Shadow0 schreef:Als jij je gelijk wilt halen met de wet in de hand (en dus niet door het op een andere manier op te lossen), dan moet je ook aanvaarden dat de hele wet geldt. Over de aard van de overeenkomst valt te twisten, maar dat het natekenen van een foto het reproduceren van een auteursrechtelijk werk is, is vrij ondubbelzinnig duidelijk. En dat jij van mening bent dat niemand die foto wil kopen doet er niet toe, auteursrecht is auteursrecht.
O maar dat trek ik ook niet in twijfel.
Alleen is mijn interpretatie dat het afgeleide werk te ver van het origineel afstaat om het inbreuk op auteursrecht te kunnen noemen. Is puur de hoek vanuit waar het paard is gefotografeerd, het auteursrecht bepalen? Van alle overige elementen is namelijk helemaal geen enkel element uit het oorspronkelijke werk overgenomen.
Ik kan het niet staven met jurisprudentie maar ik geloof er niets van dat een rechter dit wél inbreuk zou kunnen noemen.
Als jij kan onderbouwen dat ik ongelijk heb, zie ik dat graag, tenslotte ben ik ook geen deskundige. Maar dan wel met concrete voorbeelden.