Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:56

bij sommige onderwerpen hoefk zelfs niet te kijken naar wie de forum mod is om te weten wie het zal sluiten :D

Vind ook dat discussies heel snel afgekapt worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:57

Ik snap nooit hoe mensen op het idee agressief=duidelijk of persoonlijk worden=duidelijk komen?

Het is op Bokt nog nooit een probleem geweest als je duidelijk bent in je mening. Het is anders als je agressief wordt of als je op de persoon in plaats van de bal speelt. Bokt heeft duidelijke regels en dat betekent dat als je over de persoon discussieert en niet over de inhoud, dat je aangesproken wordt. Dat heeft verder ook weinig met een dictatuur of democratie te maken. Bokt is namelijk geen bestuursvorm maar een forum, met regels die op dat forum gelden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:59

maar hoe weet je nou of iemand agressief is, als die gewoon inhoudelijk reageerd..??

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:00

tja woorden kunnen zowiezo altijd anders worden opgevat dan je bedoeld.. en vaak als je met HOOFDLETTERS SCHRIJFT wordt dat in verscheidene forums aangemerkt als "schreeuwen" :s
vrijheid van meningsuiting toch?
in de meeste gevallen is het ook niet persoonlijk bedoelt maar leven de mensen juist mee met diegene!
bovendien zolang er niet gescholden wordt, mensen elkaar of hun diertjes belachelijk maken kan k me er niet zo druk over maken.. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:01

Da's subjectief LimaMambo: ik ken een persoon die heel agressief is en die ik nog nooit gebant heb geweten. Ik kom ook bokkers op dat lijstje tegen waarvan ik denk :?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:02

LimaMambo, als je gewoon inhoudelijk reageert, dan zal je ook niet aangesproken worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:02

Als iemand inhoudelijk reageert, dan geeft hij/zij ook een 'waarom' van de reactie (agrumantatie). Dat kan fel zijn, maar het is dan wel duidelijk waarom die reactie zo fel is. Persoonlijke aanvallen vind ik sowieso een no go. Dat is niet meer inhoudelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:03

LimaMambo schreef:
tja en zolang het allemaal ontopic gaat.. dan is er toch geen probleem?

ik vind dat discussies hier erg snel afgekapt worden.. en dat vind ik jammer

Discussies worden niet alleen snel door mods afgekapt hoor.
Gebruikers zijn net zo erg: ik heb getemd.
En dan denk ik wel eens: waarvoor dan :?

Het jammere is dat goede discussies inderdaad wel snel afgekapt worden. Alsof men bang is dat er eventueel een rel zou kunnen ontstaan.
Maar in de meeste gevallen ben ik wel blij dat er snel wordt ingegrepen.
Want in watjes verpakken of niet, er wordt ook regelmatig met modder gegooid. En dan kan de echte wereld hard zijn, ik zie vaak reacties waarvan ik denk: zou je dat in het echt nou ook zo gezegd hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:04

Als nou eens alle moderators zo dachten :D

Als iemand met modder gooit negeer je die persoon toch gewoon? Ga je je daar op een forum echt druk om maken?
Wat ik hier op bokt plaats, zeg ik net zo rustig in het echt :j Als ik zelf denk "dat zou ik in het echt niet zeggen" plaats ik het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:05

Maar in de echte wereld heb je veeeeeel meer informatie, nonverbaal is ook zo belangrijk. Dat mist je echt op een forum, dus dan kan het soms wat onduidelijk zijn of het echt persoonlijk bedoeld was of met een dikke knipoog.

Helaas kunnen niet alle bokkers iemand negeren, dus dan heb je al snel een 'rel'

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:06

twee kijven twee schuld, toch zie ik met regelmaat dat maar een van beide partijen "aangepakt" word in een rel. ;)

Ach, bokt is bokt, en het zal niet veranderen om de discussie die we hier voeren. Zolang je eng genoeg doet mag je alles :j Dus vat het op als een compliment als ze je aanpakken. Is een teken dat je het nog best netjes aanpakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:07

pharagirlke schreef:
Als nou eens alle moderators zo dachten :D

Als iemand met modder gooit negeer je die persoon toch gewoon? Ga je je daar op een forum echt druk om maken?
Wat ik hier op bokt plaats, zeg ik net zo rustig in het echt :j Als ik zelf denk "dat zou ik in het echt niet zeggen" plaats ik het niet.

Ja, dat doe jij wel, maar veel mensen niet. ;)
En die gooien óf met modder of gebruiken de temknop. In plaats van een goede discussie aan te gaan.
Ik denk dat internet toch bij veel mensen een barriere wegneemt die ze in het echt wel hebben. Dat mensen zich vrijer en directer uiten. Maar ook eerder de grens van discussie versus schelden over gaan.

Wat ik vooral vervelend vind in een discussie is de dooddoener temmen. En word er getemt, dan wordt er ook meestal een modopmerking of een slotje geplaatst. En dat vind ik nou jammer.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:08

ik ben niet zo moeilijk met mijn uitspraken.. en moet eerlijk zeggen dat ik me hier soms heel erg in moet houden.. want IRL zou ik daar heel hard op kunnen reageren

aan de ene kant is dat fijn, want je weet wel gelijk wat je aan me hebt en wat mijn mening is
aan de andere kant niet, want een modje achter je broek aan is niet leuk..want vaak is een ban gewoon onterrecht omdat iets gewoon verkeerd word opgevat.. en ja dan kan je naar de bezwarencommissie stappen.. maar als je een weekban hebt, en ze moeten er een week over doen om zoiets uit te zoeken, heeft dat helemaal geen nut..
Laatst bijgewerkt door Limanade op 12-05-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:08

[quote="Welshcobfan"]Maar in de echte wereld heb je veeeeeel meer informatie, nonverbaal is ook zo belangrijk. Dat mist je echt op een forum, dus dan kan het soms wat onduidelijk zijn of het echt persoonlijk bedoeld was of met een dikke knipoog.

het grote nadeel van internet.. smilies zijn een beetje het nonverbale in een bericht :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:09

Mensen die op bokt geen manieren tonen, zullen dat IRL ook niet doen. ;)

LimaMambo: same here.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:12

Ik wil ook best wel een temmen als ik merk dat het alleen maar negatief en in herhaling gaat in een topic. Dan is de discussie vaak al op sterven na dood, dus dan kan die best een handje geholpen worden :P

Waar 2 kijven, zijn 2 schuld daar ga ik wel in mee. Als jij een aggresieve reactie geeft en je krijgt van een ander een net zo'n aggresieve reactie terug, dan mogen van mij beide worden aangepakt. Want met modder beginnen met gooien, is in mijn ogen niet anders dan modder terug gooien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:13

winged_wolf, moet je eens kijken hoe vaak een per ongeluk verkeerd geplaatste smiley, heftige reacties kan losmaken. (en die worden dan keer op keer herhaald :=)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:14

Welshcobfan schreef:
Ik wil ook best wel een temmen als ik merk dat het alleen maar negatief en in herhaling gaat in een topic. Dan is de discussie vaak al op sterven na dood, dus dan kan die best een handje geholpen worden :P

Ja, maar dan is het dus geen discussie meer :D

Smileys zijn inderdaad wel een goed hulpmiddel om een soort nonverbale ondersteuning te geven.
Dat mis je inderdaad wel en kan een boodschap ook harder overkomen dan bedoeld was.

pharagirlke schreef:
Mensen die op bokt geen manieren tonen, zullen dat IRL ook niet doen. ;)

Ik denk juist dat er toch wel aardig wat mensen zijn die op bokt juist wel een grote mond hebben, maar in het echte leven het lef niet hebben. ;)

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:18

Welshcobfan schreef:
winged_wolf, moet je eens kijken hoe vaak een per ongeluk verkeerd geplaatste smiley, heftige reacties kan losmaken. (en die worden dan keer op keer herhaald :=)

klopt.. daar heb je nu ook weer gelijk in. en vaak is internet en helemaal forums en chatrooms een perfecte plek om je ei kwijt te kunnen. je kan er "gerust" wat harder in je woorden zijn dan normaal, als het je niet bevalt ga je toch naar een andere site? bovendien is het ook niet zo confronterend..

ik ben het er ook mee eens dat als er 2 aan het bekvechten zijn 2 schuld hebben laat ze het dan maar allebei voelen. :o
bovendien kan je altijd een berichtje sturen naar een mod, kunnen hun het oplossen op een "gepaste manier" toch? :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:22

Ik kan soms in sommige situaties inderdaad wat heftig reageren, helemaal als er iets echt niet schort en de TS bijvoorbeeld heerlijk irritant de kop in het zand blijft steken en van niets wil weten...

Zulke pb's heb ik dan ook wel eens gehad, niet alleen van mods maar ook van enkele andere boktleden.
Dat is ook de voornaamste reden geloof ik van de OW's en een enkele ban (van een dag en een week) die ik heb gehad.

Maar daartegenover staat wel dat ik ook wel eens pb's heb ontvangen van mods of een ander persoon dat ze vinden dat ik beter omga met dit soort dingen, en ook 'beter' reageer in sommige situaties.

Tsja.... het is soms irritant, ik laat me af en toe nog steeds opfokken in vrij extreme situaties, maar kan het nu wel iets beter van me af zetten, sommige mensen wíllen gewoon niet luisteren en denken het echt beter te weten.

Aan de andere kant kan ik het ook wel snappen; bokt wordt er ook niet beter en fatsoenlijker op als we elkaar echt alleen maar de huid vol gaan schelden en constant cynisch en sarcastisch op elkaar reageren, bij wijze van ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:27

Het is beslist niet zo dat een tem inhoudt dat een mod met een slotje of moderatoropmerking zal reageren. Ik sluit regelmatig tems zonder actie omdat iemand vindt dat een reactie op z'n mening een aanval op de persoon is. Zolang er inhoudelijk gereageerd wordt, zullen we echt niet ingrijpen.

Zolang je inhoudelijk op het onderwerp reageert zal je echt niet met mods door OW's achtervolgd worden. Kijk voor de gein eens in het topic op FZ met de sancties, die zijn bijna allemaal vanwege SA's. Als je kijkt hoeveel OW's er voor de manier van reageren worden uitgedeeld, dan zijn dat er niet zoveel. Helemaal niet als je kijkt hoeveel leden Bokt heeft en hoeveel reacties er geplaatst worden. Bokkers worden ook zeker niet monddood gemaakt.

Maar als mij met modder naar andere bokkers wilt gooien omdat je ook zo in het dagelijkse leven reageert, dan kan je wel sancties verwachten. En die zijn ook terecht, want je kan in de regels duidelijk nalezen dat dit op Bokt niet geaccepteerd wordt. Wil je op Bokt reageren zonder over je schouders naar de mods te kijken, dan moet je gewoon volgens de regels reageren. En dat kan prima zonder je mening in watten te verstoppen, zolang je je duidelijkheid maar voor de inhoud en niet voor de persoon gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:29

En waarom word die lijn niet altijd doorgetrokken naar alle bokkers Karl66? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:30

Soms is het toch beter om de eer aan jezelf te houden, dan je te verlagen naar een bepaald niveau :) Daar schiet niemand wat mee op en daar zal een struisvogelde TS niet door veranderen.

Ik heb nog nooit een waarschuwing gekregen, maar ja in het dagelijks leven ben ik vaak ook liever wat liever dan fel :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:32

Denk dat die lijn wel degelijk geld voor alle bokkers, maar niet alle bokkers hebben de behoefte om fel te worden en niet alle felle reacties worden doorgegeven aan of zijn opgevallen door de mods

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:32

Pharagirlke, die wordt naar alle bokkers doorgetrokken.