De neuroot meldt zich aan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vegetariërs...

Zijn niet wijs.
51 (30%)
Dat kan ik echt niet!
44 (26%)
Respect, zelf laat ik het vlees een aantal keer per week staan.
45 (27%)
Ben ik zelf ook.
26 (15%)

Totaal aantal stemmen: 166

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:27

langstrumpf schreef:
Zal eens aan m'n instructeur (en tevens eigenaar van de manege) vragen welke paardjes er allemaal ruin zijn, ik begin te vermoeden dat de haflinger waar ik meestal op zit toch niet helemaal man meer is xD

Ik vermoed dat je dan op je neus zal kijken: dat al die leuke paarden van de manege OF merries OF de zo door jou gehate ruinen blijken te zijn....;) Hou je ons op de hoogte?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:29

langstrumpf schreef:
Maar goed, met het onnatuurlijke bedoelde ik dat het beestje simpelweg niet langer 'mannelijk' gedrag vertoont terwijl het toch nog 'officieel' een mannejte is

Je kan gerust zijn dat er nog tal van ruinen zijn die veel mannelijk gedrag vertonen, zeker degene die op late leeftijd gesneden worden.
Maar ook de ruinen die al van vroege leeftijd gesneden zijn, die zullen in de weide de hengstige merries nog wel bespringen... mannelijk en natuurlijk gedrag dus, maar nu zonder 'schade' (ongewilde zwangerschap) voor de merrie.
Al een ruin zien reageren op een hengstige merrie? De meeste reageren redelijk hengstachtig, maar gewoon in beperkte maten, zodat het dus veilig blijft ;)

edit: En waarom zou een paard last hebben van het feit dat hij geen mannelijk gedrag meer vertoond? Ze beseffen dit echt niet en voelen er zich zelfs beter bij, ze hebben geen behoeften meer die niet bevredigt worden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:32

Rijerijerije schreef:
langstrumpf schreef:
Zal eens aan m'n instructeur (en tevens eigenaar van de manege) vragen welke paardjes er allemaal ruin zijn, ik begin te vermoeden dat de haflinger waar ik meestal op zit toch niet helemaal man meer is xD

Ik vermoed dat je dan op je neus zal kijken: dat al die leuke paarden van de manege OF merries OF de zo door jou gehate ruinen blijken te zijn....;) Hou je ons op de hoogte?

Dat weet ik bijna wel zeker. Een hengst in manegelessen lijkt me geen slim plan. Daarbij is er meestal ook niet het geld/zin om moeite te doen voor een compleet ander leven voor de hengt. Er moet rekening gehouden worden met stalling, met andere weidegang. Reken maar van yes dat je 'm (zeker niet met een beginnen) niet bij een hengstige merrie in de bak kan laten lopen...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:35

langstrumpf schreef:
Maar goed, met het onnatuurlijke bedoelde ik dat het beestje simpelweg niet langer 'mannelijk' gedrag vertoont terwijl het toch nog 'officieel' een mannejte is >3> Maar ik begrijp nu al wat beter dat dat soms nou eenmaal erg schadelijk gedrag kan zijn, en begrijp nu ook al stukken beter waarom een castratie vaak onvermijdelijk is. Ik ben koppig, maar over het algemeen in ieder geval een snelle leerling ;) Zal eens aan m'n instructeur (en tevens eigenaar van de manege) vragen welke paardjes er allemaal ruin zijn, ik begin te vermoeden dat de haflinger waar ik meestal op zit toch niet helemaal man meer is xD Mede doordat een vriendin die bij die manege reed zei dat dat beessie bokt, en ik daar nu toch totaal niks van merk *gniffel*

Idd ik denk dat je daar nog van staat te kijken. De kans dat er hengsten als manegepony of manegepaard gebruikt worden is uiterst klein. En bokken of kuren tijdens het rijden zegt totaal niets over het geslacht hoor. En onnatuurlijk .... tja als je eens goed nadenkt, wat is er zo natuurlijk aan dat jij een paard opzadelt en er op gaat zitten???? Of paarden met hoefijzers???

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:38

langstrumpf schreef:
Zal eens aan m'n instructeur (en tevens eigenaar van de manege) vragen welke paardjes er allemaal ruin zijn, ik begin te vermoeden dat de haflinger waar ik meestal op zit toch niet helemaal man meer is xD Mede doordat een vriendin die bij die manege reed zei dat dat beessie bokt, en ik daar nu toch totaal niks van merk *gniffel*

Daar zal je toch wel van versteld gaan staan ;) kan me niet voorstellen dat een manege, hengsten in les laat mee-rijden, word een lekker zooitje :+
overigens hoeft een paard geen hengst te zijn om te bokken hoor ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:39

Dus een mannelijk paard dat bokt is waarschijnlijk een hengst :)* ..
:z Weinig kans dat je ook maar een hengst op de manege tegen zal komen..

oOoKellyoOo

Re: De neuroot meldt zich aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:42

Heb je ooit een hengst meegemaakt? ene die constant drang heefd die onverantwoord gedrag vertoont? Denk niet dat ze die op jou manege hebben, dus kun je niet oordelen of het zielig is.

Maar goed, ik hoop dat je een heleboel gaat leren hier op het forum dat is zo te horen hard nodig
welkom

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:43

Delphi schreef:
Idd ik denk dat je daar nog van staat te kijken. De kans dat er hengsten als manegepony of manegepaard gebruikt worden is uiterst klein. En bokken of kuren tijdens het rijden zegt totaal niets over het geslacht hoor. En onnatuurlijk .... tja als je eens goed nadenkt, wat is er zo natuurlijk aan dat jij een paard opzadelt en er op gaat zitten???? Of paarden met hoefijzers???

Wahaha, helemaal gelijk xD Daar had ik nog niet eens direct aan gedacht. Is inderdaad nogal onnatuurlijk, de enige beestjes die ik lange tijd op andere beestjes heb zien zitten zijn insectenmannetjes op insectenvrouwtjes, en het bekende gezicht van een mannetjespad op de rug van een vrouwtjespad xD

Maar ik zal het aankomende zaterdag maar eens vragen |3 Denk inderdaad dat een groot aantal ruin zal zijn xD

Totaal ander onderwerp: Iemand trouwens wel eens op een ezel gereden? |3 Ik een aantal keren, vond ik vet tof xD Zit wel heel anders dan een paardenrug, stuk 'spitser' bij gebrek aan een betere beschrijving. Enkidoe (zo heette de ezel, die hele ezel'manege' zat vol met interessant-genaamde ezeltjes) was wel een erge lieverd |3 Ik had geluk dat ik zo'n sprietje was (en nog steeds ben), anders had ik er waarschijnlijk niet op gemogen. 13, 27 kilo'tjes, en ong. 1.55 rond die tijd, denk ik zo (ik lijk qua bouw heel erg op mijn vader, vreselijk snelle stofwisseling, we zijn beide scharminkeltjes)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:43

Das knap, een reltopic maken van je eerste 'wie wat waar' topic :+ lekker begin op bokt ;)

Ben zelf ook hartstikke blij met m'n ruin :D

Oja, welkom. ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:44

essie_blue schreef:
Das knap, een reltopic maken van je eerste 'wie wat waar' topic :+ lekker begin op bokt ;)

Ben zelf ook hartstikke blij met m'n ruin :D

Oja, welkom. ;)

Haha ik ook ben zo blij dat ik hier een aantal heb laten castreren, nooit verwacht dat het zo'n goede beslissing was, en zou het zo weer doen

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:50

Uh, kunnen we dat onderwerp nu even laten gaan? >.> Ik heb de boodschap begrepen, heb mijn fout toegegeven, kunnen we het nu laten rusten?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:57

Nou mijn je-weet-wel-ruin kan zich behoorlijk als een hengst gedragen hoor......vooral met hengstige merries in de buurt. Juist door het feit dat ie ruin is, is ie te hanteren en niet levensgevaarlijk met een hengstige merrie in de buurt......was ie nog hengst geweest waren er echt ongelukken gebeurd.....
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 30-03-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:59

(Jeetje Esther lees het topic eerst even door of zo.) 8)7

Welkom op Bokt!

Ik ga er verder niet op doorhameren over dat ruinen/hengsten issue, vind sommige mensen ontzettend kinderachtig reageren inplaats van nuttige informatie te geven en onderbouwen. Ik heb zelf trouwens 2 ruinen, heerlijke dingen. :9 heb je zelf een verzorgpaard of iets dergelijks of zit je alleen op les?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:59

Welkom langstrumpf!

Zeer bijzondere aankondiging dat je ook op bokt zit moet ik zeggen :+..
Helaas werkt het op bokt niet zo dat wanneer de TS vraagt of het zo genoeg is, hier over opgehouden wordt ;). Dat zal je nog wel merken haha!

Nou, veel bokt plezier en hoop dat je mooie tekeningen kan gaan maken!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:00

Jeutje Bermudaaaa misschien moet jij eerst even het topic doorlezen }:0 }:0 :roll: :roll: ......(zie mijn eerder posts)

TS wil nameiljk graag informatie over waarom mensen kiezen voor een ruin i.p.v. hengst.......dus hierbij dan he........ :Y)
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 30-03-10 16:07, in het totaal 5 keer bewerkt

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:02

bokt is een heel groot hoenderhok, als je daar een knuppel in gooit duurt het even voordat het weer rustig is ;)
excuses zijn welgemeend, en je bent nooit te oud om te leren,
ga veel rondkijken op verschillende plekken waar men paard rijd en paarden houd, op een gegeven moment kom je dan iets tegen wat je aanspreekt en ondertussen leer je en vergelijk je en lees je er eens over, zo vormt je eigen mening zich, en kan je die dan ook onderbouwen.

welkom en veel plezier op bokt

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:26

Welkom :D

Waarom een ruin? Paardje wat ik rijd is nog wel een hengst, maar dat is puur omdat hij zich kan gedragen als hengst. En ontzettend leuke veulens geeft. Zodra hij het niet meer 'aankan' om hengst te zijn, en zichzelf in de weg loopt word hij ook ruin. Maar iedereen blijft z'n eigen ideeën hebben over hengsten en ruinen. Persoonlijk zou ik een hengst alleen hengst laten als je ermee wilt dekken. Anders kan het hem alleen maar tegen zitten. Tenminste meeste hengsten zijn heter als hengst dan als ruin. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn... :P

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:37

Als je hengsten niet castreert en ze mogen niet dekken raken ze soms zo gefrustreerd dat ze aan zelfmutulatie gaan doen. Stond een heel artikel over in het bit volgens mij. En als je ze wel maar raak laat dekken komen er zoveel (ongewenste) veulens waar moeten die dan heen? Afgemaakt? Naar de slacht? Zowieso is een hengst niet voor iedereen te handelen. En je kan moeilijk als er een hengst geboren word hem terug stoppen in de baarmoeder.
En het is toch sneu dat een kuddedier daardoor maar in eenzaamheid moet leven.

Dus ruinen is gewoon een goede oplossing! Het gaat gewoon onder narcose.
Ik hou heel veel van mijn ruin! En hij is echt niet irritant en onvolwassen hij is perfect!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:41

ik heb niets tegen castreren...hengsten zijn niet echt makkelijk om mee om te gaan voor iedereen..
En het is helemaal niet practisch om een hengst op een manege te hebben staan,brengt een hoop onrust...

Dus prima als mensen kiezen voor castratie ....leven en laten leven!

(mijn fries is trouwens wel een hengst)

TS wat mij opvalt is dat je extreem met jezelf bezig bent...je vindt jezelf appart,niet makkelijk enzo....waarom laat je dat niet aan een ander over om daar over te oordelen?
Niet zo met jezelf bezig zijn hoor...er is zoveel meer!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:44

Welkom op bokt. :D
Ik lees ook dat je interesse hebt in de 'Arabische' manier van paarden houden. Als je wat wilt leren over het waarom en de manier van hengsten houden in bepaalde Oosterse culturen mag je me een PB sturen, of je kunt er een topic over openen want het ligt wat ingewikkelder dan 'natural horsemanship' kan ik je wel vertellen. :)
Overigens wat betreft ruinen (en die redenering ben ik hier nog niet tegengekomen): ruinen is al zo oud als de domesticatie van het paard. In Centraal-Azië en op de Toeranlaagvlakte zijn mummies gevonden van (jawel!) ruinen. Deze mummies zijn duizenden jaren oud en het ruinen is onherroepelijk verbonden met de domesticatie van het paard. Paarden houden op grote schaal is vaak makkelijker als ze te hanteren zijn; dat wordt niet alleen door selectie, kluisteren en vastbinden van paarden gedaan maar ook door het ruinen van voor de fok (om welke reden dan ook) ongeschikte kandidaten of anderzijds dieren die om wat voor reden dan ook niet geselecteerd worden voor de dekdienst. Idd, een aantal hengsten raakt uitermate gefrustreerd als ze niet kunnen dekken en dan is ruinen voor mens en paard de meest humane/handzame oplossing.

Je moet je voor jezelf afvragen hoe natuurlijk en letterlijk je natural horsemanship wilt opvatten, zeker in een land als Nederland. ;)

Ik geloof dat je voor je op UK een topic kunt plaatsen je 25 nuttige berichten moet hebben, maar pin me er niet op vast want die regel bestaat nog maar een paar jaar. Het staat ongetwijfeld in de regels.

Alvast veel lees en leerplezier hier!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:53

Welkom op bokt ! :)

er is ook een vegetarierstopic op bokt moest je daar interesse in hebben !
Verder veel plezier op bokt :) en over NH etc. is er ook zeer veel te vinden op bokt :j
en breek jezelf zo niet af omwille van je eerste post.. mijn eerste posts op bokt waren ook genant :=

Als je verder nog berichten op bokt wil plaatsen mbt NH zorg er dan wel voor dat er geen 'aanvallende/agressieve' toon in zit, je kan dan nl wel eens heel bokt over je heen krijgen ;)
Enne opgepast.. bokt is zeer verslavend !

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:29

Nou Ts, je hebt jezelf wel in the picture gezet met je intro. Maar beter een mening hebben die tegen de stroming ingaat als helemaal geen, denk ik maar. Je poll snap ik niet helemaal maar volgens mij ben ik niet de enige. Daarbij komt dat er al best wat topics zijn gemaakt over vegetarisch zijn. Eigenlijk een beetje uitgekauwd, als je het mij vraagt.

Veel plezier hier! En wanneer je een hengst die wat bloed voert goed de baan door kan rijden, willen we natuurlijk wel de foto's zien ;)

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:13

Rijerijerije schreef:
langstrumpf schreef:

ik lees ff mee :D
je vermoed?? als je paard rijd, dan borstel je vaak het paard van te voren, en dan ook overal.
dan kun je toch zien of iets ballen er onder heeft hangen ofniet :D.
je had toch ondanks dat je 1,5 maand rijd zoveel meer kennis rondom opgedaan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:55

Moderatoropmerking:
Wat mij betreft kan dit topic openblijven als welkomsttopic. Het is alleen niet de plek om te discussiëren over ruinen vs hengsten of vegetarisme. Daar zijn genoeg andere plekken op Bokt voor, waar die discussies wel thuishoren. Het zou dus prettig zijn om het hier te laten rusten.

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 14:12

Heb het even nagevraagd aan Tonny, m'n instructeur en tevens eigenaar van de manege. Ongeveer de helft van de mannekes zijn ruintjes, met de hengsten heeft hij weinig tot geen problemen.

Vandaag trouwens op een nog redelijk jonge ruin gezeten, zijn leeftijd was ook wel goed te merken (precieze leeftijd weet ik niet, enkel 'jong'), hij schrok namelijk nogal snel, en was één keer afgeleid geraakt door alle ontluikende blaadjes die boven z'n kop groeiden (waren een buitenrit aan het maken), waardoor het zowaar lukte te struikelen, daardoor schrikken, en hups, zo van het het fietspad af, hellinkje af, wei in xD

Volgens Tonny heb ik hem wel voor de rest netjes onder controle gehouden, en had ik hem ook zo weer netjes op het pad ;)