van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:19

Tot zover heb ik het alleen FaberSmid zien doen. Als ik 'U' zie dan weet ik meteen wie dat gepost heeft :P
Ik stoor me er niet echt aan, zolang het bij FaberSmid blijft :+

Fenrir

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:20

Ik ken er wel meer, zeker qua bizar taalgebruik. :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:22

heleen06 schreef:
het valt mij ook wel op, maar is het niet zo dat het in Belgie, normaal is om anderen met u aan te spreken? Ik had altijd het idee dat er daar ook veel "u" vandaan kwam. Maar ik begrijp ook wel wat jullie bedoelen met die overdreven grammaticale berichten en die komen natuurlijk niet alleen uit Belgie.

Inderdaad maar dat zit gewoon in ons dialect en staat niet altijd (soms wel) gelijk aan het scheppen van afstand of een meerdere erkennen ;)
Bijv: hebt gij uw jas mee ==> informeel
heeft u uw jas mee ==> formeel

Ik probeer er op Nederlandse forums op te letten dat ik zo min mogelijk Vlaams typ maar helaas, ik kan niet beweren dat ik volledig vrij van spelfouten ben :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:23

Ik vind dat Vlaams altijd wel schattig. :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:26

Beter correct Nederlands met u, dan zinnen als: me paard, hij wilt,
de een vind etc.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:30

Precies!
Dat hele formele is ook overdreven maar iemand met 'u' aanspreken /-schrijven zie ik liever dan al die schrijffouten. Die irriteren me veel meer! (maar daar zijn al topics van he? ;) )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:30

vlaams kan ik waarderen.......... wannabe hoogdravend nederland niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:15

KiWiKo schreef:

Zelfde.
Klees veel liever een tekst in oervlaams dan in dat 'nederlands' waar dit topic over gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 09:22

KiWiKo schreef:

Idd... het gaat om een heel ander type zinsopbouw en schrijven :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:14

Het ligt er wel geheel aan wat moeilijk wordt gevonden... soms ligt het er dik bovenop als de tekst de inhoud voorbijstreeft of gewoon niet helemaal klopt met wat men wil overbrengen... maar het kan ook zijn dat iemand gewoon écht zo schrijft natuurlijk. :)

Al merk je meestal vlug genoeg het verschil tussen die twee.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:35

De gemiddelde Nederlander praat gewoon normaal Nederlands zonder poespas, :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:45

Nou, als je bokt bekijkt lijkt het meer alsof de gemiddelde Nederlander niet eens normaal Nederlands kan...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:46

Ergenis nummer 1 ja, de gemiddelde Nederland spreekt vreselijk slecht Nederlands.. En je moet je voor de grap eens in Friesland komen....

Maar daar gaat het topic niet over :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:50

Ik kom vaak genoeg in Friesland, maar daar spreken ze altijd Fries tegen me hoor. :Y)

Maar moet zeggen dat ik liever een overdreven Nederlandse post heb dan eentje die je gewoon moet ontcijferen vanwege de fouten en de msn-taal. :+

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:52

En als ze dan Nederlands spreken is het verFriest Nederlands :+

Inderdaad, om over de stam+t regel maar niet te hebben..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:53

Ik vind het verschrikkelijk! Ik weiger dan ook U terug te schrijven. Die persoon is echt niets meer of minder waard dan ik, en ik walg ervan dat mensen je op dergelijke neerbuigende manier aanspreken. En het op een voetstuk plaatsen van jezelf en je mening door deze manier van schrijven, want ja, het lijkt me niet geheel onlogisch dat je je daarmee afzondert van de rest. Eigenlijk zijn sommigen hiervan net honden; Aandacht graag! Goed of slecht maakt niet uit, als het maar Aandacht is. Met de hoofdletter A!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:57

Of met de hoofdletter U :+

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:58

Ik snap je ergernis. Soms denk ik echt dat ik rechten aan het studeren ben, ipv op bokt aan het lezen ben. Al associeer ik meestal de "U" aan de Belgische bokkers onder ons. Daar irriteer ik me weer minder aan dan aan de Nederlandse bokkers die "U" gebruiken. Het mag van mij wel wat minder formeel soms... :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:58

Daisies schreef:

Volgens mij is dat ook zo'n veelgemaakte fout, U met hoofdletter is toch alleen wanneer je God 'aanspreekt'??? :P
Althans, zo heb ik het wel geleerd...

Over op een voetstuk plaatsen gesproken dan ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:59

Ik vind het ook zeer vervelend lezen en als ik aan het einde van de tekst ben dan ben ik ook nog eens vergeten wat er ook al weer eerder geschreven wordt (of is dat een probleem met mijn korte-geheugen-termijn :+ ). Ik sla de teksten ook gewoon over :j

Karl66 schreef:
Ik kan me er niet zo druk over maken of mensen mij met u aanspreken. Maar op het moment dat ze bewust moeilijk proberen te schrijven en als gevolg daarvan onleesbare, grammaticale wangedrochten produceren, dan sla ik die berichten snel over. Het is gewoon niet leesbaar, want je moet echt zelf gaan verzinnen wat ze bedoelen, omdat ze grammaticaal gezien vaak net wat anders beweren dan dat ze bedoelen te zeggen :D

Volgens mij zegt het vooral wat over deze mensen zelf, als je jezelf interessant probeert te maken, dan heb je over het algemeen niet zoveel te zeggen en dat bevestigen ze zelf elke keer weer hier op Bokt :D

Het probleem hiervan is weer dat als je probeert te verzinnen (begrijpen) wat er bedoeld wordt dat je er of nooit reactie op krijgt, of je krijgt de betreffende bokker over je heen omdat je speculeert/niet leest wat er staat of iets dergelijks. Op het moment dat je dan vraagt wat ze dan bedoelen krijg je als antwoord, dat heb ik al 100x uitgelegt en staat hierboven ook al beschreven of het bekende 'ik bedoel het precies zoals het er staat'. Tja...zo kom je er natuurlijk nooit achter wat ze nu werkelijk bedoelen :7 . Eigenlijk wordt je er gewoon doodmoe van :z
Laatst bijgewerkt door zap op 25-01-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Janine1990 schreef:
Daisies schreef:

Volgens mij is dat ook zo'n veelgemaakte fout, U met hoofdletter is toch alleen wanneer je God 'aanspreekt'??? :P
Althans, zo heb ik het wel geleerd...

Over op een voetstuk plaatsen gesproken dan ;)

Hoofdletter U is alleen als je over god spreekt inderdaad, of hem aanspreekt. :')

Janine1990

Miracle_ schreef:
Ik snap je ergernis. Soms denk ik echt dat ik rechten aan het studeren ben, ipv op bokt aan het lezen ben. Al associeer ik meestal de "U" aan de Belgische bokkers onder ons. Daar irriteer ik me weer minder aan dan aan de Nederlandse bokkers die "U" gebruiken. Het mag van mij wel wat minder formeel soms... :D

Ik heb altijd het idee dat de Belgische bokkers zich heel erg netjes aanpassen hier op bokt, ik lees nooit onleesbare Belgische lappen tekst... :n
Altijd keurig Nederlands, vind ik geweldig!

Je hebt ook ge-u en ge-u ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:00

KiWiKo schreef:

Amen, als ik zulke posts tegen kom, sla ik ze gewoon over.
Wil je mij echt overtuigen van iets, of iets interessants vertellen waar ik me in zou willen verdiepen, praat dan normaal Nederlands.
Ik vind het vooral arrogant overkomen, als of je beter dan iemand bent, omdat je met dure woorden praat.

Nee hoor " doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:02

zap schreef:
Ik vind het ook zeer vervelend lezen en als ik aan het einde van de tekst ben dan ben ik ook nog eens vergeten wat er ook al weer eerder geschreven wordt (of is dat een probleem met mijn korte-geheugen-termijn :+ ). Ik sla de teksten ook gewoon over :j

Karl66 schreef:
Ik kan me er niet zo druk over maken of mensen mij met u aanspreken. Maar op het moment dat ze bewust moeilijk proberen te schrijven en als gevolg daarvan onleesbare, grammaticale wangedrochten produceren, dan sla ik die berichten snel over. Het is gewoon niet leesbaar, want je moet echt zelf gaan verzinnen wat ze bedoelen, omdat ze grammaticaal gezien vaak net wat anders beweren dan dat ze bedoelen te zeggen :D

Volgens mij zegt het vooral wat over deze mensen zelf, als je jezelf interessant probeert te maken, dan heb je over het algemeen niet zoveel te zeggen en dat bevestigen ze zelf elke keer weer hier op Bokt :D

Het probleem hiervan is weer dat als je probeert te verzinnen (begrijpen) wat er bedoeld wordt dat je er of nooit reactie op krijgt, of je krijgt de betreffende bokker over je heen omdat je speculeert/niet leest wat er staat of iets dergelijks. Op het moment dat je dan vraagt wat ze dan bedoelen krijg je als antwoord, dat heb ik al 100x uitgelegt en staat hierboven ook al beschreven of het bekende 'ik bedoel het precies zoals het er staat'. Tja...zo kom je er natuurlijk nooit achter wat ze nu werkelijk bedoelen :7 . Eigenlijk wordt je er gewoon doodmoe van :z

Met als doel dat je ze uiteindelijk wel gelijk geeft, of dat ze je ermee het zwijgen opleggen. En ja, wie zwijgt stemt toe toch?
Volgens mij is de groep waar TS op doelt daar puur op uit, zelfverrijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:03

Degenen die ik het tot nu toe heb zien doen voelen zich duidelijk boven de massa verheven en gebruiken het "u" op zeer onprettige wijze, inderdaad om afstand te scheppen tussen het pleps en hun eigen fantastische niveau... Niet alleen door het u-gebruik overigens, maar door vooral zo ingewikkeld mogelijk te schrijven. Erg sneu.