Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:11

Shadow0 schreef:
Jaduuh schreef:
Ik zie juist helemaal niet vaak een OW voorbij komen of wat dan ook, daarbij worden ze ook niet bekend gemaakt. Ik vind juist dat, dat openlijker moet. Meer openheid op bokt.

Op zich ben ik niet tegen openheid, maar op Bokt vind ik het toch minder geslaagd. Dit omdat ik de indruk heb dat die openheid niet bedoeld is om meer begrip en inzicht te krijgen, maar vooral vanuit negatieve motivaties. Controleren of je tegenstanders wel net zoveel straf krijgen als jij bijvoorbeeld. Of kunnen aantonen waarom de mods hun werk niet goed doen. Dat lijkt mij persoonlijk niet de goeie reden.

(Een soortgelijk idee heb ik ook bij de MH. Ik heb geen enkele aanwijzing dat het laten staan van MH-achtige posts leidt tot een betere sfeer of meer begrip. Integendeel. Ik zie juist dat mensen met z'n allen op een relletje duiken, of dat fel-verwoorde posts nog dagen (zoniet weken) later nog een even felle reactie terug krijgen, ook al is het betreffende misverstand al tig keer uitgesproken.)

Daar heb je inderdaad ook wel weer gelijk in.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:18

Van de andere kant is eerlijkheid van groot belang als je het vertrouwen als mod wilt hebben en houden van de gebruikers. Een goede sfeer is onmogelijk als iedereen met vragen blijft zitten en als het gevoel van oneerlijkheid groeit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:35

Klopt, dat is zo, maar ik heb de voorzichtige indruk dat er op dit moment bij sommige mensen niet zoveel vertrouwen is. Als je vanuit zo'n standpunt naar iemand kijkt, kun je altijd wel fouten ontdekken. Meer openheid leidt dan hooguit tot het constateren van meer fouten. Zou dat het vertrouwen verbeteren?

De vetes van onze wereld geven wel aan hoe fout dat kan gaan. Kijk naar Israel en Palestina bijvoorbeeld, maar kijk ook naar een doorsnee burenruzie. Men kijkt met een vergrootglas naar het doen en laten van de ander, en als er dan wat mis gaat zegt men al snel: "Zie je wel! Ze willen het gewoon niet goed doen, nou, dan doe ik er ook mijn best niet meer voor"
En vervolgens heb je een conflict waar nooit meer uit te komen is...

Misschien moeten we het omdraaien en is vertrouwen van groot belang voor eerlijkheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 01:42

Ik snap niet dat mensen vinden dat ze bot mogen zijn omdat er in hun geval een goede reden voor is. Wat je daarmee namelijk impliceert is dat je vindt dat je beter bent dan de ander en dat jij daarom recht hebt op een bijzondere behandeling.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:09

denk dat het niet mogelijk is om doos en dom etc ook oder de sencuur te laten vallen , vind wel dat je op je vingers na kan tellen dat dat soort woorden wel eens heel erg verkeerd kunnen vallen (zelf kan ik me niet druk maken en zie het niet als super slecht als iemand tegen mij zegt he doos , maar kan me wel goed voorsdtellen dat in bepaalde situaties men daar niet zo van gediend zal zijn)

over openheid : shadow dus jij hebt liever dat er bv in het topic tweeling veulen , bij nieuws , direct iows komen ipv eerst in dat topic zoals nu
stille hint van jongens houd het vriendelijk ..on topic etc etc ?

van mij mogen zelfs mensen daadwerkelijk aangesproken worden in een topic , zeker als ze niet door blijken te hebben dat het over hun gaat
(zoals eerder gezegd vaak denken mensen oh die opmerking gaat over die en ik doe nooiit iets fout ,,)

maar er hoeft van mij dus echt niet te staan , die heeft een un of die heeft een ow , dat gaat ons weer niet aan ..

heeft dus niks met dingen te maken waar jij op doelt maar op
duidelijkheid naar de mensen in het algemeen toe

ook als 1 mod iemand heeft aangesproken zal een groot gedeelte van de rest proberen (sociale controle ) de persoon er op te wijzen als die weer tever dreigt te gaan en de groep die er altijd direct boven opspringt
en door blijft gaan en de geen die als eerste dus iets over de schrref ging bijna dwingt tot de aanval zal da ook minder reden hebben want de mod heeft al gesproken ..

je hebt nu eenmaal te maken met een zeer gemend plubliek
veel jongeren veel ouderen en alles er tussen in
wijzen en minder wijzen in alle catagorieen

door meer duidlijkheid is de bedoeling juist te voorkomen
dat een kliekje iemand het leven zuur maakt of mensen zich te ver laten meezweven in een discussie
Laatst bijgewerkt door nickyu op 22-07-06 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:34

Het blijft mensen werk en inderdaad er komen soms ow's langs dat ik denk, is dit nu nodig?
Als je op iedere slak zout legt kun je beter niet op een forum komen.
Overal regels voor maken heeft geen enkele zin.
Als iets je niet aanstaat ga dan eerst eens met de betreffende persoon via pb contact zoeken of plaats een stukje dat je het niet op prijs stelt zoals er gereageerd word.
Kom je er dan nog niet uit dan kun je alsnog een mod inschakelen.
Als iemand op een andere manier reageert dan jezelf zou doen is dat in mijn ogen niet altijd een reden om te klagen.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:53

Ik wil niet veel zeggen hoor maar als ik op "user control panel" bovenaan de pagina klik dan komen er het aantal berichten te staan maar ook: jouw waarschuwingsniveau (1) ....
Betekent dat dat ik 1 OW heb??

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:55

Waarschuwingsniveau? Hm, dat staat bij mij nergens!

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:57

Komt me wel bekend voor dat ik een keer een OW heb gehad ......dacht dat ie weer ingetrokken was. Moet nu dus uitkijken. *maak me niet boos*

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:15

jaantsje schreef:
Het blijft mensen werk en inderdaad er komen soms ow's langs dat ik denk, is dit nu nodig?
Als je op iedere slak zout legt kun je beter niet op een forum komen.
Overal regels voor maken heeft geen enkele zin.
Als iets je niet aanstaat ga dan eerst eens met de betreffende persoon via pb contact zoeken of plaats een stukje dat je het niet op prijs stelt zoals er gereageerd word.
Kom je er dan nog niet uit dan kun je alsnog een mod inschakelen.
Als iemand op een andere manier reageert dan jezelf zou doen is dat in mijn ogen niet altijd een reden om te klagen.

eens , aan de andere kant zie ik ook mensen keer op keer op keer op keer
over de denkbeeldige lijn gaan en niks gebeuren ..

natasja50-> hummm echt geen idee , krijg niks te zien van diens aard en er staan bij mij 2 ows (al dan niet terecht daar zijn de meningen over verdeeltZ) dan zou ik toch ook iig iets van dien aard zmoeten zien ..
maw , geen flauw idee ...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:24

Het vervelende is dat het soms persoonlijk wordt. Als je verstandig bent, dan reageer je niet en loop je bij de discussie weg. Maar juist omdat het persoonlijk is is dat soms verschrikkelijk moeilijk Bloos

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:33

natasja50 schreef:
Ik wil niet veel zeggen hoor maar als ik op "user control panel" bovenaan de pagina klik dan komen er het aantal berichten te staan maar ook: jouw waarschuwingsniveau (1) ....
Betekent dat dat ik 1 OW heb??

nee, ik weet niet exact wat het hier wel is hoor, ws te maken met een UN?
maar wanneer je een OW hebt gehad,dan sta je dus ookin de lijst van officiele OW's en bans.

ik heb ook waarschuwings niveau 1, ik heb (geloof ik toch) nog nooit een OW gehad, en als ik er al 1 gehad heb, zeker meer dan 6 mnd terug. wel heb ik recent een UN gehad,dus ik nam aan dat het daar mee te maken had Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:39

Ik heb pas mijn 3e OW gehad maar bij mij staat er dus niks, helemaal geen waarschuwingsniveau dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:51

Karl66 schreef:
Het vervelende is dat het soms persoonlijk wordt. Als je verstandig bent, dan reageer je niet en loop je bij de discussie weg. Maar juist omdat het persoonlijk is is dat soms verschrikkelijk moeilijk Bloos

Absoluut en omdat er dan soms ook nog eens finaal de plank misgeslagen kan zijn, dan is het echt moeilijk. Ik vind dan ook als de sensuur uitgebreid wordt er dan ook weer meer gezegd kan worden. Als dom kind al een ban of ow kan op leveren.

Komen er richtlijnen hoe je je in de ban van emoties je mag verdedigen? Misschien daar standaard zinnen voor nemen bedacht door het modteam die door de beugel kunnen, geen smiley, want dat is zonder woorden vechten. Wellicht dat die boodschap dan na veelvuldig gebruik eigengoed van bokt wordt waarmee de boodschap duidelijk is. Heel kinderachtig, maar als je al bij het minste door een groep mensen op de poef gezet wordt, en in je emotie, ach doos roept, en straf krijgt....

Irl had ik onlangs nog een iets met een onbeschofde tiener waar ik nooit op in ga, maar laatst riep ik na een belachelijke onbeschofte uitval weer van haar, ach doos ik laat me toch niet door jouw steeds afzeiken. Als dan alles stil valt met straffen en slotjes zoals op bokt, dan is het wel een subwereldje.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:06

Als er op de man wordt gespeelt dan vind ik het te ver gaan, dat heeft geen enkele zin.Dan krijg je inderdaad een tegen reactie wat ik niet meer dan logisch vind.
Ook het uitlokken van een negatieve reactie vind ik niet kunnen.
Kan me voorstellen dat je dan iets zegt van "dom kind, of doos", persoonlijk vind ik dit echt niet te ver gaan en is in mijn ogen geen waarschuwing voor nodig.
Dan gaan in mijn ogen de mods te ver.
Degene die iets uitlokt zou je moeten aanpakken.
Het is nog altijd actie, reactie.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:38

slimmerik schreef:
Ik heb pas mijn 3e OW gehad maar bij mij staat er dus niks, helemaal geen waarschuwingsniveau dus.

Kijk dit staat er bij mij:

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 11:58

heb ik niet en nog nooit gezien Verward Heb 1 UN gehad...

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:07

Hmm, dat heb ik dus ook niet. Staat nergens "waarschuwingsniveau".

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:41

ik heb ook een waarschuwingsniveau 1... Verdrietig
en ik ben toch echt niet gevaarlijk ofzo... Nagelbijten / Gniffelen Cool

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 01:36

Mmmm, dat waarschuwingsniveau staat er bij mij niet bij.

Dit betekent dus gewoon: Baaaaaaaaart, wanneer je tijd hebt zou je dan zo vriendelijk willen zijn om dit aan ons uit te leggen Haha!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 02:17

waarvoor staat UN? en na hoeveel tijd verloopt een OW? ik kreeg een OW omdat ik iets zei waarvan de mod zei dat hij/zij heel goed begreep waarom ik het zei maar dat het niet mocht Lachen haha.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 02:25

Ik zou zeggen lees de FAQ er eens op na. Kun je vast de antwoorden op je vragen wel vinden Knipoog .

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:47

Zazoo schreef:
waarvoor staat UN? en na hoeveel tijd verloopt een OW? ik kreeg een OW omdat ik iets zei waarvan de mod zei dat hij/zij heel goed begreep waarom ik het zei maar dat het niet mocht Lachen haha.

UN = Usernote en OW blijft 6 maanden [half jaar] staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:40

jaantsje schreef:
Degene die iets uitlokt zou je moeten aanpakken.
Het is nog altijd actie, reactie.

Hier wilde ik nog even op reageren, want daar ben ik het niet mee eens. Wat de ander ook doet, je hebt altijd de keuze hoe je reageert. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je schrijft, en je kunt ALTIJD besluiten om het niet te doen, of anders te doen. Dat is een keuze die je zelf maakt, en waar je ook zelf de gevolgen van zult moeten accepteren.

Het argument 'jamaar hij begon' vind ik voor de basisschool.

En jawel, anderen kunnen soms ontzettend irritant en uitlokkerig zijn. Ik hoop dat ook zij tegen de lamp lopen en in veel gevallen zou ik de neiging hebben om beide partijen aan te pakken. Maar, wat de ander ook doet, JIJ bent daar niet van afhankelijk. JIJ hebt zelf de keuze wat je doet. JIJ kunt erboven staan, en kiezen om de ander lekker kinderachtig te zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:35

De reden dat sommigen wel een waarschuwingsniveau (1) hebben staan en anderen niet heeft te maken met hoe de verschillende mods de OW's en UN's registreren sinds het vernieuwde Bokt. Er waren ineens meer mogelijkheden, maar we hebben niet meteen afspraken gemaakt over hoe dit af te handelen.

Eigenlijk alleen bij een OW zou het waarschuwingsniveau moeten wijzigen, maar een aantal van ons heeft voor het versturen van een UN ook dit systeem gebruikt. Bij ons in de administratie staat hij dan wel gewoon als een UN (dus schrik niet Knipoog ), maar jullie zien hem dan wel als waarschuwing staan. Andere mods stuur(d)en nog gewoon de UN (en/of OW) via PB en daar is dus nog geen gewijzigd waarschuwingsniveau te vinden.

Klinkt vast ingewikkeld en dat is het ook wel Cool