervelende welles nietes discussies, waar uiteindeijk regelmatig slotjes geplaatst worden. Als een topic verder wel aan de regels en de juridische vereisten voldoet, dan blijft het gewoon op Bokt staan en is het gewoon met de zoekfunctie terug te vinden en heeft het nog steeds een signalerende functie.

Als laatste wil ik nog wel wat opmerken over slecht afgehandelde transacties op EA. Op het moment dat er een topic door ons op FZ geopend wordt, dan is daar altijd een bemiddelingszaak aan vooraf gegaan en zo'n bemiddelingszaak gaat wel iets verder dan het doorlezen van een aantal PB's. In zo'n geval is er met beide zijden contact geweest en zijn wij als team actief aan het bemiddelen tussen de twee partijen geweest. Dit gaat altijd over transacties op Bokt en dat zijn echt hele andere zaken dan een transactie tussen een handelsstal en een koper die verder volledig buiten Bokt om is gegaan. Wij bemiddelen bijvoorbeeld ook niet op transacties via MP, ook niet als het om een transactie tussen twee bokkers gaat. Op zich is de hoogte van het bedrag bij een bemiddelingszaak niet van belang. In principe kan het om een sperriempje van een euro gaan, maar ook om een paard van 10.000 euro. Waar het hier wel om gaat, is dat het altijd om transacties via Bokt gaat en wij het medium zijn, via wie de transactie verlopen is.

Bottomline komt het er op neer dat internet en fora in het bijzonder geen juridische vrijplaats zijn en wij dus rekening hebben te houden met juridische consequenties.

De uitleg over de slechte EA ervaringen is me nu duidelijker dan voorheen.

Maar dan heb je nog niet mijn vraag beantwoord : waarom worden topics met ervaringen uit de eerste hand op slot gedaan, ookal gebeurde er niet dat niet volgens de regels ging?
Het was uit eerste hand, dat mag.
Er werd een nette discussie gevoerd.
Later kwam er een 'tegenstander' in het topic.
Vervolgens geen hulk,geen mod die zich mengt,geen waarschuwing, nee op slot.
Daar zie ik de logica niet van in hoor :?

Waarom een regel pleiten (ervaringen uit 1e hand toestaan) terwijl deze door de mods zelf ten gronde wordt gericht?

Een slechte ervaring delen kan geen smaad zijn.
Denk je nou serieus dat de politie maalt om het feit dat StalA op bokt heeft gelezen dat BokkerJantje erachter kwam dat zijn palomino eigenlijk een vos is?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:22

bedankt voor de duidelijke uitleg Karl66

Maar kun je mij dan ook vertellen waarom ik na ruim een dag, nog steeds geen antwoord heb van de mod die mijn topic op slot heeft gegooid zonder daar enige reden voor te geven????

Plus de onbeantwoorde pb's die ik heb gestuurd naar een andere Mod ivm een ander topic over dezelfde zaak??
Ik snap heus dat het onderwrrp wat ik heb aangehaald heel geveolig ligt en dat jullie daar vorozichtig mee om willen gaan. Zeker nadat de persoon waarover het gaat, zich ook nog eens onder een SA komt melden in mijn topic.

Maar een antwoord van een Mod zou in dit geval wel op zijn plaats zijn...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:07

Vaak wordt er eerst een slotje voor overleg geplaatst. Achter de schermen wordt er dan met de andere moderators overlegd over hoe te handelen/open zetten etc.. Hier gaat helaas wat tijd overheen omdat lang niet iedereen altijd online is en we graag meerdere meningen horen.

Het is wel de bedoeling om het slotje voor overleg daarna om te zetten in ofwel een permanent slotje met reden of weer open te zetten. Dit laatste gaat vaak vergezeld met een duidelijke moderator opmerking.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:15

Lontje,
maar als ik 2 weken geleden al een pb heb gestuurd naar een mod, en dan idd toevallig ook over hetzelfde onderwerp, en ik heb nog steeds geen antwoord, dan komt er bij mij toch wel lichtelijk wat irritatie naar boven...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:25

Lontje schreef:
Vaak wordt er eerst een slotje voor overleg geplaatst. Achter de schermen wordt er dan met de andere moderators overlegd over hoe te handelen/open zetten etc.. Hier gaat helaas wat tijd overheen omdat lang niet iedereen altijd online is en we graag meerdere meningen horen.

Het is wel de bedoeling om het slotje voor overleg daarna om te zetten in ofwel een permanent slotje met reden of weer open te zetten. Dit laatste gaat vaak vergezeld met een duidelijke moderator opmerking.

Maar WAAROM moest daar een slotje?
Ik heb al een aantal keer dezelfde vraag gesteld en er komt gewoon steeds een ontwijkend,of compleet ander antwoord -O-

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:03

Ik zie vanalles voorbij komen... smaad.... laster..... ja. Zal allemaal wel.

Waarom heeft een site als kieskeurig.nl geen dingen te maken met smaad en laster?

Mensen geven gewoon een cijfer voor meetbare zaken (zoals Barmat ook al ergens aangaf) en voor de rest kun je reviews van mensen lezen. Ook grijs gebied, maar bij de aankoop van mijn laptop een paar weken terug toch van waarde!

Als bokt om welke reden dan ook niet wilt meewerken aan een classificatiesysteem voor handelsstallen, dan zou er eigenlijk ergens een Handige Henkie moeten opstaan om zélf een website hiervoor te maken.

Noem het kieskeurigvoorpaarden.nl ofzo.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 13:40

Ik zou bijna gaan Temmen op mijn eigen bericht.
Is er nou geen mod deze hele week die even een fatsoenlijk antwoord kan geven??? :\

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 01:38

En op het topic van Raja is wederom een slotje gezet?!!!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 01:50

Teddy321 schreef:
En op het topic van Raja is wederom een slotje gezet?!!!

Ja, dat viel mij ook al op.

Raja gaf aan dat boktbeheer twijfel heeft wat betreft haar verhaal. de andere partij komt met een verhaal wat je geheel lek kunt schieten, nu weet men het denk ik niet meer precies...

Ach als er nu toch eens wat meer juridisch onderlegd was, zou er op voorhand al een hoop voorkomen kunnen worden, denk ik zo hoor!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:49

Tja, bokt moest natuurlijk ook mijn verhaal nog eens horen nadat die advertentie naar voren werd gehaald.

Waar ik overigens toen ook al mee geconfronteerd werd door hen en waar ik zelfs een soort van mee bedreigd ben...

Maar we gaan vollegid Offtopic!!
En dat is niet de bedoeling...