Bokt speelt voor Psychiater.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:30

Schamen hoeft ook niet, dacht ik ook niet; mijn punt was aan te geven dat die vraag erg gericht en nauw (als in niet kijken naar andere mogelijkheden) kon zijn omdat diegene misschien niet de achtergrond heeft om te kijken hoe jouw probleem beter en breder bekeken en aangepakt kon worden (met achtergrond bedoel ik de studie die dus niet nodig is om jezelf psycholoog te mogen noemen) in plaats van te zoeken naar een stempel als ADHD in dit beschreven geval. Als je komt met een klacht hoort een professioneel hulpverlener eigenlijk niet gelijk in één richting te denken (zoals hier leek te gebeuren).

Een ADHD sticker willen opplakken of hier in EERSTE instantie al naartoe denken vind ik dus niet echt onder hulp bieden vallen, eigenlijk. Maar dat is mijn mening. Reactie van Heino vind ik wel íets kort door de bocht hoor :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:32

Wow het vernielen van spullen... dat vind ik echt diep triest. Kijk pesten kan gebeuren, leuk is het niet, ik ben ook gepest, maar aan mijn spullen moesten ze niet komen, dat vind ik echt triest. Ik werd gepest omdat ik druk was :=

Schattered wat naar zeg. Maar mensen snappen niet wat autisme is. Ze denken dat iemand die stil en liever alleen is autisme heeft bijvoorbeeld. Nou dan is de helft van de wereld autist :P ik ook, ik ga in mijn eentje naar de bios :') Het is vreselijk dat mensen zo snel een label op je plakken terwijl ze niet eens weten wat ze zeggen :n

Pollewoppy

Re: Bokt speelt voor Psychiater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:33

En dat is precies wat er teveel gebeurd. Mensen zonder kennis van zaken roepen gewoon maar wat. Ze hebben de klok horen luiden en weten niet waar de klepel hangt...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:34

Solis schreef:
Een ADHD sticker willen opplakken of hier in EERSTE instantie al naartoe denken vind ik dus niet echt onder hulp bieden vallen, eigenlijk. Maar dat is mijn mening. Reactie van Heino vind ik wel íets kort door de bocht hoor :)

Je kent de context niet. Iemand meldt zich bij een hulpverlener met klachten (om het even welke) en blijkbaar valt op dat die persoon nogal druk is. Dan vind ik het geen vreemde vraag of iemand ooit getest is op ADHD toevallig. Met ADHD kunnen ontzettend veel problemen samenhangen, dus wie weet ook de klachten waarmee Shirley daar kwam.. Persoon probeert alleen maar met je mee te denken hoor, heeft er verder geen baat bij of jij nou de stempel ADHD of Borderline of wat dan ook krijgt :) Als dat de enige vraag is die de hulpverlener gesteld heeft is het wel raar ja.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:36

Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :+

pinuts

ik ben hier ook welleens depressief verklaard omdat ik wat problemen had, die ik nieteens echt had uitgelegd.. maar werd wel gezegd: miss ben je wel depressief.. Depressief is wel even wat anders dan je ff poedersuiker voelen.. Maargoed, laat ze maar denken haahah. Voel me super!

Pollewoppy

Precies, depressief zijn is heel wat anders. Wordt inderdaad ook veel te snel geroepen.

Daphaan

ShirleyM schreef:
Daar ging ik toch helemaal niet voor daarheen om te horen te krijgen dat ik druk ben... Dat stond geheel los van het probleem wat ik op dat moment had..

het is vaak wel handig om een totaalbeeld te krijgen van de persoon die voor je zit. kan meer vertellen dan of je die diagnose hebt ja of nee.

en het is inderdaad geen beschermde titel. maar de naam van de titel (Dr. M.Sc) en instelling waar degene bij zit kan wel veel vertellen.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:37

Yamcha schreef:
Al die aparte trekjes maken mensen bijzonder en interessant, plak je er een etiketje op, dan is het mooie eraf.

Mag ik deze als onderschrift voeren?
*D

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:38

Ik vindt wel dat sommige verhalen beter bij de psychiater verteld kunnen worden dan op Bokt. soms krijg je raad op serieuze problemen waarmee je niks kunt en er dus niet verder mee komt.
Laatst bijgewerkt door DinoBanani op 12-02-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:38

Maar in hoeverre kreeg je dan ook behandeling pinuts? Want opzich vind ik overdreven diagnoses stellen niet eens zo ernstig (ja wel voor de mensen die werkelijk met die aandoening kampen maar niet in termen van ongezond oid) maar behandeling krijgen voor iets dat je niet hebt weer wel.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:40

Heino schreef:
Maar in hoeverre kreeg je dan ook behandeling pinuts? Want opzich vind ik overdreven diagnoses stellen niet eens zo ernstig (ja wel voor de mensen die werkelijk met die aandoening kampen maar niet in termen van ongezond oid) maar behandeling krijgen voor iets dat je niet hebt weer wel.

wel als zo'n diagnose de plank misslaat en er geen behandeling volgt voor wat er aan de hand is.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:41

Heino schreef:
Als dat de enige vraag is die de hulpverlener gesteld heeft is het wel raar ja.

Nou precies, die laatste zin die je beschrijft doelde ik op. Zoals ik het las was het het eerste wat diegene vroeg, en dat lijkt mij al veel te veel één richting op gedacht in zo een eerste kennismaking.

Daphaan schreef:
en het is inderdaad geen beschermde titel. maar de naam van de titel (Dr. M.Sc) en instelling waar degene bij zit kan wel veel vertellen.

In dit geval heb je er Dr. voor staan, wat duidt op een Master titel. Dan heet je psychiater, wat wél een beschermde titel is. Tussen die twee zit nogal een verschil..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:42

ik ben wel eens depressief geweest zonder het te beseffen :') was voor de zomervakantie. Alles is als een waas voorbij gegaan, ik deed gewoon mijn dagelijkse routine, meer niet.... ik was er niet helemaal bij met mijn hoofd, en was ook niet echt meer vrolijk...

Maar ik wist het niet eens := dan ben je wel ver heen toch?

Maar depressie kun je niet via internet herkennen, en depressie is inderdaad iets heel anders dan problemen hebben. Er zijn mensen die zeggen dat ze een depressie hebben, maar dus niet eens weten wat het is. Een depressie is niet eens zozeer dat je je poedersuiker voelt, en het hoeft ook niet zozeer een aanleiding te hebben...

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:42

Daphaan schreef:
Heino schreef:

wel als zo'n diagnose de plank misslaat en er geen behandeling volgt voor wat er aan de hand is.

Hiervoor is diagnosetoetsing. Een hypothese voor waar aannemen en er dan niks mee doen mág niet.. in dat geval ga ik toch weer denken aan wat voor opleiding en bekwaamheden (en zijn deze geregistreerd?) iemand heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:43

Daphaan schreef:

Mja werkt uiteraard ook de andere kant op :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:44

Ik raad mensen trouwens wel altijd aan op hulp te zoeken via een grotere zorginstelling ipv een vrijgevestigde psycholoog. Geeft ook geen garantie op goede hulp maar men werkt daar vaak wel met protocollen, kwaliteitsbewaking etc. waardoor de kans dat je goede hulp krijgt een stuk groter is :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:44

Daphaan schreef:
ShirleyM schreef:
Daar ging ik toch helemaal niet voor daarheen om te horen te krijgen dat ik druk ben... Dat stond geheel los van het probleem wat ik op dat moment had..

het is vaak wel handig om een totaalbeeld te krijgen van de persoon die voor je zit. kan meer vertellen dan of je die diagnose hebt ja of nee.

Een psycholoog wil in een korte tijd jou leren kennen, dan kan hij/zij er met een heel verhaal om heen draaien, of direct vragen of je ooit een diagnose gehad hebt. Dat hij/zij het vraagt betekend nog niet dat je meteen in een hokje wordt geduwt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:45

Ik raad kinderen die zwaar in de knoop zitten altijd aan om naar een psychoterapeut te gaan. Mijn moeder doet dat werk dus en die weten hoe ze met kinderen om moeten gaan met trouma´s.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:46

lifaya schreef:
Maar ik wist het niet eens := dan ben je wel ver heen toch?

Maar depressie kun je niet via internet herkennen, en depressie is inderdaad iets heel anders dan problemen hebben. Er zijn mensen die zeggen dat ze een depressie hebben, maar dus niet eens weten wat het is. Een depressie is niet eens zozeer dat je je poedersuiker voelt, en het hoeft ook niet zozeer een aanleiding te hebben...

Tja dat weet ik niet hoor.. er zijn zulke grote verschillen tussen mensen (ik denk bijv. aan levensinstelling en wanneer trekt iemand aan de bel of zoekt iemand hulp), als je het niet weet kan het ook simpelweg betekenen dat je niet actief bezig bent gegaan met je situatie. Maar dat is speculeren hoor.. De één zit nu eenmaal sneller bij een huisarts dan een ander, denk ik.

Denk ook dat je met je laatste alinea bedoelt dat er depressie an sich is, en depressieve gevoelens kunt hebben; wat twee heel verschillende dingen zijn. En dat laatste ook erg subjectief.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:48

Daar heb je een heel goed punt Solis, wat door veel mensen door elkaar gehaald wordt. Als je depressieve gevoelens hebt, wat iedereen wel eens heeft, roept iemand al gauw: "Ik ben depressief"

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:49

Heino schreef:
Ik raad mensen trouwens wel altijd aan op hulp te zoeken via een grotere zorginstelling ipv een vrijgevestigde psycholoog. Geeft ook geen garantie op goede hulp maar men werkt daar vaak wel met protocollen, kwaliteitsbewaking etc. waardoor de kans dat je goede hulp krijgt een stuk groter is :)

Of iemand die 'gewoon' geregistreerd is. Dan weet je ook al wat meer over de bekwaamheden (anders krijg je jezelf niet geregistreerd) van deze persoon.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:51

Pollewoppy schreef:
Daar heb je een heel goed punt Solis, wat door veel mensen door elkaar gehaald wordt. Als je depressieve gevoelens hebt, wat iedereen wel eens heeft, roept iemand al gauw: "Ik ben depressief"

Maar dat komt denk ik omdat het zo "gewoon" geworden is, in het algemeen taalgebruik zegmaar.
Tenminste, ik merkte dat er zo ontzettend veel onwetendheid is over een depressie. Men accepteert het wel veel sneller dan vroegah heb ik het idee, maar men heeft geen idee wat het precies inhoudt waardoor je nutteloze (maar goedbedoelde) adviezen krijgt (zelfs van psycholgen zelf)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:51

nou een depressie hoeft niet een directe aanleiding te hebben, je kan ook gewoon in een hevige dip zitten. Ik weet niet eens waarom het zo bij mij ging, ik heb nou niet echt het perfecte leven met een adhd broertje, een meervoudig gehandicapt broertje, ouders die zo nu end an ruzie hebben en ik die ruzie heb met iedereen en dergelijke :+ maar toch.

Je hoeft dus niet een directe aanleiding te hebben, maar iets kan wel de trigger zijn om het maar zo te noemen. Bijv je voelde je al een tijd poedersuiker maar alles ging nog wel, maar dan is er een klein dingetje die niet goed gaat en dat is dan de reden dat et een depressie kan zijn. Hoeft niet hoor, het kan altijd verschillen. Sommige die worden depressief als ze hun baan kwijt zijn, andere als ze van omgeving veranderen etc. Het verschild altijd en is onvoorspelbaar en je hebt in verschillende maten. Hulp is inderdaad heel erg belangrijk.

Ach ik klep teveel, stomme ADD :')

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:52

Pollewoppy schreef:

Ja ik denk zelf dat die termen juist zo makkelijk gebruikt worden omdat ze wel in de goede richting zitten. Populair zijn als het ware.. de ene keer is depressie in het nieuws en gaan mensen dat herkennen, dan is ADHD weer een 'hot topic' dus dat zie je dan ook overal om je heen. Dan is autisme in het nieuws omdat er een nieuwe studie over is geweest en dan lopen er opeens een heleboel autistische mensen rond.
Dat heet dagelijkse diagnose. Iedereen doet het, het gevaar schuilt in het feit dat mensen zoiets gaan geloven en de sticker voor officieel verklaard aannemen...

edit; Heino schreef dit ook al :)
Laatst bijgewerkt door Solis op 12-02-10 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt