Gedrag bokkers in nieuwstopics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:47

blokje schreef:
Belagelijk, mens eigen.

Nou dan ben jij een apart mens. Als ik zoiets lees zit ik vol medeleiden. En verdriet nee dan denk ik niet. Wat een knuppels die ouders. Ze hadden maar beter moeten opletten. Eigen schuld.

Ik erger me al jaren DOOD aan sommige bokkers op bokt. Idd ze denken dat ze alles weten en alles mogen zeggen.

Als de ouders van dit meisje het topic lezen kunnen ze wel een enorm schuldgevoel krijgen. Wat helemaal niet nodig is. Je kan er een beetje van uitgaan dat je kind + pony in de bak wel veilig is. Of moet je als wakende ouders er áltijd maar bij staan?

Nou ja ik ga er maar van uit dat de zeurden altijd beter wetende bokker zelf PERFECT is. Jammer. Ik erger me DOOD aan jullie.Denk de volgende keer een beetje na wil je.

En dit soort reacties erger ik me dan weer aan... ;) Zo zie je maar weer hoe moeilijk het is; 'leven en laten leven'.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:52

Iris82 schreef:
Sleeper schreef:
Ik vind zelf de berichtgeving over tragische ongelukken met mens en paard en de reacties erop vaak zeer onsmakelijk. Hoe vaak ik wel niet lees 'ze zullen het niet nog een keer in hun hoofd halen' terwijl er een dode gevallen is. Ik krijg heel vaak last van plaatsvervangende schaamte door de reacties van (jonge) bokkers.

Ik denk dat je nu 2 begrippen (per ongeluk) door elkaar haalt.
De berichtgeving is meer de openingspost, dus het geen dat de media geschreven heeft, eventueel aangevuld door de nieuwposters. Het gaat jou (en mij overigens) meer om de reacties van de Bokkers als de berichtgeving van de Nieuwsredactie.

Dat zijn imho ook 2 verschillende discussie.
a) de berichtgeving van tragische ongevallen
b) de reacties van users hierop

En van b) heb ik het meeste last. ;)

Ja klopt! Ik kan het niet helemaal los van elkaar zien. Ik vind de berichtgeving niet nodig maar de reacties erop nog erger. (zoiets misschien?)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:56

Ik heb ook wel de neiging te speculeren denk ik, maar ik denk ook dat de meeste mensen wel nadenken over zoiets vanuit je eigen referentiekaders. Vanuit het perspectief van je eigen ervaringen dus. Ik probeer in mijn reacties altijd wel duidelijk aan te geven wat mijn ervaringen zijn en probeer altijd uit te sluiten die ervaring verward wordt met de ervaring in het nieuwsbericht. Ook lees ik het nog een paar keer door met een objectieve bril op (zover dat mogelijk is) om te kijken of het door één van de betrokkenen als kwetsend kan worden ervaren.
Maar goed; je kunt natuurlijk eens een keer iets missen en dat geldt voor iedereen, dan moet je zeggen, je plaatst een bericht en zet de boel meteen op slot, zodat er niet op gereageerd kan worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:57

Ik zou ook zeggen: strenger modden.
Reacties weghalen, users een sturende PB geven en registeren zodat ze aangesproken kunnen worden bij herhaling en evt een OW kunnen krijgen.

En Lante: nee, ik wens niet overal omheen te hoeven lezen omwille van de lieve vrede.
Ik vind haar reactie ook niet netjes. Maar je kunt wel bezig blijven met vingertjes wijzen, los je niets mee op.

Sleeper

Re: Gedrag bokkers in nieuwstopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:01

Ik sluit me ook aan bij strenger toezien.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:02

Iris82 schreef:
Dat zijn imho ook 2 verschillende discussie.
a) de berichtgeving van tragische ongevallen
b) de reacties van users hierop

En van b) heb ik het meeste last. ;)

Viel mij ook al op dat er eigenlijk twee discussies zijn. Ik denk dat de meesten hier het niet zo hebben op de reacties van sommige mensen op de berichtgeving. Ik vrees ook dat niemand zich aangesproken zal voelen, niemand ziet zichzelf als iemand die 'dom' reageert, maar ik ben bang dat als ik mijn eigen berichtengeschiedenis napluis, dat ik dan vast wel ook dergelijke domme reacties van mezelf tegenkom.

sleeper schreef:
Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van dit soort tragische, oncomplete, berichten op bokt.

Dit vind ik een goede vraag. Zelf vind ik de nieuwsberichten over onderzoeken naar paarden het interessantst, daar heb je vaak nog wat aan.

Om het wat lomp te zeggen: zelf schiet ik niks op met de kennis dat iemand die ik niet ken op een paard dat ik niet ken een ongeluk heeft gehad. Als ik die persoon wel zou kennen, dan heb ik bokt natuurlijk niet nodig om zoiets te weten te komen. Dat klinkt heel egoïstisch, maar zo voelt het nou eenmaal voor mij. Misschien ook een beroepsdeformatie, maar als ik bij ieder bericht dat iemand bij een ongeluk is omgekomen heel verdrietig zou worden dan zou ik 24/7 ongelukkig zijn.

Het enige wat ik bij zo'n bericht op bokt denk is: wat erg voor die mensen, wat lijkt me dat afschuwelijk om dat mee te maken. Maar verder heb ik niet het gevoel dat ik er iets mee ben opgeschoten, het geeft gewoon een naar machteloos gevoel en dat was het dan. Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Er zijn ook argumenten om dit soort berichten wel te plaatsen: het herinnert mensen eraan dat je altijd op moet passen. Als je nooit leest dat iemand een ongeluk heeft gehad, kun je onvoorzichtig worden.

En uit het bericht waar we het nu over hebben komen ook goede dingen voort. Ik heb al gezien dat mensen knuffels voor dat meisje inzamelen. Niet dat ze daarmee haar paard terugkrijgt, maar het geeft misschien wel troost. Ik zie het ook nog wel een keer gebeuren dat iemand een ongeluk krijgt waardoor het paard een been breekt, dat blijkt dat ze de operatie niet kan betalen en dat op bokt geld wordt ingezameld om de operatie alsnog te betalen.

Ik blijf het lastig vinden, wel of niet plaatsen.

En nu ga ik een stukje paardrijden, met het ongeluk in mijn achterhoofd en dus doe ik voorzichtig. Mocht ik toch een ongeluk krijgen, dan hoop ik niet dat mensen gaan speculeren dat het komt doordat ik zonder bit reed ;)
Laatst bijgewerkt door iefke op 05-02-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam in quote aangepast

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:17

Ik denk wel dat dergelijke berichten waarde hebben. Je geeft zelf ook aan Arno, dat je nu toch voorzichtig gaat paardrijden met zo'n ongeluk in je achterhoofd. En natuurlijk gaat iedereen weer over tot de orde van de dag en doe je dingen gewoon op je eigen manier, maar het lezen van dergelijke berichten zet je toch weer even aan tot nadenken.
In ieder geval veel plezier zo met rijden! ;-)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:47

Persoonlijk erger ik mezelf nog meer aan die 20 bokkers die er elke keer bovenop moeten springen in zo'n topic om te vertellen dat er niet gespeculeerd mag worden. Die zorgen voor nog meer vervuiling en discussies die niet nodig zijn in zo'n topic.
Het is niet meer dan menselijk dat iemand zichzelf afvraagt wat een 10-jarig meisje op een paard op zo'n drukke weg doet. Of iemand dat in zo'n topic moet vermelden en vooral hoe is een andere discussie.

Maar 1x daar wat over zeggen en vervolgens temmen lijkt me meer dan voldoende.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:49

Arno: die quote die je gebruikt is niet van mij :n Wil je dat even aanpassen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:18

De quote is van mij :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:20

Oeps, kan de quote niet meer aanpassen. Zal mezelf even temmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:11

ThePast03 schreef:
Persoonlijk erger ik mezelf nog meer aan die 20 bokkers die er elke keer bovenop moeten springen in zo'n topic om te vertellen dat er niet gespeculeerd mag worden. Die zorgen voor nog meer vervuiling en discussies die niet nodig zijn in zo'n topic.
Het is niet meer dan menselijk dat iemand zichzelf afvraagt wat een 10-jarig meisje op een paard op zo'n drukke weg doet. Of iemand dat in zo'n topic moet vermelden en vooral hoe is een andere discussie.

Maar 1x daar wat over zeggen en vervolgens temmen lijkt me meer dan voldoende.

Idd zeer vervelend mensen die nog nét even dat zwaaiende vingertje willen laten zien of het laatste woord.
Mijn ervaring is dat als je temt deze reacties wel aan worden gepakt of in het ergste geval het topic alsnog wordt gesloten, zelfs als een TS het nodig vind om het laatste woord te hebben.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:32

Ik ben het helemaal eens met dat er hier minder gespeculeerd moet worden. Over het temmen; ik heb gisteren vol verbazing gekeken naar wat bepaalde bokkers schreven. Vind dit naar de familie van het meisje absoluut niet kunnen en heb toen ook getemd. De ergste berichten zijn 5 minuten later netjes verwijderd. Dus de moderator heeft voor mij op dat moment netjes gedaan wat moest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:42

arno8 schreef:
Nieuwssite A.nl meldt: "Vliegtuig crasht in centrum Amsterdam, mogelijk honderden doden, aanslag niet uitgesloten"
Nieuwssite B.nl meldt: "PVV daalt een zetel in peiling" (de nieuwsredactie van B.nl heeft besloten pas over het ongeluk te berichten als de oorzaak is onderzocht en als precies bekend is hoeveel doden er zijn en als zeker is of er sprake is van een terroristische aanslag).

Maar er is ook nog zoiets als een middenweg. In het geval van jouw voorbeeld zou ik zeggen: 'vliegtuig crasht in centrum Amsterdam, aantal slachtoffers nog niet duidelijk' met daarna in het artikel en 'er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak' prima. Met 'mogelijk dit' en 'niet uitgesloten dat' kun je alle kanten op - maar het trekt de gedachten en dus de discussie wel een bepaalde kant uit.

En ik weet niet of het in deze situatie had geholpen hoor, maar er worden erg veel berichten geplaatst die al behoorlijk wat speculatie in zich hebben - en mensen nemen dat dan helaas over. Dat is niet de volledige verantwoordelijkheid van de nieuwsredactie, natuurlijk niet. Want dat doen de mensen ook zelf. Maar ik vind wel dat er zorgvuldiger omgegaan mag worden met nieuws, en dat heeft z'n weerslag ook op de manier waarop er gereageerd wordt.

PS, Lielle: erg bedankt voor je inhoudelijke reactie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:08

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het soms ook te ver gaan.
Speculeren kan, maar tot op zekere hoogte.
Zo werd het overlijden van mijn pony op de voorpagina geplaatst: [VN] Paard komt om bij verkeersongeval

En dan worden er reacties gegeven als:
Citaat:
Wat gebeurt dit de laatste tijd veel zeg!!
Ze moeten eens de weilanden verstevigen!

Citaat:
ja dat vind ik ook !! een paard kan togn iet zomaar de weg op kunnen rennen

Citaat:
ik zou wat beter op je paard letten

Terwijl de echte reden was dat één of andere gek de draden om haar weiland door heeft geknipt.
En nog steeds, als ik die reacties nu weer lees doet het mij écht pijn en word mijn schuldgevoel alleen maar groter. :\

Ben dus echt een voorstander van een lichte aanpak als er op zo'n manier gespeculeerd wordt. :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:54

Ik heb eerlijk gezegd nooit goed begrepen waarom er gereageerd moet worden op nieuwsberichten. Als iets discussiewaardig is is er altijd wel iemand die er een serieuze discussie van maakt, maar de meeste nieuwsberichten zijn wat ze zijn: Nieuwsberichten. Ter kennisgeving en informatie. Er is een reden dat veel nieuwssites geen reactiemogelijkheid bieden (Nu.nl; volkskrant...). Op elke nieuwssite die wel reactiemogelijkheden bied zie je dat de discussies al snel uit de hand lopen, op dat punt valt Bokt feitelijk nog wel mee. Er zijn vaak toch een stuk meer dan 20 reacties nodig om een topic te laten ontsporen, bij de Telegraaf en het AD (die hebben wel reactiemogelijkheden) is 1 vaak al voldoende. En ter compensatie van die sites die geen reactiemogelijkheid hebben zijn er talloze blogsites waar je met je commentaar terecht kan.

Maargoed, waarom niet een scheiding maken? Voor nieuws moet je bij de nieuwspagina's zijn, voor discussies is de rest van het forum.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 06:52

mick75 schreef:
Er is een reden dat veel nieuwssites geen reactiemogelijkheid bieden (Nu.nl; volkskrant...).

Deze sites bieden wel degelijk een mogelijkheid tot reageren :)

veerlee65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 07:45

mensen hebben snel hun mening klaar, zonder ook maar iets van de situatie af te weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 07:57

Heb het topic doorgelezen en vind het eigenlijk wel meevallen :?
Voor de groene hulk worden wel wat speculatie's geplaatst maar na de groene balk zie ik ze niet meer terug
(Of moet er overheen gelezen hebben) Zie meer dat bokkers het nodig vinden om te herhalen dat het zo 'verschikkelijk is wat er gezegd is' dus een herhaling van een herhaling, wie weet zeggen ze wat nieuws?
Maar echte speculatie's vind ik wel meevallen.