Wat is mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:02

Shadow0 schreef:
Als jij je gelijk wilt halen met de wet in de hand (en dus niet door het op een andere manier op te lossen), dan moet je ook aanvaarden dat de hele wet geldt. Over de aard van de overeenkomst valt te twisten, maar dat het natekenen van een foto het reproduceren van een auteursrechtelijk werk is, is vrij ondubbelzinnig duidelijk. En dat jij van mening bent dat niemand die foto wil kopen doet er niet toe, auteursrecht is auteursrecht.

O maar dat trek ik ook niet in twijfel.
Alleen is mijn interpretatie dat het afgeleide werk te ver van het origineel afstaat om het inbreuk op auteursrecht te kunnen noemen. Is puur de hoek vanuit waar het paard is gefotografeerd, het auteursrecht bepalen? Van alle overige elementen is namelijk helemaal geen enkel element uit het oorspronkelijke werk overgenomen.
Ik kan het niet staven met jurisprudentie maar ik geloof er niets van dat een rechter dit wél inbreuk zou kunnen noemen.
Als jij kan onderbouwen dat ik ongelijk heb, zie ik dat graag, tenslotte ben ik ook geen deskundige. Maar dan wel met concrete voorbeelden.

iefke

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:42

LZP -> FZ

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 10:33

Beantsje: Ik had heel bewust de naam van de tekenaar niet genoemd nu zet jij het hier neer. Weet niet of ze daar erg blij mee is.
Filfill: Nee gemaakt door iemand anders in dit geval. Maar dan moet ik het dus via de fotograaf doen, die kan zeggen dat ze niet wilt dat de tekening commercieel wordt gebruikt?
Shadow0: Dat denk ik dus ook, heb toestemming tot natekenen gegeven maar niet om commercieel te verspreiden of verkopen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:43

Als iemand via jouw berichten terugzoekt kun je in andere topics de tekening + naam ook terugvinden, dus je hebt het zélf ook al openbaar gemaakt ;)
En wat betreft 'het via de fotograaf doen'. Jij had zélf al toestemming moeten vragen of je die foto daar mocht plaatsen, dus je bent zelf al heel fout bezig geweest en dat probeer je nu op een ander af te schuiven? Meid laat het gaan en denk volgende keer even na voor je wat doet en of dat echt is wat je wilt :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 10:44

Ik had gewoon niet verwacht dat dit zomaar kon.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:45

Ik ben het er helemaal mee eens dat je eerst de fotograaf toestemming had moeten vragen om de foto voor dit aan te bieden op het internet ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:46

Suzan_kalim schreef:
Ik had gewoon niet verwacht dat dit zomaar kon.

Dan had je daar zélf duidelijke afspraken over moeten maken of even beter moeten opletten in het topic ;) Nu weet je het voor een volgende keer. Dus ga nu óf sparen zodat je de tekening zelf kunt kopen (en 50 euro is een héle nette prijs gezien de tijd die er in een tekening gestopt wordt!) of leg je erbij neer en hou er een eventuele volgende keer rekening mee dat je goede afspraken maakt..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:20

wat een prachtige tekening zeg!
zou hem graag overnemen voor 50 euro als het mijn paard was geweest..
vind het topic verder een beetje zeurderig overkomen want je hebt zelf toestemming gegeven om hem na te tekenen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:55

Suzan_kalim schreef:
Filfill: Nee gemaakt door iemand anders in dit geval. Maar dan moet ik het dus via de fotograaf doen, die kan zeggen dat ze niet wilt dat de tekening commercieel wordt gebruikt?
Shadow0: Dat denk ik dus ook, heb toestemming tot natekenen gegeven maar niet om commercieel te verspreiden of verkopen.

Maar als jij niet de fotograaf bent, heb je in feite helemaal niet het recht om die toestemming te geven.
(En daarbij, natekenen 'voor eigen gebruik' mag altijd dus daar hoef je niet expliciet toestemming voor te geven.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:29

allereerst, amenooitniet dat ik 50 euro voor een tekening zou betalen.

volgens mij hadden hier de dingen beter overlegd moeten worden.
Ik blijf dit topic eventjes meelezen.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:39

Ik vind het ook prima als ze hem gebruik voor in het portfolio ed.. maar vind t niet leuk als hij aan een derde wordt verkocht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:40

allereerst, heb jij de fotograaf toestemming gevraagt om de foto hiervoor te gebruiken?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:41

Nee maar ik heb de foto's van haar gekocht.
Zou niet weten waarom ik de foto niet mag laten natekenen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:43

nou de rechten blijven bij de fotograaf. en met de foto kopen koop je niet de rechten :) dus dit had je eerst netjes moeten melden :) Ik zou dat ook op prijs stellen als iemand mijn foto aan zou bieden op het internet om er mee te bewerken/tekenen etc ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:47

Jolliegirl schreef:
allereerst, amenooitniet dat ik 50 euro voor een tekening zou betalen.

volgens mij hadden hier de dingen beter overlegd moeten worden.
Ik blijf dit topic eventjes meelezen.

Besef je wel hoeveel tijd er in een mooie tekening gaat zitten? ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:48

Ik zie persoonlijk niet zo het probleem. Je zet zelf de foto op het internet met welk doel ook. Als ik een mooie foto zie op HAW en ik teken dat paard na en laat de achtergrond weg en iemand zou hem willen kopen zie ik het probleem niet hoor. Dan moet je geen foto's op het world wide web zetten vind ik.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:49

Suzan_kalim schreef:
Nee maar ik heb de foto's van haar gekocht.
Zou niet weten waarom ik de foto niet mag laten natekenen.

Afhankelijk van de voorwaarden die de fotograaf stelt aan de verkoop van de foto(s) blijft het beeld altijd eigendom van de fotograaf. Zoals hier al eerder genoemd rust op alle foto's auteursrecht, ook als de foto verkocht wordt. Portretrecht (het feit dat jij de rechten zou hebben omdat het jouw paard is op de foto) is niet van toepassing bij dieren.

Eigenlijk zit jij dus meer fout dan de tekenaar.

Daarbij komt dat ik het een beetje vreemd vind dat je 'er niet aan moet denken dat iemand anders jouw paard in de woonkamer heeft hangen'. Waarom niet?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:57

Delphi: ik vind dat dus niet netjes!
Vanillia: Omdat het mijn paard is, jullie hoeven het niet te begrijpen daarvoor heb ik het topic niet geopend. Maar er is tot nu toe niemand geweest die me juridisch heeft kunnen uitleggen of het wel of niet mag aan de rest heb ik niets.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:01

Maar het was van jou zélf ook niet netjes om die foto's daar te plaatsen zonder toestemming van de fotograaf ;)
Dus als de fotograaf nu kwaad wil kan ze ook zo'n topic over jou openen ;)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:03

Dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:21

Ergens bekruipt mij toch het gevoel dat de tekenaar er toch een slaatje uit probeert te slaan door zo'n hoog bedrag te vragen en de TS er een vervelend gevoel over te bezorgen. Een onprettige gevoel heeft te maken met het idee dat de tekenaar ongevraagd een tekening maakt en dat de TS die dus moet kopen. En pas daarna komt de dreiging dat de tekening misschien wel naar derden gaat. Volgens mij klopt het niet van de kant van de tekenaar.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:23

Een slaatje er uit slaan?? Ga je eerst eens verdiepen in wat een tekening in opdracht normaal kost, die prijzen liggen over het algemeen vele malen hoger ;) En waarom zou de tekenaar als de ts de tekening niet wilt niet verkopen aan iemand die dat wél wil en wél die prijs ervoor over heeft? :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:31

Er zijn genoeg mensen die je juridisch uit proberen te leggen waarom het je eigen fout is. Jij had als eerste die foto niet vrij mogen geven om na te tekenen. Jij hebt niet eerst gevraagd hoeveel het zou kosten, je hebt hem niet gekocht, en je hebt deze tekenaar niet per se een opdracht gegeven. Dus dat is toch zo duidelijk als maar kan. De tekenaar was vrij om de foto na te tekenen, die heeft dat gedaan en bied jou de tekening aan, jij wilt hem niet. Dús verkoopt ze hem door. Jij gaat toch ook niet een huis bouwen voor iemand, daar dagen mee bezig zijn en als die het niet wilt hebben hem maar niet aan iemand anders verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:41

De tekenaar heeft een portret van dusdanig kaliber neergezet, waar een zodanige hoeveelheid tijd in is gaan zitten dat ik me helemaal kan voorstellen dat ze deze graag aan een andere gegadigde zou verkopen als jij als paardeneigenaar deze niet wil hebben. Ik weet dan ook zeker dat een tekening als deze -die overigens 50 euro meer(!) dan waard is- binnen afzienbare tijd verkocht zal zijn.

In mijn ogen dus niks van dreigementen en slaatje eruit slaan, maar een tekenaar die dusdanig bekwaam is in het neerzetten van een mooi portret met een eigen stijl dat daar zeker voor betaald mag worden.

Als je niet wilde dat mensen hem hadden nagetekend, had je hem niet op dat topic moeten zetten. Voor hetzelfde geld heb ik hem ook nagetekend en hier nu op een enorm doek boven de bank hangen... Wat doe je eraan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:51

TS, er is jou in dit topic meerdere malen verteld hoe het juridisch in elkaar zit, onder andere door mij. Dus misschien moet je dat even teruglezen voordat je roept dat niemand hier iets over gezegd heeft.