Het paard die...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:05

Hmmm zo kun je over iedere taalfout wel een topic openen. Het was al lang duidelijk dat niet iedereen hier even briljant is met taal en dat niet iedereen even hard z'n best doet, maar dit vind ik wel een erg specifiek topic. Volgende week een topic over mensen die "de pony dat" zeggen?

Tip: nicht ärgern, bloß wundern. En plaats de leukste taalfouten in het bloopertopic, hebben anderen ook nog wat te lachen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:06

ik verbaas me dr ook over,
irriteren doe ik soms ook ja, maar Nederlands blijft een vreemde taal,
ook al ben ik zelf een Nederlander }>

DaisyDarling

Re: Het paard die...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:07

Het is irritant, jah. Ik lees er nu al automatisch overheen.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:08

sabje1985 schreef:
Jemig mensen maken zich vandaag de dag overal druk om.Fouten maken is menselijk en er zijn mensen die gewoon niet zo goed de taal beheersen.

:j
Het spijt ik vreselijk dat mij niet zo goede Nederlands kan. Dat komt vooral door mijn geweldige leraar Nederlands :). En dat is niet gelogen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:40

Chubby schreef:
MoriMann schreef:
Scholen schijnen zich er ook niet meer zo mee bezig te houden.

Sinds ik begreep dat een Pabo-student nog kan slagen met een onvoldoende voor rekenen, neem ik de schooljuf láng zo serieus niet meer. Ik leg het mijn kinderen later zelf maar uit, denk ik...

Tijdens mijn eerste HBO opleiding zakte ruim 50% (!) van de eerstejaarsstudenten voor hun nederlands dictee :oo

Het end is zoek.

Ik moest ook een taaltoets doen voor mijn hbo opleiding. Ik haalde zeven spelfouten uit hún opgaven :7

8)7

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:49

Arabesk schreef:
Ik moest ook een taaltoets doen voor mijn hbo opleiding. Ik haalde zeven spelfouten uit hún opgaven :7

8)7

Same here _O-

Ik kreeg dus een HBO-niveau toets..... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:52

Nouks schreef:
Hmmm zo kun je over iedere taalfout wel een topic openen. Het was al lang duidelijk dat niet iedereen hier even briljant is met taal en dat niet iedereen even hard z'n best doet, maar dit vind ik wel een erg specifiek topic. Volgende week een topic over mensen die "de pony dat" zeggen?

Tip: nicht ärgern, bloß wundern. En plaats de leukste taalfouten in het bloopertopic, hebben anderen ook nog wat te lachen.

Mooi gezegd Nouks :j

Iedereen ergert zich wel aan spelfouten, en ik geef toe dat ik er ook mensen over aanspreek en op verzoek ook posts wijzig. Maar vergeet niet dat Nederlands een van de moeilijkste talen op de wereld is, en dat iedereen er moeite mee heeft. Het beste paard struikelt wel eens toch? ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:58

Ik ben duidelijk vreselijk in de nederlandse taal door een hersenfout. In deze post zullen dus duizende fouten zitten. Maar ik stoor me zelfs aan sommige fouten. Dus weet je hoe erg het is tegenwoordig.

Zoals het gebruik van me, dat is niet eens een taalfout. Ik snap echt niet waarom mensen dat gebruiken. Als het in je zit om perfect te kunnen schrijven snap ik niet waarom je het niet doet. Maakt het leven zoveel makkelijker.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:01

Barmat schreef:
Mijn persoonlijke mening is, dat als je je dusdanig ergert aan dergelijke taalfouten, je misschien beter een ander forum kunt bezoeken.

Dat voor taalpuristen bijvoorbeeld :)

Dit forum is groot, een percentage mensen met Dyslexie en/of een lagere opleiding daarmee ook aanwezig. Je kunt niet van een ieder verwachten dat hij/zij de Nederlande Taal perfect beheerst.

Wanneer we met zijn allen plezier beleven aan het gebruik van bokt, en er informatie uitgewisseld kan worden, op welk niveau dan ook, al dan niet met (kleine) taalfouten, heb ik daar geen enkel probleem mee. Je kunt wel op alle slakken zout gaan leggen.

Mensen respectloos behandelen, uitschelden en kleineren vind ik vele malen erger dan een taalfoutje hier en daar.

helemaal mee eens.
als je maar begrijpt waar de mensen het over hebben.
dit is een paardenforum, geen taalforum. en ja je kan je maar ergens druk om maken :o
lekker geen hoofdletters gebruikt :D

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:05

Barmat schreef:
Mijn persoonlijke mening is, dat als je je dusdanig ergert aan dergelijke taalfouten, je misschien beter een ander forum kunt bezoeken.

Dat voor taalpuristen bijvoorbeeld :)

Dit forum is groot, een percentage mensen met Dyslexie en/of een lagere opleiding daarmee ook aanwezig. Je kunt niet van een ieder verwachten dat hij/zij de Nederlande Taal perfect beheerst.

Wanneer we met zijn allen plezier beleven aan het gebruik van bokt, en er informatie uitgewisseld kan worden, op welk niveau dan ook, al dan niet met (kleine) taalfouten, heb ik daar geen enkel probleem mee. Je kunt wel op alle slakken zout gaan leggen.

Mensen respectloos behandelen, uitschelden en kleineren vind ik vele malen erger dan een taalfoutje hier en daar.

Zo denk ik er ook over........... :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:07

Liek_ schreef:
4EverHobbes schreef:
Jij dus ook sabje. En als je de beginpost goed had gelezen (overigens is iets GOED lezen ook voor veel mensen niet zo gemakkelijk), had je de essentie van deze discussie misschien wel begrepen.

Een naam dient geschreven te worden met een hoofdletter en een zin hoort niet te beginnen met 'en'. Als we dan toch zo gaan beginnen :evaw:

Onjuist; de gebruikersnaam 'sabje' is zonder hoofdletter, dus mag dat ook als aanspreekvorm zonder hoofdletter gebruikt worden. De zin daarachter heeft 'En' aan het begin om er extra nadruk op te leggen. Ook dit is correct. ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:19

Arabesk schreef:
Citaat:
Steeds meer mensen knallen ook Engelse termen door hun posts. Ook zoiets wat onze mooie taal niet ten goede komt.

Vooral de NH-ers hebben daar last van, die lijken geen nederlandse woorden te kunnen verzinnen voor allerlei termen :7 Of juist door ze te gebruiken geven ze aan dat ze bij een bepaalde groep horen :? of laten ze zien dat ze er verstand van hebben :? . Ik weet het niet, maar als je sommige posts leest is het bijna een karikatuur van zichzelf.

'Ik ging wandelen met mijn paard en kwam een paar tresholds tegen (..) Beauty was behoorlijk leftbrained introvert (..) ja het is een kwestie van make versus want (..) we gaan een nieuwe challenge aan'

_O-

Niet alleen NH-ers :n leuke afkorting :D

Ik ben nu zo'n 20 jaar weg uit Nederland en zit vaak met mijn oren te klapperen als ik eens terug ben.Dan moet ik echt vragen waar mensen het eigenlijk over hebben :o

Citaat:
Maar vergeet niet dat Nederlands een van de moeilijkste talen op de wereld is, en dat iedereen er moeite mee heeft. Het beste paard struikelt wel eens toch?

Dat is een rotsmoes die bijvoorbeeld in Frankrijk ook te pas en te onpas erbij gesleept wordt.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:26

Zolang het schoolniveau van de gemiddelde Nederlander niet hoger is dan een afgeronde basisschool, ga ik mij er niet meer druk om maken.

Alhoewel het soms wel tenenkrommend is om te lezen dat "Pennie met me paartje na de hoefsmit is geweesd om dur eizers onder te slaan" Bbbrrrr...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:35

Maar dan nog.... je kunt je er wel tot in den treure druk over maken (of is het tot in den treureN?) :P Het feit is nu eenmaal dat niet iederen perfect de Nederlandse Taal beheerst. Jammer misschien maar het is zo.

Maar troost je, we zijn niet alleen. Ik heb Engelse Taal- en Letterkunde gestudeerd en een ieder die in het dagelijks leven met de gemiddelde Brit te maken heeft, loopt tegen dezelfde zaken aan als wij nu tegen de Nederlandse taalfouten :)

Hetzelfde in Duitsland :j Buurkinderen die mij vragen of ik hun huiswerk wil nakijken (projecten bijvoorbeeld) en objectief beoordelen en die dan serieus vragen welke naamval ze moeten gebruiken :D

Taal is een communicatiemiddel, zolang we elkaar kunnen verstaan moeten we vind ik de hersens niet inslaan over kleine fouten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 15:02

hetbommeke schreef:
Zolang het schoolniveau van de gemiddelde Nederlander niet hoger is dan een afgeronde basisschool, ga ik mij er niet meer druk om maken.

Alhoewel het soms wel tenenkrommend is om te lezen dat "Pennie met me paartje na de hoefsmit is geweesd om dur eizers onder te slaan" Bbbrrrr...

wás dát maar waar dat zou al heel wat zijn

onze leerlingen hebben vaak het niveau van groep 6 op het gebied van taal en rekenen -O- om moedeloos van te worden. Wij gaan dan nog eens extra taal en rekenen geven. Ik zag de boeken en riep uit 'wat doen ze in godsnaam al die acht jaar op de basisschool dan? Timmeren, knutselen, toneelspelen??'

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:12

Dan is het bij jou wel heel erg gesteld met de leerlingen. Had het ook over een gemiddelde, waarschijnlijk zitten die van jou eronder. Wat geef je voor les en op wat voor school als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? Pure nieuwsgierigheid.

Er is vorig jaar een onderzoek geweest naar het schoolniveau van de gemiddelde Nederlander en toen kwam dat er dus uit. Heeft een artikel van in het NRC gestaan. Heb net gezocht maar kon het helaas niet terugvinden op internet anders had ik de link hier wel even neergezet.

Maar toen ik dat las, schrok ik ook al hoor. Dat het bij jou nog erger is, dat is inderdaad iets om moedeloos van te worden. En lijkt mij niet echt motiverend voor jezelf.

Heb zelf een HBO opleiding gedaan en ben daarna gaan werken in een omgeving met veel hoger opgeleiden. Getrouwd met een man die WO opleiding heeft gedaan. Hierdoor ging ik er min of meer vanuit dat dat de standaard was, nou NIET dus. Kwam weer met mijn beide voetjes terug op aarde toen ik het artikel las in het NRC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:17

Arabesk, daar kun je nog best wel eens gelijk in hebben. Ik weet nog wel dat ik in mijn tijd echt ontzettend veel met taal, spelling, rekenen etc op school gedaan heb. We mochten absoluut geen rekenmachine niets.

Zusje is nu 15 (ik ben 21), 6 jaar verschil zou niet uit mogen maken denk je? Zusje vindt wiskunde heel makkelijk, ze kan alles met haar rekenmachine. Vind je het gek als je die vanaf groep 7 basisschool mag gebruiken, dat mocht ik niet hoor :n hoofdrekenen, alles uitschrijven. Zusje weet niet eens hoe een staartdeling moet.. Zelfde voor taal, ik lees haar verslagen wel eens na, nou daar staan fouten in, waar ik in groep 8 gewoon voor afgestraft werd. En veel ook.. en daar komt ze dan nog met een 8 vanaf. Ze zit nu 4 VWO.

Ik vind het triest. Het lijkt wel of door alle technieken het lesniveau omlaag gaat. Ik denk dat 75% van de basisschoollessen op de school waar ik op heb gezeten nu in het teken van computers staat, terwijl kinderen ook prima thuis met computers kunnen werken.

Mezelf cru als voorbeeld genomen, enige waar ik op de basisschool computer voor gebruikte was het opzoeken van een boek in het documentatie centrum. Windows 3.1, hoger hadden we niet. Werkstukken met de hand schrijven, dat moest gewoon. En nu ben ik grafisch vormgever, en dat werken met computers heb ik mijzelf allemaal aan moeten leren.

Als ik dit dan vergelijk met bijvoorbeeld mijn zusje, die op hetzelfde 'niveau' les heeft als ik dat had op het VWO. Nee, zelfs dat niveau is omlaag gegaan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:29

Arabesk schreef:
'Ik ging wandelen met mijn paard en kwam een paar tresholds tegen (..) Beauty was behoorlijk leftbrained introvert (..) ja het is een kwestie van make versus want (..) we gaan een nieuwe challenge aan'

_O-

Door middel van het doorlopen van wat games met een stick en een want _O-.

Wat de taalfouten betreft, het gaat hier niet om taalpurisme, maar om gewone basale beheersing van onze eigen taal. Een foutje kan en mag, maar er wordt hier op bokt zoveel verbasterd dat het niet meer geloofwaardig is om onder toeval of dyslexie te scharen. Iedereen krijgt Taal op school en dus is iedereen in staat om de taal correct te hanteren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:30

Ik vind het ontzettend lelijk! Dit is wel een bekend voorbeeld, maar je hoort/ziet dit soort verbasteringen steeds vaker voorbijkomen. Jammer hoor!
Arabesk: inderdaad, als je alleen de basisschool afgerond hebt, moet je wel zo ver zijn dat je dat soort fouten niet meer maakt. Zelf ben ik geen ster in spelling, maar ik kan wel volledige zinnen maken zonder "me" en de die/dat verwarring. Daar was mijn basisschool al wel consequent in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:35

Of "je bent daar 6 appels voor nodig" hoorde ik mijn coach tijdens mijn LIO-stage zeggen tegen groep 7/8.
'Nodig hebben' en 'nodig zijn', lijken me toch twee heel verschillende dingen?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:37

Héél vervelend die taalfouten, maar wat dacht je van dat verschrikkelijke breezah-taaltje dat er heel veel nog steeds niet hebben afgeleerd...
Dat er heel veel Engels wordt gepraat vind ik niet zo erg, stoor me daar niet zo erg aan en ik doe het zelf ook best veel :o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:41

Ik vraag mij altijd af hoe bokkers die geen normale zinnen kunnen maken, woord voor woord fout spellen en/of alleen maar msn-taal gebruiken ooit aan een normale baan kunnen komen?

Zij zullen nooit door de sollicitatiecommissie komen als hun brief wordt gelezen!

In het zakelijke leven is goed taalgebruik een MUST!

Edit: een engels woord verwijderd uit een zin :P !

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:44

minka schreef:
En als en dan 8-)

Dát zeg ik echt heel vaak fout! 'ben groter als jou / dan jij' ik blijf daar niets van snappen ;)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:52

Goed topic dit.Ben het er helemaal mee eens.
Ik woon al geruime tijd niet meer in NL en ik moet eerlijk bekennen dat ik sommige woorden af en toe niet meer weet en dat de zinsopbouw soms niet helemaal meer correct is :p ,maar het valt wel enorm op hoeveel fouten er gemaakt worden.
En dan heb je ook nog van die mensen die een heel verhaal opschrijven zonder gebruik van te maken van hoofdletters en leestekens!?!?
Dat vind ik dus onbegrijpelijk,is dat gewoon gemakzucht of zo?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:56

En 'de' 'het' of 'een' is vaak ook moeilijk (ts, is het niet het NRC?)

Overigens kan ik me wel voorstellen dat sommige termen uit andere talen hiereen gehaald worden, helemaal als je tak van sport uit bijvoorbeeld Engeland afkomstig is. Het is vaak veel duidelijker om Engelse termen te gebruiken in plaats van Nederlandse termen, ook omdat er vaak geen goede en volledige Nederlandse vertaling is.

En dan het verschijnsel van 'ik vindt' en inderdaad 'na me paard' en in de spreektaal het 'ik wou' in plaats van 'ik wilde'.