Aanpassen krachtvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:34

even een niet-inhoudelijke opmerking: opletten voor het stopwoord "DUS" in het gedeelte "Waarom liever geen te grote portie krachtvoer (suikers) in een keer?" is het een beetje storend.

inhoudelijk: Je spreekt over in een theoretisch maximale hoeveelheid krachvoer/voerbeurt alleen op basis van het suikergehalte. je moet ook kijken naar de maximaal verteerbare hoeveelheid (droge stof) per dag. Want een paard van 500kg zou dan (volgens mijn cursus voedingsleer) maximaal 25% van 10kg droge stof aan krachtvoer mogen hebben per dag.
Correct me if I'm wrong, maar ik denk niet dat krachtvoer (musli/brok) uit meer dan 50% water bestaat. (wil wel eens in m'n tabel gaan kijken)
(de 25%-75% verhouding is het absolute maximum als je spijsverteringsproblemen en de gevolgen wil voorkomen, alleen tijdelijke overschrijding bv vlak voor een wedstrijd zou geen negatieve gevolgen mogen hebben)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:01

Petitparis: bedankt voor je aanvulling (de anderen overigens ook bedankt voor alle reeds geplaatste stukken).
Zie jij het misschien zitten om een stukje te schrijven over de maximale hoeveelheid droge stof? Dan kan ik dat toevoegen aan het stuk dat dorientjuh al geschreven heeft.

Dorientjuh: heel erg bedankt voor het (her)schrijven van dat enorme stuk tekst. Ik ben het er inderdaad ook mee eens dat het artikel een informatief stuk moet worden zonder dat daarin de mening van de schrijver aan de lezers opgedrongen wordt. Dat is niet altijd makkelijk als je een duidelijke mening over het onderwerp hebt, maar je bent heel goed op weg.

petitparis

Re: Aanpassen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:43

oei, sorry had je antwoord niet meer gezien. Ik kan de "juiste" (voor zover ze nog niet verouderd zijn ondertussen) pas aan het einde van de week opzoeken. Ik weet niet of je er dan nog iets mee bent.