ik ben het zat..... Pb zijn niet heilig!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten we Pb´s openbaar kunnen maken=

1, nee, maar ik denk dat Bokt een stuk leefbaarder wordt als je PB box gecontroleerd kan worden door Moddies
101 (42%)
2. nee, ik denk niet dat het iets uit maakt.
70 (29%)
3. Ja, ik wil ook on topic, Pb´s kunnen aanhalen. Het is dan aan de Moddies om te bezien of dit terecht is.
67 (28%)

Totaal aantal stemmen: 238

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:55

Bij openbaar afbranden wordt alles vaak ook uit zijn verband getrokken. Zeker hier op bokt. ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:00

WildWings....... ja, met de melding: de ontvanger van je bericht heeft je bericht ongeopend verwijderd. een beetje techneut moet dat toch kunnen inbouwen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:01

Jannepauli schreef:
WildWings....... ja, met de melding: de ontvanger van je bericht heeft je bericht ongeopend verwijderd. een beetje techneut moet dat toch kunnen inbouwen!

Helemaal mijn ding :j Staat ook op het to-do-lijstje van Bart maar heeft niet de grootste prioriteit. Wil de verstuurder weer goede maatjes worden dan kan dat via een pb via een mod b.v.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:14

Ik vind het niet eens zo belangrijk dat de afzender te weten komt dat ik zijn/haar bericht niet gelezen heb en gelijk weggegooid heb. Ik zie ongewenste pb's (niet dat ik ze ooit krijg) als spam en behandel ze ook zo: Niet interessant om tijd aan te verdoen :)

Blue_Eyes

Re: ik ben het zat..... Pb zijn niet heilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:46

Je kunt overigens instellen dat je pb's van de mensen op je foeilijst gewoon niet eens in je inbox terecht komen - die gaan gelijk de MH op.
Heel simpel: Priveberichten > Opties > Nieuwe regel toevoegen (als: zender) > verder > (is) > verder > (foei) > verder > verwijderde berichten.
Alles wordt direct weggemikt en je weet niet eens dat het binnengekomen is. Werkt als een trein :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:13

Jannepauli schreef:

Lijkt mij een uitstekend idee en misschien nog wel beter dan de optie om mods in je pb box te laten kijken :j
Denk dat de lol er dan voor de verzender snel af is en het minder aantrekkelijk wordt om per pb door te blijven schelden/drammen/dreigen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:27

Jep en vetes bloeden vanzelf dood :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:19

Ik kan mij voorstellen wat TS aanhaalt dat dat erg vervelend is, maar ik heb nog nooit een akelige pb gehad, terwijl ik on topic best wel flink in de clinch kan liggen.

Misschien heb ik wel mazzel in al die jaren gehad?? :+

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:09

och, mijzelf is het 1 keer overkomen, bleek een hobby te zijn van de betreffende Bokker..... en dan lachen gieren brullen in een HK topic..... met d'r vriendinnetjes....

Voor haar was het dus helaas pindakaas, ze had de verkeerde te pakken en idd heb ik een brede rug... Maar ik ben dan ook al bijna 50! Als ze zoiets flikt bij een minder stabiel mens of kind kan die er wel degelijk echt last van hebben.

Toen kon ik me eigenlijk niet verdedigen.... en ik moest er een OW voor over hebben om haar PB openbaar te maken.....

Helaas hoor je het ook van anderen, on topic, de goedheid zelfde en ondertussen het bloed onder je nagels vandaan zuigen per PB.

En die( hopeloze) minderheid, die, vind ik persoonlijk, moeten door de Moddies kunnen worden aangepakt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:27

Precies!
Ik heb ook nog nooit zo'n pb gehad -en zou er hard om lachen-maar waar het om gaat is dat het preventief werkt als écht nare pb's kunnen worden doorgestuurd.
Hopelijk denkt de verzender dan 2x na.
Waterdicht kan je het nooit maken natuurlijk maar nu is het wel erg makkelijk om iemand anoniem de huid vol te schelden, te bedreigen of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:22

Maar hoezo kom je dan nu met dit topic als het ooit 1 keer is gebeurd en dat je er niet zo een probleem mee had, maar uit principe de pb openbaar had gemaakt? Zo een incident kan toch niet tot aanleiding vormen dat pb's nu door moddies gelezen mogen worden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:48

Er is een duidelijke keuze gemaakt. We modereren niet op privé-communicatie en PB's vallen daaronder. Het zal ook weinig zin hebben, want dan verschuift het naar msn, mail, telefoon etc. Het klopt dat op dit moment de verzender niet kan zien dat een PB ongeopend verwijderd is, maar wij zijn probleem is dat? Je kan er je eigen probleem van maken of dat van de verzender. Ik ben het dus helemaal eens met Chiva, dat erboven staan de beste oplossing is.

Wat het openbaar maken van PB's en andere privé-communicatie betreft, er zijn een aantal redenen waarom dat niet is toegestaan. Om te beginnen komt het de sfeer op Bokt niet ten goede als mensen in het openbaar doorgaan met een ruzie die per PB begonnen is. Daarnaast is het gewoon een fatsoenskwestie, en dan maakt het niet uit dat het om een onfatsoenlijke scheld-PB gaat, op het moment dat je die openbaar maakt, dan verlaag je je tot hetzelfde niveau en doe je hetzelfde als degene die de PB gestuurd heeft. Maar het is ook een heel simpel juridisch verhaal, jij hebt niet het auteursrecht van die PB en mag hem dus zonder toestemming niet openbaar maken. Op het moment dat je hem openbaar maakt, dan zal je er dus ook op aangesproken worden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

Tjah scheldPB's zijn vervelend, irritant, etc...

Maar dan kan je het beste het principe van de 3 L'en toe passen: Lezen, lachen en lozen :D.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:15

Maar juist door als mod je wel met pb's te bemoeien in uiterste gevallen, zou je wellicht kunnen voorkomen dat de ruzie zich openbaar voortzet.

Sommige mensen halen anderen zo het bloed onder de nagels vandaan dat wat er wel openbaar gepost wordt een heel vertekend beeld kan geven. Juist voor dat soort gevallen is het denk ik wel een uitkomst.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:16

Je kan die PB's nog altijd gewoon negeren... Dan is de lol er snel af.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:18

lindake schreef:
Tjah scheldPB's zijn vervelend, irritant, etc...

Maar dan kan je het beste het principe van de 3 L'en toe passen: Lezen, lachen en lozen :D.

_O- _O- _O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:22

Kymalin, jij vindt dus serieus dat mods zich met ruzies tussen volwassenen en die zich niet in het openbaar op Bokt afspelen moeten gaan bemoeien? Op het moment dat ze in het openbaar op Bokt verder gaan, dan worden ze aangesproken. En voor de rest hoort bij volwassen zijn jezelf als een volwassene gedragen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:28

Inderdaad gewoon volwassen gedragen en niet reageren. Als je toch lastig gevallen wordt, kan je altijd een van de mods inschakkelen. Ik ben wel van mening om de pb´s gewoon prive te laten, omdat hier ook gebruik van gemaakt wordt als je telefoonnummers , bankrekeningnummers en adressen door geeft als je wat van elkaar koopt en verkoopt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:31

Karl66 schreef:
Kymalin, jij vindt dus serieus dat mods zich met ruzies tussen volwassenen en die zich niet in het openbaar op Bokt afspelen moeten gaan bemoeien? Op het moment dat ze in het openbaar op Bokt verder gaan, dan worden ze aangesproken. En voor de rest hoort bij volwassen zijn jezelf als een volwassene gedragen.

Iets genuanceerder. Normaal gesproken niet, maar alleen in zeer extreme gevallen waarbij mensen elkaar bedreigen/stalken op een manier dat de ander er last van heeft. En ja, volwassen mensen sporen soms niet, de meeste stalkers in "het echte leven" zijn ook volwassenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:40

Erboven staan, Karl, kunnen een heleboel mensen niet. Sommige mensen zijn nog te jong om dit soort zaken te 'handelen', anderen omdat er via de achterdeur behoorlijke aanslagen op iemands emoties gepleegd worden. Ik kan me voorstellen dat bokt ervoor kiest om zich niet in jan en alleman's ruzietjes te laten betrekken en ik ben ook geen voorstander van het toestaan van openbaar maken van privé-correspondentie. Maar ik vind het een opmerkelijk gegeven dat 'het team' zich wel permitteerd om in de openbare discussies in te grijpen, met alle gevolgen van dien zoals OW's en zelfs een ban, terwijl er geen enkele sturing is als de vete of scheldkannonade achter de schermen voortzet.
Je schrijf dat het een simpel juridisch verhaal is.. nou, als je goed thuis bent in de jura-wereld dan weet je dat geen enkel juridisch verhaal "simpel" is ( zeker als je een beetje slimme advocaat bent!) - op ieder regeltje zijn uitzonderingen en voor vele wetten en regels bestaat de juris-prudentie. Denk maar niet dat iemand zich zorgen zal maken om auteursrecht als jij mij - laten we een hypothetisch geval nemen - mij een mail zou sturen waarin je me met de dood zou bedreigen. Om maar wat te noemen.

Ik denk dat bokt als organisatie best verantwoordelijkheid kan nemen om communicaties die via de bokt server lopen en die niet door de beugel kunnen, in sommige gevallen te sanctioneren. Dat eventuele vetes via andere communicatiemiddelen ( telefoon, gewone mail, brieven ed.) voorgezet zou kunnen worden, ja da's denkbaar en dan is het zogezeid "out of your hands". Maar degene die dan belaagd wordt heeft in dat geval ook de mogelijkheid om maatregelen te nemen waardoor die communicatie-middelen niet meer toegankelijk zijn.

Ergo .. ik hoop dat het team toch 's gaat nadenken over een creatieve oplossing voor deze problematiek. Zolang sommige mensen zich op het forum in de openbaarheid als brave mensen profileren maar achter de schermen de boel terroriseren in de wetenschap dat er geen OW of ban op staat gaat dit ongehinderd verder. Het minste wat ervoor bedacht kan worden is de koppeling met de foeilijst, zonder de regel "toon dit bericht", dus gewoon de mogelijkheid om niet gewenste pb's/zenders totaal te blokkeren.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:46

terroriseren op bokt....en dat op een paardenforum..... daar sta ik toch echt van te kijken hoor.

wat erg eigenlijk dat er mensen zijn die dat doen he! ach ik zie het maar zo, die mensen zijn niet helemaal normaal....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:48

Jannepauli schreef:
Ach roddelen vind ik nog niet zo erg - mensen praten nu eenmaal over elkaar en dat kun je niet voorkomen, het is ook niet leeftijdsgebonden. Ik vind dat geen reden om dáárvoor de privésfeer open te breken.

Toch vind ik dat er bepaalde gronden zijn waarop het forumbeheer wél die mogelijkheid zou moeten hebben , en zou moeten kunnen inbreken in de communicatie achter de schermen.

Ik denk daarbij aan bv dreigmails, óf berichten die het fatsoenlijke vér overschreiden. Het feit dat iemand in feite achter de schermen vogelvrij is en dat er geschreven kan worden waarvoor men op het openbare forum op z'n minst een OW of zelfs een ban kan krijgen, speelt sommige mensen in de kaart. In feite werkt het forumbeheer dat ook nog eens in de hand - als er iets 'uitgevochten' moet worden, is de aanbeveling dat je dat via de pb moet doen. Soms is dat terecht want lang niet iedereen heeft zin om zich te laten meeslepen in een openbare discussie als die te persoonlijk wordt, maar het feit dat er dan meestal een mod aantreedt die de boel op slot zet, bevordert wél dat de sociale controle ook meteen de deur uit is. Een goed voorbeeld is wel het topic dat gisteravond hoog op liep en uiteindelijk geblokt werd.
Men kan dan wel roepen "zet iemand onder de foeiknop" maar ondanks de foeiknop komen die berichten toch maar mooi bij je binnen wandelen. En mensen zijn maar mensen: ik denk dat de meesten dan tóch wel even gaan kijken wat de 'vijand' in kwestie te vertellen heeft.

Er zijn mensen die zich in de openbaarheid voordoen als lieve, zoete Gerritje maar zich achter de schermen als ware terroristen gedragen. En de ontvanger van dat soort berichten tot het uiterste kunnen tergen. Het gevolg daarvan is dat in het openbare forum uiteindelijk toch weer van alles doordruppelt en de sfeer gespannen blijft, tenslotte uitmondend in maatregelen tegen personen die vaak niet terecht zijn.
Natuurlijk zijn er mensen die met veel poeha roepen dat het ze allemaal geen barst kan schelen maar ik denk dat de meeste mensen zich verwijten, insinuaties, beschuldigingen en bedreigingen wél aantrekken.

Mijn mening is dat in de gevallen waar de strijd te hoog oploopt, het beheer wél de mogelijkheid moet hebben om inzicht te krijgen in wat zich werkelijk afspeelt. En dat personen die dergelijke mails ontvangen wél ergens kunnen aankloppen om hun beklag te doen. Dat pb's veranderd kunnen worden - och.. uiteindelijk registreert iedere computer de historie van wat er plaatsvindt aan wijzigingen en aanvullingen. Misschien gaat dat 'technisch' gezien allemaal wat te ver maar ik denk wel dat als er een regel gesteld wordt dat ook voor discussies achter de schermen een mogelijkheid bestaat op de vingers getikt te worden en eventuele sancties genomen kunnen worden tegen personen die het een ander moeilijk maken, dan zal dat wellicht op zich al remmend werken.

In de 'gewone' maatschappij zijn er in organisaties ook zgn 'vertrouwenspersonen' - mensen die moeilijke situaties kunnen aanpakken. Misschien moet er dan maar op Bokt ook zo'n persoon komen. Als toevoeging of voorloper van de bezwaarcommissie.

Tenslotte; Néé, ik heb nog nooit een vervelende mail gehad dus ik spreek niet uit ervaring. En nare mails sturen doe ik ook niet aan!Maar ik heb wel voldoende inlevingsvermogen en empathie om te kunnen taxeren hoe dit soort dingen in iemands leven kunnen ingrijpen.

Volledig mee eens :j !

slimmerik schreef:
Tjonge, weet het modteam nu nòg niet dat als de verstuurder in je foeilijst staat en jij zijn pb niet opent de verstuurder de pb gewoon bij de verzonden pb's ziet staan en niet beter weet dan dat jij hem gelezen hebt?

Ik dacht altijd dat een PB die niet gelezen wordt, gewoon in de outbox van de verstuurder blijft staan?! (Die kan dan dus zien dat zijn/haar PB -nog- niet is gelezen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:02

Idd, maar las je hem verwijderd staat ie als verzonden, en dus als gelezen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:04

Èchte dreigpb's moet je gewoon mee naar de politie gaan Jannepauli :j Het beheer van bokt willen ook wel eens maatregelen nemen. Maar dat is meer uitzondering als regel

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:07

Mijn PB-box is gewoon mijn bokt-mail-box waarmee ik adressen, telnummers enz uitwissel met andere mensen. Soms ook voor een troostend woord, of een tip. Zou het niet fijn vinden als Mods zomaar daarin konden snuffelen.

Wel moet het mogelijk zijn om bepaalde PB's te melden bij de Mods vind ik. Maar dan moet het wel gaan om echte bedreigingen of hele kwetsende opmerkingen. Een ordinaire ruzie moet je zelf maar uitzoeken.