Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:35

Yamcha schreef:
En dat je zadel is aangepast op je paard is niet meer dan normaal. Het maakt je heus niet lichter dan je bent Lachen

Maar het kan je wel helpen om de druk voor je paard te verlichten (goede drukverdeling), maar dat neemt niet weg dat het kwetsend kan zijn.

Borg

@ Pubelia Nee, uitzonderingen bevestigen de regel. Maar als iemand die grens overschrijdt moet diegene toch wel heel goed nadenken waar hij/zij mee bezig is en zorgen voor een goede begeleiding en indien mogelijk toch dat gewicht naar beneden brengen. Al was het maar voor je eigen gezondheid.

Snoevie

ja zo heeft iedereen weer wat randie.
met mensen die op normale toon wat aangeven en ook naar argumenten van anderen willen luisteren heb ik geen problemen en voel ik me ook niet aangevallen.

mijn pony is me heel dierbaar,en ik zou haar nooit willen beschadigen,daarom blijf ik luisteren en lessen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:36

Snoevie schreef:
mijn pony is me heel dierbaar,en ik zou haar nooit willen beschadigen,daarom blijf ik luisteren en lessen

Dat is heel verstandig Lachen Er zijn er zat die stug doorgaan, ondanks vaak goedbedoelde waarschuwingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:39

Het is ook de vraag waarom men zou willen 'vasthouden' aan hun huidig gewicht.
Zowel een veel te lichte persoon als een veel te zware.
Zelfs bij mensen met schildklieraandoening (een ex van mij had daar last van) valt er veel te doen aan het gewicht (uitzonderingen daargelaten, ik hoop dat dat voor zich spreekt).
Gedegen advies, een verandering van levensstijl en dus een lange adem doen wonderen.

Ik moet zeggen dat ik relatief weinig posts ben tegengekomen van mensen die hun gewicht naar een gezonder level willen brengen.
Dit geldt voor TE dunne mensen, en TE zware mensen.
Er wordt wel gesproken over osteopaten, andere zadels, etc... maar heel weinig over verandering van levensstijl.

Terwijl je je mogelijkheden vertienvoudigd, en je vele malen fitter zou kunnen voelen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:41

terwijl ik bezig ben met veel afvallen,zorg ik in de tussentijd wel voor een goede controle van mijn pony door de osteopaat,dat kan ook samen gaan toch?
maar er word idd weinig over gesproken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:43

Citaat:

Ik kom gewoon niet gemakkelijk aan (familiekwaal) , en heb geen zin om me vol te laaien. Daarbij
zie ik er wel gewoon gezond uit, geen uitstekende botten en ik ben ook maar 1.60. Het beeld wordt
bij mij vertekend doordat ik een paard heb van 1.72 die vrij fors is. Verder heb ik een dik half
jaar niet gereden en jawel ben ik wel 3 kilo aangekomen. Ik voel me er prima bij en er komen
geen belemmeringen bij kijken Lachen.

zoooo mijn verklaring Vork

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:43

Snoevie schreef:
terwijl ik bezig ben met veel afvallen,zorg ik in de tussentijd wel voor een goede controle van mijn pony door de osteopaat,dat kan ook samen gaan toch?
maar er word idd weinig over gesproken

Nou, iig door eentje... en dat ben jij! Succes!
Bij mij op stal zijn een aantal dames je voorgegaan, en ze voelen zich zoooooooooveel beter! Stralen helemaal!
En het rijden is met sprongen vooruit gegaan.... hoe dan ook hebben ze allen gemerkt dat de paarden de rug meer 'loslieten'.
Twee vliegen in 1 klap dus!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:44

randie schreef:
Citaat:

Ik kom gewoon niet gemakkelijk aan (familiekwaal) , en heb geen zin om me vol te laaien. Daarbij
zie ik er wel gewoon gezond uit, geen uitstekende botten en ik ben ook maar 1.60. Het beeld wordt
bij mij vertekend doordat ik een paard heb van 1.72 die vrij fors is. Verder heb ik een dik half
jaar niet gereden en jawel ben ik wel 3 kilo aangekomen. Ik voel me er prima bij en er komen
geen belemmeringen bij kijken Lachen.

zoooo mijn verklaring Vork

Een 'licht' gewicht, hoeft perse een 'ongezond' gewicht te zijn.
Zoals een 'zwaarder' gewicht niet perse een 'ongezond' gewicht hoeft te zijn.
Evengoed is het verschil vaak wel zichtbaar en heeft iedereen wel een beetje een idee van hetgeen echt 'TEVEEL' is... of 'TE WEINIG'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:58

delerium schreef:
Ik vind het wel jammer dat de kern van waar het om gaat hier een beetje naar de achtergrond verdwijnt... De hamvraag was of bokkers niet te aanvallend reageren naar bokkers die zwaar zijn/ogen. De vraag wanneer iemand nou te zwaar is is al vele malen eerder besproken.
Daarnaast zeggen foto's zo verduveld weinig over of het wel of niet kan dat imo iedere aanval er één te veel is.
Ook heb je nog te maken met de vetverdeling, is het vet beweeglijk? (ik ken mensen met meer vet dan ikzelf, die kunnen springen etc zonder dat er echt iets beweegt. Doe ik dat; dan stuitert alles 10 keer na).

Of het nou vast vet is of los vet dat blubbert. Het gewicht zal het zelfde blijven. Een veel te zware ruiter die ook nog niet kan rijden is uit den boze, dat is gewoon niet meer diervriendelijk, waarom mag dat niet gezegd worden op een paardenforum? Wellicht bereikt het iemand die daar nog nooit over heeft nagedacht en omwille van het dier een andere sport gaat zoeken....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:00

Ik kijk eigenlijk nooit naar die topics, maar als ik een paard op een foto zie die duidelijk zijn rug wegdrukt zal ik dat toch echt wel zeggen, waar het ook door komt. Tja, en wie de schoen past....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:06

pubelia schreef:
Yamcha schreef:
Op een aantal goede grafieken die gemaakt zijn door DA's en fysiotherapeuten. Lijkt mij een goede bron van deskundige mensen.
Hoe dan ook komt er gewoon een punt dat iemand te zwaar is voor hun paard. En in de meeste topics wordt er gezegd dat het niet meer kan.... mensen worden maar zelden persoonlijk afgekraakt. Het gebeurt, ja, dat weet ik ook.

Maar als ik gewoon rechtstreeks zeg dat ik jou te zwaar vind voor je paard, dan is dat mijn mening. Somehow denk ik nl. niet dat je 90 kg weegt (als ik het mis heb mag je het ook zeggen) dat is volgens een aantal tabellen wel de max. En roepen dat dat dan betekent dat je niet meer op je paard mag, en dat die tabel om die reden niet kan kloppen is imo je kop in het zand steken.

Gaan die grafieken van in jou ogen goede DA's en fysiotherapeuten voor op het advies van wat een DA zegt die de combinatie in het echt kent? Dat vind ik kortzichtig sorry.

Dat vind ik dus ook belangrijk inderdaad. Een vriend van me is 2.10 lang en weegt ook niet weinig. Hij is niet dik maar wel gespierd (durf geen uitspraken te doen over zijn gewicht, ik zou er zomaar 20 kg naast kunnen zitten). Hij heeft een paard speciaal op zijn postuur laten fokken, nou ja, er de hengst en de merrie op uitgezocht, zullen we maar zeggen, en heeft nu een paard met een hoogte van 1.85 en een forse bouw. Nog net geen Shire, zeg maar Knipoog
Juist omdat hij weet dat hij zwaar is laat hij het paard regelmatig checken, om zeker te weten dat het niet misgaat. Bij het eerste teken van de DA of fysio zou hij meteen stoppen met rijden, maar vooralsnog gat het uitstekend... als je maar weet wat je doet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:07

Ninx schreef:
Zelfs bij mensen met schildklieraandoening (een ex van mij had daar last van) valt er veel te doen aan het gewicht (uitzonderingen daargelaten, ik hoop dat dat voor zich spreekt).
Gedegen advies, een verandering van levensstijl en dus een lange adem doen wonderen.

Ik moet zeggen dat ik relatief weinig posts ben tegengekomen van mensen die hun gewicht naar een gezonder level willen brengen.
Dit geldt voor TE dunne mensen, en TE zware mensen.
Er wordt wel gesproken over osteopaten, andere zadels, etc... maar heel weinig over verandering van levensstijl.

Terwijl je je mogelijkheden vertienvoudigd, en je vele malen fitter zou kunnen voelen....

Als dat zo zou zijn zou sonja bakker nu geen miljonair zijn.
De meeste die overgewicht hebben willen wel afvallen maar dat hoeven ze toch niet openbaar te maken op een forum.
De meeste kiezen er niet voor om te dik of te dun te zijn en is wel makkelijk gezegd dat ze er niets voor over hebben maar vind ik wel kort door de bocht.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:16

russel schreef:
delerium schreef:
Ik vind het wel jammer dat de kern van waar het om gaat hier een beetje naar de achtergrond verdwijnt... De hamvraag was of bokkers niet te aanvallend reageren naar bokkers die zwaar zijn/ogen. De vraag wanneer iemand nou te zwaar is is al vele malen eerder besproken.
Daarnaast zeggen foto's zo verduveld weinig over of het wel of niet kan dat imo iedere aanval er één te veel is.
Ook heb je nog te maken met de vetverdeling, is het vet beweeglijk? (ik ken mensen met meer vet dan ikzelf, die kunnen springen etc zonder dat er echt iets beweegt. Doe ik dat; dan stuitert alles 10 keer na).

Of het nou vast vet is of los vet dat blubbert. Het gewicht zal het zelfde blijven. Een veel te zware ruiter die ook nog niet kan rijden is uit den boze, dat is gewoon niet meer diervriendelijk, waarom mag dat niet gezegd worden op een paardenforum? Wellicht bereikt het iemand die daar nog nooit over heeft nagedacht en omwille van het dier een andere sport gaat zoeken....

Maar wanneer is iemand dan te zwaar, ik ben opgegroeid tussen de paarden en zelfs ik weet het nog niet.
Zoals ik eerder al aangaf ik denk dat we onderschatten hoeveel een paard kan dragen, kijk maar naar shetjes, ijslanders enz.

Wie het weet mag het zeggen maar het komt erop neer dat niemand nu echt precies weet hoeveel een paard kan hebben, gewoon omdat er nog nooit serieus naar gekeken is en dat maakt deze discussie volgens mij zinloos en ja dan kunnen bokkers best wel eens normaal reageren op bokkers met een flink postuur.
Eerst wetenschappelijke bewijzen, en dan pas oordelen.

En nogmaals wat heeft het voor zin om voor de 20ste keer te zeggen in het zelfde topic dat iemand te zwaar is, vind ik onnodig kwetsen en lees op zijn minst even het topic door dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:25

Berpie, ik doe al langer mee in dit topic, misschien zelf even doorlezen??

Er is al meerdere keren een richtlijn gegeven wanneer iemand te zwaar, kun je een paar pagina's eerder lezen. Dat sommigen het aanhalen om gekwetst te worden is toch iets wat ze zelf doen. Gekwetst zijn is een gevoel dat persoonlijk is. Niemand heeft naam en toenaam genoemd, alles in het algemene. Als dan voorts mensen foto's gaan posten en die personen voldoen aan het criterium te zwaar, dan vragen ze er zelf om. Achterbaks om dan te gaan roepen dat dat niet is wat we bedoelen. Als je jezelf als voorbeeld stelt, krijg je kritiek.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:29

Jeetje, de discussie laait op Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik inderdaad erg typisch vind, is dat de ostheopaat die mij groen licht heeft gegeven opeens niet kundig zou zijn om mij niet te kwetsen.
Ik heb het meerdere malen gevragen, en nee zijn blokkades kwamen niet door mijn rijden.

En ik ben wel van mening dat er natuurlijk een grens is Ja
En ook ik ben bezig met afvallen.

Ik houd mijn pony goed in de gaten, let goed op signalen die ie aangeeft, en ik ben wel zo'n mietje, die bij signaaltje wat in mijn ogen niet klopt iemand erbij haalt Vork

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:31

Neroo, prima toch, dan houdt je vinger aan de hoef en werk je ook aan je eigen lijf! Haha!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:33

Ja ik vind dat ik het gewoon prima doe, ik heb nog altijd een pony in de wei staan die me begroet met een hinnik en altijd blij is als ik ff langs kom Ja.

Vind het alleen jammer dat bokt vaak niet verder kijkt dan hun neus lang is. En dan ostheo's onkundig gaan noemen bijv.
Dan heb ik echt zoiets van; nu ben je echt aan het zoeken naar iets om iemand naar beneden te halen.

Ik heb echt alles al meegemaakt qua commentaar, topics met lovende reacties maar ook topics die gewoon op slot moesten wegens de reacties Scheve mond.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:41

zo flinke discussie word dit! Die niet overal even goed verloopt... niet iedereen luistert naar elkaar heb ik het idee! Ik quote even niet, dan moet ik pagina's terugzoeken etc.

Jasmijn, ik wil toch even ingaan op 2 opmerkingen van je:
Citaat:
Hier hebben we het al eerder over gehad... Wedden dat zodra er weer een onderzoekje boven komt drijven dan de resultaten dan ook naar gelang wel of niet worden aangenomen? Als die voor de dikkere ruiter negatief zouden uitvallen, zijn de resultaten natuurlijk dicutabel. dat kan ik je nu al vertellen.

Ik ben een van de personen die dus die richtlijnen niet heel strak neemt (ik zeg niet dat ze niet kloppen maar ik kijk het meer per paard en ruiter en hou me niet star vast aan de richtlijnen) omdat ik het onderzoek discutabel vind. Je gesuggereerd dat mensen onderzoeken wegwuiven met "discutabel" als de uitslag je niet aanstaat. Dit is dus precies net zoiets als een osteopaat onkundig noemen omdat het resultaat je niet aan staat. Ik neem een onderzoek minder nauw als ik het persoonlijk gezien heb en vanwege bijv de opzet discutabel vind (en zo zijn er nog talloze criteria) en niet vanwege de uitkomst. Als er een goed onderzoek komt die zegt dat ik niet meer kan paardrijden stop ik er onmiddelijk mee! Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat je alleen onderzoeken serieus neemt vanwege de uitkomst. Natuurlijk zijn er mensen die dit doen maar ik zeker niet en ik vind het niet echt netjes van je om dit wel zo te stellen als je mij niet kent.

Citaat:
Pak het boek van Lammert Haanstra even. Daar staat een heel stuk in over vorm en dikte van benen en de invloed op het al dan niet goed kunnen paardrijden. (nog altijd frappant dat ik in dit topic slechts 1 iemand ben tegengekomen die het boek gelezen heeft..... Kennelijk leeft de training van met name de ruiter dus totaal niet, anders zouden wel meer bokkers het hebben gelezen.)

Hierbij haal je weer het boek van lammert erbij en je praat erover alsof je je conditie niet serieus neemt als je dat boek niet hebt gelezen. Nou sorry ik was ook niet van plan dat boek te gaan lezen wegens tijdgebrek en ik lees al genoeg maar toevallig niet dit boek. Als je 1 boekje niet gelezen hebt maakt dat nog niet dat je dit soort kwesties niet serieus neemt. Komop zeg, het is geen heilige ofzo! Ik heb zelf hersenen en heb geen buitenstaander nodig om voor me na te denken. Ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat het geen goed boek is ofzo, ik zou het niet weten aangezien ik het niet gelezen heb Haha! Maar om te stellen dat je je training/conditie niet serieus neemt omdat je het niet gelezen hebt? komop zeg...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:42

Nou moet ik toch zeggen dat ik stevige bovenbenen heb, maar dat dat puur en alleen komt door het paardrijden... Wat zou Lammert daarvan vinden?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:47

russel schreef:
Berpie, ik doe al langer mee in dit topic, misschien zelf even doorlezen??

Er is al meerdere keren een richtlijn gegeven wanneer iemand te zwaar, kun je een paar pagina's eerder lezen. Dat sommigen het aanhalen om gekwetst te worden is toch iets wat ze zelf doen. Gekwetst zijn is een gevoel dat persoonlijk is. Niemand heeft naam en toenaam genoemd, alles in het algemene. Als dan voorts mensen foto's gaan posten en die personen voldoen aan het criterium te zwaar, dan vragen ze er zelf om. Achterbaks om dan te gaan roepen dat dat niet is wat we bedoelen. Als je jezelf als voorbeeld stelt, krijg je kritiek.

Was geen aanval naar jou toe over dat mensen voor de 20ste keer iets herhalen.

Ik haalde je topic aan over het feit dat wanneer is iemand te zwaar, er zijn wel richtlijnen maar echt wettenschappelijk onderzoek is er nooit naar geweest.
Tuurlijk mag iedereen zijn mening geven maar ik vind het zinloos als je toch al weet dat iemand daar gekwetst door word.
Als ik een foto zou zien van iemand die te zwaar lijkt, bv als mijn man op een paard zou gaan zitten want die is pas echt zwaar maar die rijdt ook niet meer alleen aangespannen als hij de kans mocht krijgen.
Ja dan zou ik zeggen, mannetjelief je bent te zwaar maar dat is ook wel overduidelijk, hij weegt boven de 140 kilo, verder zou ik het gewoon niet weten en gewoon heel voorzichtig in mijn uitspraken zijn, meeste weten echt wel dat ze te zwaar zijn en als ik overgwicht zou hebben zou ik hier zeker geen foto plaatsen en om advies vragen omdat je nu ook wel weet dat je dan een hele lading kritiek over je heen krijgt en das echt heel erg jammer.

Dus voor iedereen die een super figuurtje heeft plaats gerust een foto want jullie zijn welkom, voor de gene met overgewicht onder ons, sorry not done.

Zoiets begrijp je maar zo mag het niet wezen, iedereen moet hier kunnen posten, dik of dun en iedereen hier heeft recht op normale antwoorden.

nog 1 voorbeeld ik haal niemand aan maar stel iemand plaats een foto met de vraag loopt mijn paardje hier goed aan de teugel, ik noem maar iets.
Vervolgens krijgt diegene tot vervelens toe te horen dat hij of zij te zwaar is, oke ik begrijp dat zoiets kan gebeuren en zit er altijd wel 1 of 2 bij die betweternd moeten zijn maar goed , maar om dan vervolgens alleen maar opmerkingen over je postuur te krijgen en geen antwoord op je vraag, vind ik niet kunnen.
Desnoods moeten die mensen zelf maar een topic openen wat zij vinden van mensen die overgewicht hebben en paardrijden, je hoeft toch niet het topic van een ander te gebruiken om je gelijk te halen.

Oke kan er nog wel uren over door gaan Haha!

Het komt erop neer dat ik het zinloos vind om mensen zo diep op hun ziel te trappen.

(edit) het ging er hier om waarom bokkers zo aanvallend zijn naar de zwaardere bokkers, daar ben ik het helemaal mee eens en ik vind dat er hier wel eens wat meer fatsoen getoond mag worden.
Als we even in het midden laten of het nou wel te zwaar is of niet, de uitspraken die vele doen getuigd echt niet van fatsoen om even antwoord o het topic te geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:27

dat is zo.
heel erg veel mensen weten hun uitspraken en meningen niet te nuanceren.

natuurlijk,er zijn ook zat mensen die het te zwaar opnemen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:15

Blue_Eyes schreef:
Nou moet ik toch zeggen dat ik stevige bovenbenen heb, maar dat dat puur en alleen komt door het paardrijden... Wat zou Lammert daarvan vinden?

ik onwijze kuiten Verdrietig

Ik zou trouwens wel een foto willen zien van die man van 2.10 m. op dat paard dat ie voor zijn postuur heeft laten fokken. Die neemt het in ieder geval zeer serieus.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:40

Dit is dus de reden dat ik niet veel aantrek van wat er allemaal word gezegt.

Ik weet hoe mijn pony op mij reageert. Ik weet dat ze me aan kan. Oa doordat de DA zo wie zo ieder half jaar mijn pony na kijkt. Mocht het niet meer kunnen zou ze het zeggen want daarom komt ze. Ik weet hoe ik mijn pony rij, en heb niet voor niets iedere week les. (juist omdat ik haar zo rij zodat ze het minst last van mijn gewicht heeft) Mijn zadel heb ik aan gepast aan mijn paard, en juist een nieuw zadel gekocht zodat ik weet wat ik aan het zadel heb. (zou iedereen moeten doen, ook mensen zonder overgewicht) Ik heb nu nieuwe beugels (GPG) om haar rug nog minder te belasten. Mensen in mijn directe omgeving geven echt wel zelf aan wanneer ik niet meer op mn pony kan. En nee dat neem ik niet van bokt aan, van een moment opnamen. Maar komt wel verrekkte hard aan, als mensen je hier af zeiken. Daarom voelen zwaardere gezette bokkers zich vaak aangevallen.

Ja, ik ben aan het afvallen, weet je wel niet hoe moeilijk dat is?? Er kan wel gezegt worden je moet ff afvallen (kan me niet geloven als mensen dat zelf niet zien) maar ff is het niet geloof me. Ik stap dus altijd op met een krukje. Als ik nu iedere dag rij, maar ook dat doe ik niet ik rijd gemiddeld 3 keer in de week, dit is echt gemiddeld want ze staat in de regel maat ook een week stil.

En dan zeggen ze hier nog van je bent te zwaar voor je pony.

En nee dit wat ik hier boven schrijf kan je echt niet van een foto afzien.

Sorry maar ik geloof dat het gewoon algemeen bekend is dat het nooit goed is op bokt. Zelfs imke werd afgekraakt omdat sunrise zijn tong eruit gooide met de OS. En zij zou wel maatje 36 hebben gok ik....

[sorry voor het chaotische schrijven Knipoog )

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:13

Blue_Eyes schreef:

Ik zou m ff bellen, misschien kan hij het je vertellen Haha!

Er is wel een verschil tussen ontwikkelde spiermassa en vetmassa (niet zo gemeen bedoeld als het misschien klinkt Clown ). Spiermassa, zeker door paardrijden, beweegt over het algemeen goed mee met de bewegingen van het paard. Vetmassa komt er altijd een fractie van een seconde achteraan en werkt het paard dus tegen in de beweging.