Kwaliteit Fotokunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re: Kwaliteit Fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:30

Hahaha ik krijg juist vaak te horen dat ik zo goedkoop ben! :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:33

ik hoor juist van medefotografen dat ik veel te goedkoop ben, en van enkele tevreden klanten ook, die bieden dan zelf aan meer te betalen :P maar over het algemeen haken mensen wel snel af,,, Ik denk echt dat de klant te verwend is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:38

Menino schreef:
nou reken maar dat degene die hun brood er mee verdien heel boos worden als jij je fotoshoots gratis weggeeft.

Dat is echt onzin. Het kan fotografen die hun geld verdienen met brood echt geen reet schelen wat amateurs doen, want geloof me, echt profs verliezen geen klanten aan amateurs.
Mensen die een prof kunnen betalen gaan namelijk zelden tot nooit bij amateurs kijken, niet voor iets serieus.
Je hebt het over honderen euro's verschil, niet een paar tientjes.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:42

Exactly.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:34

Citaat:
Citaat:
Als ik het zo lees verziek ik eigenlijk de markt met mijn lage prijs tov wat ik aanbiedt aan materiaal (cd, afdruk)
Maar ik hóef er niet aan te verdienen. Vind het gewoon leuk om foto's te maken, maar wil er geen kosten aan maken. Ik blij, eigenaar van het paard blij.
Maar zo zou ik het dus wel verzieken voor de mensen die ambitie hebben om prof te worden, maar nu net beginnen.
Dat vind ik dus moeilijk. Dan zou ik omhoog moeten met mijn prijs (naar wat voor prijs ) terwijl ik helemaal niet als insteek heb om er wat aan te verdienen.

De markt verzieken vind ik zo'n rotwoord.
Maar inderdaad, zo'n manier van werken kan voor een aantal van je "collega's" gevolgen hebben. KAN, hoeft niet...

Mijn vraag: waarom zou je níet willen verdienen?
haha, klinkt misschien grappig...

Je hóeft helemaal niet met je prijs omhoog
Dat is 100% je eigen keuze. Maar het is wel goed als je je inderdaad bewust bent van de gevolgen die het zou kunnen hebben voor "de markt".
En het is je goed recht om gewoon je hobby te houden en daar een kleine onkostenvergoeding voor te vragen.

Het enige wat je dan heel duidelijk zou moeten doen, is dat ook zo uitleggen naar je klanten, zodat díe het begrijpen. Dan heeft het geen enkel gevolg voor je collega's

Uit het topic 'je prijzen bepalen als paardenfotograaf';

Maar er zijn wel degelijk prof fotografen die vinden dat de markt verziekt wordt door 'iedereen die een graantje mee wil pikken',
waardoor klanten geen hogere prijzen meer willen betalen.
De echte goeden zullen hun klanten behouden en er geen last van hebben,
maar een aantal prof-middenmoters zal het best goed voelen.

Een beetje zoiets als bakkers en drogisten die hun klanten kwijtraakten aan de supermarkten.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:58

Dat van die prijzen is iets waar maar weinig aan gedaan kan worden en wat we met (portret) tekenen/schilderen ook zeker goed merken. Daarnaast is en blijft de eigenschap van de Nederlander: 'voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'. :)

Even terugkomend op de vorige pagina's. Ik denk dat Fnanne voor dit moment alles al gezegd heeft. Ik heb daar op dit moment niets meer aan toe te voegen. Het idee van een centraal topic vind ik ook een goede en dat zullen we moeten gaan bespreken. Mireille is op dit moment niet aanwezig en ik denk dat we er op dit moment even niet veel meer aan kunnen doen dan onthouden en dan zullen we 'om de tafel moeten gaan zitten' om te kijken of, hoe en wat we kunnen doen. We zijn wel blij dat het onderwerp is aangekaart. Wat Fnanne al zei, het houdt ons scherp.

Ik denk wel dat men zich er wel van bewust moet zijn dat Bokt in de eerste plaats een paard-gerelateerd forum is. We hebben gelukkig een plek gekregen waar we ook onze kunstzinnige uitspattingen kwijt kunnen en mogen en in hoeverre we die plek kunnen verbeteren daar moeten we over in overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:10

Chiqa schreef:
Dat gaat er bij mij echt niet in sorrie, hoe kan je nu een fotoshoot van een prof vergelijken met een 'fotoshoot' van een amateur??

ik heb ook heel lang gratis geleverd, puur voor de leuk. En kijk eens op mijn site.
In jullie ogen ben ik mss zo'n 'snotneus' ivm met al die profs, ik heb nooit een dergelijke foto opleiding oid gevolgd. Maar de foto's vallen kennelijk wel in de smaak, en als ik een advertentie zetten met dat ik gratis werkte werd ik zo ongeveer gestalkt door mensen die dat 'echt niet vonden kunnen ivm concurentie' .... :) En ergens snap ik dat ook wel. (oops link staat niet meer in onderschrift, en wil dit topic niet gebruiken als reclame. link staat ook wel in profiel, horsevisual)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:31

Lontje schreef:
Mireille is op dit moment niet aanwezig

Ben weer terug, dus heb het even vluchtig doorgelezen.

Dit onderwerp komt eens in de zoveel tijd hier even langs. Er zijn een aantal punten waarom wij van uit Bokt er niet zo heel erg veel aan kunnen doen.

Onderscheid maken betreft kwaliteit is iets wat de gebruiker zelf moet kunnen bepalen. Is een foto FK waardig of niet? Twijfel je, plaats het dan niet en oefen verder tot je zelf wel tevreden bent. Wij kunnen, als moderators, geen onderscheid maken. Waar trekken we een grens, welke kwaliteit is voldoende? Als ik eerlijk ben wil ik ook geen onderscheid makenn, daar komt altijd onvrede van.
Daar komt dus automatisch uit voort dat alle topics waarvan we de indruk hebben dat de TS iets wil leren (opbouw van de beginpost) op FK kunnen staan. Topics met de insteek 'kijk eens naar mijn lieve hondje' kunnen naar BB, om een voorbeeld te geven. Iedere gebruiker is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen foto's. Als medegebruiker kun je daar, doormiddel van je onderbouwde reacties, op sturen. Tenslotte heeft iedereen oefening nodig om een steeds beter resultaat te boeken. Iedereen moet die kans dus krijgen.

In mijn ogen is de opsplitsing van UK/FK heel nuttig geweest. Specifieke creatieve richtingen krijgen zo meer aandacht van mensen die er interesse naar hebben.

Bokt is een paardenforum. Opsplitsen van FK naar een testcase en een showcase (om een voorbeeld te geven) is een optie, maar niet nodig op een forum waar het hoofdzakelijk draait om paarden. Er zijn voldoende forums over fotografie die dat wel bieden, fotografie is daar dan ook het hoofdonderwerp.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:41

En het centrale topic?
Ik wil er best energie in steken om de starters wat te leren.

Je schrijft dat in jullie ogen de opsplitsing van UK/FK heel nuttig is geweest.
Voor UK ja....

De tekentopics werden ondergesneewd door de fototopics.
Destijds was dat het argument voor die opsplitsing.
Op FK is (door de bijvoeging van Jeugd-UK?) het aantal beginnerstopics explosief gestegen.
Hierdoor worden op FK de topics die voor iedereen interessant zijn om te bekijken....jawel....ondergesneeuwd.
Het gaat er niet zozeer om dat de Mods dan moeten bepalen wie daar wel of niet in thuishoort.
Ik denk dat beginners in zo'n centraal topic juist goed geholpen gaan worden
en dan ook min of meer vanzelf de weg zullen vinden.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:55

Over het centrale topic heb ik even met de andere 2 mods van de creatieve fora overlegd. Onze ervaring met centrale topics op de creatieve fora is dat het even leuk loopt. Daarna bloed het dood of gaat het offtopic. De toegevoegde waarde is dus minimaal, inhoudelijk is het vaak zwak. Dat is niet wat we willen voor de fora. Dat heeft voor de beginners ook geen toegevoegde waarde: het gros heeft toch liever zijn foto in een eigen topic. Dat trekt ook de meeste aandacht. Het is niet leuk om alle beginners weg te stoppen in een centraal topic, want dat is dan wat er in feite gebeurd. Het is ook moeilijk om een onderscheid te maken. Wanneer zou een foto in het centrale topic horen? Daar beginnen we liever niet aan, dat is aan het einde van de rit alleen maar vervelend, ook voor de gebruikers waarvan de foto 'niet op zijn plaats' is.
Ook willen we het aantal centrale topics minimaal houden, daarvoor hebben we enige tijd terug grote opruiming gehouden (tergelijk met het opsplitsen van de fora). Veel centrale topics geven de fora een onoverzichtelijke uitstraling. Zo'n centraal topic lijkt ons dus niets voor onze fora op Bokt.

Het opsplitsen is niet alleen geweest vanwege het ondersneeuwen van tekeningen en schilderijen. Het percentage 'beginnerstopics' komt nu inderdaad samen bij de rest en dat is juist de bedoeling. 'Beginnerstopics' kregen lang niet zo veel aandacht als gevorderde fotograven. Terwijl juist de mensen die graag willen oefenen dat commentaar heel goed kunnen gebruiken.

Daarbij denk ik dat als je tijd neemt om een ervaren fotograaf te prijzen je ook de tijd kunt nemen om een beginner een beetje weg wijs te maken en tips te geven. Iedereen moet het leren en het hele doel van de creatieve fora is om samen naar een hoger niveau te klimmen. Als we beginners en gevorderde van elkaar los gaan trekken gaat er duidelijk een groep achter op raken, zo als het geval was met UK/CB. Dus een extra opsplitsing in de fora lijkt ons geen plan. Dan daarbij natuurlijk dat Bokt een paardenforum is en we dat zo graag willen houden. Alle extratjes (zo als de creatieve fora) zijn onderdelen die Bokt een totaalplaatje kunnen geven, zodat je voor alles zo'n beetje terecht kan. Maar daar moeten we absoluut niet in doorschieten.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:01

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over de kwaliteit van FK en het is niet de bedoeling om hier individuele foto's te plaatsen of te gaan beoordelen. Die discussie is dan ook verwijderd. Hierbij het verzoek om ontopic te blijven. Dit soort discussies zijn zeker nuttig, maar betrek ze dan op de fouten en het verbeteren van de fora. Persoonlijke zaken horen hier absoluut niet, graag dan ook via pb verder gaan. Het gaat hier niet om de kwaliteit van foto's, beoordelen is dan ook op FZ nergens voor nodig. Even als het plaatsen van foto's om een kwaliteit te laten zien. Dat het toevallig mooie zouden foto's zijn doet er helemaal niet toe in dit topic. Graag gewoon plaatsen op de fora die er voor is: FK (wel volgens de regels ivm enkel plaatsen eigen werk).

paarder; ik denk dat die Jan Spoelstra ook prima zijn eigen boontjes kan doppen. Graag dan ook zijn werk buiten beschouwen laten. Als hij zelf wat wil laten zien kan dat op FK. Betreft het commercieel reclame maken: in een onderschrift is dat toegestaan. Op de rest van Bokt, met uitzondering van EA-CO niet.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:00

Misschien zou er een regeltje moeten komen dat je voor het plaatsen van je foto's uitlegt wat je doel van de foto is, hoe je dat tot stand hebt laten (proberen te) komen, met welke instellingen je de foto gemaakt hebt (ISO, sluitertijd, diafragma), welke camera en welke lens.
En wellicht ook wat je zelf van de foto's vindt.

Wat mij bij veel (eenvoudige) paardenfoto's opvalt, is dat de foto draait om het paard en niet om het fotografisch geheel. Zo kan het veel mensen niet schelen dat er op de achtergrond een stuk landbouwplastic ligt, scheve draden, etc. of dat de horizon helemaal scheef staat.
Ook mis ik in veel foto's scherpte op de juiste plek of is de compositie ronduit saai. Door voorafgaand aan het plaatsen een omschrijving te geven van het wat, hoe en waarom laat je mensen bewuster nadenken over hun foto en realiseren ze zich wellicht dat de foto toch niet aan een bepaalde graad voldoet. Of is dit nu weer veel te naief gedacht van mij?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:20

Kitty, die regel was/is al ingesteld in het huiskamertopic. Er zijn er denk ik gewoon te veel die denken ik heb een DSLR dus ben ik paardenfotograaf. Ik zet hem op continue opnames en er zit altijd wel een toevalstreffer bij.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 14:29

Lijkt me op zich geen verkeerde regel voor FK....

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:29

Ik heb net even op FK gekeken en werkelijk het niveau is zeer bedroevend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:32

Wat ik me dan toch afvraag, ik zie hier mensen dingen posten over de kwaliteit op FK, van wie ik op FK noooit werk zie.
Het werkt ook twee kanten op, als wat meer mensen die zichzelf een goede "fotograaf" vinden wat meer werk posten krikt dat het niveau sowieso op. Het is bovendien ook leerzaam voor de rest.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:34

Dan krijg je, ben ik bang, heel veel oeh's en ah's. Die zijn niet leerzaam. Daarnaast kans op jaloerse commentaar berichten waar niemand iets mee kan.

Anoniem

Tja ik kijk ook nooit meer op FK. Eigenlijk sinds het gesplitst is van UK niet meer. Als ik iets met foto's & internet wil ga ik wel naar 'n fotografieforum, en ik laat FK lekker voor wat het is. :) Bokt IS nou eenmaal geen fotografieforum en tis wel leuk voor mensen als ze ook ergens hun foto's kunnen showen en een beetje feedback kunnen krijgen. Want laten we wel wezen, op góede (kwaliteits) fotografiefora wordt je ook weggekeken als je niet in de richting van geweldig kunt fotograferen.

Rennie89

ik vind het ook heel jammer :( sommige foto's zijn van zeer slechte kwaliteit, ernstig overbelicht, bewogen of verkeerd scherpgesteld... ik vind wel dat er grenzen moeten zijn. ik snap dat er bijna geen profs hier zijn, maar je kan toch wel zelf zien of je foto goed genoeg is voor FK?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:36

lifaya schreef:
maar je kan toch wel zelf zien of je foto goed genoeg is voor FK?

:n Neehoor. Veel mensen denken gewoon dat hun foto FK waardig is omdat ze hem zelf mooi vinden. En dan is er altijd wel een smoesje te bedenken voor overbelichting, foute scherpstelling en weetikveelwat. :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:36

Juul schreef:
Want laten we wel wezen, op góede (kwaliteits) fotografiefora wordt je ook weggekeken als je niet in de richting van geweldig kunt fotograferen.

Ik weet niet welke je bedoelt maar als het degene is die ik denk dat je bedoelt dan krijg je alleen serieuze reacties als je tot "de groep" hoort. Is dat niet zo dan zijn het een stel kleuters die het erg leuk vinden om te treiteren en pesten met dubbelzinnig commentaar waar je niets mee kunt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:37

ja dat is waar... ik snap best dat veel mensen hun foto's willen laten zien hoor, maar foto's van mobieltjes en dergelijke... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:38

Hilda79 schreef:
[naam] schreef:
Want laten we wel wezen, op góede (kwaliteits) fotografiefora wordt je ook weggekeken als je niet in de richting van geweldig kunt fotograferen.

Ik weet niet welke je bedoelt maar als het degene is die ik denk dat je bedoelt dan krijg je alleen serieuze reacties als je tot "de groep" hoort. Is dat niet zo dan zijn het een stel kleuters die het erg leuk vinden om te treiteren en pesten met dubbelzinnig commentaar waar je niets mee kunt.

Uhu uhu die ken ik. :j Overigens is dat wat jij noemt ook de reden waarom ik dáár nooit meer post. :') Maargoed, er zijn wel meer fotografiefora waar wél kwaliteit, en gezelligheid is. :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:39

Ik ben daar ook vertrokken. Stelde een gewone vraag en belandde in een kleuterklas. Nou dan niet hoor.

Heb je linken? Doe maar via pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:41

lifaya schreef:
ja dat is waar... ik snap best dat veel mensen hun foto's willen laten zien hoor, maar foto's van mobieltjes en dergelijke... :n

Ja naja goed.. ergens is dat ook kunst. Er zijn zelfs cameraatjes op de markt die zelf hun eigen gang gaan en waar kwalitatief weinig goeds uit komt. Hoe heten die dingen ook alweer? Gaan best wel als warme broodjes over de toonbank. :j Kunst is niet alleen goede kwaliteit, en grappig genoeg zelfs vaak juist niet. En het forumpie heet nou eenmaal fotokunst. En die regels worden nooit gelezen, dat weet iedereen....