Aanwezigheid uitzetten door Mods

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:24

Gwen schreef:
Shadow, ik vind het prima als je het er niet mee eens bent, ik heb andere ervaringen :) .

Het kan best dat het bij de BC anders ligt hoor, maar bij modwerk is het voor een groot gedeelte gewoon redelijk in te plannen - ongeveer op dezelfde manier dat mijn werk is: je zorgt gewoon dat je een bepaalde tijd minimaal aanwezig bent, en die deel je in naar prioriteit. Wat er dan precies langskomt is niet vooraf bekend, maar dat wordt vanzelf duidelijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 13:29

Lijkt mij ook geen slecht idee van xKatleentjex De vorige ruzie die ik TeMde stond na een dag de TeM er nog en was er nog geen Mod te zien geweest in het topic . Ook het voorbeeld wat Shadow benoemde, dat je na een verzonden PB opnieuw een Mod moest zoeken omdat de desbetreffende weer net offline was, is mij ook overkomen. Het maakt het er in ieder geval niet aantrekkelijker om te TeMmen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:40

Persoonlijk vind ik dat op een forum als dit, van deze grootte, er eigenlijk altijd één of meerdere mods beschikbaar zouden moeten zijn.
En dan bedoel ik dus inderdaad in een soort van ploegendienst, en dus ook ergens aangegeven wordt wie de beschikbare mod(s) van het moment is/zijn.
Maar dat zal wel niet haalbaar zijn en veel te ingewikkeld om uit te werken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:23

In de ideale situatie zou dat inderdaad zo zijn, Luxx :j
Ik ben het ook zeker met je eens dat het heel fijn zou zijn als dit zo zou zijn, het zou voor iedereen een stuk makkelijker zijn.
't Probleem is dat je afhankelijk bent van vrijwilligers en daarvan niet kunt verwachten dat ze een verplichte toerbeurt draaien zodat er 24 uur per dag altijd iemand online is.
Zelfs al ben je online dan kunnen er altijd nog zaken zijn die voor moeten gaan. Als ik bijv. op mijn werk ben en er breekt een rel uit, dan kan het zo zijn dat ik er niets mee doe (behalve een andere mod waarschuwen) omdat het werk nu eenmaal voor gaat. Dat klinkt misschien cru, maar ik wil niet dat mijn werkgever eronder lijdt dat ik er zonodig een hobby op na moet houden. Hij is degene die me betaalt, dus naar mijn mening ook degene met de meeste rechten.

siskeh

Re: Aanwezigheid uitzetten door Mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:30

@oscar: daar heb je gelijk in!
Dat "ploegendienst" zou IMO alleen mogelijk zijn als ze ervoor betaald worden :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:50

Oscar schreef:
Zelfs al ben je online dan kunnen er altijd nog zaken zijn die voor moeten gaan. Als ik bijv. op mijn werk ben en er breekt een rel uit, dan kan het zo zijn dat ik er niets mee doe (behalve een andere mod waarschuwen) omdat het werk nu eenmaal voor gaat. Dat klinkt misschien cru, maar ik wil niet dat mijn werkgever eronder lijdt dat ik er zonodig een hobby op na moet houden. Hij is degene die me betaalt, dus naar mijn mening ook degene met de meeste rechten.

Toch denk ik dat je met een team dat zo groot is, wel wat afspraken kunt maken over bepaalde tijdstippen - dat er dan mensen zijn die een bepaalde gereseveerde tijd aanwezig zijn. Dat dat niet samen met je werk gaat kan ik me wel voorstellen, maar je kunt ook voor vrijwilligerswerk wel tijd inplannen waarop het wel voor gaat.
Nou weet ik niet of het noodzakelijk is om dat te doen, er zijn volgens mij voldoende andere mogelijkheden, en ik weet ook dat jij persoonlijk je uurtjes wel maakt :P Maar dat het vrijwilligerswerk is, maakt het niet vrijblijvend. Als je toezeggingen doet kun je je daar gewoon aan houden - en ik vind dat er soms wel wat erg lichtvaardig gebruik gemaakt wordt van het excuus 'het is vrijwilligerswerk dus je kunt niks verplichten'. En ik vind het extra sneu, omdat ik weet dat daardoor de rotklusjes vaak terechtkomen bij mensen die toch al heel hard werken en het niet over hun hart verkrijgen om de zaken dan maar te laten liggen... 't Zal niet de eerste keer zijn dat een vrijwilliger daarom stopt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:51

siskeh schreef:
Dat "ploegendienst" zou IMO alleen mogelijk zijn als ze ervoor betaald worden :=

En dat betekend dan weer een betaald lidmaatschap :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:07

Precies odetteke: of op een andere manier met sponsoren gaan werken, maar dat zou ik ook niet zien zitten...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:39

Shadow0 schreef:
Toch denk ik dat je met een team dat zo groot is, wel wat afspraken kunt maken over bepaalde tijdstippen - dat er dan mensen zijn die een bepaalde gereseveerde tijd aanwezig zijn. Dat dat niet samen met je werk gaat kan ik me wel voorstellen, maar je kunt ook voor vrijwilligerswerk wel tijd inplannen waarop het wel voor gaat.
Nou weet ik niet of het noodzakelijk is om dat te doen, er zijn volgens mij voldoende andere mogelijkheden, en ik weet ook dat jij persoonlijk je uurtjes wel maakt :P Maar dat het vrijwilligerswerk is, maakt het niet vrijblijvend. Als je toezeggingen doet kun je je daar gewoon aan houden - en ik vind dat er soms wel wat erg lichtvaardig gebruik gemaakt wordt van het excuus 'het is vrijwilligerswerk dus je kunt niks verplichten'. En ik vind het extra sneu, omdat ik weet dat daardoor de rotklusjes vaak terechtkomen bij mensen die toch al heel hard werken en het niet over hun hart verkrijgen om de zaken dan maar te laten liggen... 't Zal niet de eerste keer zijn dat een vrijwilliger daarom stopt.

Ja precies, ik heb vrijwilligerswerk in een bejaardenhuis gedaan en werd daar wel gewoon op gezette tijden verwacht. Maar een hoop mensen zullen dat misschien niet in kunnen passen. (Heb wel goed gelezen hoor, snap dat jij niet persé voor inplannen bent)
Dat van die rotklusjes begrijp ik ook goed, maar dat houd je altijd denk ik, heb je in werksituatie's namelijk ook, dat het altijd dezelfden zijn die zich verantwoordelijk genoeg voelen om het dan toch maar weer te doen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:45

siskeh schreef:

Waarom is dat? Vele soorten vrijwilligerswerk worden in overleg gedaan en op bepaalde tijden na overleg. Kijk maar naar de dierenambulance, gastvrouwwerk in een ziekenhuis, sportvereniging enz enz enz Dat het lastig te regelen is dat geef ik gelijk toe, maar het is onzinnig om te zeggen dat als er een vorm van verplichting aan vast zit het meteen betaald moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:05

Ik heb mijzelf ook vrij veel op offline weergeven staan. Niet alleen op Bokt, maar bijvoorbeeld ook op Skype. Dit omdat ik overdag gewoon geen grote zaken op kan pakken, ik werk 6 dagen in de week.. in de avond daarentegen, ben ik altijd bereikbaar, ookal vergeet ik mijn status op online te zetten, want dat komt nog wel eens voor.

Wat ik hier lees over vaste tijden inplannen, je kan op het modereren geen vaste tijd inplannen. Ik merk dat mijn routinerondje elke dag (dus mijn fora langslopen, de teamfora) gewoon meer tijd kost of juist minder, dagafhankelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:10

Natuurlijk kun je roosters maken en mensen aan de hand daarvan inzetten maar ik dat kan in veel gevallen maar een aantal uur in de week. De meeste mods op Bokt "werken" toch wel minimaal 15 uur per week aan hun fora en veel zelfs meer dan 20 uur.
Dat is niet in te plannen tussen je werk en andere dingen door daarvan zit gewoon heel veel in de vrije minuten tussendoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:24

Unwritten schreef:
IWat ik hier lees over vaste tijden inplannen, je kan op het modereren geen vaste tijd inplannen.

Da's echt zo'n onzin he! Je kunt inderdaad niet voorspellen hoeveel tijd je er exact voor nodig hebt, maar je kunt daar wel gewoon een vaste tijd voor inplannen. Pak je agenda en schrijf op: elke dag van 19:00 tot 20:30: mod. (Hoelang je er voor in wilt plannen interesseert mij niet zozeer, ik heb dit vooral gebaseerd omdat de reacties over werving van mods meestal 1 tot anderhalf uur per dag noemen, en ik dus gewoon daar de bovengrens van neem, dus anderhalf uur.)

Zo, ingepland :j Dan kun je inderdaad soms wat meer hebben en soms wat minder... da's mooi, ben je op sommige dagen eerder klaar. Dan kun je daarna kiezen of je die extra tijd gaat steken in extra werk (er is altijd wel wat te doen: dingen die minder prioriteit hebben), het helpen van mensen die het drukker hebben, of dat je lekker op de bank gaat hangen.
Is er meer werk te doen dan je in die tijd kunt afronden, dan kun je kiezen of je het van je banktijd afhaalt, of je het laat liggen tot een moment dat je wel tijd hebt, dat je hulp vraagt aan anderen, of dat er een structurele wijziging in je taken plaatsvindt.

Zo simpel is dat plannen eigenlijk, veel meer dan dit houdt het niet in.

Bart heeft wel wat ongepland werk: een server die ermee ophoudt, bij voorkeur op de meest ongelegen tijden, is niet in te plannen. Omdat het niet te voorspellen is, omdat er op heel korte termijn actie verwacht wordt, maar vooral omdat er geen achterwacht is.
Bij het BC-team is het al iets beter te doen maar kan ik me nog steeds voorstellen dat het wat lastiger plant: de zaken verschillen veel meer en het team is kleiner.
Maar het modwerk is nergens zo accuut dat jij als individuele mod dat niet in kunt delen. De verschillen kun je als team heel prima opvangen. De globale taken zijn duidelijk, inclusief de tijd die het ongeveer kost. Dat kun je dus inplannen.

(Oh, trouwens. Net als de tijd interesseert het me eigenlijk niet eens of je dat wel of niet inplant - ieder moet vooral z'n eigen voorkeur volgen. Maar het excuus van 'het kan niet' is gewoon onzinnig, het kan heel prima.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:29

Katja schreef:
Natuurlijk kun je roosters maken en mensen aan de hand daarvan inzetten maar ik dat kan in veel gevallen maar een aantal uur in de week. De meeste mods op Bokt "werken" toch wel minimaal 15 uur per week aan hun fora en veel zelfs meer dan 20 uur.
Dat is niet in te plannen tussen je werk en andere dingen door daarvan zit gewoon heel veel in de vrije minuten tussendoor.

Ik had mijn reactie al geplaatst voor ik jouw reactie geheel gelezen had, dit is al wel weer een andere insteek. Dit vind ik wel een geldig bezwaar. Dan kun je volgens mij nog steeds wel een minimale bezetting realiseren als je dat zou willen, maar het is inderdaad niet zo dat het realistisch is te verwachten dat je 20 uur daadwerkelijk reserveert voor Bokt. (Het is nog steeds niet een onmogelijkheid vanuit de aard van het werk, maar wel een eis die je niet aan de vrijwilligers kunt stellen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:39

Inplannen gaat in mijn geval echt niet ;) ik ben van onwijs veel factoren afhankelijk, zo kan ik wel elke avond van half 8 tot 9 bij wijze van, tijd inplannen. Maar er zijn zoveel factoren, dat het voor mij gewoon niet mogelijk is om een vaste tijd te nemen. Uiteraard zorg ik er wel voor dat ik er elke dag tijd voor heb, alleen vaste tijden dat is gewoon echt niet mogelijk.

En ik denk dat er meerderen zullen zijn met ditzelfde probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:51

Interessante discussie.

Ik heb mijn aanwezigheid altijd op online staan. Ik ben dan ook altijd aanwezig als ik online ben. Want als ik even weg ga klik ik alles weg aan open schermen.

Wat betreft de tijd inplannen ben ik het zeker niet mee eens.
Ten eerste omdat het bij mij niet kan om elke dag op hetzelfde tijdstip aanwezig te zijn. En ten tweede omdat ik geen zin heb andere bezigheden om mijn 2 uurtjes bokt heen te plannen. Omdat ik andere dingen belangrijker kan vinden.

Ik bok en mod wanneer het mij uitkomt. De ene dag is dat een half uurtje de andere dag 3-4 uur. Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb en wat voor dingen er lopen.
Naast bok heb ik nog iets als een fulltime baan, een paard en een muzikale hobby waar ik ook veel tijd aan kwijt ben.
De ene keer ben ik daar overdag mee bezig, de andere keer 's avonds. Dat is niet te plannen.

Dus nee, ik ben persoonlijk tegen bokt/mod-uren inplannen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:22

Unwritten schreef:
Inplannen gaat in mijn geval echt niet ;)

Maar dan heb je het dus over je persoonlijke factoren, niet over de aard van het modwerk. Het modwerk is werk dat je gewoon in kunt plannen, in tegenstelling tot bv de noodreparaties aan de server.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:29

Overigens, ter volledigheid: ik vind niet dat jullie het in moeten plannen hoor. Ik vind dat helemaal niet noodzakelijk. Ik vind alleen dat de argumentatie niet helemaal zuiver verloopt. Het wordt niet ingepland omdat jullie persoonlijk redenen hebben om niet een bepaalde tijd vast te leggen. Dat is een hele begrijpelijke keuze, maar het is NIET het gevolg van de aard van het modwerk maar van de keuzes die jullie maken. Dat mag. Maar gebruik wel de juiste argumenten voor de juiste zaken.

Ook muzikale hobby's maken het trouwens echt niet onplanbaar. Of je speelt alleen... in welk geval je kunt kiezen wanneer. Of je speelt met anderen en dan liggen de afspraken vast.
Onplanbaar zijn bijzondere omstandigheden zoals een val van het paard, een sneeuwstorm, een 7-uur durende file, een stroomstoring... (Ziekte is op individueel niveau ook niet planbaar maar op teamniveau kun je rekenen op op 10 a 20% denk ik.)
De rest is voor het overgrote deel echt planbaar, als je het zou willen. Je hoeft het niet te willen van mij, je hoeft het ook niet te doen hoor, maar het is niet onmogelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:32

Alles is planbaar daar heb je helemaal gelijk in alleen denk ik dat het in veel gevallen zou leiden tot mensen die nog maar een kwart of minder doen dan wat ze nu doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:43

Zeker is een hoop planbaar. Dat doe ik ook.
En in de gaten doe ik dingen als bokt.
Ik ga niet heel mijn leven plannen. Dat werkt niet en word ik doodongelukkig van.

Er zitten 24 uur in een dag. Op die dag werk ik van 8.00-16.30/17.00uur (maar zelfs dit is variabel). Dit is 5 dagen in de week zo. Daarnaast zit ik met sommige dingen ook aan afspraken en tijd gebonden. En de rest doe ik wanneer het mij uitkomt en wanneer ik er zin in heb.
Vaak binnen bepaald tijdsbestek overigens, want in het donker kan ik Jim niet rijden (geen licht bij de bak), thuis muziek spelen kan maar tot een uur of 8. Buren stellen het echt niet op prijs als ik om een uur of 10 's avonds mijn toeter pak ;)

Daarnaast zie ik modden op bokt niet als vrijwilligerswerk, maar als een hobby met een verplichting. Net als mijn paard en mijn muzikale afspraken bij bijvoorbeeld orkesten. Het is een leuke tijdsbesteding, er zitten een aantal verplichtingen aan, maar het is bovenal nog steeds hobby :)

Edit: aangepast.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:09

Hmm er komen wel interessante ideeën voorbij als ik dat zo mag zeggen :j

Wat betreft ploegendiensten of het inplannen van modzaken: Ja dat is in mijn ogen het ideaal beeld. Ik neem aan dat elke moderator (behalve als het niet uitkomt om wat voor reden dan ook) elke dag zijn/haar temlijst bij langs gaat. Soms blijft er een TeM langer open staan, maar de meest dringende zaken zijn meestal wel binnen korte tijd uit de lijst.

Wat betreft het online - afwezig staan. Ik denk dat dat een eigen keuze moet zijn. Ik sta over het algemeen altijd op online en ik moet toegeven, ik ontvang eigenlijk nooit noodmeldingen, hooguit 1 a 2 keer per maand. Wellicht komt dat ook doordat ik rustigere fora heb?

Verder nog het idee 'ja maar ik ben vrijwilliger' ja, we zijn vrijwilligers, maar er wordt bij de vraag of je moderator wilt worden al gemeld dat je wel 1 a 2 uur per dag (en het liefst meer) vrij moet kunnen maken voor modzaken. We zijn er dus allemaal voor gewaarschuwd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:17

Shadow, ik doelde ook op die onplanbare dingen, ik ben nogal een prutsfiguur.. ;) :D

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 07:44

Wat ik bedoelde was ook niet dat alle mods altijd ingeroosterd zouden moeten zijn maar dat er gedurende de drukke tijden altijd één of meerdere moderators aanspreekbaar zouden moeten zijn, en dat je die betreffende mods ook gemakkelijk ergens terug kunt vinden.
Zodat je, als er iets is, niet op goed geluk hoeft te temmen of in de onlinelijst iemand eruit pikken (die twee seconden later offline zou kunnen gaan), maar dat er op ieder moment van de dag een duidelijk aanspreekpunt zou zijn.
Zo nu en dan zijn er helemaal geen moderators (zichtbaar) online (om verschillende redenen), en als dat wel zo is zijn de moderators die toevallig zichtbaar online zijn een open aanspreekpunt, dat is mijn punt.
Maar dat geeft wel meer verplichting en maakt het misschien minder leuk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:12

Citaat:
Maar dat geeft wel meer verplichting en maakt het misschien minder leuk.

Als je een paard aanschaft zul je daar ook dagelijks mee bezig moeten zijn. Met de wind door je haren over de hei galloperen is leuk, het dagelijks corvee van uitmesten en verzorgen is een verplichting, minder leuk. Die vergelijking mag je even doortrekken naar modereren. Als je wilt meehelpen om zaken in goede banen te leiden dan neem je toch ook een verplichting op je. Vrijwilligheid is in mijn woordenboek geen vrijblijvendheid: je doet iets vanuit je passie, of niet, en neemt daarbij ook de minder leuke kanten mee.

Overigens denk ik dat plannen, roosteren etc. een hopeloze zaak is als mods al moeite hebben met het aan en uit zetten van een knopje.. blijft het gegeven dat het met regelmaat dringend gewenst is dat mods in de buurt zijn om branden te blussen, waarbij topics verplaatsen wel van het minste belang zijn denk ik. Hmm.. dan toch maar die 24-uurs bokkers, werkelozen, huisvrouwen en bejaarden inschakelen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:36

Maar volgens mij ben jij een van de weinigen die een probleem ziet Jannepauli :o

Ik zie geen forum dat vol met spam, porno, grove scheldpartijen en rasistische uitingen staat. Over het algemeen in er altijd wel een mod te bereiken alleen moet je er soms iets meer moeite voor doen.

Je doet net alsof de mods er de kantjes vanaf lopen en alleen de leuke werkjes doen... als dat zo zou zijn zou het hele forum er heel anders uit zien! Als je er een verplichting aan zou hangen dat mensen weekschema's moeten aanleveren en vakanties overleggen weet ik zeker dat je heel veel kwalitatief enorm goede mods kwijt zou raken. We mogen al blij zijn dat ze dit uberhaubt al willen doen.