De humor op bokt is tegenwoordig zoek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De humor op bokt is tegenwoordig zoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:52

Amanda, dat bereik je al meer door wat minder streng te modden.
Nu is er bijvoorbeeld de belachelijke regel dat weidefoto's etc niet mogen in wn-itp. Ik vind die foto's juist leuk om te zien, maar dan wel alleen van westernruiters. Dus daar was WN-itp een mooie plek voor. Nu het niet meer daar mag komen de foto's in de HK....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:56

Er hoeft niet zo gek veel anders.. Neem de specifieke fora zoals western of naturals of vrijheidsdressuur... Die zijn plat geregeld. ITP en HAW moet met een linkje naar de bulk ITP. Ik zet daar echt geen foto's neer. Krijg ik als westernruiter gelijk een zeiktopic over 'draag jij geen cap? weet je wel dat het dragen van een cap mij en zeker 100 andere mensen die ik ken heeft gered van een wisse dood?. Dat soort discussies heb ik echt geen zin in. Net zoals ik geen zin heb in een nieuwe discussie over natuurlijk bekappen o.i.d. Terwijl er wel ruimte moet zijn voor dat soort onderwerpen. Desnoods het 10.000ste onderwerp. Maar geef het dan een plek.

Bijvoorbeeld (ik neem western even, maar dat kan voor willekeurig ieder ander forum)

- een openbaar forum voor western, met algemene vragen.
- een stuk besloten forum voor western (toe te laten door de mods in kwestie). Daarop mag dan gewoon weer alles geplaatst wat je wil.. dus ook foto's en desnoods 10 HK achtige topics. Modden op het 'besloten' deel kan dan ook met meer ruimte en humor geschieden. Iedere mod heeft een meekijkmod.. voor de ingewikkelde gevallen (er zijn altijd groepjes die elkaar niet moeten of op elkaar temmen).

Zo hou je de boel op een forum ook levendig. Veel discussie over western vinden nu in de HK plaats.. en dat vinden andere mensen niet meer. Zo kun je het weer vinden.

Natuurlijk geen uitgewerkt idee.. ik zit ook maar een beetje te tikken nu, terwijl ik wacht tot het 11 uur is en ik me bij de huisarts kan melden (oh jee off topic ;) ), maar het zou een experiment waard zijn.

Zoals het nu is..ligt western i.i.g. op de intensive care aan het infuus. En daar heb ik al een poos geleden voor gewaarschuwd trouwens. Jammer dat ik gelijk heb gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:59

HAW en ITP kom ik al bijna nooit, ik vind het %$$#&^ fora.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:00

Zo zijn er ook topics die gewoon over het onderwerp gaan. En dan worden ze in 1 keer naar HK verhuist. Terwijl er helemaal niet of-topic werd gepraat. Ja nu wel. Omdat het nu wel kan. Dit topic gaat over de M2.
Maar cassidy ik heb smakelijk gelachen om jou topic. Zo zouden er meer moeten zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:03

Anya: Ja, op die manier :j
Denk dat dat best een goed en haalbaar idee is.
Niet voor alle specifieke fora, maar voor disciplines (zoals Western) wel. Met mods die ook feeling hebben met die discipline en de mogelijkheid mensen inderdaad toe te laten tot het gesloten forum.
Met een indeling bijvoorbeeld: WN-ITP (alles toegestaan mbt WN, niet alleen rijfoto's), WN-Algemeen, WN-HK, enz.
Eigenlijk wat er nu is met soepelere regels op ITP en aangevuld met een soort HK maar dan zoals jij aangeeft: besloten en alles mogelijk. Weet er alleen even geen andere naam voor :+
En datzelfde voor de andere disciplines ook.

Sluit ook aan bij wat Niels bedoelt volgens mij.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:04

Dat Western niks meer aan is ben ik roerend met je eens. Ik had eeuwen niet meer gepost in WN-ITP en toen ik een keer wat heb gepost dacht ik "ooooh, daarom plaats ik nooit topics :D ", verplaatsen ivm niet western zijn maar een welshachtig ding met een niet-westernzadel met een cap op, engelse laarsjes en teugels losgooien mag op WN-ITP staan, maar mijn QH die in de rijbak uit zichzelf loopt te fencen, rollbacks maakt en changementen springt mag niet want ik zit er niet op dus 't is geen western. 8)7 Ik heb in eerste instantie een zeer pissige pb gestuurd maar die weer teruggetrokken omdat ik het idee heb dat de mod in kwestie helemaal niet zoveel verstand heeft van hoe het westernsubforum is geweest.

Ik kwam vroeger op HAW, maar tegenwoordig zijn al die fotofora gewoon niks meer aan, bokt is meer een potje zaniken en regels uitpluizen. Om deze reden post ik ook steeds minder buiten kletstopics om (en ook dat is steeds minder aan het worden van mijn kant), ik heb bokt leuk gevonden, ik heb in het verleden ook actief gepost. Maar da's allemaal over.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:13

Dit specifieke geval heeft weinig met regeldrift te maken. De afspraak is namelijk dat we zo weinig mogelijk slotjes proberen te zetten. Maar mods zijn nou eenmaal mensen en in dit geval is er een verkeerde afweging gemaakt. Hoe vervelend het ook is, dat gebeurt soms.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:15

[quote="Anya"]
Zo hou je de boel op een forum ook levendig. Veel discussie over western vinden nu in de HK plaats.. en dat vinden andere mensen niet meer. Zo kun je het weer vinden. [quote]

Ik ziet nog niet zo gek lang actief op Bokt (en dan met name op Forum Western) en inderdaad kan ik me vinden in de mening van de rest; het wordt er niet echt spannender op! Ik zit in geen enkel HK dus al die interessante discussies gaan aan mijn neus voorbij...jammer :n

Wat ik een beetje mis in dit topic: de mening van de Mod's. Kan er iets veranderd of aangepast worden zodat Bokt weer wat leuker wordt?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:17

Karl66 schreef:
.. De afspraak is namelijk dat we zo weinig mogelijk slotjes proberen te zetten...

:?

Dát is nou juist hetgene waar ik me hier op bokt het meeste aan erger: aan het slotterg**l zijn van een aantal mods :x !

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:18

In deze was imo het verplaatsen ook onterecht komt mij over als "humor in die bak graag...".

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:20

Karl er worden echt meer slotjes dan ooit geplaatst.
Of een dikke hulk. Dat is dan geen slotje, maar het effect is hetzelfde. En los van al dan niet slotjes en hulks.. de regels laten sommige fora doodbloeden (zie opmerkingen van anderen in dit topic).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:28

Amanda schreef:
Er is een subforum Bokkers van Toen geweest.
Maar daar werd zo weinig gebruik van gemaakt dat het weer opgeheven is. Blijkbaar was dat aparte forum toch niet nodig.

Dat was dusdanig nodig dat wij helemaal van Bokt zijn verhuisd naar een besloten forum zonder meelezers ;)
Sinds de oprichting, januari 2007, is daar nog nooit wat op slot gegaan en zijn er al 0 ow's uitgereikt :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:36

Sterre schreef:
Dát is nou juist hetgene waar ik me hier op bokt het meeste aan erger: aan het slotterg**l zijn van een aantal mods :x !

Kan je nagaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:39

Ik zit nog niet heel lang op bokt (lees: een maand) maar ik draai al een aardig tijdje mee in de internet fora.
Bokt herinnerd me aan 1 geval, zoals jullie het vertellen.

Het begon lekker kleinschalig, hoogtens 100 mensen, ongeveer 2 actieve mods, en 2 admins.
Nooit geen problemen, en als er ruzies waren werden die naar een offtopic sectie verplaats waar die werden uitgevochten (en geloof me, dat ging er hard aan toe) maar mods grepen niet vaak in. De community modereerde zichzelf een beetje, met de mods die gezellig meebabbelde, en alleen als het enorm (lees: racisme of die zooi) erg werd grepen ze in. Ze stonden open voor kritiek, en lachte vrolijk mee als ze een gigantische blunder maakte (een heel forum per ongelijk verwijdert := )

Toen werd het forum (en de bijbehoorende server) ge-update naar een nieuwe versie. Dat trok een heleboel nieuwe mensen aan.
Toen moesten er nieuwe mods worden gezocht, en ik werd er ook een.
Dit ging in het begin echt enorm fout, mods die hun privileges misbruikte, gebruikers voortrokken ect ect ect. Terwijl het oude modteam en de admins het probeerde rechttrekken. Uiteindelijk zijn er een aantal mods verwijdert, maar eigenlijk was dat al het begin van het einde.
Het forum en de bijbehoorende server gingen nog wel hun beste dagen in qua leden aantallen, maar de 'mensen van toen', waar de server en forum eigenlijk op bouwde werden steeds minder tevreden. De nieuwe mods (deze keer al wat beter) modereerde volgens de regel, terwijl ik, en wat oudere mods nog volgens de 'oude manier' modereerde.
We kletsten gezellig mee met mensen, lieten ons vaak zien in normale topics als 'normale gebruikers' en stonden open voor kritiek
Dit terwijl de nieuwe mods dit eigenlijk helemaal niet deden, kritiek = ban, ze gedroegen zich alsof ze echt boven de gebruikers stonden, maar vrienden van de mods konden weer alles maken.
Uiteindelijk klommen wat van deze mods op naar hoofd-mods, en uiteindelijk Admin. Ondertussen, hoe verder de nieuwe mods opklommen, hoe vaker de oude mods zeiden, doei.
Of werden eruit gegooid omdat ze 'niet goed modereerde'
Toen was ik aan de beurt, en werd ik eruit gegooit, 'omdat ik hier niet hoorde te zijn', en dat was de letterlijke reden.
Ik heb doei gezegd tegen dat forum, en ben verder gegaan met andere fora.

Na een halfjaartje kwam ik eens terug om te kijken hoe het was: ze waren van 1000 online toen ik uit mn mod functie werd gekickt naar ongeveer 100 gegaan. Mensen reageerde (letterlijk) 'Hijs terug!' toen ik even rondkijkte.
Ik heb wat rond gevraagd onder wat mensen die ik kende, en die waren allemaal diep ontevreden.
Er waren geen enkele van de oude mods nog, behalve 1 van de beheerders, maar die trok zich steeds meer terug, vanwege weinig tijd/zin (denken we).
Er werd keihard, en zelfs gewoon ronduit oneerlijk gemodereerd met de regels, en alles moest naar hoe hun zin was.
Uiteindelijk is iedereen van het oude forum weg, en haalt het forum amper 10 online.

Ik zeg niet dat dit verhaal gelijk is aan dat van bokt (ver van, anders zou er al een slotje op dit topic zitten) maar het laat maar zien wat voor invloed streng modereren kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:47

Overigens kan ik me best voorstellen dat de mods dit topic lezen met een gevoel dat het ook nooit goed is wat ze doen. Eigenlijk is dat ook zo, want het is ook nooit goed. Waar bij dit topic over the top gemodereerd wordt, zie ik op de rest van KH (waar ik anders graag wegblijf) diverse topics die ofwel naar JH of naar SW verplaatst moeten worden en ook RT staat vol met zaken die beter thuishoren op PP of VvdD. Dus nee, het is ook nooit goed, maar dat is iets waar de mods mee moeten leren omgaan en niet de gebruikers :).

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:56

Ik ben het ermee eens dat er door veel mede bokt gebruikers de humor een beetje wegkwijnt. Er wordt ontzettend serieus gereageert, direct een oordeel geplaatst, oneliners gebruikt e.d. Het ligt niet alleen aan de mods maar ook een beetje aan onszelf ;). Meer zulke topics als Cassidy plaatsen, meer leuke reacties, en wat meer humor van de mods erbij en het gaat stukken vooruit lijkt mij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:59

Lovely schreef:
Overigens kan ik me best voorstellen dat de mods dit topic lezen met een gevoel dat het ook nooit goed is wat ze doen. Eigenlijk is dat ook zo, want het is ook nooit goed. Waar bij dit topic over the top gemodereerd wordt, zie ik op de rest van KH (waar ik anders graag wegblijf) diverse topics die ofwel naar JH of naar SW verplaatst moeten worden en ook RT staat vol met zaken die beter thuishoren op PP of VvdD. Dus nee, het is ook nooit goed, maar dat is iets waar de mods mee moeten leren omgaan en niet de gebruikers :).

Waarom moeten alleen de mods hiermee om leren gaan?
Mods maken een keuze en niet iedereen kan het daar mee eens zijn. Dan zullen die gebruikers er toch ook mee moeten leren omgaan?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:00

O O Cassidy wat heb ik smakelijk gelachen om je grap, ik ben er gewoon vol ingetrapt.

Ontopic: fijn dat er nog een mod is om zo vriendelijk te zijn om het topic te openen maar voor mij is de lol van het meelezen er nu wel af.
Zoals met zoveel dingen die erg standvastig worden gesmoord en leiden tot een hoop frustratie bij de boktleden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:19

Amanda schreef:
Waarom moeten alleen de mods hiermee om leren gaan?
Mods maken een keuze en niet iedereen kan het daar mee eens zijn. Dan zullen die gebruikers er toch ook mee moeten leren omgaan?

Nop
Je weet dat als je als mod begint dat jij het aanspreekpunt bent van het beheer, en de regels, en verantwoordelijk bent voor jou acties en jou beslissingen.
Ook weet je dat er altijd mensen zijn die het niet met je eens zijn, en zelfs soms dat mensen expres je proberen het leven zuur te maken, maar jij moet als mod hier mee om kunnen gaan.
Mod zijn is niet makkelijk, een goeie mod zijn is iets heel moeilijk, een perfecte mod: onmogelijk.
Altijd zullen mensen het met je on eens zijn, en soms zelfs je allerlei akelige dingen aanwensen, maar juist dan moet je professioneel kunnen handelen.

Hoe je dit doe vind ik is altijd persoonlijk, maar toch zakelijk blijven tegen mensen.
Mensen moeten respect hebben voor je (dit is nog het aller belangrijkste), maar als moet je toch 'onder de mensen' blijven, weten wat er speelt, weten wie wie is, en waar een topic over gaat.
1 post mag misschien wel offtopic zijn, maar dat houd een discussie gaande, zo nu en dan even een offtopic grapje houd het leuk en gezellig. Officieel mag het dan wel niet, maar hier moet wel ruimte voor zijn (maar het moet wel redelijk blijven).
Dit is behoorlijk moeilijk, al helemaal als er een behoorlijke (werk)druk op je ligt. Je bent dan veel minder snel om het topic, of teminste de laatste pagina(s) door te lezen, om te zien wat er gaande is.

Mod zijn is niet makkelijk, dat moet je als gebruiker realiseren.
Maar het aan de mods om leren om te gaan met de (vervelende) gebruikers.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:24

4 jaar geleden werd er hier inderdaad heel wat meer in de broek geplast van het lachen :') Maar mods doen ook enkel maar hun 'job' en een topic dat gesloten is, kan toch opnieuw geopend worden :D Misschien handig om een subforum te maken 'voor als je even onder je stoel wil vallen van het lachen :') '.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:24

Asyaa: daar ben ik het wel helemaal mee eens.

Maar aan de andere kant, het moet van 2 kanten komen. Het is geven en nemen, van 2 kanten. Zo zie ik het tenminste.
En natuurlijk kun je dingen ter sprake brengen. Dat is alleen maar goed. We zijn allemaal mensen en waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
Fouten moeten bespreekbaar gemaakt worden en eventueel hersteld worden.

Maar ik vind niet dat alleen mods de mensen zijn die alles maar moeten accepteren. Gebruikers zullen soms ook dingen moeten accepteren zoals ze zijn.

In het dagelijks leven werkt het net zo. Het is geven en nemen. Maar dat houdt je wakker, het houdt je scherp en het houdt je mens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:27

@ Chipieke: Nog een subforum? Bokt wemelt ervan. En sommig grapjes zijn niet leuk meer als je door het forum al weet dat het grapjes zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:47

Amanda, het gevoel 'het is ook nooit goed' is wel iets waar de mods mee om moeten leren gaan en niet weer terug hoeven te leggen op het bordje van de gebruikers. Anders krijg je over en weer alleen maar ' ja maar jUllie...'.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:50

Ja, op die manier wel.
Ik las het even anders. Als in: mods moeten maar gewoon accepteren dat het nooit goed is. Gebruikers hoeven niet te accepteren dat ze niet altijd 'hun zin' krijgen.

En daar ben ik het niet helemaal mee eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:52

gebruikers hoeven niet te accepteren dat ze niet altijd hun zin krijgen
maar als een mod zegt dat ze dr kop moeten houden en stoppen met zeiken, is dat gewoon
je hoeft het er nog steeds niet mee eens te zijn, maar als een mod je verteld dat je je mond moet houden, moet je dat ook doen
als je het dan nog steeds niet mee eens ben moet je naar de bezwaren commisie