Slechte spullen verkopen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:58

@ DD : Blijft alsnog de vraag : Hoe weet je of een waarschuwing terecht is? Hoe weet je wie voldoende kennis van zaken heeft en wie niet? Hoe weet je dat de waarschuwing kloppend is?

Ik weet dat er veel bagger troep is. Ontken ik ook absoluut niet. Maar ik vind niet dat de verantwoording bij Bokt daarvoor moet liggen, maar bij de kopende en verkopende partij.

Je zult ergens een lijn moeten trekken imo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:01

@Quellian : Rugharen nog wel :+
Kijk de ene voelt zich beter bij het beeld van een struisvogel, de ander lijkt wat meer op die geit op een haverkist ;)

@maya: maar als Bokt (als beheerzijnde) zich niet verantwoordelijk voelt, kan het zich toch ook niets aantrekken van het kommentaar wat er op komt (dus toestaan).
Dan is het écht aan de koper hoeveel hij wil opsteken of niet van de info die hij gratis krijgt :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:02

Quellian schreef:
Kan EA dan niet beter helemaal worden opgeheven?
BV slofteugels vinden sommige mensen ook niet goed en naturals zullen recht overeind staande rugharen krijgen van een bit, in welke vorm dan ook. Kan het dan niet beter helemaal geschrapt worden? Het is niet aan 'ons' om te bepalen wat een ander bij z'n paard op legt, wat jij goed vindt, kan ik weer niets vinden en buiten dat... ik hoef niet andermans DA kosten te betalen.

Nou,dat is het hem nou precies.

Er zijn ook mensen die een paard verkopen die misschien onder de artrose zit of een scheef beentje heeft.
En mensen die voer aanbieden,lijnzaad olie of what ever.
Je kan niet 1 lijn trekken bij zadels.

Op een foto kan je in grote lijnen zien wat voor zadel het is,maar over leer van slechte kwaliteit of scheve bomen kan je niet echt spreken denk ik.

Ik blijf erbij dat het de verantwoordelijkheid van de koper is om zich te informeren.
En de wiki/stickys worden misschien weinig gelezen,maar dat is dat hun eigen fout.

Bij opmerkingen toestaan in een verkooptopic krijg je toch een geroep van jewelste,welles-nietes en herhalingen tot in den treure...

u_nnamed

Re: Slechte spullen verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:05

@DubbelDun waarvoor zijn die verkooptopics bedoelt?
niet om commetaar op de spullen te leveren

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:06

Waarom kan bij [EA] niet gewoon een waarschuwing worden geplaatst waarin word uitgelegd wat het belang is van een goed passend zadel.. En vooral: Wat een slecht zadel kan aanrichten.
Desnoods met de link naar het topic waarin een zadelmarkt zadel word ontleed.
Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de koper zelf, want Bokt heeft tenminste gewaarschuwd

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:07

ja dat vindt ik ook een goede oplossing

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:07

Moon schreef:
Waarom kan bij [EA] niet gewoon een waarschuwing worden geplaatst waarin word uitgelegd wat het belang is van een goed passend zadel.. En vooral: Wat een slecht zadel kan aanrichten.
Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de koper zelf, want Bokt heeft tenminste gewaarschuwd

Zo'm soort optie gaf maya(?) toch al?
Gewoon een soort sticky.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:08

Ik vind echt dat die verantwoording bij de koper ligt, op MP word je ook niet gewaarschuwd van tevoren. Als ik een zadel wil kopen, dan ga ik googlen, kijken wat de ervaringen zijn met dat zadel. Als ik dan zonodig een goedkoop (en merkloos) zadel wil, dan moet ik me er ook van bewust zijn dat er niet zulke mooie verhalen uit rollen via google.

Als ik een nieuwe auto wil kopen, dan ga ik ook eerst googlen en rond kijken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:10

Moon schreef:

dat zei ik net ook al

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:13

u_nnamed schreef:
@DubbelDun waarvoor zijn die verkooptopics bedoelt?
niet om commetaar op de spullen te leveren

Toen Bokt nog een Bokje was en iedereen iedereen 'kende' heeft Bart een EA-deel gemaakt zodat Bokkers onderling veilig van elkaar konden kopen zonder de praktijken waar Marktplaats om bekend staat.
Immers door de openheid en bekendheid zouden Bokkers het wel uit het hoofd laten om andere Bokkers te benadelen.
Dát was een mooie instelling.

Helaas is Bokt-EA nu dus verworden tot eenzelfde Marktplaats als wat vroeger zo verguisd werd.
De 'open' topics hebben dus idd geen meerwaarde meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:29

Quellian schreef:
Ik vind echt dat die verantwoording bij de koper ligt, op MP word je ook niet gewaarschuwd van tevoren. Als ik een zadel wil kopen, dan ga ik googlen, kijken wat de ervaringen zijn met dat zadel. Als ik dan zonodig een goedkoop (en merkloos) zadel wil, dan moet ik me er ook van bewust zijn dat er niet zulke mooie verhalen uit rollen via google.

Als ik een nieuwe auto wil kopen, dan ga ik ook eerst googlen en rond kijken.

het verschil is en blijft dat spullen via bokt kopen een soort schijnzekerheid geeft.
En dat het nu zo is dat verkopers de meest mogelijke onzin bij hun advertenties mogen zetten. Zoals een tijd terug iemand schrijft: het is een goed zadel want ik heb het gekocht van mijn instructrice en die legt geen rotzooi op haar paarden.

En het was me toch een ontzettende rotzooi. Als barkruk nog niet geschikt.
Maar dat geeft ook weer een schijnzekerheid.

En op bokt mag je van alles schrijven over instructie, stallen, anky, ruiters, te dikke mensen op een pony, noem maar op.
Je mag alleen niets schrijven als iemand rotzooi aanbiedt. Dan geldt opeens die 'eigen onderzoeksplicht'. En ik blijf vinden dat dat een slechte zaak is. Bokt heeft nu eenmaal die positie, levert daarmee nu eenmaal schijnzekerheid en is mijns inziens dus ook gehouden naar die positie te handelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:31

Maya schreef:
@ DD : Blijft alsnog de vraag : Hoe weet je of een waarschuwing terecht is? Hoe weet je wie voldoende kennis van zaken heeft en wie niet? Hoe weet je dat de waarschuwing kloppend is?

Ik weet dat er veel bagger troep is. Ontken ik ook absoluut niet. Maar ik vind niet dat de verantwoording bij Bokt daarvoor moet liggen, maar bij de kopende en verkopende partij.

Je zult ergens een lijn moeten trekken imo.

Dat weet je natuurlijk nergens maya, dat weet je ook niet als de een of andere hoef natuurlijk aanhanger adviseert een paard het HKO onmiddellijk van de ijzers af te trekken en natuurlijk te gaan bekappen. Het verschil is dat er dan tegenargumenten komen, een discussie ontstaat en de eigenaar van het HKO paard zelf een mening kan vormen. Nu moeten ze het doen met de soms zelfs leugens of tenminste onvolledige informatie van de verkoper. En dat blijft triest.

Zeker omdat hoor en wederhoor het principe van een forum is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:35

Anya schreef:
[Je mag alleen niets schrijven als iemand rotzooi aanbiedt. Dan geldt opeens die 'eigen onderzoeksplicht'. En ik blijf vinden dat dat een slechte zaak is. Bokt heeft nu eenmaal die positie, levert daarmee nu eenmaal schijnzekerheid en is mijns inziens dus ook gehouden naar die positie te handelen.

Maar meningen verschillen...
Wat de 1 troep vind is voor de ander waardevol en andersom.
Ook wil men onderling elkaar nog wel eens dwars zitten en dat kan niet zien op je computer...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:42

ja dat klopt. Maar in de praktijk valt het mee. Reacties op slechte zadels zie ik doorgaans echt beperkt tot de heel slechte zadels.

Bijvoorbeeld omdat ze herkenbaar vanaf de foto met popnagels in elkaar zijn gezet en zo smal zijn dat een shet er nog last van zou hebben. En dan rustig schrijven dat het zadel past op een brede fries.

Foto erbij waarbij de boom de hele rug van het paard dubbelknijpt. En dan mag je niets zeggen. Zelfs dan niet. Overal op bokt mag je wat zeggen. Maar niet bij een leugenachtige rotzooi verkopende bokker.

Dat vind ik erg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:43

Een aanvullend: meningen van westernruiters verschillen doorgaans behoorlijk. Maar ze zijn het zeer roerend eens waar het om de echte troep onder de zadels gaat. En dan bedoel ik niet eens de goedkope mexicaanse zadels of de wintecjes. Die kunnen nog. Nee de echte troep. Gevaarlijk voor ruiter en paard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:13

DubbelDun schreef:
@pashon: jij hebt duidelijk géén verstand van goedkoop leer, dat blijkt :D

let wel dat de maatstaven voor leder
van western ruiters heeeel erg anders ligt dan bij engelse ruiters

zelfs de duurdere engelse zadels zijn van een type leder
waar de gemiddelde western ruiter niet op gezien wil worden
heb het dan wel over leder en niet wat wij noemen
karton leder (restjes leer met een flinterdun laagje leer)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:28

Anya schreef:
ja dat klopt. Maar in de praktijk valt het mee. Reacties op slechte zadels zie ik doorgaans echt beperkt tot de heel slechte zadels.

Bijvoorbeeld omdat ze herkenbaar vanaf de foto met popnagels in elkaar zijn gezet en zo smal zijn dat een shet er nog last van zou hebben. En dan rustig schrijven dat het zadel past op een brede fries.

Foto erbij waarbij de boom de hele rug van het paard dubbelknijpt. En dan mag je niets zeggen. Zelfs dan niet. Overal op bokt mag je wat zeggen. Maar niet bij een leugenachtige rotzooi verkopende bokker.

Dat vind ik erg.

Tuurlijk zijn er erge gevallen bij.
Maar waar leg je de grens.
Ook paarden worden verkocht onder de noemer braaf en bijv voor beginners.
Jonge paarden en beginners zijn over het algemeen geen goede match en zéker voor het paard niet erg positief.
En dan kan je als mod ook niet overal verstand van hebben, dus om maar af te gaan op en ervaring vabn een ander is imo ook niet correct. Beide bokkers (ook de verkoper) heeft en andere ervaring ...

Veiligheid bij het kopen via bokt vind ik niet meer als bij een andere verkoopsite.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:29

om wel zadel gaat het dan in dit geval? (via pm)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:32

er zijn er verschillende: zoek op westernzadels van ca 100 euro en de popnagels vliegen je om de oren.

En een mod heeft ook geen verstand van natuurlijk bekappen o.i.d. Toch weten ze de discussie tussen voor- en tegenstanders best in goede banen te leiden. ik zou niet weten waarom dat bij EA niet zou kunnen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:44

probleem bij verkoop is dat meningen gewoon verschillen.
Wat de 1 500 voor een zadel duur vind vind de ander goedkoop.
Wat de 1 een goed zadel vind vind de ander waardeloos.
Wat de 1 wel zou gebruiken zou de ander niet gebruiken.

Op die manier kun je niet in iemand topic zeggen jij mag dit zadel niet verkopen want het is niet meer bruikbaar, terwijl iemand anders het wel bruikbaar vind. dan kun je ea net zo goed sluiten.

Wel zou een sticky een goed idee zijn. Dat mensen dat lezen en daarop hun keuze gaan maken.

Het is altijd nog kopers verandwoording.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:45

Maar EA heeft niet als doel een discussie-forum te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:53

Wat is de meerwaarde van een EA dan??

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:55

De meerwaarde is dat je spullen kun handelen. En handelen is niet discussieren.

als mensen geen risico willen lopen moet je in de winkel gaan kopen en er de volle mep voor gaan betalen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:57

Dan kun je ook naar Marktplaats toe; geen diskussie en eigen onderzoeksplicht.
Dus ik zie dan nog steeds de meerwaardee van een Bokt-EA niet.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:00

Ja dan is er voor heel bokt geen meerwaarde,want het stikt van de forums :roll:
Dus omdat er al een marktplaats is,moet dat de enige zijn?