expertgroep, wiki of eigen subforum voor bespreken tack

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou je graag willen?

1. expertgroep die je per pb kunt benaderen met vragen over artikelen die worden aangeboden
8 (10%)
2. expergroep in combinatie met wiki-artikelen waarnaar per pb verwezen kan worden.
10 (13%)
3. expergroep in combinatie met subforum, waar je zaken kunt bespreken.
45 (60%)
4. niets aan doen, het is goed zoals het is.
12 (16%)

Totaal aantal stemmen: 75

Anya

Re: expertgroep, wiki of eigen subforum voor bespreken tack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:14

Waarom af keuren? Dat gebeurt toch niet alijd. Of eigenlijk zou het weinig moeten gebeuren. Zo eens in de zoveel tijd zie ik zo'n advertentie dat ik denk: nou, jij heb een zadel (of iets anders gekocht) dat rotzooi was, daar ben je nu zelf achter en nu probeer je het een ander aan te smeren omdat het jou ook geld heeft gekost. Maar in de meeste gevallen zijn het ook dingen die mensen zelf niet weten.

Als je een westernzadel verkoopt, heeft het niet zo'n zin om de maten tussen de concho's op te schrijven of iets te roepen over de maat boom. Dat geeft maar heel weinig pasvorm informatie. En er zijn nogal wat mensen die echt denken dat een westernzadel op ieder paard past. Zeker de mensen die voor recratief er een westernzadel erbij willen hebben. Die kun je dan verwijzen naar een pasvorm wiki artikel.

En een nieuw goedkoop zadel kan er prachtig uitzien voor een leek, en voor iemand met enig (nog niet eens veel) verstand van zaken al vanaf de foto een aantal zeer gevaarlijke punten hebben. Daar kun je dan op wijzen, maar het is altijd aan de koper zelf om te bedenken of ze dat wel of geen risico vinden.

De één rijdt happy rond in een gebakje met een minieme kreukelzone. De andere koopt een grote bak vanwege de grotere kreukelzone. Risico's blijven er altijd. Ook een topmerk kan een verborgen gebroken boom hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:18

Tieneke schreef:
Moet elke ts dan zo'n foto's gaan zetten op EA zodat anderen het kunnen beoordelen? Ik ben er echt niet van overtuigd dat je vanaf een standaard foto kan zien of een zadel goed of slecht is.

Anya, heb jij zo een voorbeeldje bij de hand van een zadel waarvan je bij voorbaat al kunt zeggen dat 't voor geen enkel paard goed zou zijn, of een zadel waarvoor veel te veel wordt gevraagd? Knipoog

Tieneke: mensen worden niet verplicht foto's te plaatsen, maar als ze dit wel doen en van de foto's wordt direct duidelijk dat 't een slecht zadel is, dan lijkt het me verstandig dat potentiële kopers met minder verstand van zaken (die net als jij niet van een foto kunnen beoordelen of een zadel goed of slecht is) daarop KUNNEN worden gewezen Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:25

Maar... Is daar dan een forum voor nodig, waar ook mensen die denken het te weten hun mening kunnen zetten? Zijn er zoveel topics waarbij je zo kunt zien dat een zadel slecht is dat daar een forum voor nodig is? Denk je niet dat mensen die een zadel willen aanbieden dan gewoon een foto zullen weglaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:27

Tieneke schreef:
Maar... Is daar dan een forum voor nodig, waar ook mensen die denken het te weten hun mening kunnen zetten? Zijn er zoveel topics waarbij je zo kunt zien dat een zadel slecht is dat daar een forum voor nodig is? Denk je niet dat mensen die een zadel willen aanbieden dan gewoon een foto zullen weglaten?

Vandaar ook mijn suggestie voor een sticky in ieder EA-subforum.... Maar dan is men weer bang dat er te veel behoefte is naar zo'n topic en dat dingen dan door elkaar gaan lopen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:36

Nouks schreef:
Nickyu: als mensen Scapa willen kopen, moeten ze dat lekker doen. Mensen kopen toch wel vanwege het merk, dat houd je niet tegen, of goedkopere merken nu kwalitatief beter zijn of niet. Maar als er tweedehands Scapa wordt aangeboden voor dik de nieuwprijs, kun je daar dus wél iets van zeggen. Gaat meer om de verhouding tussen prijs, kwaliteit en merk en het waarschuwen voor ondeugdelijk materiaal dan om het aan- of afraden van bepaalde merken lijkt me.

welke scapa nieuw prijs
de oorspronkelijke ... of de huidige aanbieding die je overal ziet
daar zit nog al een verschiltussen ...

zo werd er net op ea een 2e hands HH set aangeboden tegen ruim 2 x de prijs waar wij m nieuw voor verkopen
tja ... oorsprongkelijk waren ze ook 3 x zo duur , de prijs waar zij het tegen ingekocht heeft ooit als nieuw kan wel kloppen

ik heb gereageerd NA het bericht dat het reeds verkocht was
als ik eerder zou willen reageren doe ik dat per pb
dan ga je niet die reactie in dat topic plaatsen ..
vind ik niet netjes om dan in dat topic te zetten
bij mij zijn ze lekker maar ...
komt zo rot over op de ts
kan uiteraard wel de ts als waarschuwing pben van joh
weet dat ze oorspronkelijk zo duur waren
maar nu zijn ze en dar en hier in de aanbieding voor de helft van wat jij vraagt

verder vind ik niet dat je mag gaan
vind dat niet netjes ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:41

Voor wat betreft de nieuwprijs, lijkt me logisch dat je bij het bepalen van een nette tweedehands prijs uitgaat van de huidige nieuwwaarde en niet van die van 2 jaar geleden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:43

@Nouks : je zult de de kost moeten geven die daar echt anders over denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:44

DubbelDun schreef:
@[***] : je zult de de kost moeten geven die daar echt anders over denken Knipoog

Die vat ik even niet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:47

@Tieneke. Ja hoor dat heb ik wel Ja
Een tweede hands zadel dat behoorlijk duurder is dan het zadel in de VS van waaruit het geimporteerd is. En als ik wat verder terugzoek vind ik (of iemand anders met net iets meer kennis) er nog wel een paar. Maar het lijkt me niet handig om dat in dit topic te zetten. Dat vertroebelt deze discussie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:50

DubbelDun schreef:
@Nouks : je zult de de kost moeten geven die daar echt anders over denken Knipoog

Nouks schreef:
Die vat ik even niet?
Dat er dus een heleboel mensen zijn die NIET uitgaan van de huidige nieuwwaarde, maar alleen kijken wat zij er zelf voor betaald hebben en dat er ook graag voor terug zouden willen hebben.

Nu is niet elk gebruikt goed ook meteen 50% minder waard, dat is afhankelijk van wel wat meer omstandigheden, dus een vaste leidraad is nooit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:55

Klopt, mensen willen er graag zo veel mogelijk voor terug hebben. Maar 't is absoluut reëel om in zulke situaties aan te geven dat ze nieuw goedkoper te krijgen zijn en dan is 't risico voor de verkoper dat hij of zij de goederen niet verkoopt.

Sommige goederen zijn natuurlijk altijd meer waardevast dan anderen. Maar iets als Scapa (tijd lang helemaal hot, nu overal in de uitverkoop als ik Nickyu mag geloven) raakt schijnbaar uit de gratie en als je het dan als verkoper kwijt wil, zul je dus moeten zakken in prijs.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:57

over western zadels en popnages op de fender
...
heb er hier een gehad
ECHTER.... de fender belt liep compleet rond , leder met nylon versterkt en slechts de fender was er op genaaid en boven aan 2 popnagels als extra , dus een uber bevestigd sierlapje waar geen kracht op komt , nu niet nooit niet
tja , er komt dan als je daar van dat zadel een foto plaatst
een hele boel commentaar op over het gevaar van pop nagels

maw niet alles is zomaar van de foto te zien of te beoordelen ..
heel weinig zelfs Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:00

Niet ALLES is te beoordelen, maar als het wél van de foto's al af straalt dat er iets niet aan de haak is, is het toch fijn als naïeve Bokkers daarop kunnen worden gewezen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:00

@Nickyu: Maar een kenner kan dan wel aan een geïnteresseerde doorgeven dat hij moet letten op die dubbele fenderriem die achterlangs hoort te lopen en zo niet dat niet de beste konstruktie is. Nu mag dat dus niet en worden dat soort opmerkingen verwijderd, waarmee je dus in stand houdt dat mensen onbewust (=onbekend) een minder goed tot slecht product kopen.
"Eigen onderzoek' is dan een leuke kreet, maar als je niet weet wát je moet onderzoeken schiet dat dus niet op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:17

Nouks schreef:
Klopt, mensen willen er graag zo veel mogelijk voor terug hebben. Maar 't is absoluut reëel om in zulke situaties aan te geven dat ze nieuw goedkoper te krijgen zijn en dan is 't risico voor de verkoper dat hij of zij de goederen niet verkoopt.

Sommige goederen zijn natuurlijk altijd meer waardevast dan anderen. Maar iets als Scapa (tijd lang helemaal hot, nu overal in de uitverkoop als ik Nickyu mag geloven) raakt schijnbaar uit de gratie en als je het dan als verkoper kwijt wil, zul je dus moeten zakken in prijs.

nou .. kijk vor je zelf maar naar de vele spontaan uit de grond gepopte topics op ea over scapa halsters
met de oude nieuw prijs er bij (wij kunnen zelf ook scapa leveren dus weet dat die klopt Vork )

en geloof me , winkeliers die niet in de uitverkocht gekocht hebben
of een partij die van de vrachtwagen is gevallen , zijn dan niet blij hoor
zo ruim is de courtage echt niet ..

nog even over de prijzen slag
het is altijd wel iets ergens goedkoper te krijgen
en bedrijven die garanderen het goedkoopste te zijn
of iemand ergens op 2e hands of marktplaats die het goedkoper verkoopt
dan kan je wel bezig blijven ...

is dat niet aan de mensen zelf om als ze een 2e hands iets ergens zien
zelf te onderzoeken wat de normale nieuw waarde is ?

kijk andere kant
joh als je dat in topics melden mag
kan ik heel sneeky op heel veel topics (ook op co) reageren met
joh bij mij kost dat maar /// of joh euro meer heb je nieuw
en andere zullen dat vast ook bij ons doen Vork

kom jongens .. dat zou toch geen stijl zijn

leven en laten leven

en mensen mogen best zelf wel wat verantwoordlijk heid nemen voor hun eigen acties
als ze een dekje kopen voor 30 terwijl die elders 20 is
dan vonden ze het duidelijk die 30 waard anders kochten ze m niet
en moeten ze ook niet miepen als ze m een week later voor 20 ook vinden

betreffende de fenders tja .. ergens wel
maar wat als die naieveling dan maar naar een shop gaat en als nog de fout in gaat ?
ook bij veel dure western zadels is het niet altijd doorlopend ..dan is de bevestiging daar in tegen toch wel
erg goed / stevig

zo ken ik ook een dure western winkel die roept dat alle zadels in eigen beheer worden gemaakt
nou echt niet he Clown , die verkopen oa een zadel wat ik ook in de shop heb , een australian
alleen bij ons dus de helft goedkoper , zo ook veel bitten en andere zaken
waarvan ik weet dat ze veeeel goedkoper zouden moeten zijn
toch kopen veel mensen daar omdat zij de naam hebben goed te zijn
en ach als een zadel normaal 400 kost en het ligt daar voor 795 denk iedereen dat het wel goed moet zijn
terwijl die toch echt de zelfde is als dat 400 zadel bij mijn collega bv Haha!
sommige mensen schijnen ook gewoon graag bedondert te willen worden .

zo gaat het toch ook met wasmachines computers you name it

gooi dat dan in de wiki bij western zadels
en hou het objectief

- onder western zadel hoort degelijke drukverdelende pad
- ook een western zadel past niet altijd
- beste constructie fenders is evt met foto erbij

verder ja eigen onderzoek blijft toch wel bij de koper
die kan toch ook een topic openen bij western van waar moet ik op letten
en dan zal iedereen roepen ( ipv koop een goed 2e hands ipv een goedkoop nieuw )
je bent duidelijk geen kenner (wie wel ..)
ga naar een winkel die het komt passen bij je
maar niet die en niet die en niet die en niet die
daar iedere winkelier wel tevreden en ontevreden klanten heeft

dan kan je beter een topic of sticky plaatsen met
waar op te letten bij aanschaf 2e hands
western zadel / boomloos zadel / boom zadel
hoofdstel / dek /pad / sporen / bit / deken (waterdicht .. is die gewassen ?)
hulpteugel / halstertouw / borstels

waar houd de advies op en waar begint iemand zijn eigen verantwoordelijkheid ?
of wijzen we iemand aan waar iedereen naar toe kan pben
he jog zoek een western zadel
koop er eens een voor me Haha!

zoek een setje // die kleur die maat
zoek voor mij de goedkoopste eens op inet Haha!

en dan wel gratis dienstverlening uiteraard Vork

nou kom .. wie voelt zich geroepen Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:24

En als ik dat weet van die dure westernwinkel, dan ben ik best bereid dat te vertellen Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:30

ik kan dat dan dus niet doen
dan heet het spammen Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:51

Ik ga voor optie 3. Je ziet te vaak dat er rommel wordt aangeboden als zijnde kwalitatief goed spul. En daar mag niets van gezegd worden.
Of je het nu wil of niet... bokt verbindt zijn naam aan het advertentieforum. En dan lijkt het mij niet wenselijk dat de kans behoorlijk is, dat mensen opgelicht worden op datzelfde advertentieforum. Dan zou ik me als beheerder gaan afvragen wat de meerwaarde is van een advertentie op bokt. Want het is net zo betrouwbaar/onbetrouwbaar als goederen die van MP komen. Dus wat voor service bied je je gebruiker dan?
En als je dan toch besluit om advertenties toe te laten, is het dan niet wenselijk om de kans op oplichting zo klein mogelijk te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:55

@Wendy: toen Bokt nog een Bokje was was bij EA ook de achterliggende gedachte dat kopen/verkopen tussen Bokkers onderling betrouwbaarder zou zijn, immers men 'kende' elkaar c.q. de kontrole op onjuistheden was groter.
Helaas is dit gegeven dus losgelaten en is men ondertussen al flink wat jaren bezig om een ander EA op poten te zetten wat o.a. via een soort feedbacksysteem dit soort dingen zou moeten ondervangen.
Alleen feedback geef je achteraf en dan is er dus al iemand de pineut.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:57

Maar het feedbacksysteem zoals je dat bijvoorbeeld op ebay ziet, zegt m.i. meer over de betrouwbaarheid van de verkoper (en koper) dan over de kwaliteit van de aangeboden producten. En als je het product niet koopt, kun je er door middel van een dergelijk systeem toch normaal gesproken ook geen feedback op geven? Wat is dan het belangrijke verschil met de huidige situatie?
De gedachte van destijds snap ik, maar in de huidige omvang van bokt begin ik me echt af te vragen wat de meerwaarde is. Vandaar Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:59

Middels feedback kun je ook de kwaliteit 'feedbacken', alleen is dat dus idd achteraf.
Overigens kun je nu op Ebay als verkoper ook geen negatieve feedback meer geven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:00

DubbelDun schreef:
Middels feedback kun je ook de kwaliteit 'feedbacken', alleen is dat dus idd achteraf.
Overigens kun je nu op Ebay als verkoper ook geen negatieve feedback meer geven.

En het kan dus alleen als koper... niet als expert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:06

Klopt, dus wat dat betreft levert feedback niets op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:29

en dan is Ebay nog een ander forum dan bokt. Daar lijkt het vertrouwender om te kopen. Je koopt immers van een bokker. Maar in de praktijk zijn er inmiddels zoveel bokkers dat je op bokt net zo anoniem kunt zijn als op marktplaats. En je goederen dus net zo anoniem kunt aanbieden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:48

Alternatief is natuurlijk EA gewoon sluiten. MP biedt dezelfde functionaliteit Ja