Moderators

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Moderators

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:23

Dus dan is het beeld dat nieuwelingen hebben als ze beginnen, toch niet zo goed he, Intervarno...

Chiqa, wel, ik ben gestopt toen om andere redenen, dus ik begrijp dit zelf niet zo goed. Wat ik me wel herinner, is dat er een paar mods waren die hopen werk verzetten qua tems (dan denk ik bv terug naar mijn begintijd, toen Maya en ik aan eindeloze temlijsten werkten om die zo snel mogelijk piepklein te maken), een aantal mods die gewoon deden wat ze moesten doen en dat was prima, maar er waren er ook die enkel mod waren in de zin van een groene naam te hebben. Dat zal nu nog steeds wel zo zijn, is ook mijn probleem niet (meer). Maar wat wel duidelijk is, is dat er structureel iets fout gaat waardoor het werk blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:28

Nou ik begrijp het wel, je niet gewoon zomaar even een TEM kan sluiten hier soms heel wat inleestijd voor nodig heb, en niet iedereen die tijd of energie heeft. Sommige hebben ook nog een leven na bokt, en met al die vete's momenteel (Waar iedereen van mee kan genieten) kan je niet zomaar even over een nacht ijs gaan en goed voorbereid een actie moet ondernemen.
Ik begrijp dat wel!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:31

Tuurlijk, maar dat wilt niet zeggen dat je niks kan terugkoppelen aan de gebruiker die de tem plaatst. Ik lees hier bv dat voorlopige slotjes blijven staan zonder tekst en uitleg. Wel, dat is gewoon jammer. Het kost niet veel moeite om een korte uitleg te formuleren en die te posten, echt niet. Zoiets kan bv je privéleven niet schaden.
Iedereen heeft zijn leven buiten bokt, moet ook alsjeblieft, maar als je toezegt om mod te zijn, hoor je je taak naar behoren uit te voeren. Punt. En één aspect van die taak is om een goede communicatie met de gebruikers te onderhouden en blijkbaar wordt daarin tekort geschoten.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:04

Ook mods zijn mensen en soms komen er dingen op je pad waar je van tevoren geen rekening mee kan houden. :)

Over het algemeen zitten er veel jonge mensen op Bokt die te maken krijgen met studie en ook nieuwe paarden.
En laten we eerlijk zijn, hoe leuk Bokt ook is, niks gaat boven het zelf omgaan met paarden. :D

Bokt wordt ook steeds groter.

Heel begrijpelijk dus dat sommige mods stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:08

Tieneke schreef:
Wel, dat is gewoon jammer. Het kost niet veel moeite om een korte uitleg te formuleren en die te posten, echt niet. Zoiets kan bv je privéleven niet schaden.
Iedereen heeft zijn leven buiten bokt, moet ook alsjeblieft, maar als je toezegt om mod te zijn, hoor je je taak naar behoren uit te voeren. Punt.

Hier ben ik het volkomen mee eens. Maar sosm gaat een rel topci zó hard, dat een mod uberhaupt al blij is dat er een slotje op kán komen voordat er nog meer sanctie's uit voort vloeien.
Soms zie ik dan wel eens na een uurtje een extra toevoeging van een moderator en dat is idd wel zo netjes.
Maar an sich vind ik niet dat je alles hoeft te verantwoorden, dat slotje komt niet zomaar uit de lucht vallen toch?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:10

@ Tieneke: Dat is ook zo, maar ik bedoelde meer dat het niet zo is dat het niet goed wordt uitgelegd, daar zijn ze heel duidelijk in. Alleen dan kan het alsnog tegenvallen als je eraan begonnen bent ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:23

Ik vind de voorlichting en uitleg die nieuwe/potentiele mods van tevoren krijgen zeker wel realistisch. Maar zeker in het begin kost het wat meer tijd dan gemiddeld, omdat je alles nog moet ontdekken, doorkrijgen, overleggen, enz. Na de inwerktijd kan je met een uur per dag klaar zijn. Als je gewoon je eigen ding doet. Wil je meer doen dan dat, dan red je het inderdaad niet binnen het uur. Het is wel heel goed om dat te realiseren. Dat was voor mij vorig jaar ook de reden om te stoppen. Ik wilde meer doen dan ‘mijn’ fora en dat ging toen gewoon niet. Dan is het eerlijker om te stoppen dan om half werk te leveren vind ik.

Wat Tiene zegt ben ik het helemaal mee eens. Iedere mod heeft een eigen insteek van zijn werk op bokt. De ene doet heel veel. Eigen fora, andere fora als dat nodig is, beleidstaken, enz. De ander doet alleen zijn eigen fora en meer niet. Maar dat maakt ook niet uit. Als je maar weet dat het werk gebeurt.

Communicatie is iets waar al over gesproken werd toen ik mod was. Het is zeker een verbeterpunt, maar ook iets wat er makkelijker doorheen glipt en vergeten wordt als het druk is. Ikzelf probeerde gebruikers zoveel mogelijk op de hoogte te brengen. Hetzij door een pb, of door het slotje voor overleg toe te lichten. Maar dat schoot er ook nog wel eens bij in in een drukke periode. Heel vervelend dat je er achterkomt. Maar ook heel menselijk. Het zal een aandachtspunt blijven. Maar het is goed dat je er van bewust bent. En er bewust van gemaakt wordt door middel van dit soort topics.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:37

Ik zie hier een aantal keren voorbij komen dat moddie zijn ongeveer een uur per dag kost.
Dat is best wel veel...
Ik ben dit topic gestart omdat ik me afvroeg of het niet makkelijker zou zijn om meer moddies te hebben, zodat het misschien maar een half uur per dag kost. Zodat het voor moddies beter uit te houden zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:14

Pfff.... Ik vind een uur dus eigenlijk nogal weinig, als je meer dan 1 forum hebt, dan ben je al 2 uur bezig. En dan is het met name dat forum bijhouden + je eigen 'tabblad', achter de schermen werken ze ook met tabbladen waar dus topics worden gestart over gebeurtenissen op een bepaald tabblad, er wordt van je verwacht dat je op alle topics van jouw tabblad reageert met input en mening en overleggen etc. Dan nog een stukje beleidszaken meenemen, en dan zit je toch al minimaal op 1 á 1,5 uur. Meeste mods hebben wel een setje van 2 tot 5 fora, dus dan ben je ook langer bezig.

Een half uur modden per dag gaat echt niet lukken, mss het 'droge' modden zoals een topic verhuizen / sluiten etc. Maar dan moet je niet meer als 6 tot 8 TEM's per dag op je forum krijgen + je hebt dan geen tijd voor overleg en bespreken van pittigere zaken.

Ik was meestal, bij elkaar, toch wel zo'n 4-5 (maar minimaal 3) uur per dag bezig met modereren, meedenken, reageren, uitzoeken, verdiepen etc. Dat is ook echt teveel, vandaar dat ik gestopt ben, die tijd wil ik er niet meer aan spenderen.

Als je per dag maar een half uurtje wilt modereren, dan betekent het dus dat er veel meer ruimte voor 'fouten' is, immers je ziet niet wat een ander op een forum heeft gedaan, wie waar mee bezig is, minder tijd om je ergens grondig in te verdiepen. En dat is zowel voor de users als de mods niet fijn.

We zitten nu globaal op zo'n team van 50 man geloof ik, ik denk dat daar nog wel eens 25 bij kunnen, maar dan moet er wel veel veranderd worden... En dat kost nou eenmaal tijd. Je houdt een natuurlijk verloop. En dan zou je misschien eindigen op dat het je maar 1 tot 1,5 uur per dag kost, en het goed genoeg verloopt.

De reden dat nieuwe mods stoppen ligt imo niet geheel aan de voorlichting (al blijf ik van mening dat 1 uur te weinig is, 2 uur is gewoon minimaal). Maar meer aan overschatting, toch niet goed bevatten hoeveel tijd het werkelijk kost, en veranderende leefomstandigheden...

Maargoed, we kunnen hier al users het wel allemaal zo goed weten... het beste is uiteindelijk toch als users op een fijne wijze zelf ook ongemerkt bijsturen... Met respect reageren, en discussies fijn laten verlopen, dingen loslaten of negeren ipv laten escaleren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:17

Maya schreef:
Maargoed, we kunnen hier al users het wel allemaal zo goed weten... het beste is uiteindelijk toch als users op een fijne wijze zelf ook ongemerkt bijsturen... Met respect reageren, en discussies fijn laten verlopen, dingen loslaten of negeren ipv laten escaleren.

En dus toch ook door te TeM'en en als dat voor je gevoel structureel te lang duurt, contact te zoeken met een hoofdmod. Hij/zij zal dit natuurlijk ook zelf moeten signaleren, maar een extra zetje in de goede richting kan nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:21

Heb je in principe gelijk in Hilli, maar dan is het ook fijn als er ook iets concreets gebeurd met die signalen richting beheer en hoofdmods... Meestal is het een 'Bedankt, we weten het en zijn ermee bezig' maar er verandert weinig structureel. Ik blijf van mening dat het niet zou moeten om HM's of andere mods of beheer per pb te contacteren. We hebben het TEM-systeem niet voor niks, maak er dan gebruik van, users doen dat al, en dan is het nu aan het modteam om dat beter op te pakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:28

Amanda schreef:
Na de inwerktijd kan je met een uur per dag klaar zijn. Als je gewoon je eigen ding doet.

En dat is (imo) dus eigenlijk te weinig. Als je alleen maar je eigen ding doet ontbreekt nou net dat stukje extra dat zo essentieel is... Verbinding, betrokkenheid, iets over de grenzen kijken, snellere probleemsignalering... Modden is geen werk dat je strict kunt opdelen in 'jouw werk'-'mijn werk'. Juist die integratie is in een aantal opzichten essentieel, om dus problemen snel op te pikken als de normale mod door omstandigheden niet aanwezig is en dat zelfs niet kan melden. Gewoon een beetje extra.

Verder sluit ik me helemaal bij Maya aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:31

Let op het woordje kan. Zoals Tieneke al aan gaf zijn er mensen die alleen hun eigen fora doen. En die kunnen met een uur klaar zijn. Ik ben daar zelf ook niet van en dat is ook de reden waarom ik vorig jaar gestopt ben. Wat je zegt: dat beetje extra.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:35

Amanda schreef:
Let op het woordje kan. Zoals Tieneke al aan gaf zijn er mensen die alleen hun eigen fora doen.

En dat vind ik dus geen goede zaak want dat leidt dus tot dingen die gewoon niet opgepakt worden en te lang blijven liggen. Ik hoop dan ook dat het team daarmee aan de gang gaat. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:46

Ik heb daar op zich wat minder problemen mee. Er zullen altijd mensen zijn die minder doen dan andere mensen. Dat gebeurt gewoon op de werkvloer ook en zelfs tijdens vrijetijdsbestedingen gebeurt dat. Maar voor die mensen is er ook een plek en elk werk dat ze doen is weer minder voor een ander.
Als iemand minder tijd heeft, maar in die tijd wel een steentje kan bijdragen door actief eigen forum te modden dan heeft de andere mod van dat forum weer meer tijd om met andere dingen mee te denken. Het zou ook niet handig zijn als alle 50 teamleden heel actief met alles meedoen. Dan duren dingen langer en is iedereen heel veel tijd kwijt. Als er een vaste kern is (zeg 15-20 mensen) die dat doet kunnen dingen sneller gaan en heb je wel voldoende achtervang en input. Mits die andere 30 gewoon wel goed hun eigen teamtaken uitvoeren.
Zo zie ik het tenminste ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:58

Dan moet je tenminste wel die mensen hebben die die vaste kern kunnen en willen vormen... Alleen maar solo-players werkt ook niet. En die vaste kern moet er ook maar net de tijd voor hebben.

Alleen je eigen forum modden : goed en geen probleem mee, maar ik vind wel dat je óók op je eigen tabblad moet reageren, en daar kwam het bij velen ook niet van. Die hadden zoiets, als ik alleen m'n eigen fora aanpak is het toch goed genoeg? Maar dan zorg je er dus voor dat er te weinig door verschillende mensen en te weinig diepgaand wordt gekeken naar lastigere zaken... Ik denk dus niet dat je met een uur tijd alleen je eigen forum kan ondervangen, niet als je ook alleen naar je eigen tabblad kijkt en reageert en meedenkt.

Daarom dus die vaste kern niet als forumoverstijgend, maar én die vaste kern, én dat de mods op hun eigen tabblad reageert op alle openstaande topics.

Maar : ik ben natuurlijk ook weer sinds maart weg, dus er kan veel veranderd zijn, ik baseer me wellicht op verouderde gegevens...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:10

Maya: mooie aanvulling :j
Eigen tabblad reageren had ik even buiten beschouwing gelaten, maar dat hoort er inderdaad wel bij. Maar volgens is dat ook de bedoeling. Kan me nog herinneren dat dat in de pb stond met de vraag of ik mod wilde worden en in de handleiding ook. Maar kan het mis hebben...
Ik vind het in ieder geval wel een onderdeel van het modwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:46

Maya schreef:
Die hadden zoiets, als ik alleen m'n eigen fora aanpak is het toch goed genoeg? Maar dan zorg je er dus voor dat er te weinig door verschillende mensen en te weinig diepgaand wordt gekeken naar lastigere zaken... Ik denk dus niet dat je met een uur tijd alleen je eigen forum kan ondervangen, niet als je ook alleen naar je eigen tabblad kijkt en reageert en meedenkt.

Kan me zo voorstellen dat je dan ook een deel communicatie mist lijkt mij?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:16

Maya, idd, ik ben ook al een heeeele tijd weg, maar er was idd een gebrek aan input op bepaalde tabbladen. Zo bleef er ook een hoop liggen. En dan sommige actievere mods die topics maar omhoogschoppen om het in de aandacht te krijgen.

Ideaal zou zijn dat er een team is zonder solo-players met alleen maar teamplayers :+ Maar ja, idealen zijn meestal een illusie.

Ik kwam trouwens ook nooit rond met een uur, eerlijk gezegd...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:31

Tieneke schreef:
Ideaal zou zijn dat er een team is zonder solo-players met alleen maar teamplayers :+

Ach, het mogen best gradaties zijn. Sommigen zijn liever met hun eigen werk bezig en anderen vinden het leuk om zich met de algemene zaken te bemoeien, en da's prima. Niet iedereen hoeft helemaal teamplayer te zijn. Maar een beetje op de hoogte blijven van wat er speelt lijkt me wel logisch.
Ik was dan ook verbaasd dat sommige mods na maanden (!) pas achter bepaalde technische wijzigingen kwamen - dingen die zowel achter de schermen, in het bulletin als op FZ zijn aangekondigd... die dingen hoort elke mod gewoon te weten, in elk geval globaal. (De details kun je altijd opzoeken... maar na 3 maanden nog verrast reageren met: "hee, dat zie ik nu voor het eerst" wekt op z'n minst de indruk dat men wat onderlinge communicatie gemist heeft.)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:46

Duidelijke punten. :)
Achter de schermen is het aangekaart en ik ben van mening dat we de punten die nu naar voren zijn gekomen goed moeten bespreken. Ben ook van mening dat het niet veel zin heeft als ik me verder nog in de discussie hier meng, het uiteindelijke punt moet toch achter de schermen besproken en uitgewerkt worden. Veel dingen zijn immers al gezegt, dan zou het alleen nog om herhalen gaan. Lees nog wel mee.

Oplossingen voor bepaalde punten zijn natuurlijk altijd welkom. Meedenken van uit verschillende hoeken is dat wat Bokt maakt. Dus stuur me een pbtje als je specifieke ideeen hebt. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:33

Waarom een pb'tje? Dit is toch een prima topic? Discussies kunnen tot veel interessantere inzichten leiden dan pb'tjes.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:55

Lijkt me een goed idee Liezel1, alleen is het dan wel verstandig om écht mensen te nemen die er echt heel veel tijd in kunnen stoppen, verstand hebben van bokt, en er geschikt voor zijn ;) .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:01

Stravero schreef:
Lijkt me een goed idee Liezel1, alleen is het dan wel verstandig om écht mensen te nemen die er echt heel veel tijd in kunnen stoppen, verstand hebben van bokt, en er geschikt voor zijn ;) .

Daar worden mods zoiezo op geselecteerd hoor. Waarom denk je dat het zo lastig is goede mods te vinden? ;)
Daarbij is het helemaal niet handig om heel veel mods te hebben. Omdat dan de lijnen tussen de mensen langer worden, communicatie lastiger word omdat je meer teammensen moet gebruiken, enz.
Je kan beter wat minder mods hebben die voldoende tijd hebben en er geschikt voor zijn.
Dan blijven de lijntjes korter, blijft iedereen op de hoogte, gaat de communicatie sneller, enz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:07

Amanda schreef:
Je kan beter wat minder mods hebben die voldoende tijd hebben en er geschikt voor zijn.
Dan blijven de lijntjes korter, blijft iedereen op de hoogte, gaat de communicatie sneller, enz.

Dat zou inderdaad ideaal zijn :j Alleen - het blijkt simpelweg niet haalbaar. (Dit is namelijk voor zover ik weet al minstens 7 jaar het streven, en het lukt al 7 jaar niet om dit echt voor elkaar te krijgen.)
Dan moet je je toch op een of andere manier aanpassen aan wat wel haalbaar is.